Kingdom Come: Igła w stogu siana Kingdom Come poradnik, solucja
Igła w stogu siana to quest z pobytu w klasztorze w Kingdom Come. Opis przejścia z tej strony poradnika objaśnia jak wykonywać codzienne obowiązki w klasztorze, gdzie znaleźć klucz i wytrychy, a także kim jest Świętoszek i jaki jest związany z nim ważny wybór.
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2025
Igła w stogu siana to jeden z najbardziej rozbudowanych głównych questów gry Kingdom Come: Deliverance. Henryk w ramach tego zadania musi zinfiltrować klasztor świętego Benedykta podając się za szlachcica Karola. Celem tej wizyty jest zlokalizowanie Świętoszka z zamiarem zamordowania lub aresztowania go. Sam pobyt w klasztorze jest bardzo problematyczny, gdyż Henryk może zostać łatwo ukarany lub wyrzucony z zakonu jeśli nie będzie przestrzegał reguł nałożonych na wszystkich nowicjuszy w klasztorze. Na tej stronie poradnika znajdziecie informacje jak zidentyfikować Świętoszka i jakie są opcje ważnego wyboru, a także podpowiedzi jak unikać problemów ze starszyzną podczas pobytu w sazawskim klasztorze.
W trakcie rozwiązywania zadania może pojawiać się błąd z blokowaniem się niektórych postaci, np. Antoniusza gdy musicie za nim podążać. Starajcie się nie wchodzić innym osobom w drogę i w razie potrzeby sprawdzajcie wskazania mapy klasztoru na wypadek gdyby dany NPC został "przeteleportowany" nieco dalej.
- Wprowadzenie do pobytu w klasztorze
- Codzienne obowiązki nowicjusza
- Konsekwencje łamania obowiązujących w klasztorze zasad
- Jak zdobyć wytrych i uniwersalny klucz do klasztoru?
- Jak odnaleźć Świętoszka?
- Pierwsza decyzja w sprawie Świętoszka
- Wydostanie Świętoszka z klasztoru
- Druga decyzja w sprawie Świętoszka
Wprowadzenie do pobytu w klasztorze
- Klasztor w Sazawie to ogromny budynek obok miasta Sazawa (zachodnia część mapy świata), do którego nie macie prawa wstępu podczas zwykłej eksploracji świata gry. Jego infiltracja stanie się częścią głównej fabuły i Waszym głównym zadaniem będzie odnalezienie Świętoszka (Pious) w klasztorze.
- Musicie najpierw rozegrać główny quest Ubóstwo, czystość i posłuszeństwo - Henryk wejdzie w posiadanie listu przyjęcia do zakonu, który pozwoli mu przekroczyć progi klasztoru i stać się jednym z nowicjuszy.
- W trakcie pobytu w klasztorze możecie dodatkowo skupić się na kilku opcjonalnych questach. Są one dostępne do momentu zaliczenia opisywanego nadrzędnego questu i opisaliśmy je wszystkie na osobnej stronie solucji.

Po obejrzeniu scenki w kaplicy zostaniecie przywitani przez Nowicjusza Antoniusza, od którego otrzymacie księgę Codzienne obowiązki (Everyday Labours) (więcej na temat planu dnia i konieczności przestrzegania go w dalszej części solucji).
Antoniusz zaproponuje Henrykowi obchód po klasztorze i pokazanie mu najważniejszych miejsc. Warto przystać na tę propozycję jeśli quest rozgrywacie po raz pierwszy. Poprawne docieranie w określone miejsca o określonych porach dnia będzie jednym z wymogów do unikania kłopotów. Po tym jak zakończycie "wycieczkę" możecie zgodnie z sugestią Antoniusza udać się do dormitorium na odpoczynek (modlitwy i pracę rozpoczniecie dopiero kolejnego dnia) lub od razu rozpocząć eksplorację klasztoru i spotykanie się z przebywającymi na jego terenie postaciami.
Najważniejsze lokacje w klasztorze to (dowiecie się o nich wszystkich w trakcie "wycieczki" z Antoniuszem):
- Kaplica - W lokacji tej rozpoczynacie quest. Dwa razy w ciągu dnia odbywają się tu msze, w których Henryk musi uczestniczyć jeśli nie chce wpaść w kłopoty.
- Dormitorium - Jest ono na piętrze niedaleko kaplicy. Henryk może skorzystać z dowolnego łóżka żeby udać się na odpoczynek, zawsze zapisywany jest też wtedy stan gry.
- Ogród - Jest on w centralnej części klasztoru. W miejscu tym można spotkać np. innych nowicjuszy czy osoby zlecające poboczne questy w klasztorze.
- Refektarz - To jedno z pomieszczeń na parterze klasztoru. Henryk musi odwiedzać codziennie refektarz i wykonywać polecenia brata Nevlasa.
- Biblioteka - Prowadzą do niej schody obok jadalni i jest ona na piętrze klasztoru. Henryk musi odwiedzać codziennie bibliotekę i wykonywać polecenia brata Bibliotekarza.
- Jadalnia - To duże pomieszczenie na parterze klasztoru. Dwa razy w ciągu dnia spożywa się tu wspólne posiłki.
Pozostałe lokacje w klasztorze to:
- Piwnica - Dociera się do niej z pomocą tej samej klatki schodowej, która prowadzi również do dormitorium. W piwnicy jest izolatka dla zakonników łamiących obowiązujące przepisy. Możecie tu też odblokować jedno z pobocznych zadań.
- Kuchnia i spiżarnia - Sąsiadują one z jadalnią i Henryk nie ma do nich prawa wstępu. Miejsca te możecie odwiedzić żeby zaliczyć niektóre z celów opisywanej misji. W spiżarni do odnalezienia jest ponadto uniwersalny klucz do zakonu.
- Pokój ze stanowiskiem alchemicznym - Sąsiaduje on z refektarzem. Znajdziecie tu m.in. bandaże, skrzynię z ziołami oraz stanowisko alchemiczne potrzebne do wykonywania poleceń brata Nevlasa.
- Pomieszczenie przeora - Jest ono na piętrze klasztoru i sąsiaduje z biblioteką. Cała ta okolica to zakazana strefa, ale możecie ją łatwo badać nocną porą. Samego przeora Henryk może okraść i zdobyć dzięki temu klucz do klasztoru.
Uwaga! Quest ten w całości rozgrywa się w tej części klasztoru w Sazawie, która jest dostępna tylko dla mnichów. Henryka od reszty świata gry niemal wszędzie "oddzielają" drzwi z bardzo trudnymi zamkami. Na szczęście nie jest to przeszkoda nie do ominięcia. W dalszej części wizyty w klasztorze będziecie mogli pozyskać wytrychy lub uniwersalny klucz.
Codzienne obowiązki nowicjusza

- W klasztorze w Sazawie panuje surowa dyscyplina i musicie o tym pamiętać żeby uniknąć problemów podczas zaliczania questu z odnalezienia Świętoszka. Nowicjusze muszą ściśle podporządkować swój plan dnia narzuconemu harmonogramowi. Możecie go sprawdzać odnajdując w inwentarzu księgę Codzienne obowiązki i otwierając ją (powyższy obrazek), ale nie jest to na szczęście całkowicie wymagane.
- Zwróćcie uwagę na poboczny quest W klauzurze z dziennika bohatera. Będzie się on na bieżąco aktualizował i informował Was o kolejnych obowiązkach. Pozostanie on aktywny do momentu opuszczenia klasztoru.
- Liczcie się z tym, że w zależności od podjętych decyzji w klasztorze spędzicie od kilkunastu godzin do nawet kilku dni, tak więc siłą rzeczy konieczne będzie śledzenie planu dnia.

Plan dnia przedstawia się następująco:
3:00 - Początek dnia. Podczas korzystania z łóżka nie musicie ustawiać godziny pobudki dokładnie na tę godzinę, bo pierwsza obowiązkowa pozycja na planie dnia dotyczy godziny 4:00.
4:00 - Jutrznie. Udajcie się do kaplicy. Do Henryka dołączą tam inne osoby i przystąpią do modlitwy (obrazek). Nie musicie wykonywać żadnych specjalnych interakcji. Możecie przyśpieszyć upływ czasu jeśli nie macie do wykonania w kaplicy żadnych dodatkowych czynności. W międzyczasie najlepiej nie wychodzić z kaplicy. Jeśli chcecie zbadać inne części klasztoru podczas trwania mszy, to nie dajcie się nikomu zauważyć. Możecie otrzymać naganę jeśli nie będziecie pojawiali się w kaplicy w godzinach odprawiania mszy.

6:00 - Wspólny posiłek. Przejdźcie z kaplicy do jadalni. Możecie usiąść przy jednym ze stołów i przystąpić do spożywania posiłku, ale jest to opcjonalny krok.
Nie wychodźcie z jadalni lub skradajcie się w pozostałych obszarach klasztoru żeby nie zostać zauważonym. Henryk teoretycznie nie ma prawa wstępu do sąsiadujących z jadalnią pomieszczeń kuchni i spiżarni, ale kuchnia jest wtedy pusta i to jest właśnie doskonały moment żeby się tam zakraść (alternatywnie możecie też tego dokonać nocą).

8:00 - Praca w refekatrzu. Przejdźcie z jadalni do refektarza i porozmawiajcie z bratem Nevlasem. Otrzymacie od niego zadania do wykonania. Powinny one dotyczyć warzenia mikstur , tak więc przejdźcie do sąsiedniego pomieszczenia. Zabierz potrzebne zioła ze skrzyni i wejdźcie w interakcję ze stołem alchemicznym.
Po zakończeniu prac lub po upływie przydzielonego czasu powróćcie do Nevlasa. Oceni on Henryka z wykonanej pracy. Zawalenie otrzymanego zadania pierwszego dnia nie powinno jeszcze nic złego oznaczać. Złe wykonywanie pracy w kolejnych dniach może Was już wpędzić w kłopoty. Możecie też otrzymać naganę od Nevlasa jeśli nie pojawicie się w pracy o wyznaczonej godzinie (warto w takiej sytuacji unikać spotkania z nim podczas podróżowania po klasztorze).

12:00 - Praca w bibliotece. Przejdźcie z refektarza do biblioteki na piętrze i porozmawiajcie z bratem Bibliotekarzem. Otrzymacie od niego zadania do wykonania. Powinny one dotyczyć przepisywania ksiąg. Waszym zadaniem jest wybieranie z listy tych fragmentów tekstu, które pokrywają się z widoczną na ekranie księgą. Propozycje z listy są do siebie bardzo podobne, tak więc nie śpieszcie się z wyborem.
Po zakończeniu prac lub po upływie przydzielonego czasu powróćcie do Bibliotekarza. Oceni on Henryka z wykonanej pracy. Zawalenie otrzymanego zadania pierwszego dnia nie powinno jeszcze nic złego oznaczać. Złe wykonywanie pracy w kolejnych dniach może Was już wpędzić w kłopoty. Możesz też otrzymać naganę od Bibliotekarza jeśli nie pojawicie się w pracy o wyznaczonej godzinie (warto w takiej sytuacji unikać spotkania z nim podczas podróżowania po klasztorze).

16:00 - Seksta. Przejdźcie z biblioteki do kaplicy i pozostańcie tam na czas adoracji. Ponownie możecie pomóc sobie przyśpieszeniem upływu czasu.
18:00 - Wspólna kolacja. Przejdźcie z kaplicy do jadalni. Tak samo jak wcześniej możecie usiąść do stołu i spożyć posiłek, rozejrzeć się po okolicy (w tym po spiżarni) lub użyć przyśpieszenia czasu.
19:00 - Kompleta. Jest to czas wolny dla wszystkich mnichów. Zdecydowanie warto wykorzystać dwie godziny na odwiedzenie miejsc i lokacji, na które wcześniej zabrakło Wam czasu (uwaga - wstęp do niektórych pomieszczeń jest nadal zakazany).
21:00 - Spoczynek i początek ciszy nocnej. Dotrzyjcie do dormitorium na piętrze (obrazek). Możecie tu skorzystać z dowolnego łóżka.
Nie musicie za wszelką cenę od razu udawać się na odpoczynek. Eksploracja zakonu nocną porą jest doskonałą okazją do tego żeby zakraść się np. do spiżarni, biblioteki czy pomieszczenia przeora. Uważajcie jednak na pojedynczych mnichów i nowicjuszy, których możecie napotykać. Trzymajcie się od nich wszystkich z daleka. Jeśli macie problemy z podróżowaniem w ciemnościach, to przeszukajcie najpierw piwnicę. W jednym z pojemników odnajdziecie pochodnię.
Konsekwencje łamania obowiązujących w klasztorze zasad
- Podczas pobytu w klasztorze powinniście za wszelką cenę unikać kłopotów, bo złamanie narzuconych nowicjuszom zasad może niepotrzebnie skomplikować quest lub, w skrajnym przypadku, doprowadzić do przedwczesnego wyrzucenia z zakonu. Najważniejsze jest przestrzeganie planu dnia z otrzymanej od Antoniusza księgi.
- Starajcie się wykonywać czynności związane z odnalezieniem Świętoszka (oraz zaliczeniem opcjonalnych zadań z klasztoru) po tym jak wykonaliście już jakąś narzuconą Wam czynność i macie trochę wolnego czasu. Jeśli planujecie ignorować niektóre obowiązki, to musicie unikać mnichów, którzy mogą zatrzymać Henryka i go ukarać.

Oprócz tego pamiętajcie o następujących rzeczach:
- Do wielu pomieszczeń w klasztorze Henryk nie ma prawa wstępu i na ekranie pojawią się wtedy ostrzeżenia znane Wam z wcześniejszych questów.
- Niektóre pomieszczenia są niedostępne jedynie o określonych porach dnia, a niektóre są całkowicie zakazane (np. spiżarnia czy pokój przeora). Jeżeli macie zamiar badać zakazane lokacje, to starajcie się nie dać nikomu zauważyć.

- Nieco inna kategoria to ostrzeżenia na ekranie dotyczące łamania obowiązującego planu dnia - przykładowe pokazuje obrazek. Możecie zostać ukarani jeśli np. "bezprawnie" opuścicie kaplicę podczas trwania mszy (tylko jeśli zostaniecie zauważeni). W razie wątpliwości zaglądajcie do księgi od Antoniusza lub do dziennika bohatera. W opisie pobocznego questu W klauzurze zawsze znajdziecie informację na temat aktualnej pozycji z planu dnia i czynności, które Henryk musi wykonać.
- Oprócz tego, tak samo jak w przypadku reszty gry, możecie wpaść w kłopoty jeśli zostaniecie przyłapani na używaniu wytrychów, poleganiu na kradzieży kieszonkowej czy atakowaniu innych postaci.
Nie każde przewinienie wiąże się z otrzymaniem natychmiastowej kary. Jest to mylące, bo możecie zostać zatrzymani dopiero po tym jak upłynie trochę czasu. Musicie sami się pilnować w sprawie unikania łamania zasad.

Jeśli Henryk popełni jakieś wykroczenie, które zostanie odnotowane, to może zostać zatrzymany przez Stibora lub jednego z pozostałych mnichów. Spotkanie to może przebiec na kilka sposobów:
Upomnienie
Stanie się tak jeśli popełniliście niewielkie wykroczenie i jeśli jest to Wasza pierwsza lub druga tego typu wpadka. Po rozmowie będziecie mogli normalnie kontynuować grę.
Nagana
Możecie otrzymać naganę jeśli popełniliście jakieś poważniejsze wykroczenie. Rozwiązania są w tym przypadku dwa. Pierwsze to skorzystanie z perswazji, ale zazwyczaj musi ona być u Henryka bardzo wysoka (15 lub więcej punktów) żeby próba zakończyła się sukcesem. Drugie rozwiązanie to poddanie się dobrowolnej karze. Henryk wyląduje w izolatce i spędzi tam 1-2 dni (funkcjonuje ona na zbliżonych zasadach do więzień).
Wyrzucenie z zakonu
Może do tego dojść jeśli wielokrotnie otrzymywaliście nagany lub jeśli po zatrzymaniu będziecie agresywni. Quest zostanie anulowany i Henryk wyląduje poza murami klasztoru. W takiej sytuacji najlepiej załadować wcześniejszy stan gry. Chcąc dopaść Świętoszka bez wspomagania się sejwami musielibyście włamać się do klasztoru i wykonywać wszystkie kolejne czynności działając z ukrycia. Jeśli nie chcecie powracać do klasztoru, to możecie zignorować temat odnalezienia Świętoszka i od razu przystąpić do kolejnego głównego questu Kości zostały rzucone. W tym nowym zadaniu bardziej problematyczne będzie wtedy znalezienie fortu bandytów (Wranik).
Uwaga - W momencie zatrzymania Henryk może zostać przeszukany i stracicie wtedy wszystkie posiadane przedmioty (wytrychy, żywność, bandaże itp.). Starajcie się w rezultacie nie kraść żadnych przedmiotów dopóki nie będą Wam one potrzebne do zaliczenia zadania.
Po tym jak odnajdziecie już w klasztorze Świętoszka będzie Wam zapewne bardziej zależało na wykonywaniu celów misji związanych z oswobodzeniem lub zamordowaniem go. Jeśli planujecie wtedy popełniać wykroczenia, to często zapisujcie stan gry (łóżko w dormitorium) oraz korzystajcie z opcji przyśpieszenia czasu w tych lokacjach, gdzie Henryk nie może zostać przez nikogo przyłapany (np. na balkoniku w dormitorium albo w spiżarni). Ukrywanie się za dnia w tych pomieszczeniach pozwoli Wam uniknąć spotkań wiążących się z otrzymaniem nagany i przeszukaniem.
Jak zdobyć wytrych i uniwersalny klucz do klasztoru?
Po sprawnym przemieszczaniu się po całym klasztorze bardzo mogą Wam pomóc wytrych oraz uniwersalny klucz. Możecie dzięki nim m.in. otworzyć wszystkie drzwi wyjściowe z klasztoru. Zdobyciem tych przedmiotów możecie od razu zająć się lub dopiero po zidentyfikowaniu Świętoszka - ten drugi wariant pozwoli Wam zmniejszyć ryzyko ich utraty na wypadek zatrzymania i przeszukania Henryka.

Pierwszy sposób na zdobycie wytrycha to pozostanie w kaplicy gdzie rozpoczął się quest. Zbadajcie ołtarz. Wytrych odnajdziecie ukryty za nim i pokazuje go obrazek.

Drugi sposób na zdobycie wytrycha to spotkanie się z Bratem Cellariusem i wypytanie się go o wytrychy. Użyjcie perswazji (Cellarius ma 10 punktów) lub zastraszenia (4 punkty) żeby uniknąć odpowiedzi na to po co będą Wam potrzebne.
Cellarius oferuje wytrychy na sprzedaż, ale za pojedynczy wytrych żąda około 20 groszy i w zamian przyjmuje wyłącznie żywność.

Rozwiązaniem problemu braku funduszy na zakupienie wytrychów od Brata Cellariusa jest odnalezienie tajnej skrytki Czyżyka (jednego z nowicjuszy w zakonie). Udajcie się w tym celu do dormitorium (pokój na piętrze z łóżkami) i przejdźcie na sąsiadujący z nim balkon.
Odszukaj zaznaczoną na powyższym obrazku ruchomą płytę podłogową. Jest to skrytka, w której znajduje się między innymi 200 groszy. Pozwoli to Wam zakupić 10 lub nawet więcej wytrychów.

Pierwszy sposób na zdobycie uniwersalnego klucza do klasztoru to przeszukanie spiżarni, która sąsiaduje z jadalnią. Najlepiej tego dokonać w godzinach gdy serwowane są posiłki (kuchnia i spiżarnia są wtedy puste) lub nocną porą. Dotrzyjcie do ostatniego pomieszczenia spiżarni. Klucz leży na zaznaczonej na obrazku półce w słabo oświetlonym miejscu.

Drugi sposób na zdobycie uniwersalnego klucza do klasztoru to okradzenie przeora. Za dnia użycie kradzieży kieszonkowej na nim byłoby bardzo ryzykowne. Lepiej zaczekaj na nastanie nocy. Przekradnijcie się do biblioteki na piętrze. Drzwi prowadzące do komnat przeora są zamknięte i mają trudny zamek. Jeśli zdołacie otworzyć je wytrychem, to zacznijcie badać sąsiednie pomieszczenia. Przeora odnajduje się w miejscu z obrazka. Najlepiej go poddusić gdy będzie spał. Pozwoli to Wam na spokojnie przejrzeć jego inwentarz i zabrać klucz.
Jak odnaleźć Świętoszka?

- Henryk podejrzewa, że Świętoszek jest jednym z nowicjuszy w klasztorze. Możecie opcjonalnie przeprowadzić pełne śledztwo i przede wszystkim porozmawiać ze wszystkimi nowicjuszami. Po zainicjowaniu rozmowy z jakimś nowicjuszem możecie zadać mu szereg standardowych pytań oraz dodatkowo zwierzyć mu się z tego, że jesteś "szpiegiem". Ta ostatnia opcja jest niewskazana, bo możecie wpaść w niemałe kłopoty.
- Nowicjusze mogą donieść na Henryka do przeora i po pewnym czasie dojdzie do konfrontacji z nim (obrazek). Gra pozwoli Wam wybronić się unikalnymi opcjami dialogowymi i największe szanse powodzenia będzie miało użycie zastraszenia. Niestety nawet jeśli zaliczycie próbę to i tak traficie do izolatki na czas przeprowadzenia śledztwa. Możecie zostać na sam koniec wyrzuceni z zakonu i dodatkowo zaatakowani po tym jak w klasztorze zjawi się ojciec Karola (młodego szlachcica, za którego Henryk się podaje).

- Dodatkowo możecie również podjąć próbę zakradnięcia się do prywatnych pomieszczeń przeora na piętrze budynku. Sąsiadują one z biblioteką i najlepiej jest zakraść się tam nocną porą. Otwórzcie zamknięte drzwi w bibliotece (mają trudny zamek) i wkroczcie do zakazanej strefy. Zatrzymajcie się po dotarciu do gabinetu z czterema fotelami z powyższego obrazka.
- Podejdźcie do stanowiska na przeciwległym końcu pomieszczenia i otwórzcie księgę. Są w niej notatki na temat wszystkich nowicjuszy, aczkolwiek nie zawierają one żadnych oczywistych faktów pozwalających zdemaskować Świętoszka.
- Powyższe kroki (rozmowy z nowicjuszami, dotarcie do zapisków na temat nowicjuszy) są opcjonalne i możecie je pominąć. Nic w ten sposób nie stracicie.

- Poszukiwanym Świętoszkiem jest nowicjusz Antoniusz, a więc mężczyzna, z którym spotkaliście się na samym początku tego questu. Możecie jeszcze przed rozmową z Antoniuszem udać się do dormitorium i odszukać jego skrzynię (powyższy obrazek). Ma ona trudny zamek (użyjcie wytrycha) i skrywa m.in. sztylet. Odnalezienie tej broni wyda się Henrykowi podejrzane (samego sztyletu będziecie później mogli użyć na Antoniuszu).
- Zagadajcie ponownie do Antoniusza. W trakcie rozmowy zwierzcie mu się ze swojej misji, tj. z tego, że zinfiltrowaliście klasztor w celu odnalezienia Świętoszka. Zakończcie póki co na tym rozmowę.
W trakcie spotkania możecie też poruszyć temat znalezionego sztyletu. Antoniusz wytłumaczy się z jego posiadania i zarazem poprosi o jego zwrot. Możecie mu oddać sztylet lub użyć zastraszenia (minimum 13 punktów) i zachować go dla siebie. Jeśli nie chcecie ryzykować to w ogóle nie wybierajcie tematu posiadania sztyletu.

- Musicie teraz awansować w aktualnym planie dnia do momentu, w którym Henryk w godzinach porannych lub wieczornych uda się do jadalni na posiłek. Usiądźcie przy stole i zacznijcie jeść potrawę. Nie odchodź od stołu zbyt wcześnie. Postarajcie się tam pozostać przez około 2 godziny czasu gry, a więc do momentu załączenia się kolejnej pozycji z planu dnia.
- Po odejściu od stołu powinniście otrzymać informację, że Henryk został otruty (powyższy obrazek). Nie reagujcie na tę wiadomość w żaden szczególny sposób. Pozwólcie na to żeby bohater stracił przytomność.
Pierwsza decyzja w sprawie Świętoszka

Obudzicie się w dormitorium i dowiecie się od Antoniusza (Świętoszka), że to on otruł bohatera. To pierwszy ważny moment do podjęcia decyzji jak zachować się w jego sprawie. Możecie:
- Od razu zaatakować Antoniusza. Przystąpicie do walki na pięści i będzie ona utrudniona poprzez osłabiony stan bohatera. Jeśli mimo wszystko wygracie pojedynek, to Świętoszek zginie i zakończycie quest. Musicie jeszcze opuścić klasztor - użyj wytrycha/klucza na dowolnych drzwiach lub popełnijcie wykroczenie i dajcie się wyrzucić z zakonu.
- Zgodzić się na zrealizowanie planu Antoniusza. Pragnie on uciec z klasztoru, ale najpierw chce upozorować własną śmierć. Od Antoniusza otrzymasz miksturę leczniczą oraz antidotum (od razu zażyjcie antidotum żeby zatrzymać działanie trucizny). Czytajcie dalej nasz opis przejścia.
- Wstępnie zgodzić się na plan Antoniusza i następnie zabić go. Po tym jak zgodzicie się na pomoc w ucieczce (i otrzymacie mikstury) zaczekajcie aż Antoniusz uda się na odpoczynek. Odszukajcie miejsce gdzie śpi i użyjcie na nim sztyletu żeby go zabić (sztylet możecie wyjąć z zamkniętej skrzyni Antoniusza lub ze skrytki Czyżyka na balkonie dormitorium - to poboczny quest Dobra doczesne). Świętoszek zostanie zamordowany i zakończycie quest. Musicie jeszcze opuścić klasztor - użyjcie wytrycha/klucza na dowolnych drzwiach lub popełnijcie wykroczenie i dajcie się wyrzucić z zakonu.
Pamiętajcie żeby dokończyć poboczne questy z klasztoru. Będą one dostępne tylko do momentu opuszczenia murów tej lokacji.
Wydostanie Świętoszka z klasztoru
Ta część opisu odnosi się wyłącznie do opisanego powyżej drugiego wariantu. Po zidentyfikowaniu Świętoszka musieliście obiecać mu pomoc w zaaranżowaniu jego śmierci i w ucieczce z klasztoru.


- Pierwsze zajęcie to zdobycie wytrycha lub klucza do klasztoru i opisaliśmy to wcześniej. Najłatwiej jest zabrać wytrych ukryty za ołtarzem w kaplicy.
- Drugie zajęcie to zdobycie świeżej zwierzęcej krwi. W tym przypadku musicie zakraść się do kuchni sąsiadującej z klasztorną jadalnią. Najlepiej tego dokonać w godzinach wydawania posiłków lub nocą. Odszukajcie pokazaną na obrazku 1 kartkę papieru i wejdźcie z nią w interakcję żeby złożyć zamówienie. Musicie odczekać dobę. Najlepiej schować się w spiżarni (nikt tam nie zagląda) i użyć opcji przyśpieszenia czasu. Po upływie 24 godzin powróćcie w to samo miejsce i zabierz bukłak z kozią krwią (Goatskin filled with blood) (obrazek 2).

- Z wytrychem/kluczem oraz z krwią musicie dotrzeć do Antoniusza. Jeśli istnieje ryzyko wykrycia, to najlepiej zaczekać na nastanie nocy i przekraść się do dormitorium. Obudźcie śpiącego Antoniusza i powiedzcie mu o zebraniu wszystkich składników.
- Musicie teraz spotkać się z Antoniuszem w dormitorium po popołudniowej mszy, a więc dokładnie o godzinie 18:00. Przejdźcie na balkonik sąsiadujący z pomieszczeniem z łóżkami, ustawcie się gdzieś w narożniku i przyśpieszcie upływ czasu. Po tym jak nastanie 18:00 odszukajcie Antoniusza (obrazek). Załączy się filmik z rozlania krwi. Podążajcie teraz za Świętoszkiem. Dotrzecie do jednego z wyjść z klasztoru i towarzysz automatycznie użyje wytrycha lub klucza żeby otworzyć drzwi.
Druga decyzja w sprawie Świętoszka

Jeśli pomogliście Świętoszkowi - Antoniuszowi w zaaranżowaniu jego śmierci oraz jeśli wspólnie uciekliście z klasztoru to musicie ponownie zadecydować o jego dalszych losach. Załączy się rozmowa z nim i możecie:
- Wypuścić Świętoszka. Od Antoniusza w ramach podziękowania otrzymacie szczęśliwą kość do gry (będzie ona fałszywym dowodem dla bandytów na zamordowanie Świętoszka).
- Aresztować Świętoszka. Nie będzie on chciał dobrowolnie się poddać. Musicie go pobić. Po wygranym pojedynku zostanie on automatyczny umieszczony w celi w więzieniu w Ratajach.
- Zabić Świętoszka. W tym przypadku pojedynek ze Świętoszkiem musi zakończyć się jego śmiercią. Po wygranej walce możecie zbadać jego zwłoki i znaleźć szczęśliwą kość do gry (będzie ona dowodem dla bandytów na zamordowanie Świętoszka).
Zobacz także