Kingdom Come: Porady na start Kingdom Come poradnik, solucja
Nasze porady na start do gry Kingdom Come nauczą Was wielu podstawowych mechanik. Na tej stronie poradnika poruszamy tematy związane m.in. z eksploracją świata, walką i skradaniem, rozwojem postaci oraz zapisywaniem swoich postępów.
Ostatnia aktualizacja: 7 sierpnia 2025
Ta strona poradnika zawiera zestaw porad na start do gry Kingdom Come Deliverance. Zapoznanie się z nimi pozwoli Wam poprawnie korzystać z najważniejszych mechanik gry, powiązanych tematycznie z walką, eksploracją, działaniami z ukrycia czy rozwijaniem protagonisty. Zwracamy też uwagę na często popełniane błędy oraz na konieczność regularnego zapisywania stanu gry.
Polecamy też zajrzeć na osobną stronę Jak przeżyć na początku?. Skupia się ona na pierwszych godzinach gry i uniknięciu krytycznych wpadek, które mogą przyczynić się do śmierci Henryka.
- Unikajcie długich przerw pomiędzy zapisami stanu gry
- Przygotujcie się do każdej nowej walki
- Zdrowie bohatera nie odnawia się podczas walk
- Dbajcie o dobre samopoczucie bohatera
- Jak najwcześniej zacznijcie rozwijać zielarstwo
- Kradzież w grze jest opłacalna, ale musicie być ostrożni
- Pamiętajcie, że trening czyni mistrza
- W grze obowiązuje limit udźwigu i nie przekraczajcie go
- Warto próbować rozgrywać zadania na różne sposoby
- Cykl dnia i nocy ma znaczący wpływ na przebieg gry
- Weźcie pod uwagę to, że bronie i pancerze podlegają zużyciu
- Lepsze elementy ekwipunku mogą wymagać wyższych statystyk postaci
- Pierwszego konia otrzymacie dopiero po kilku godzinach gry
Unikajcie długich przerw pomiędzy zapisami stanu gry
Jednym z najpoważniejszych utrudnień gry Kingdom Come: Deliverance jest to, że nie możecie bez ograniczeń zapisywać stanu gry. Znacząco wpływa to na przebieg gry i wymusza prowadzenie rozgrywki w specyficzny sposób. Możliwe sposoby zapisania stanu gry to:
- Rozpoczęcie nowego zadania lub dokonanie ważnych postępów w aktualnym zadaniu - Gra wykonuje wtedy automatyczne zapisy. Uwaga - Jeśli po zaliczeniu danego questu nie wystartuje od razu kolejny to nie zostanie utworzony nowy automatyczny sejw!
- Skorzystanie z własnego łóżka (ikona łóżka na mapie świata) - Gra zapisze postępy tylko gdy udacie się na odpoczynek i przeznaczycie co najmniej 1 godzinę na sen. Początkowo dysponujecie tylko jednym "własnym" łóżkiem, ale w miarę przechodzenia gry odblokowywane są kolejne w innych lokacjach świata gry.
- Skorzystanie z łóżka w gospodzie - Gospody są w większości wiosek i miast. Gra zapisze postępy tylko jeśli zapłacicie za wynajęcie łóżka (najlepiej wynająć łóżko na dłużej - stanie się dostępne aż do końca gry).
- Skorzystanie z łaźni - Są one w każdej dużej wiosce i mieście. Gra zapisze postępy tylko jeśli opłacicie oferowane w łaźni usługi (wysokość opłaty uzależniona jest od zakresu wybranych usług). Uwaga - Dzięki skorzystaniu z usług łaźni możecie też równolegle wyprać ubranie bohatera oraz odnowić wszystkie jego statystyki (w tym te dotyczące zmęczenia oraz strawy).
- Wypicie Zbawiennego Sznapsa (Saviour Schnapps) - To unikalny trunek pozwalający na zapisanie stanu gry w dowolnym miejscu świata gry. Niestety alkohol ten jest mocno limitowany i powinniście korzystać z niego tylko podczas zaliczania długich questów gdy musicie wykonać jakąś ryzykowną akcję (np. zinfiltrować wrogi obóz). Sznapsa możecie otrzymywać w questach od NPC-ów, kupować od handlarzy lub samemu wytwarzać po tym jak rozwiniecie umiejętności alchemiczne. Jego stworzenie opisaliśmy na stronie Jak zrobić Zbawiennego Sznapsa?.
Podsumowując, każdy quest powinniście rozpoczynać z nastawieniem, że nie będziecie mogli łatwo powtórzyć jego wybranego fragmentu. Starajcie się przemyśleć każdą decyzję i przygotować do każdej ryzykownej akcji (np. kradzieży kieszonkowej czy ataku na bandytów). W trakcie swobodniejszej eksploracji świata gry wyróbcie sobie z kolei nawyk częstego powrotu do miejsc manualnego zapisu stanu gry żeby na wypadek niespodziewanej śmierci nie utracić postępów nawet z kilku ostatnich godzin.
Gra nie wyświetla zapytania czy chcecie "poświęcić" Zbawiennego Sznapsa na wykonanie manualnego zapisu stanu gry. Zastanówcie się zawsze nad tą decyzją, bo szczególnie w początkowej części gry będziecie dysponowali zaledwie kilkoma butelkami z tym alkoholem.
W grze dostępne są tylko 3 sloty na manualne zapisy i po utworzeniu nowego sejwa najstarszy jest automatycznie nadpisywany. Ograniczenie to nie dotyczy na szczęście automatycznych sejwów tworzonych w trakcie questów.
Przygotujcie się do każdej nowej walki

Każda walka w Kingdom Come: Deliverance jest unikatowa i żadnego potencjalnego przeciwnika nie powinniście lekceważyć. Bohater może łatwo zginąć lub odnieść poważne obrażenia (w tym także doprowadzić do złamania kończyny czy krwawienia) jeśli się niewłaściwie zachowacie lub popełnicie poważne błędy.
- Jeżeli jest to możliwe to przed przystąpieniem do walk przeprowadźcie rekonesans. Jest to ułatwione gdy przeciwnicy przebywają np. w obozowisku i nie są świadomi obecności bohatera - możecie się wtedy zakraść. Postarajcie się ustalić ilu wrogów przebywa w danej lokacji i jak są wyposażeni (oraz czy są wśród nich łucznicy). Na bazie tych informacji dopasujcie wyposażenie bohatera żeby zwiększyć swoje szanse na pomyślne rozegranie walki. Przykładowo jeśli odnotujecie, że jeden z przeciwników ma założone ciężkie elementy pancerza to rozważcie wybranie do walki jakiejś broni obuchowej (np. buławy). Przystępując do potyczki z łucznikami warto z kolei założyć pełny hełm, który uchroni Henryka przed nagłą śmiercią od strzały w głowę.
- Zapiszcie postępy tuż przed walką lub przed zbliżeniem się do wrogiej lokacji. Do niektórych potyczek nie możecie niestety przygotować się i dzieje się tak np. wtedy gdy starcie rozpoczyna się tuż po wyświetleniu cut-scenki. W takich sytuacjach postarajcie się na szybko ocenić poziom trudności walki oraz wytypować wrogów, którzy mogą stanowić największe zagrożenie.
- Jeśli uznacie, że macie małe szanse na odniesienie zwycięstwa, to zawsze możecie podjąć próbę ucieczki. Będzie ona jednak utrudniona jeśli wśród przeciwników znajdują się jacyś łucznicy. Najlepiej jest po odbiegnięciu od wrogów szybko przywołać do siebie konia. Po wskoczeniu na wierzchowca Henryk może znacznie szybciej oddalić się od wrogów, ale jest też ryzyko, że koń może zrzucić z siebie bohatera.
- Potrenujcie walkę pod okiem Bernarda. Dla przypomnienie znajdziecie go w ciągu dnia przy arenie w Ratajach. Podstawowe szkolenie jest częścią głównej fabuły i jest darmowe. Kolejne lekcje mają opcjonalny charakter i warto się na nie zdecydować już w początkowej fazie kampanii. Możecie też poznać nowe ataki.
Więcej o staczaniu pojedynków możecie też dowiedzieć się ze strony Podstawy walki.
Zdrowie bohatera nie odnawia się podczas walk

Kingdom Come: Deliverance nie pozwala na regenerowanie paska zdrowia w trakcie staczania walk i musicie pamiętać o tym od samego początku gry. Do każdego nowego pojedynku powinniście przystępować z nastawieniem, że nie będziecie mogli się szybko wyleczyć na wypadek wystąpienia jakichś obrażeń (choć lepiej byłoby ich oczywiście całkowicie uniknąć).
- Gra na szczęście w pewien sposób ułatwia utrzymywanie bohatera przy życiu. Kolejne udane ataki przeciwników doprowadzają w pierwszej kolejności do osłabiania paska staminy. Dopiero gdy zostanie on całkowicie wyczerpany bohater zacznie odnosić obrażenia i jego pasek zdrowia zacznie się kurczyć. Nie zapominajcie o tej zależności i starajcie się unikać całkowitej utraty wytrzymałości. Pasek ten może się samoczynnie regenerować się w trakcie walki, ale musicie zaprzestać ataków i innych czynności wymagających wysiłku (najlepiej oddalając się na chwilę od przeciwników) żeby proces ten mógł się rozpocząć.
- Warto pamiętać, że pasek staminy nie chroni przed "unikalnymi" atakami wrogów. Bohater może np. od razu zginąć jeśli zostanie trafiony strzałą w głowę. Nie traktujcie staminy jako "darmowego pancerza", ale bardziej jako bufor do wykorzystania w większości sytuacji na polu bitwy.
- Jeżeli postać odniosła obrażenia i wymaga leczenia, to na taki krok zdecydujcie się dopiero po zakończeniu bitwy lub po ucieczce z pola walki i pomyślnym zgubieniu przeciwników. Warto zaznaczyć, że spożywanie żywności czy wypijanie mikstur leczniczych nie doprowadzi do natychmiastowego odnowienia paska zdrowia, gdyż jest to powolny proces. Zawsze sprawdzajcie też, czy bohater nie wymaga leczenia przy użyciu opatrunków. Są one stosowane przy poważniejszych obrażeniach, takich jak złamania czy krwawienie. Nie możecie zignorować tych negatywnych "stanów", bo sterowana postać będzie mocno osłabiona do momentu aż sobie z nimi poradzicie. Bandaże możesz odnajdywać w świecie gry lub kupować od handlarzy i starajcie się mieć zawsze trochę w zapasie.
Dbajcie o dobre samopoczucie bohatera

Dbanie o dobre samopoczucie bohatera w Kingdom Come: Deliverance jest złożonym tematem, mocno wykraczającym poza odnawianie jego paska zdrowia. Sterowana postać może przede wszystkim odczuwać głód i zmęczenie. Musicie przeciwdziałać tym zjawiskom, bo zignorowanie ich sprawi, że bohater będzie coraz słabszy i coraz gorzej będzie radził sobie w kolejnych potyczkach.
- Zmęczeniu możecie przeciwdziałać docierając do miejsc odpoczynku w świecie gry (różnorakie łóżka, materace itp.) i przeznaczając kilka godzin na sen. Ważną zależnością jest to, że każde miejsce do odpoczynku opisane jest współczynnikiem komfortu. Im niższy ten parametr, tym mniejsze profity uzyskacie z tytułu udania się na odpoczynek.
- Najlepiej jest powracać do łóżka "zarezerwowanego" dla bohatera lub opłacać miejsca do odpoczynku w gospodach. Przespanie się na stogu siana czy na kiepskim materacu pod gołym niebem powinno być ostatecznością. W dalszej części gry możecie przeciwdziałać temu mechanizmowi poprzez odblokowanie perków zmniejszających kary od "słabych łóżek" i opóźniające występowanie zmęczenia spowodowanego brakiem dostatecznej ilości snu.
Odpoczynek w gospodzie jest odpłatny. Łóżko na jedną noc kosztuje zaledwie 2 grosze, ale możecie też zapłacić 250 groszy (lub mniej jeśli się potargujecie) za stałe miejsce do odpoczynku. Jest to spory wydatek, ale takie łóżko będzie dostępne już do końca zabawy. Warto je wynająć w lokacji, do której często powtarzacie i gdzie nie ma w okolicy darmowych miejsc do odpoczynku (np. oberża obok Sazawy).
- Rozwiązywanie problemu narastającego głodu jest dość oczywiste. Warto mieć zawsze w zapasie trochę żywności, zwłaszcza że sen może poważnie wyczerpać ten współczynnik. Żywności nie musicie kupować od handlarzy. Możecie np. odnajdywać lub wykradać owoce i warzywa z chatek i obozowisk. Dodatkowo w niektórych miejscach możecie za darmo zjeść potrawę gotowaną w kotle (np. zamek w Talmberku albo oberże z opłaconymi łóżkami).
- Współczynnik najedzenia (strawy) zawsze starajcie się odnawiać tylko do 100% i nie przekraczać tej wartości. W przeciwnym razie może wystąpić efekt przejedzenia, który będzie miał negatywny wpływ na stan zdrowia bohatera.
- Każdy rodzaj żywności w inwentarzu opatrzony jest parametrem jakości, który można lepiej przetłumaczyć jako sugerowany termin przydatności do spożycia. Nie decydujcie się na zjedzenie danej rzeczy jeśli parametr spadł poniżej 50% i jeśli oznaczona ona została na żółto, pomarańczowo lub czerwono. Bardzo prawdopodobne jest wtedy doprowadzenie do zatrucia pokarmowego i żeby wyleczyć bohatera będziecie musieli użyć antidotum.

- Innym sposobem na dbanie o dobre samopoczucie Henryka jest odwiedzanie łaźni (są one w większości wiosek w grze). Możecie dzięki nim odnowić kilka różnych współczynników bohatera. Wybierajcie zawsze pierwszą opcję dialogową z listy (przykład na obrazku). W zamian za wydanie około 30 groszy (lub mniej jeśli potargujecie się) możecie zapisać stan gry, wyleczyć wszystkie rany bohatera, a także przywrócić do poziomu 100% parametry zmęczenia oraz głodu.
- Oprócz wspomnianych wyżej efektów przejedzenia i zatrucia (również w wyniku otrzymania obrażeń od zatrutej broni lub strzały) możecie też doświadczyć m.in. przeciążenia (zbyt wiele przedmiotów w inwentarzu) czy złamania kończyny (od udanego ataku przeciwnika czy w wyniku upadku z dużej wysokości). Statusy te możesz sprawdzać z poziomu menu postaci. Starajcie się je na bieżąco niwelować.
Jak najwcześniej zacznijcie rozwijać zielarstwo

Zielarstwo to jedna z najciekawszych dziedzin, w której możecie się specjalizować w grze Kingdom Come: Deliverance. Inwestowanie w rozwój zielarstwa może przede wszystkim pomóc Henrykowi znacznie szybciej wzbogacić się i zdobyte dzięki temu fundusze możecie przeznaczyć na zakup lepszych elementów ekwipunku czy opłacenie lekcji u lokalnych trenerów.
- Zielarstwo w grze polega na zbieraniu i sprzedawaniu roślin. Na początku gry nie będziecie posiadali żadnych umiejętności i po wciśnięciu klawisza interakcji Henryk każdorazowo zdobędzie tylko jedną (bardzo mało wartościową) roślinę. Sytuacja ulega zmianie po tym jak umiejętność zacznie awansować na kolejne poziomy. Pozwoli to głównemu bohaterowi zbierać z okolicy więcej roślin tego samego typu. W wyniku pojedynczej akcji będziecie mogli pozyskać automatycznie kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt roślin. Z zebranymi roślinami możecie docierać do handlarzy i wystawiać je na sprzedaż. Początkowo z tytułu sprzedania posiadanych ziół otrzymacie "zaledwie" kilkanaście lub kilkadziesiąt groszy, ale w miarę rozwijania Zielarstwa i zbierania większej liczby roślin spokojnie przekroczycie barierę 100-200 groszy z tytułu pojedynczej transakcji.
- Z zielarstwem wiążą się także inne bardzo cenne profity. Rozwijanie tej umiejętności pozwala na odblokowywanie perków podnoszących wybrane atrybuty bohatera. Tuż po tym jak rozwiniesz Zielarstwo na 1 poziom otrzymacie pasywnego perka Odporność, który na stałe zwiększy Witalność bohatera o 2 punkty. Bardzo pomocne są też perki Dzieci kwiaty (premia +2 do Charyzmy jeśli bohater ma w inwentarzu pachnące rośliny) oraz Dzień dla nóg (przyczynia się także do rozwijania atrybutu Siły).
Kradzież w grze jest opłacalna, ale musicie być ostrożni

Dzięki kradzieży w Kingdom Come Deliverance możecie znacznie szybciej wzbogacić się oraz pozyskać wiele wartościowych i użytecznych przedmiotów. Z kradzieżą wiąże się jednak ryzyko wykrycia, które może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Do każdej kradzieży powinniście dobrze przygotować się. Dodatkowo rekomendowanym pomysłem jest podejmowanie prób kradzieży tuż po tym jak powstał nowy zapis stanu gry. W najgorszej sytuacji będziecie wtedy musieli powtórzyć jedynie kilka ostatnich minut.
- Na okradanie domów decydujcie się w miarę możliwości nocą, bo większość mieszkańców udaje się wtedy na odpoczynek. Działając za dnia możecie zostać łatwo przyłapani jeśli w trakcie plądrowania zbliży się inna postać. Co więcej, bohater w ogóle nie ma prawa wstępu do niektórych domów. Ich mieszkańcy wyproszą sterowaną postać i jeśli zignorujecie ich polecenia to wejdą w zaalarmowany stan.
- Niezależnie od okoliczności nieudana kradzież ma dwa negatywne skutki. Po pierwsze obniżona zostaje reputacja bohatera w danej wiosce i może on być gorzej odbierany przez wszystkich NPC-ów. Po drugie mogą zostać zaalarmowani strażnicy i wyruszą wtedy na poszukiwania bohatera. Po tym jak zostaniecie doścignięci musicie zadecydować jak chcecie się zachować. Jeśli kara za kradzież jest niska, to najlepiej ją zapłacić. Możecie spróbować perswazji, ale o ile bohater nie ma wysokiej charyzmy szansa na uniknięcie kary w ten sposób jest niewielka. Walka lub ucieczka to złe pomysły, bo nawet zgubicie strażników, to nie załagodzicie ostatecznie problemu związanego z popełnionym przestępstwem. Ostatnia możliwość to dobrowolne pójście do więzienia. Bohater "straci" w ten sposób kilka dni i po opuszczeniu więzienia będzie przez pewien czas osłabiony.
- Podczas plądrowania kolejnych domostw nie powinniście kraść wszystkich odnajdywanych rzeczy. Pamiętajcie, że inwentarz bohatera ma określony limit udźwigu. Ponadto nie będziecie mogli łatwo sprzedać u handlarzy skradzionych fantów. Rozglądajcie się w pierwszej kolejności za zamkniętymi skrzyniami, bo to w nich zazwyczaj składowane są najcenniejsze skarby. Do otwierania ich potrzebujecie wytrychów, które możecie odnajdywać w świecie gry lub kupować.
Uwaga - Zawalenie mini-gry z otwarcia zamka doprowadzi do złamania wytrycha. Na początku gry otwierajcie jedynie najprostsze zamki i jeśli jest to możliwe to po kilku nieudanych próbach załadujcie wcześniejszy stan gry. Zajrzyjcie też na stronę Jak otwierać zamki wytrychami?, na której opisaliśmy zwiększanie wytrzymałości wytrychów i odnawianie ich zapasów.
- Inna forma kradzieży to kradzież kieszonkowa. Staje się ona dostępna dopiero po tym jak awansujecie w głównym wątku na tyle żeby spotkać się z młynarzem Peszkiem obok Ratajów. Poproście go o szkolenie, które będzie darmowe. Kradzież kieszonkowa również obarczona jest sporym ryzykiem.
- Początkowo próby kradzieży podejmujcie na postaciach, które śpią. Zakradajcie się w ich pobliże (po uprzednim zdjęciu zbroi) i sprawdzajcie czy nie próbują się obudzić. Z tą odmianą kradzieży również powiązana jest mini-gra. Zacznijcie od odczekania kilku sekund i następnie postarajcie się wyjąć trochę przedmiotów z inwentarza oraz wyjść z niego zanim upłynie limit czasu. Nie próbujcie okradać postaci, które są w ruchu lub w polu widzenia innych osób. Tę formę kradzieży dokładniej opisaliśmy na stronie Jak działa kradzież kieszonkowa?.
Jeśli nie macie nic przeciwko bardziej agresywnym wariantom zachowania, to możecie zachodzić od tyłu inne postacie i ogłuszać je lub wykonywać na nich ciche zabójstwa (tylko jeśli macie odblokowanego perka Skrytobójstwo z kategorii Skradanie się). Pozwoli to Wam znacznie łatwiej okraść daną osobę (zupełnie z pominięciem mini-gry z kradzieży kieszonkowej). Potencjalna ofiara może jednak pomyślnie wybronić się, możecie wpaść w większe kłopoty jeśli zostaniecie zauważeni lub możecie przez przypadek zabić jakiegoś ważnego NPC-a.
Pamiętajcie, że trening czyni mistrza

Rozwój postaci w Kingdom Come: Deliverance odbywa się na zbliżonych zasadach np. do TES V Skyrim. Podnoszenie statystyk bohatera dokonuje się dzięki wykonywaniu powiązanych z nimi czynności i dotyczy to zarówno głównych parametrów (np. siły czy retoryki), jak i poszczególnych umiejętności. Oto kilka przykładów jak działa ten mechanizm:
- Użycie miecza może podnieść parametr siły oraz zwiększyć umiejętność walki mieczem.
- Trafienie dzikiej zwierzyny strzałą z łuku może podnieść parametr zwinności oraz zwiększyć umiejętności korzystania z łuku i łowiectwa.
- Użycie perswazji czy zastraszenia w trakcie rozmowy z postacią niezależną może podnieść parametr retoryki.
- Otwarcie zamkniętej skrzyni w czyimś domostwie może zwiększyć umiejętności skradania się i otwierania zamków.
O podniesieniu statystyk gra zawsze informuje komunikatem w lewym górnym narożniku ekranu (przykład na obrazku). Raz na kilka poziomów awansu możecie dodatkowo wybrać perk powiązany z tym współczynnikiem. Przykładowo po dostatecznym rozwinięciu parametru siły możecie wybrać perk zmniejszający zużycie staminy podczas blokowania wrogich ciosów, a po rozwinięciu umiejętności łowiectwa dostępny będzie perk pozwalający na odnajdywanie trofeów przy zabitych zwierzętach.
W dalszej części gry rozwój postaci możecie też usprawnić odwiedzając trenerów i wykupując u nich szkolenie w zakresie podniesienia ściśle określonego parametru postaci. W tym przypadku grze bardzo blisko jest choćby do serii Gothic czy Risen. Dany trener specjalizuje się tylko w określonej dziedzinie (np. myśliwy zna się tylko na łowiectwie), a odbycie szkolenia u niego nie jest tanie. Więcej na ten temat odnajdziecie na osobnych stronach Trenerzy umiejętności i Rozwój postaci.. W początkowych godzinach gry nie zawracajcie sobie głowy trenerami, bo nie będzie Was na nich stać i ponadto kilka pierwszych awansów łatwo jest dokonać samemu.
Podsumowując, starajcie się wykonywać te czynności, w których chcecie żeby bohater stał się lepszy. Jeśli chcecie grać dobrym złodziejem, to szukajcie okazji do otwierania zamków, kradzieży kieszonkowej i skradania się, a jeśli chcecie uczynić z Henryka lepszego wojownika to nie pomijaj okazji do rozprawiania się ze słabymi bandytami i uczestniczenia w sparringach na specjalnych arenach.
- Łucznictwo nieznacznie odbiega od pozostałych umiejętności powiązanych z walką. Nie możecie go rozwijać strzelając z łuku w powietrze czy np. w stóg siana. W celu podnoszenia tej umiejętności musicie atakować przeciwników, polować na zwierzynę łowną lub odwiedzać trenerów na strzelnicach.
- Umiejętności Kradzież kieszonkowa i Czytanie są początkowo zablokowane. Podstawy kradzieży kieszonkowej musicie poznać spotykając się z młynarzem Peszkiem (spotkacie go w trakcie przechodzenia głównej fabuły). Co do podstaw czytania, musicie odwiedzić w tym celu skrybę z Użyc (jeden z pobocznych questów).
W grze obowiązuje limit udźwigu i nie przekraczajcie go

Limit wagi przedmiotów z inwentarza w Kingdom Come: Deliverance jest jedną z rzeczy, o których musicie pamiętać od samego początku gry. Bardzo łatwo jest go przekroczyć, a to z kolei może oznaczać wyłączenie opcji biegania i ogólne spowolnienie postaci w trakcie rozgrywania walk. Jeżeli doszło do przeciążenia bohatera to zawsze starajcie się szybko rozwiązać ten problem.
- Bohatera najłatwiej jest przeciążyć umieszczając w inwentarzu zbyt wiele fragmentów pancerza. Starajcie się ograniczyć tylko do jednego elementu pancerza (np. napierśnika czy rękawic) danego typu. Podobne ograniczenie dotyczy broni. Najlepiej mieć w inwentarzu maksymalnie dwie bronie białe (do podmiany w zależności od wyposażenia wrogów w danej bitwie) oraz opcjonalnie jeden łuk i jedną tarczę. To nie wszystko, bo niektóre inne przedmioty też mogą sporo ważyć. Nie przesadzajcie np. z przenoszeniem zbyt dużej ilości żywności.
- Z tym problemem najłatwiej uporać się przenosząc niepotrzebne przedmioty do skrytki głównego bohatera (skrzynie są przy wszystkich łóżkach należących do Henryka oraz w gospodach po wykupieniu miejsca do odpoczynku) lub do inwentarza wierzchowca, z którym podróżujecie po świecie gry (pierwszego konia "odblokujesz" po ukończeniu kilku początkowych głównych questów). Niepotrzebne obiekty możecie zużyć, wyrzucić lub sprzedać u któregoś z napotkanych handlarzy.
- Limit udźwigu zmienia się w trakcie gry. Jest on przede wszystkim sukcesywnie podnoszony w miarę jak rozwijania Siły. Dodatkowo możecie odblokować perki z grupy Muł, które w jeszcze większym stopniu go zwiększają. Pierwszy tego typu perk możecie wybrać na bardzo wczesnym stadium gry.
O rozwiązywaniu problemu pełnego inwentarza dowiecie się też z osobnej strony Co zrobić z przeciążeniem?.
Warto próbować rozgrywać zadania na różne sposoby

Większość questów w Kingdom Come: Deliverance możecie zaliczyć na wiele sposobów. Nieliniowość w grze przybiera dwie zasadnicze formy.
- Pierwsza grupa to różne ścieżki prowadzące do jednego wspólnego zakończenia zadania. Jeśli np. zostaniecie poproszeni o odnalezienie jakiejś osoby czy ważnego przedmiotu, to możecie to osiągnąć korzystając z perswazji podczas przepytywania świadków czy dokładnie badając wskazane lokacje. W tego typu sytuacjach wybór wariantu zachowania nie jest ekstremalnie ważny.
- Druga grupa to wybory i sposoby zachowania, które mogą prowadzić do zupełnie różnych zakończeń questów. Dla przykładu jeśli nie zdołacie ochronić ważnego NPC-a to może on zginąć i nie pomóc Wam w dalszej części gry, a jeśli źle przeprowadzisz rekonesans wrogiego fortu to bitwa o jego przejęcie może zakończyć się niepowodzeniem. Obie formy nieliniowości dość często trudno jest początkowo rozróżnić, ale z pomocą powinien przyjść nasz opis przejścia gry.
- W przypadku części zadań ważny staje się cykl dnia i nocy. Niektóre cele misji możecie rozegrać o konkretnej porze dnia i możecie zostać np. poproszeni o spotkanie się z kimś nad ranem. Jeśli przegapicie ustalony termin spotkania to możecie np. rozzłościć rozmówcę lub zmienić przebieg misji.
- O wiele bardziej problematyczne są sytuacje, w których Henryk ma ograniczoną ilość czasu na dokończenie questu. Jeśli np. zadanie dotyczy wyleczenia rannego NPC-a to nie możecie zbyt długo z tym zwlekać, bo umrze. Utrudnienie to dotyczy przede wszystkim wybranych pobocznych questów. Generalnie najlepiej jest zajmować się opcjonalnymi zadaniami od razu po ich otrzymaniu i doprowadzać je do samego końca. Ich opisy w dzienniku mogą też ostrzegać o limicie czasu.
Cykl dnia i nocy ma znaczący wpływ na przebieg gry

W Kingdom Come: Deliverance obecny jest pełny cykl dnia i nocy. Aktualna pora dnia może mieć kluczowy wpływ na przebieg rozgrywki oraz na możliwości rozwiązywania napotykanych problemów. Dotyczy to zarówno zaliczania questów, jak i swobodnej eksploracji świata.
- Najważniejszą informacją jest to, że większość NPC-ów wykonuje różne zadania i przebywa w różnych miejscach w zależności od pory dnia. Za dnia postacie te są zazwyczaj zajęte pracą lub po prostu przebywają na otwartej przestrzeni, a po zapadnięciu zmroku udają się na odpoczynek. Jest to szczególnie przydatna informacja jeśli macie zamiar okraść jakieś domostwo czy zakraść się do wrogiego obozowiska. Ryzyko wykrycia nocą jest dodatkowo pomniejszone poprzez bardzo ograniczoną widoczność, ale jest to też niestety problem, z którym sami musicie sobie radzić. Jeśli nie musicie się skradać, to pomagajcie sobie pochodnią, ale nie używajcie jej jeśli wiąże się to z ryzykiem wykrycia bohatera.
- Nie musicie cierpliwie czekać na zmianę pory dnia na taką, która "pomoże" Wam w wykonaniu zaplanowanych czynności. Gra pozwala na przyśpieszenie upływu czasu z dowolnego miejsca w świecie gry. Opcji tej używajcie tylko jeśli potrzeba zaczekać 1-2 godziny, gdyż metoda nie pozwala Henrykowi na odpoczynek. Zamiast tego lepiej powrócić do łóżka Henryka lub innego o wysokiej jakości, dzięki czemu oprócz zmiany pory dnia odnowiony zostanie współczynnik wypoczęcia.
O cyklu dnia i nocy musicie też pamiętać podczas odwiedzania postaci niezależnych na potrzeby rozgrywania questów czy handlowania z nimi. Po dotarciu do jakiejś chatki czy budynku możecie natrafić na zamknięte drzwi. Nie włamujcie się jeśli nie macie w planach okradzenia danej postaci. Zamiast tego powróćcie w dane miejsce o innej porze dnia lub użyjcie opcji przyśpieszenia upływu czasu. Dana postać powinna docelowo wyjść z domu lub otworzyć drzwi budynku (jeśli jest to jej miejsce pracy).
Weźcie pod uwagę to, że bronie i pancerze podlegają zużyciu

Elementy ekwipunku w Kingdom Come Deliverance nie są niestety niezniszczalne. Musicie mieć tego świadomość już od pierwszych godzin spędzonych z grą żeby nagle nie znaleźć się z mocno uszkodzonym lub całkowicie zniszczonym wyposażeniem. Broń biała podlega zużyciu w trakcie prowadzenia walk, zaś elementy pancerza mogą zostać uszkodzone wtedy gdy bohater otrzyma obrażenia od przeciwnika. Aktualny poziom zużycia możecie sprawdzać z poziomu inwentarza.
Bardzo ważną zależnością jest to, że uszkodzone elementy ekwipunku tracą swoje pierwotne statystyki, które posiadały będąc jeszcze w idealnym stanie. Przykładowo zużyta w 50 procentach broń biała zadaje jedynie połowę obrażeń. Oznacza to, że z naprawą lub podmianą zużytych przedmiotów nie powinniście zbyt długo czekać, bo może to doprowadzić do znaczącego osłabienia bohatera na polu bitwy.
Jednym z rozwiązań jest pozyskanie podobnego przedmiotu do tego, który został zużyty, aczkolwiek w przypadku unikalnych elementów ekwipunku może to nie być ani łatwe ani tanie. Alternatywą jest podjęcie próby naprawienia danego przedmiotu:
- W przypadku broni białej możecie skorzystać z kamienia szlifierskiego, który pozwala na ponowne jej naostrzenie. Stanowiska z kamieniami szlifierskimi odnajduje się w wielu wioskach, fortach i obozowiskach. Z naostrzeniem broni powiązana jest mini-gra. Przy pierwszym kontakcie z nią dokładnie zapoznajcie się z samouczkiem i dodatkowo obowiązkowo zapiszcie wcześniej stan gry. To bardzo ważne, bo wykonywanie nieprawidłowych czynności podczas próby naostrzenia broni może mieć odwrotny efekt do zamierzonego i doprowadzić do dalszego pogorszenia jej jakości lub w skrajnych przypadkach nawet do jej całkowitego zniszczenia. Alternatywnym rozwiązaniem jest odwiedzenie kowala i uiszczenie stosownej opłaty.
- W przypadku elementów pancerza możecie skorzystać z zestawów naprawczych. Występują one w wielu odmianach, różniąc się między sobą zastosowaniem oraz skutecznością. Nowe zestawy naprawcze możecie odnajdywać w świecie gry lub kupować od handlarzy. Dodatkowo musicie w tym przypadku zadbać o rozwój umiejętności naprawiania przedmiotów żeby efekty działania były satysfakcjonujące. Alternatywnym rozwiązaniem jest odwiedzenie zbrojmistrza, szewca lub krawca i uiszczenie stosownej opłaty.
Temat reperowania wyposażenia Henryka omówiliśmy też na osobnej stronie Jak naprawić uszkodzony sprzęt?.
Lepsze elementy ekwipunku mogą wymagać wyższych statystyk postaci

Kingdom Come: Deliverance teoretycznie nie zabrania korzystania z odnajdywanych broni i pancerzy, ale jeśli zbyt wcześnie ich użyjecie, to mogą wystąpić negatywne efekty.
- Każdy przedmiot posiada sugerowane minimalne wymagania jakimi parametrami powinien dysponować Henryk. Buzdygan z przykładu z obrazka ma wymóg 4 punktów Siły. Czerwony kolor oznacza, że bohater nie spełnił jeszcze tego kryterium.
- Możecie zignorować wspomniane wymaganie, ale dana broń lub dany pancerz będą się wtedy o wiele gorzej sprawowały i zapewnią mniejszą skuteczność lub słabszą ochronę od przedmiotów o znacznie niższej jakości. Najlepiej odkładać je sobie na później (np. umieszczać w skrzyni bohatera lub w inwentarzu konia) i korzystać ze słabszych modeli, dzięki którym dany parametr lub parametry uzyskają ostatecznie wymagany poziom.
Pierwszego konia otrzymacie dopiero po kilku godzinach gry

Początek gry może być dość mylący, gdyż Henryk po ukończeniu pierwszej części prologu wskoczy na konia i dotrze z jego pomocą do Talmberku. Wierzchowca tego nie będziecie mogli zachować na stałe, gdyż jego "obecność" uzasadniona jest wyłącznie fabularnie. Zakładka inwentarza konia i przeglądania jego statystyk pozostanie nadal nieaktywna.
- Swojego pierwszego wierzchowca otrzymacie dopiero po spędzeniu z grą kilku godzin i ukończeniu głównego zadania Zdobycz z udania się na wspólne polowanie z Janem Ptaszkiem.
- Po tym jak zaliczycie wspomniany quest przyznany Wam zostanie koń Siwek (Pebbles) - moment ten prezentuje obrazek i opisaliśmy go na osobnej stronie Jak zdobyć pierwszego konia?. Warto dodać, że z nowo otrzymanym wierzchowcem nie musicie "związać się" na stałe. W dalszej części gry Henryk może zakupić lepszego konia, którego statystyki bardziej będą odpowiadały Waszym potrzebom.
Zobacz także