Insomniac Games to producent i wydawca gier.
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Burbank w stanie Kalifornia. Od początku działalności firmy jej szefem jest Ted Price. Pomimo że Insomniac Games początkowo koncentrowało się na tworzeniu gier na konsole PlayStation (na czele z serią Ratchet & Clank), w międzyczasie w portfolio tego zespołu pojawiły się tytuły wydane na komputery osobiste, Xboksa One czy urządzenia mobilne i serwisy społecznościowe. Insomniac Games było również wydawcą niektórych swoich dzieł. W sierpniu 2019 roku studio stało się własnością firmy Sony Interactive Entertainment.
Xtreme Software, studio deweloperskie Teda Price’a, rozpoczęło działalność w lutym 1994 roku. Niedługo później do Price'a dołączyli bracia Alex i Brian Hastings. Wkrótce ekipa została zmuszona do zmiany nazwy, gdyż aktualna była już zajęta. Ostatecznie wybór padł na Insomniac Games; twórcy rozważali jednak takie propozycje, jak The Resistance Incorporated, Ragnarok czy Black Sun Software.
Debiutanckim projektem Insomniac Games miała być pierwszoosobowa strzelanka określana przez zespół mianem „klona Dooma”. Z uwagi na fakt, że studio nie dysponowało zbyt wielkimi środkami finansowymi, zdecydowało się na zakup dev kitów konsoli Panasonic 3DO. Produkcja miała zostać wydana przez firmę Universal Interactive Studios. Jako że sprzedaż sprzętu Panasonica pozostawiała sporo do życzenia, za namową Marka Cerny'ego autorzy postanowili przenieść swoje pierwsze dzieło na inną platformę.
Disruptor, bo tak nazywał się ów FPS, trafił na konsolę PlayStation w listopadzie 1996 roku. Gra zdobyła uznanie krytyków oraz niektórych deweloperów (na czele ze słynnym Johnem Romero), jednak kiepski marketing przełożył się na słabe wyniki sprzedaży. Studio znalazło się na krawędzi bankructwa, zdołało jednak przetrwać; Price i reszta ekipy postanowili zrezygnować z pomysłu stworzenia sequela Disruptora i rozpocząć wszystko od nowa.
Kolejnym dziełem studia była gra Spyro the Dragon, czyli trójwymiarowa platformówka zainspirowana przez bestsellerowe Super Mario 64. Tytuł działał na autorskim silniku graficznym, a jego główny bohater (tytułowy smok) został nieoficjalną maskotką marki PlayStation. Gra, wydana pod koniec 1998 roku, spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów, jednak jej sprzedaż początkowo nie napawała optymizmem. Sytuacja uległa zmianie w okresie świątecznym; pozycja znalazła się ostatecznie w domach dwóch milionów graczy.
Po roku pojawiło się Spyro 2: Ripto's Rage. Podobnie jak poprzedniczka, gra odniosła sukces, toteż po kolejnych dwunastu miesiącach na PlayStation zadebiutowało Spyro: Year of the Dragon. Następnie autorzy postanowili poszukać sobie nowych wyzwań. Insomniac Games zakończyło więc współpracę z Universal Interactive Studios, pozostawiając w rękach tej firmy prawa do marki Spyro. W krótkim czasie studio nawiązało współpracę z Sony Computer Entertainment, by przez kolejne lata tworzyć gry na konsole PlayStation, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej niezależności.
Rok 2000 przyniósł premierę drugiej konsoli stacjonarnej Sony, na którą miał trafić następny projekt studia. Autorzy rozważali opracowanie gry zatytułowanej Monster Knight; jednak pierwsze rezultaty uznali za niesatysfakcjonujące. Drugi projekt, noszący roboczy tytuł Girl With A Stick i wzorowany na seriach The Legend of Zelda i Tomb Raider, także nie spełnił ich oczekiwań. Ostatecznie autorzy postanowili opracować produkcję utrzymaną w nieco lżejszych klimatach.
W ten oto sposób narodziła się marka Ratchet & Clank, w której deweloperzy wykorzystali motyw kosmicznych podróży, wzorce dostarczone przez Conker's Bad Fury Day czy rozwiązania wykorzystane wcześniej w Spyro the Dragon. Produkcja działała w oparciu o technologię otrzymaną od studia Naughty Dog, a dodatkowo wzbogacono ją o elementy strzelanek oraz gier RPG. Ratchet & Clank zadebiutował w listopadzie 2002 roku; japoński wydawca wyczuł hit i na pięć miesięcy przed jego premierą zgłosił chęć sfinansowania kontynuacji. Na drugą odsłonę, Ratchet & Clank: Going Commando, gracze musieli czekać zaledwie rok. Dwanaście miesięcy później autorzy dostarczyli natomiast trzecią część serii, czyli Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, którą wzbogacili między innymi o tryb multiplayer.
Tytuł odniósł sukces komercyjny i branżowy; było więc jasne, że twórcy nieprędko rozstaną się z marką. Chcąc jednak uniknąć wypalenia, w trakcie prac nad czwartą odsłoną cyklu ekipa Teda Price'a postanowiła wprowadzić szereg zmian. Po pierwsze, miała ona postawić na nieco mroczniejsze tony, a po drugie, postać Clanka miała odegrać znacznie mniejszą rolę. Efektem była gra Ratchet: Gladiator, wydana w 2005 roku.
Zbliżająca się premiera PlayStation 3 miała pozwolić deweloperom na wystartowanie z zupełnie nową marką. Prace nad nią ruszyły pełną parą tuż po ukończeniu Ratchet: Gladiator. W efekcie gra mogła trafić do sklepów w dniu debiutu konsoli w 2006 roku.
Mowa o Resistance: Fall of Man, czyli strzelance FPP osadzonej w alternatywnej rzeczywistości, kiedy to w latach pięćdziesiątych XX wieku Ziemia padła ofiarą najazdu agresywnej rasy Obcych. Produkcja odniosła sukces komercyjny. W wydanej w 2008 roku kontynuacji, Resistance 2, wprowadzono szereg zmian, które nie przypadły do gustu części pracowników studia; nowe rozwiązania nie spodobały się również graczom, toteż w trzeciej części serii deweloperzy powrócili do wielu koncepcji z oryginału.
Nim jednak Resistance 3 trafiło do sprzedaży, ukazały się kolejne trzy części serii Ratchet & Clank, czyli Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, Ratchet & Clank Future: Quest for Booty oraz Ratchet & Clank Future: A Crack in Time. Poza tym w 2008 roku firma otworzyła nowe studio w Karolinie Północnej. Podczas gdy nowo powstała ekipa pracowała nad Ratchet & Clank: 4 za Jednego (później miała jeszcze stworzyć Ratchet & Clank: Załoga Q), trzon zespołu tworzył trzecie Resistance. Niska sprzedaż ostatniego z wymienionych tytułów sprawiła, że na początku 2012 roku jego autorzy obwieścili, iż nie zamierzają angażować się w rozwój marki, do której prawa znajdowały się teraz w rękach Sony.
W 2010 roku deweloperzy ogłosili, że nawiązali współpracę z firmą Electronic Arts, która w ramach programu EA Partners wyda ich pierwszy multiplatformowy projekt zmierzający na PlayStation 3 i Xboksa 360. Jego premierę poprzedziło wydzielenie osobnej dywizji, zwanej Insomniac Click, która miała się skoncentrować na tworzeniu casualowych gier dla serwisów społecznościowych. Pierwszą i ostatnią pozycją tego typu było Outernauts z 2012 roku; tytuł trafił na urządzenia mobilne i Facebooka.
Multiplatformowa gra, o której mowa powyżej, została zaprezentowana na targach E3 w 2011 roku. Overstrike, bo taką nosiła wówczas nazwę, było strzelanką skierowaną głównie do nastolatków. Tytuł, w międzyczasie przemianowany na Fuse, trafił do sklepów w maju 2013 roku, jednak nie dość, że okazał się sprzedażową klapą, to jeszcze stał się najniżej ocenianą produkcją studia.
Wówczas mogło się wydawać, że deweloperzy na dobre zakończyli współpracę z Sony. Jak miało się okazać niedługo później – nic bardziej mylnego, a dowodem na to była gra Ratchet & Clank: Into the Nexus.
Kolejne dzieło Insomniac Games zadebiutowało rok później. Sunset Overdrive zostało wydane przez Microsoft Studios, a pojawiło się wyłącznie na konsoli Xbox One. W 2016 roku pojawił się pełnoprawny remake gry Ratchet & Clank (opracowany z myślą o PlayStation 4), a także metroidvania zatytułowana Song of the Deep. W międzyczasie autorzy wydali Edge of Nowhere, czyli przygodową grę akcji stworzoną z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift; VR na tyle przypadło im do gustu, że po kilku miesiącach wypuścili jeszcze dwa tytuły (Feral Rites i The Unspoken).
Na wyobraźnię graczy najbardziej zadziałała jednak prezentacja kolejnej produkcji Insomniac Games, opracowanej we współpracy z firmami Sony Interactive Entertainment oraz wytwórnią Marvel Entertainment. Mowa o grze Spider-Man, która w 2018 roku trafiła na PlayStation 4, odnosząc sukces artystyczny i gigantyczny sukces komercyjny; dość powiedzieć, że w ciągu niespełna roku od premiery znalazła ponad 13 milionów nabywców.
Jako że dotychczasowa współpraca Insomniac Games i Sony Interactive Entertainment układała się wyjątkowo pomyślnie, 19 sierpnia 2019 roku japońska korporacja ogłosiła, że jest na etapie finalizacji zakupu studia. Jeszcze przed Świętami tego samego roku Imran Khan, czyli były starszy redaktor magazynu Game Informer, zdradził, że Marvel's Spider Man może doczekać się kontynuacji „szybciej niż myślimy”. Choć wówczas nikt nie mówił tego wprost, wydawało się naturalne, że stworzenie tej produkcji przypadnie w udziale właśnie ekipie Insomniac Games.
Skrywane dotąd karty Insomniac Games odkryło w czerwcu 2020 roku, kiedy to studio zaprezentowało światu swoje dwa nowe projekty. Pierwszym z nich był Spider-Man: Miles Morales, czyli kontynuacja wydanego w 2018 roku Spider-Mana, w której, zgodnie z tytułem, mieliśmy wcielić się nie w Petera Parkera, lecz w jego ucznia – Milesa Moralesa. Tytuł zmierzał na PlayStation 4 oraz PlayStation 5 (będąc jedną z gier startowych nowej konsoli firmy Sony). Jakiś czas później okazało się, że niejako przy okazji deweloperzy opracowali również remaster swojego pierwszego Spider-Mana, który miał zadebiutować tego samego dnia co jego kontynuacja.
Drugim projektem zaprezentowanym przez Insomniac Games był natomiast Ratchet & Clank: Rift Apart. Tytuł zapowiadał się na prawdziwy pokaz możliwości konsoli PlayStation 5, a zwłaszcza zainstalowanego w niej dysku SSD. W przeciwieństwie do Spider-Man: Miles Morales, opisywana gra miała trafić do sprzedaży już po premierze piątej konsoli stacjonarnej japońskiego giganta.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales zadebiutował 12 listopada 2020 roku na PlayStation 4 oraz PlayStation 5. Ratchet & Clank: Rift Apart pojawił się na PlayStation 5 w czerwcu 2021 roku. Obie produkcje odniosły sukces artystyczny i komercyjny, a z czasem, podobnie jak inne gry wydawane przez Sony Interactive Entertainment, pojawiły się również na komputerach osobistych. W sierpniu 2022 roku na PC trafił również Marvel’s Spider-Man Remastered, który posiadaczom PlayStation 5 został udostępniony jako samodzielna produkcja dopiero w maju 2023 roku.
Na następne duże dzieło Insomniac Games trzeba było zaczekać do października 2023 roku. Wówczas to na PlayStation 5 pojawił się pełnoprawny Marvel’s Spider-Man 2. Tytuł odniósł sukces artystyczny i komercyjny; dość powiedzieć, że został najszybciej sprzedającą się grą od PlayStation Studios w historii, zaś średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media wynosiła 90/100 (według serwisu Metacritic).
Niedługo po premierze ostatniej z wymienionych pozycji, w grudniu 2023 roku, Insomniac Games padło ofiarą ataku hakerskiego oraz wycieku danych dotyczących zarówno obecnych, jak i przyszłych projektów studia. Co zaś tyczy się tych ostatnich – jednym z nich był zapowiedziany jeszcze we wrześniu 2021 roku Marvel’s Wolverine, którego reżyserem został Walt Williams, mający w swoim portfolio między innymi scenariusz gry Spec Ops: The Line.
W październiku 2024 roku gruchnęła ujawniona przez serwis Game File wiadomość o tym, że ostatni z wymienionych projektów Insomniac Games stracił dotychczasowego dyrektora kreatywnego. Jak można było wyczytać w opublikowanym wówczas raporcie, Brian Horton nie uczestniczył w powstawaniu tej gry od lata 2024 roku i w międzyczasie przeszedł do studia The Initiative, by pracować nad projektem Perfect Dark. Zgodnie z raportem, nowym dyrektorem kreatywnym Wolverine’a został Marcus Smith. Niejako „przy okazji” wymieniono także reżysera tej produkcji, z Camerona Christiana na Mike’a Daly’ego.
W styczniu 2025 roku Ted Price, czyli dyrektor generalny opisywanego studia, ogłosił, że po 30 latach pracy w Insomniac Games odchodzi z branży gier wideo. Pod koniec marca 2025 jego obowiązki miały przejąć trzy osoby, czyli Chat Dezern, Ryan Schneider i Jen Huang. Podczas gdy temu pierwszemu przypadło w udziale czuwanie nad projektami studia i ustalanie długofalowej strategii ich rozwoju, Schneider miał zająć się komunikacją i współpracą z innymi zespołami, z kolei Dezern miał odpowiadać za partnerstwa zewnętrzne, zarządzanie treścią, a także za stronę biznesową – operacje i produkty.
Raptem kilka dni później na komputery osobiste trafił Marvel’s Spider-Man 2; konwersja powstała we współpracy z ekipą Nixxes Software.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Insomniac Games.
Marvel's Wolverine - IV kwartał 2026 - PS5
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Insomniac Games.
Marvel's Spider-Man 2 - 20 października 2023 - PS5, PC
Marvel's Spider-Man Remastered - 12 sierpnia 2022 - PS5, PC
Ratchet & Clank: Rift Apart - 11 czerwca 2021 - PC, PS5
Marvel's Spider-Man: Miles Morales - 12 listopada 2020 - PS5, PS4, PC
Stormland - 14 listopada 2019 - PC
Spider-Man: The Silver Lining - 21 grudnia 2018 - PS4
Spider-Man: Turf Wars - 20 listopada 2018 - PS4
Spider-Man: The Heist - 23 października 2018 - PS4
Marvel's Spider-Man - 7 września 2018 - PS4
The Unspoken - 6 grudnia 2016 - PC
Feral Rites - 13 września 2016 - PC
Song of the Deep - 12 lipca 2016 - PC, PS4, XONE
Edge of Nowhere - 6 czerwca 2016 - PC
Ratchet & Clank - 12 kwietnia 2016 - PS4
Sunset Overdrive - 28 października 2014 - PC, XONE
Ratchet & Clank: Into the Nexus - 12 listopada 2013 - PS3, PSV
Fuse - 28 maja 2013 - X360, PS3
Ratchet: Deadlocked HD - 21 maja 2013 - PS3
Ratchet & Clank: Q-Force - 27 listopada 2012 - PS3, PSV
Outernauts - 24 lipca 2012 - PC
Ratchet & Clank: All 4 One - 18 października 2011 - PS3
Resistance 3 - 6 września 2011 - PS3
Ratchet & Clank Future: A Crack in Time - 27 października 2009 - PS3
Resistance 2 - 4 listopada 2008 - PS3
Ratchet & Clank Future: Quest for Booty - 21 sierpnia 2008 - PS3
Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction - 23 października 2007 - PS3
Resistance: Fall of Man - 17 listopada 2006 - PS3
Ratchet: Deadlocked - 25 października 2005 - PS2
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal - 3 listopada 2004 - PS2
Ratchet & Clank: Going Commando - 11 listopada 2003 - PS2
Ratchet & Clank (2002) - 4 listopada 2002 - PS2
Spyro: Year of the Dragon - 24 października 2000 - PS1
Spyro 2: Ripto's Rage! - 2 listopada 1999 - PS1
Spyro the Dragon - 9 września 1998 - PS1
Disruptor - 30 listopada 1996 - PS1
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Burbank w stanie Kalifornia. Od początku działalności firmy jej szefem jest Ted Price. Pomimo że Insomniac Games początkowo koncentrowało się na tworzeniu gier na konsole PlayStation (na czele z serią Ratchet & Clank), w międzyczasie w portfolio tego zespołu pojawiły się tytuły wydane na komputery osobiste, Xboksa One czy urządzenia mobilne i serwisy społecznościowe. Insomniac Games było również wydawcą niektórych swoich dzieł. W sierpniu 2019 roku studio stało się własnością firmy Sony Interactive Entertainment.
Xtreme Software, studio deweloperskie Teda Price’a, rozpoczęło działalność w lutym 1994 roku. Niedługo później do Price'a dołączyli bracia Alex i Brian Hastings. Wkrótce ekipa została zmuszona do zmiany nazwy, gdyż aktualna była już zajęta. Ostatecznie wybór padł na Insomniac Games; twórcy rozważali jednak takie propozycje, jak The Resistance Incorporated, Ragnarok czy Black Sun Software.
Debiutanckim projektem Insomniac Games miała być pierwszoosobowa strzelanka określana przez zespół mianem „klona Dooma”. Z uwagi na fakt, że studio nie dysponowało zbyt wielkimi środkami finansowymi, zdecydowało się na zakup dev kitów konsoli Panasonic 3DO. Produkcja miała zostać wydana przez firmę Universal Interactive Studios. Jako że sprzedaż sprzętu Panasonica pozostawiała sporo do życzenia, za namową Marka Cerny'ego autorzy postanowili przenieść swoje pierwsze dzieło na inną platformę.
Disruptor, bo tak nazywał się ów FPS, trafił na konsolę PlayStation w listopadzie 1996 roku. Gra zdobyła uznanie krytyków oraz niektórych deweloperów (na czele ze słynnym Johnem Romero), jednak kiepski marketing przełożył się na słabe wyniki sprzedaży. Studio znalazło się na krawędzi bankructwa, zdołało jednak przetrwać; Price i reszta ekipy postanowili zrezygnować z pomysłu stworzenia sequela Disruptora i rozpocząć wszystko od nowa.
Kolejnym dziełem studia była gra Spyro the Dragon, czyli trójwymiarowa platformówka zainspirowana przez bestsellerowe Super Mario 64. Tytuł działał na autorskim silniku graficznym, a jego główny bohater (tytułowy smok) został nieoficjalną maskotką marki PlayStation. Gra, wydana pod koniec 1998 roku, spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów, jednak jej sprzedaż początkowo nie napawała optymizmem. Sytuacja uległa zmianie w okresie świątecznym; pozycja znalazła się ostatecznie w domach dwóch milionów graczy.
Po roku pojawiło się Spyro 2: Ripto's Rage. Podobnie jak poprzedniczka, gra odniosła sukces, toteż po kolejnych dwunastu miesiącach na PlayStation zadebiutowało Spyro: Year of the Dragon. Następnie autorzy postanowili poszukać sobie nowych wyzwań. Insomniac Games zakończyło więc współpracę z Universal Interactive Studios, pozostawiając w rękach tej firmy prawa do marki Spyro. W krótkim czasie studio nawiązało współpracę z Sony Computer Entertainment, by przez kolejne lata tworzyć gry na konsole PlayStation, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej niezależności.
Rok 2000 przyniósł premierę drugiej konsoli stacjonarnej Sony, na którą miał trafić następny projekt studia. Autorzy rozważali opracowanie gry zatytułowanej Monster Knight; jednak pierwsze rezultaty uznali za niesatysfakcjonujące. Drugi projekt, noszący roboczy tytuł Girl With A Stick i wzorowany na seriach The Legend of Zelda i Tomb Raider, także nie spełnił ich oczekiwań. Ostatecznie autorzy postanowili opracować produkcję utrzymaną w nieco lżejszych klimatach.
W ten oto sposób narodziła się marka Ratchet & Clank, w której deweloperzy wykorzystali motyw kosmicznych podróży, wzorce dostarczone przez Conker's Bad Fury Day czy rozwiązania wykorzystane wcześniej w Spyro the Dragon. Produkcja działała w oparciu o technologię otrzymaną od studia Naughty Dog, a dodatkowo wzbogacono ją o elementy strzelanek oraz gier RPG. Ratchet & Clank zadebiutował w listopadzie 2002 roku; japoński wydawca wyczuł hit i na pięć miesięcy przed jego premierą zgłosił chęć sfinansowania kontynuacji. Na drugą odsłonę, Ratchet & Clank: Going Commando, gracze musieli czekać zaledwie rok. Dwanaście miesięcy później autorzy dostarczyli natomiast trzecią część serii, czyli Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, którą wzbogacili między innymi o tryb multiplayer.
Tytuł odniósł sukces komercyjny i branżowy; było więc jasne, że twórcy nieprędko rozstaną się z marką. Chcąc jednak uniknąć wypalenia, w trakcie prac nad czwartą odsłoną cyklu ekipa Teda Price'a postanowiła wprowadzić szereg zmian. Po pierwsze, miała ona postawić na nieco mroczniejsze tony, a po drugie, postać Clanka miała odegrać znacznie mniejszą rolę. Efektem była gra Ratchet: Gladiator, wydana w 2005 roku.
Zbliżająca się premiera PlayStation 3 miała pozwolić deweloperom na wystartowanie z zupełnie nową marką. Prace nad nią ruszyły pełną parą tuż po ukończeniu Ratchet: Gladiator. W efekcie gra mogła trafić do sklepów w dniu debiutu konsoli w 2006 roku.
Mowa o Resistance: Fall of Man, czyli strzelance FPP osadzonej w alternatywnej rzeczywistości, kiedy to w latach pięćdziesiątych XX wieku Ziemia padła ofiarą najazdu agresywnej rasy Obcych. Produkcja odniosła sukces komercyjny. W wydanej w 2008 roku kontynuacji, Resistance 2, wprowadzono szereg zmian, które nie przypadły do gustu części pracowników studia; nowe rozwiązania nie spodobały się również graczom, toteż w trzeciej części serii deweloperzy powrócili do wielu koncepcji z oryginału.
Nim jednak Resistance 3 trafiło do sprzedaży, ukazały się kolejne trzy części serii Ratchet & Clank, czyli Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, Ratchet & Clank Future: Quest for Booty oraz Ratchet & Clank Future: A Crack in Time. Poza tym w 2008 roku firma otworzyła nowe studio w Karolinie Północnej. Podczas gdy nowo powstała ekipa pracowała nad Ratchet & Clank: 4 za Jednego (później miała jeszcze stworzyć Ratchet & Clank: Załoga Q), trzon zespołu tworzył trzecie Resistance. Niska sprzedaż ostatniego z wymienionych tytułów sprawiła, że na początku 2012 roku jego autorzy obwieścili, iż nie zamierzają angażować się w rozwój marki, do której prawa znajdowały się teraz w rękach Sony.
W 2010 roku deweloperzy ogłosili, że nawiązali współpracę z firmą Electronic Arts, która w ramach programu EA Partners wyda ich pierwszy multiplatformowy projekt zmierzający na PlayStation 3 i Xboksa 360. Jego premierę poprzedziło wydzielenie osobnej dywizji, zwanej Insomniac Click, która miała się skoncentrować na tworzeniu casualowych gier dla serwisów społecznościowych. Pierwszą i ostatnią pozycją tego typu było Outernauts z 2012 roku; tytuł trafił na urządzenia mobilne i Facebooka.
Multiplatformowa gra, o której mowa powyżej, została zaprezentowana na targach E3 w 2011 roku. Overstrike, bo taką nosiła wówczas nazwę, było strzelanką skierowaną głównie do nastolatków. Tytuł, w międzyczasie przemianowany na Fuse, trafił do sklepów w maju 2013 roku, jednak nie dość, że okazał się sprzedażową klapą, to jeszcze stał się najniżej ocenianą produkcją studia.
Wówczas mogło się wydawać, że deweloperzy na dobre zakończyli współpracę z Sony. Jak miało się okazać niedługo później – nic bardziej mylnego, a dowodem na to była gra Ratchet & Clank: Into the Nexus.
Kolejne dzieło Insomniac Games zadebiutowało rok później. Sunset Overdrive zostało wydane przez Microsoft Studios, a pojawiło się wyłącznie na konsoli Xbox One. W 2016 roku pojawił się pełnoprawny remake gry Ratchet & Clank (opracowany z myślą o PlayStation 4), a także metroidvania zatytułowana Song of the Deep. W międzyczasie autorzy wydali Edge of Nowhere, czyli przygodową grę akcji stworzoną z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift; VR na tyle przypadło im do gustu, że po kilku miesiącach wypuścili jeszcze dwa tytuły (Feral Rites i The Unspoken).
Na wyobraźnię graczy najbardziej zadziałała jednak prezentacja kolejnej produkcji Insomniac Games, opracowanej we współpracy z firmami Sony Interactive Entertainment oraz wytwórnią Marvel Entertainment. Mowa o grze Spider-Man, która w 2018 roku trafiła na PlayStation 4, odnosząc sukces artystyczny i gigantyczny sukces komercyjny; dość powiedzieć, że w ciągu niespełna roku od premiery znalazła ponad 13 milionów nabywców.
Jako że dotychczasowa współpraca Insomniac Games i Sony Interactive Entertainment układała się wyjątkowo pomyślnie, 19 sierpnia 2019 roku japońska korporacja ogłosiła, że jest na etapie finalizacji zakupu studia. Jeszcze przed Świętami tego samego roku Imran Khan, czyli były starszy redaktor magazynu Game Informer, zdradził, że Marvel's Spider Man może doczekać się kontynuacji „szybciej niż myślimy”. Choć wówczas nikt nie mówił tego wprost, wydawało się naturalne, że stworzenie tej produkcji przypadnie w udziale właśnie ekipie Insomniac Games.
Skrywane dotąd karty Insomniac Games odkryło w czerwcu 2020 roku, kiedy to studio zaprezentowało światu swoje dwa nowe projekty. Pierwszym z nich był Spider-Man: Miles Morales, czyli kontynuacja wydanego w 2018 roku Spider-Mana, w której, zgodnie z tytułem, mieliśmy wcielić się nie w Petera Parkera, lecz w jego ucznia – Milesa Moralesa. Tytuł zmierzał na PlayStation 4 oraz PlayStation 5 (będąc jedną z gier startowych nowej konsoli firmy Sony). Jakiś czas później okazało się, że niejako przy okazji deweloperzy opracowali również remaster swojego pierwszego Spider-Mana, który miał zadebiutować tego samego dnia co jego kontynuacja.
Drugim projektem zaprezentowanym przez Insomniac Games był natomiast Ratchet & Clank: Rift Apart. Tytuł zapowiadał się na prawdziwy pokaz możliwości konsoli PlayStation 5, a zwłaszcza zainstalowanego w niej dysku SSD. W przeciwieństwie do Spider-Man: Miles Morales, opisywana gra miała trafić do sprzedaży już po premierze piątej konsoli stacjonarnej japońskiego giganta.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales zadebiutował 12 listopada 2020 roku na PlayStation 4 oraz PlayStation 5. Ratchet & Clank: Rift Apart pojawił się na PlayStation 5 w czerwcu 2021 roku. Obie produkcje odniosły sukces artystyczny i komercyjny, a z czasem, podobnie jak inne gry wydawane przez Sony Interactive Entertainment, pojawiły się również na komputerach osobistych. W sierpniu 2022 roku na PC trafił również Marvel’s Spider-Man Remastered, który posiadaczom PlayStation 5 został udostępniony jako samodzielna produkcja dopiero w maju 2023 roku.
Na następne duże dzieło Insomniac Games trzeba było zaczekać do października 2023 roku. Wówczas to na PlayStation 5 pojawił się pełnoprawny Marvel’s Spider-Man 2. Tytuł odniósł sukces artystyczny i komercyjny; dość powiedzieć, że został najszybciej sprzedającą się grą od PlayStation Studios w historii, zaś średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media wynosiła 90/100 (według serwisu Metacritic).
Niedługo po premierze ostatniej z wymienionych pozycji, w grudniu 2023 roku, Insomniac Games padło ofiarą ataku hakerskiego oraz wycieku danych dotyczących zarówno obecnych, jak i przyszłych projektów studia. Co zaś tyczy się tych ostatnich – jednym z nich był zapowiedziany jeszcze we wrześniu 2021 roku Marvel’s Wolverine, którego reżyserem został Walt Williams, mający w swoim portfolio między innymi scenariusz gry Spec Ops: The Line.
W październiku 2024 roku gruchnęła ujawniona przez serwis Game File wiadomość o tym, że ostatni z wymienionych projektów Insomniac Games stracił dotychczasowego dyrektora kreatywnego. Jak można było wyczytać w opublikowanym wówczas raporcie, Brian Horton nie uczestniczył w powstawaniu tej gry od lata 2024 roku i w międzyczasie przeszedł do studia The Initiative, by pracować nad projektem Perfect Dark. Zgodnie z raportem, nowym dyrektorem kreatywnym Wolverine’a został Marcus Smith. Niejako „przy okazji” wymieniono także reżysera tej produkcji, z Camerona Christiana na Mike’a Daly’ego.
W styczniu 2025 roku Ted Price, czyli dyrektor generalny opisywanego studia, ogłosił, że po 30 latach pracy w Insomniac Games odchodzi z branży gier wideo. Pod koniec marca 2025 jego obowiązki miały przejąć trzy osoby, czyli Chat Dezern, Ryan Schneider i Jen Huang. Podczas gdy temu pierwszemu przypadło w udziale czuwanie nad projektami studia i ustalanie długofalowej strategii ich rozwoju, Schneider miał zająć się komunikacją i współpracą z innymi zespołami, z kolei Dezern miał odpowiadać za partnerstwa zewnętrzne, zarządzanie treścią, a także za stronę biznesową – operacje i produkty.
Raptem kilka dni później na komputery osobiste trafił Marvel’s Spider-Man 2; konwersja powstała we współpracy z ekipą Nixxes Software.
Lista wszystkich gier wydanych przez Insomniac Games.
The Unspoken - 6 grudnia 2016 - PC
Feral Rites - 13 września 2016 - PC
Edge of Nowhere - 6 czerwca 2016 - PC
Nowy zwiastun Marvel’s Wolverine ujawnił kilka ciekawych szczegółów, które znajdą się w następnej grze studia Insomniac Games.
gry
Adrian Werner
25 września 2025 12:41
Pokaz State of Play za nami. Sony zaprezentowało sporo gier, które zmierzają na PlayStation 5, na czele z Marvel's Wolverine i Saros.
gry
Maciej Gaffke
25 września 2025 00:17
Jednym z najważniejszych momentów pokazu State of Play okazał się nowy zwiastun wyczekiwanego Marvel’s Wolverine.
gry
Adrian Werner
24 września 2025 23:40
Według wiarygodnych plotek firma Sony wkrótce zorganizuje następny pokaz State of Play, a jedną z pokazanych na nim gier najpewniej będzie Marvel’s Wolverine.
gry
Adrian Werner
16 września 2025 13:10
Według wiarygodnych plotek Marvel’s Venom studia Insomniac Games ma się dobrze i gracze podejrzewają, że może stać się tytułem startowym dla PlayStation 6.
gry
Adrian Werner
16 września 2025 12:56
Najwyraźniej studio Insomniac Games w istocie przygotowuje się do nowego pokazu gry Marvel’s Wolverine. Nowe dzieło tego zespołu ma „wyglądać fantastycznie”, a jego nowy zwiastun ma już czekać na prezentację.
gry
Krystian Pieniążek
10 września 2025 06:47
Posiadacze subskrypcji PlayStation Plus Extra i Premium w sierpniu zyskają dostęp do 11 nowych gier. Wśród nich znajdzie się m.in. Marve’s Spider-Man Remastered i Mortal Kombat 1.
gry
Kamil Kleszyk
13 sierpnia 2025 17:53
Firma Sony posłuchała wreszcie próśb graczy i zaczęła zdejmować ograniczenia regionalne na Steamie, dzięki czemu mieszkańcy ponad 100 wykluczonych wcześniej krajów mogą teraz kupić takie produkcje, jak Marvel’s Spider-Man 2, Helldivers 2 czy God of War: Ragnarok.
gry
Adrian Werner
14 czerwca 2025 09:19
Mimo że Ratchet & Clank: Rift Apart świętuje czwartą rocznicę premiery, hitowa produkcja Insomniac Games wciąż zawiera nieodkryte tajemnice. Jedną z nich jest sekretna minigra z mechanicznym bykiem.
gry
Kamil Kleszyk
12 czerwca 2025 17:07
Studio Insomniac Games odniosło się do komentarza wyjątkowo zniecierpliwionego fana łaknącego informacji na temat gry Marvel's Wolverine.
gry
Kamil Kleszyk
4 kwietnia 2025 19:42