Kingdom Come: Uciekaj Kingdom Come poradnik, solucja
Nasz opis przejścia zadania Uciekaj z gry Kingdom Come dotyczy opuszczenia Skalicy i podróży do Talmberku. Z solucji dowiecie się m.in. jak obronić Teresę przed Kumanami, jak zdobyć konia oraz jak opuścić zamek w Talmberku.
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2025
Uciekaj! to drugie zadanie głównego wątku fabularnego gry Kingdom Come: Deliverance. W trakcie rozgrywania jego początkowej części musicie niemal w całości skupić się na tytułowej ucieczce po ataku Kumanów. Z naszego poradnika dowiecie się również jak dotrzeć do Talmberku, jak zachowywać się podczas spotkania z Panią Szczepanką, jak zdobyć strój strażnika oraz jak wydostać się z zamku w Talmberku z zamiarem powrotu do Skalicy.
- Dotarcie do Talmberku
- Spotkanie się z Sir Robardem i Panią Szczepanką
- Wydostanie się z zamku i powrót do Skalicy
Dotarcie do Talmberku
Tuż po tym jak rozpocznie się zadanie zacznijcie biec wąską ścieżką. Nie próbujcie walczyć z jednym ze ścigających Henryka Kumanów, bo nie macie szans na pokonanie tego przeciwnika.
- Docelowo musicie dotrzeć do małego gospodarstwa znajdującego się u podstawy wzgórza.
- Możecie tu opcjonalnie uratować Teresę przed grupą Kumanów (otrzymacie za to trofeum Biały rycerz). Użyjcie posiadanego miecza Radzika lub samych pięści żeby uderzyć jednego z przeciwników i dać Teresie szansę na ucieczkę. Nie walczcie dalej z Kumanami, bo są oni zbyt silni dla bohatera.

- Wskoczcie szybko na dowolnego konia w gospodarstwie i kontynuujcie ucieczkę. Jest ona dość wymagająca, bo możecie zostać łatwo doścignięci przed Kumanów i zginąć w wyniku zbyt wielu trafień od strzał. Polegajcie na galopie, ale pamiętajcie, że wyczerpuje on stopniowo zielony pasek wytrzymałości konia. Po tym jak będzie on bliski wyczerpania zwolnijcie na chwilę i pozwól na to żeby przynajmniej częściowo odnowił się.
- Podążajcie główną ścieżką i nie zapomnijcie w początkowej części ucieczki skręcić w lewo (ścieżka biegnąca wzdłuż strumienia). Docelowo musicie dotrzeć do Talmberku. Henryk pomyślnie ucieknie Kumanom i obejrzycie nowe cut-scenki.
Spotkanie się z Sir Robardem i Panią Szczepanką

- Wyjdźcie z pokoju przydzielonego Henrykowi i spotkajcie się z Robardem. Udajcie się w jego towarzystwie do kuchni i skosztujcie potraw ze stołu żeby odnowić siły życiowe. Powróćcie do pomieszczenia z łóżkiem i udajcie się na odpoczynek.
- Sen zostanie przerwany wraz z pojawieniem się Pani Szczepanki. W trakcie rozmowy możecie wybierać unikalne opcje dialogowe żeby rozwijać Retorykę. "Parametry" Pani Szczepanki to 2-5-8, tak więc najlepiej zadziałają Perswazja i Zaimponowanie (tylko jeśli macie co najmniej 6 punktów Charyzmy).
- To nie jedyna nocna wizyta, bo Henryka wybudzi też ze snu Sir Robard. Zabierz pochodnię i dotrzyjcie na mury zamku. Porozmawiaj tam ponownie z Robardem i obejrzyjcie filmik. Poświęćcie następnie trochę czasu na patrolowanie murów. Chodźcie po nich aż nastanie poranek i załączy się nowa cut-scenka (alternatywnie możecie włączyć czekanie i przyśpieszyć upływ czasu).
W dalszej fazie gry możecie odblokować romans z Panią Szczepanką - jest to częścią pobocznego zadania Do twych usług, pani i opisaliśmy je na osobnej stronie solucji.
Wydostanie się z zamku i powrót do Skalicy

- Porozmawiajcie z Sir Robardem na murach zamku. Niestety nawet jeśli podejmiecie próbę wsparcia się perswazją nie zgodzi się na to żeby Henryk opuścił zamek i powrócił do Skalicy pochować rodziców. Musicie znaleźć sposób na wydostanie się z zamku i jest kilka możliwości.
- Najprostsze rozwiązanie to dotarcie na most zwodzony łączący zamek z ogrodzonym obozowiskiem. W miejscu z obrazka możecie zeskoczyć na niższe skały. Wiedzcie jednak, że zeskok wiąże się z ryzykiem złamania lub potłuczenia nóg (w razie potrzeby załadujcie wcześniejszy stan gry lub skorzystajcie z opatrunków).
- Innym rozwiązaniem jest wydostanie się z zamku przez główną bramę. Porozmawiajcie z pilnującym jej strażnikiem Radimem. Kategorycznie odmówi, ale możecie nakłonić go do zmiany stanowiska polegając na unikalnych opcjach dialogowych. Najskuteczniejsze będzie użycie perswazji, gdyż Radim ma tylko 3 punkty przy tym parametrze. Dowiecie się, że Radim może wypuścić Henryka z zamku jeśli ten będzie wyglądał jak strażnik z Talmberku.
- Powróć do południowej części zamku, wejdźcie do zbrojowni obok murów zamku i zlokalizujcie skrzynię z powyższego obrazka. Jest ona zamknięta, ale ma zamek bardzo niskiego stopnia (wytrych możesz zakupić u handlarza z zamku). Ze skrzyni zabierzcie wszystkie elementy ubioru strażnika i załóżcie je (dodatkowo na widoku odnajdziecie m.in. tarczę oraz łuk, ale zabranie ich nie jest obowiązkowe).
- Zanim powrócicie do Radima warto też dotrzeć do miejsca gdzie przebywają konie. Możecie zabrać ze sobą wierzchowca, którym wcześniej dotarliście do Talmberku. Skróci to podróż do Skalicy. Powróćcie do Radima i ponówcie temat wypuszczenia z zamku. W razie ewentualnych problemów dajcie mu łapówkę.
- Niezależnie jak się zachowaliście wyruszcie do wioski Równa gdzie rozpocznie się kolejny główny quest.
- Jak najszybciej oddalcie się od zamku w Talmberku, bo w przeciwnym razie strażnicy mogą odnotować ucieczkę i wyruszyć w pościg za Henrykiem. Jeśli zostaniecie złapani, to możecie rozpocząć walkę (zły pomysł), powrócić do zamku i spróbować ponownie, użyć perswazji lub zapłacić strażnikowi łapówkę za wypuszczenie bohatera.
Gra od momentu dotarcia do wioski Równa nie pozwoli Wam korzystać z konia. Kolejnego wierzchowca możecie później za darmo otrzymać w głównej fabule. Opisaliśmy to na stronie Jak zdobyć pierwszego konia?.
Zobacz także