Kingdom Come: Gniazdo żmij Kingdom Come poradnik, solucja
Znalezienie obozu bandytów w Przybysławicach to główny cel zadania Gniazdo żmij w Kingdom Come. Nasz opis przejścia wyjaśnia jak wykonać pełny rekonesans obozu, jak zdobyć kumańską zbroję, jak dokonać sabotażu i jak zdać Radzikowi poprawny raport.
Ostatnia aktualizacja: 4 sierpnia 2025
Gniazdo żmij to zadanie głównego wątku fabularnego gry Kingdom Come: Deliverance, w którym Henryk musi zakraść się do dużego obozu bandytów w Przybysławicach. Solucja z naszego poradnika opisuje jak przeprowadzić rekonesans w tej lokacji, aczkolwiek pojawia się też okazja do wykonania opcjonalnych aktów sabotażu. Zajęcie się tymi dodatkowymi celami misji ułatwi przebieg dużej bitwy w kolejnym głównym queście gry. Dodatkowo pokazujemy jak łatwo pozyskać kumańską zbroję.
- Jak odnaleźć obóz bandytów w Przybysławicach?
- Przeprowadzenie rekonesansu w obozie bandytów
- Jak dokonać sabotażu w obozie bandytów?
- Zdanie raportu Radzikowi
Jak odnaleźć obóz bandytów w Przybysławicach?
- Do realizacji tego zadania powinniście się bardzo dobrze przygotować. Henryk będzie musiał znaleźć obóz bandytów, a następnie pomyślnie go zinfiltrować. Wiąże się to ze sporym ryzykiem wykrycia i wszczęcia walk. Możecie łatwo doprowadzić do śmierci bohatera lub otrzymania poważnych obrażeń.
- Zaopatrzcie się w co najmniej jednego Zbawiennego Sznapsa - warto będzie kilkukrotnie zapisać postępy, szczególnie przed bardziej ryzykownymi akcjami. Warto też odciążyć maksymalnie Henryka i jego wierzchowca, bo bohater będzie mógł odnaleźć i założyć ciężkie elementy kumańskiej zbroi.
- Jeśli masz zamiar przeprowadzić "pełny" sabotaż, to rozważcie też zabranie na tę misję 4 butelek z trucizną (Poison). W tej sprawie możesz spotkać się np. z zielarką mieszkającą w lesie obok Samopszy. Wystawia ona na sprzedaż zarówno gotowe butelki z trucizną, jak i przepis, w oparciu o który możecie ją własnoręcznie przygotować (po dotarciu do dowolnego stanowiska alchemicznego).

W zależności od decyzji podjętych w poprzednim głównym queście będziecie od razu znali lokalizację obozu bandytów w Przybysławicach lub konieczne będzie odnalezienie obozu w oparciu o otrzymane wskazówki. W obu przypadkach możecie rozpocząć w obozie drwali w niewielkiej odległości na północ od Talmberku - jest to punkt 1 na naszej mapie.
- Wyruszcie ścieżką prowadzącą przez las na północ. Po dotarciu do pierwszego rozwidlenia (punkt 2 na naszej mapie) wybierzcie lewą ścieżkę, czyli nadal podróżujcie dokładnie na północ.
- Po dotarciu do drugiego rozwidlenia (punkt 3 na naszej mapie) wybierzcie lewą odnogę.
- Po dotarciu do trzeciego rozwidlenia (punkt 4 na naszej mapie) ponownie wybierzcie lewą odnogę.
- Po dotarciu do większego czwartego rozwidlenia (punkt 5 na naszej mapie) wybierzcie środkową ścieżkę, a więc podróżujcie na zachód.
- Celem podróży są Przybysławice (Pribyslavitz - punkt 6 na naszej mapie).
Możecie też od razu wyruszyć do lokacji z punktu 6, tzn. do właściwego obozu bandytów. Znalezienie poprzednich śladów nie jest obowiązkowe. Po dotarciu do Przybłysławic automatycznie awansujecie do kolejnej części zadania.
Przeprowadzenie rekonesansu w obozie bandytów

Zanim zbliżycie się do wrogiego obozu w Przybysławicach warto wiedzieć o dwóch rzeczach:
- W okolicy przebywają bandyci oraz towarzyszący im Kumanie. Nie rzucą się oni od razu do ataku na widok bohatera. Jeśli zostaniecie przez nich zauważeni, to zbliżą się do Henryka i zastawią mu drogę. Macie wtedy trochę czasu na to żeby opuścić tę okolicę zanim wrogowie przystąpią do walki. Zależność ta nie dotyczy dalszej części infiltracji Przybysławic. Jeśli zostaniecie przyłapani już na terenie wrogiego obozowiska, to spodziewajcie się ataku bez ostrzeżenia.
- Przeprowadzenie pełnego lub częściowego rekonesansu wrogiej lokacji jest opcjonalne (choć bardzo wskazane). Jeśli bardzo się Wam śpieszy, to możecie zbliżyć się lub wkroczyć do obozowiska bandytów jedynie po to żeby zaktualizował się cel misji. Możecie wtedy przedwcześnie powrócić do Radzika, ale Henryk zda mu w takiej sytuacji niepełny raport i w rezultacie do stoczenia będzie o wiele trudniejsza bitwa w kolejnym queście.

Gra nie wymusza wykonania zwiadu o ściśle określonej porze dnia. Przeprowadzenie rekonesansu w godzinach dziennych jest jak najbardziej możliwe, ale może być utrudnione nawet jeśli założycie opisane poniżej przebranie. Wskazane jest zaczekanie na nastanie nocy. Ograniczy to pole widzenia wielu przeciwników, a ponadto część z nich uda się na odpoczynek.
- Zwiad można zaliczyć pozostając w domyślnym stroju, ale musicie wtedy trzymać się z dala od wrogów i nie dać się nikomu przyłapać na terenie obozowiska. O wiele lepszym pomysłem jest pozyskanie fragmentów kumańskiej zbroi.
- Pozwoli to Wam na przebranie się za jednego z przeciwników i o wiele swobodniejsze podróżowanie po całych Przybysławicach. Jednym ze sposobów na zdobycie elementów kumańskiego pancerza jest zaatakowanie jednego z Kumanów patrolujących teren wokół obozowiska. Na atak zdecydujcie się tylko jeśli wytypowany przeciwnik nie znajduje się w polu widzenia innych wrogów. Nie przystępujcie ponadto do standardowego pojedynku, tylko zakradnijcie się od tyłu do Kumana i go ogłuszcie (możecie go też od razu dobić).


Alternatywny sposób na zdobycie zbroi jest o wiele bezpieczniejszy, gdyż zakłada wykradzenie jej z jednej ze skrzyń. W tym przypadku postarajcie się zakraść do Przybysławic od północnej strony. Zlokalizujcie pokazaną na powyższych obrazkach dziurę, przez którą łatwo można się przecisnąć.
- Zatrzymajcie się tuż po przejściu przez dziurę, bo w zadaszonym obszarze jest skrzynia (ma zamek o niskim poziomie trudności) i składowane są w niej fragmenty zbroi (elementy pancerza są też w innych okolicznych skrzyniach, ale do nich już trudniej się zakraść).
- Niezależnie od sposobu pozyskania fragmentów zbroi załóżcie je (w tym obowiązkowo zamknięty hełm) i zdejmijcie także wszystkie pozostałe elementy pancerza, z których do tej pory korzystaliście (rozważcie przeniesienie ich do inwentarza konia jeśli Henryk jest mocno przeciążony).
Po pozyskaniu i założeniu kumańskiej zbroi warto zużyć Zbawiennego Sznapsa na zapisanie stanu gry. Nie będziecie musieli ponownie zdobywać pancerza na wypadek gdybyście zostali przedwcześnie zdemaskowani przez wrogów.

Po założeniu zbroi Kumana możecie podróżować po całych Przybysławicach, ale:
- Możecie zostać zdemaskowani jeśli nie założyliście wszystkich elementów pancerza (pozyskanych od wroga lub ze skrzyni) lub jeśli nie zdjęliście wszystkich dotychczas używanych fragmentów zbroi (bronie możecie zostawić te same).
- Możecie zostać zdemaskowani jeśli dokonacie aktu sabotażu na oczach przeciwników (szczegóły w dalszej części tekstu).
- Możecie wzbudzić podejrzenia u wybranych przeciwników (jest to najbardziej prawdopodobne podczas pobytu w północnym kumańskim obozie). Wyruszą oni wtedy w stronę Henryka i gdy zbliżą się do niego automatycznie załączy się rozmowa. Możecie użyć perswazji, zaimponowania lub zastraszenia, ale każdej tej opcji tylko ten jeden raz. Warto tu zastosować "taktykę" polegającą na nie pozwalaniu na to żeby przeciwnik podszedł blisko do Henryka. Jeśli widzicie, że ktoś wyruszył w stronę bohatera, to biegajcie po obozowisku i kontynuujcie rekonesans. Przeciwnik nie zostanie w ten sposób przedwcześnie zaalarmowany. Na odbycie rozmowy zdecydujcie się dopiero gdy będziecie mieli w planach przeprowadzenie opcjonalnych aktów sabotażu.
Jeśli zostaliście zatrzymani i zawaliliście próbę użycia unikalnej opcji dialogowej, to nie doprowadzicie automatycznie do walki. Jedyną różnicą będzie to, że nie otrzymacie punktów doświadczenia do Retoryki. Walka zainicjowana zostanie tylko jeśli wybierzecie "standardową" odpowiedź po uprzednim wykorzystaniu wszystkich trzech unikalnych.

Podczas pobytu na terenie Przybysławic (bez przebrania lub z założoną kumańską zbroją) możecie docierać do lokacji powiązanych z rekonesansem. Za każdym razem gdy znajdziecie się w takim miejscu Henryk wypowie jedno lub kilka zdań żeby skomentować dane znalezisko (np. jaką ochronę sojuszniczym wojskom dana lokacja zapewni podczas szturmu). Zbadajcie w miarę możliwości następujące obszary:
- dwie główne przeprawy przez rzekę (mostek, do którego doprowadzi Was główna ścieżka, oraz drugi południowy);
- południową i południowo-zachodnią część Przybysławic (Henryk skomentuje, że to dobre miejsca do ataku z zaskoczenia);
- centralną część Przybysławic (bohater skomentuje m.in. obecność palisady);
- mniejsze północne obozowisko;
- większe zachodnie obozowisko - powinna się tu załączyć scenka przerywnikowa ukazująca jak Konus zabija jednego ze swoich ludzi.
Jak dokonać sabotażu w obozie bandytów?
- Oprócz przeprowadzenia głównego rekonesansu możecie też dokonać dwóch opcjonalnych aktów sabotażu. Zaliczenie tych celów misji może zmniejszyć liczebność sił wroga oraz zmniejszyć skuteczność wrogich łuczników. Warto dodać, że celów misji nie musicie zaliczać w stu procentach. Możecie je zaliczyć tylko częściowo (np. zatrucie tylko jednego kociołka), choć wtedy siły wroga nie zostaną osłabione w pełnym zakresie.
- Sabotażu możecie dokonywać po kolei na bazie celów misji (np. na początek wszystkie kociołki i następnie wszystkie beczki ze strzałami) lub przeprowadzać go lokacjami. W tym drugim przypadku lepiej jest zacząć w "trudniejszym" północnym kumańskim obozie i następnie przemieścić się do zachodniego obozowiska bandytów.


- Pierwsza opcja sabotażu to zatruwanie kociołków z zupą. Są one porozmieszczane po różnych częściach Przybysławic - dwa kotły są w północnym kumańskim obozie (tym ze skrzynią z fragmentami kumańskiej zbroi) i kolejne dwa w zachodnim sąsiadującym z ruinami kościoła.
- Sabotaż możecie przeprowadzić tylko jeśli dysponujecie trucizną. Jeśli posłuchaliście wcześniejszej porady, to mogliście zabrać ze sobą truciznę na tę misję. Jeśli pominęliście ten krok to na szczęście truciznę możecie też odnajdywać w trakcie eksploracji obozowiska. Jedna z butelek jest przy północnej skrzyni z fragmentami zbroi (obrazek 1), pozostałe odnajduje się m.in. w zamkniętych skrzyniach w różnych częściach obozowiska.
Po dotarciu do kociołka wybierzcie opcję wrzucenia do niego jakiegoś przedmiotu. Odszukajcie następnie na liście truciznę (obrazek 2) i potwierdźcie akcję. Zanim wlejecie truciznę upewnijcie się, że nikt nie spogląda w stronę Henryka!

- Druga opcja sabotażu do podpalanie strzał, które w nadchodzącej bitwie zostaną użyte przez wrogich łuczników. Są one składowane w różnych częściach Przybysławic i przykładowe takie miejsce prezentuje obrazek. Dwie beczki ze strzałami są w północnym kumańskim obozie (tym ze skrzynią z fragmentami kumańskiej zbroi) i kolejne dwie w zachodnim sąsiadującym z ruinami kościoła.
- Tu występuje jeszcze większe ryzyko wykrycia. Rozważcie zostawienie sobie sabotażu strzał na sam koniec oraz prowadzenie działań sabotażowych nocną porą. Dodatkowo wcześniej ponownie zużyjcie Zbawiennego Sznapsa, by zapisać aktualne postępy. Po podpaleniu beczki ze strzałami szybko oddalcie się od tego miejsca, bo pojawią się tam wkrótce przeciwnicy.
Zdanie raportu Radzikowi

Do Radzika możecie powrócić:
- Po wykonaniu zaledwie wstępnego rekonesansu obozowiska w Przybysławicach.
- Po wykonaniu pełnego rekonesansu w Przybysławicach.
- Po wykonaniu pełnego rekonesansu i zaliczeniu części opcjonalnych celów misji.
- Po wykonaniu pełnego rekonesansu i zaliczeniu wszystkich opcjonalnych celów misji - ten wariant zagwarantuje Wam największe ułatwienia już po przystąpieniu do dużej bitwy w kolejnym głównym queście gry.
Jeżeli Henryk doprowadził do wszczęcia alarmu w obozowisku, to jak najszybciej wydostańcie się z niego i rozpocznijcie ucieczkę. Nie próbujcie walczyć, bo nie macie szans. Kontynuujcie bieg aż oddalicie się wyraźnie od przeciwników. Szybko przywołajcie wtedy konia, wskoczcie na niego i z pomocą wierzchowca z większą łatwością zgubcie pościg. Jeżeli nie zostaliście wykryci to możecie opuścić tę lokację w dowolnym momencie.
W ramach zdawania raportu Henryk może wypowiedzieć się na następujące tematy:
- Lokalizacja obozowiska - Komentarz Henryka jest automatyczny.
- Liczebność sił wroga - Koniecznie wybierzcie ostatnią opcję z listy dialogowej żeby powiedzieć Radzikowi, że w Przybysławicach przebywa wielu przeciwników. Jeśli zaniżycie informacje na temat liczby wrogów, to ogromna bitwa w kolejnym queście będzie o wiele trudniejsza i pojawi się ryzyko jej zawalenia.
- Obecność bandytów w obozowisku - Komentarz Henryka jest automatyczny.
- Obecność Kumanów w obozowisku - Komentarz Henryka jest automatyczny.
- Uzbrojenie przeciwników - Wybierzcie środkową opcję żeby powiedzieć Radzikowi, że wrogowie są dobrze rozmieszczeni.
- Odnalezienie drabin konstruowanych na potrzeby oblężenia - Komentarz Henryka jest automatyczny.

- Jeśli powiedzieliście Radzikowi o dużej liczebności sił wroga, to wyśle on Henryka do Talmberku po posiłki (otrzymacie też 125 groszy). Dotrzyjcie do zamku i spotkajcie się z Panem Dziwiszem. Pod koniec rozmowy z Dziwiszem możecie wyrazić gotowość do ataku lub poprosić o więcej czasu - moment decyzji pokazuje obrazek.
- Jeśli potwierdzicie gotowość, to od razu rozpocznie się kolejny główny quest. Jako że dobrze przygotować się wcześniej do bitwy lepiej jest wybrać drugą opcję dialogową i dotrzeć do Radzika dopiero po załatwieniu wszystkich spraw związanych z przygotowaniami. Sugerowane czynności w ramach przygotowania do bitwy zamieściliśmy w opisie przejścia kolejnej misji Próba ognia.
Zobacz także