Kingdom Come: Jak odblokować trofeum Rycerz rozbójnik? Kingdom Come poradnik, solucja
Rycerz Rozbójnik to nazwa trofeum oraz jednego z pobocznych zadań gry Kingdom Come. Opis przejścia z naszego poradnika trofeowego zestawia wszystkie kroki prowadzące do odblokowania i ukończenia opcjonalnego questu.
Ostatnia aktualizacja: 6 sierpnia 2025
Ta strona poradnika zawiera opis trofeum Rycerz Rozbójnik z gry Kingdom Come Deliverance. Polega ono na ukończeniu serii powiązanych ze sobą głównych i pobocznych questów. Starania o jego odblokowanie możecie podjąć dopiero po tym jak dostatecznie awansujecie w głównym wątku fabularnym. Wszystkie kroki wymagane do zdobycia trofeum zestawiliśmy poniżej.
- Krok 1 - Zadanie Zdobycz
- Krok 2 - Zadanie Z całą pobożnością
- Krok 3 - Zadania Szaty zdobią człowieka i Rycerz rozbójnik
Krok 1 - Zadanie Zdobycz
Zdobycz to jedno z początkowych zadań głównego wątku fabularnego gry. W ramach zaliczania tego questu musicie uratować Jana Ptaszka po tym jak w trakcie polowania zostanie pojmany przez Kumanów. Henryk i Ptaszek powrócą po wszystkim do Ratajów (powyższy obrazek).
Krok 2 - Zadanie Z całą pobożnością

Odblokowaniem pobocznego questu Z całą pobożnością możecie zająć się po ukończeniu głównego zadania Zdobycz. Spotkajcie się ponownie z powracającym do pełni zdrowia Janem Ptaszkiem. Możecie odnaleźć go w dolnym zamku w Ratajach (tym tuż obok obozowiska uchodźców). Zaproponuje on Henrykowi wspólną wyprawę do łaźni i musicie się zgodzić.
Spotkanie z Ptaszkiem w łaźni i gra w kości

Z Ptaszkiem musicie spotkać się w godzinach wieczornych, tak więc dotrzyjcie do łaźni około 20:00. Odszukajcie drzwi prowadzące do jednego z tylnych pomieszczeń i porozmawiajcie z Ptaszkiem relaksującym się w wannie.
Jan zaproponuje Henrykowi zagranie w kości z Zenią. Do rozegrania są trzy partie. Jeśli zdołacie wygrać z Zenią (starajcie się rzadko bankrutować i nie podejmować dużego ryzyka), to wyświetli się dodatkowa cut-scenka oraz otrzymacie od niej rozbierającą kostkę (Strip Die). Niezależnie od wyniku gry w kości quest zostanie wznowiony i jego kolejne części będą już takie same.
Zasady mini-gry w kości opisaliśmy dokładniej w rozdziale o podstawach gry. Dodatkowo dobrym pomysłem jest zużycie Zbawiennego Sznapsa przed grą w kości, by zabezpieczyć się przed przegraną.
Kradzież wina

Porozmawiajcie z Ptaszkiem i umieśćcie swoje ciuchy w skrzyni. Kolejną zachcianką ze strony Jana będzie dostarczenie wina. Zanim opuścicie łaźnię zajrzyjcie do znajdującej się obok skrzyni i wyjmijcie z niej klucze Ptaszka (Sir Hans Capon's keys). Wyruszcie z nimi w stronę budynku ratusza w Ratajach. Musicie zejść do piwnicy. Wejdźcie do sklepu zbrojmistrza, przejdźcie przez niego i dotrzyjcie do pokazanych na obrazku zamkniętych drzwi do piwnicy. Możecie:
- Zakraść się do piwnicy - Złamcie zabezpieczenie zamka o wysokim poziomie skomplikowania lub użyjcie kluczy od Jana Ptaszka.
- Porozmawiać z pilnującym drzwi strażnikiem - Użyjcie perswazji (strażnik ma tylko 2 punkty) lub podarujcie strażnikowi łapówkę.
W piwnicy zabierzcie najpierw dzban (Pitcher for wine), a następnie podejdźcie do jednej z beczek i zdobądźcie wino (Sylvan red wine). Powróćcie z nim do Jana.
Zdobycie kwiatów

Kolejne zadanie do wykonania to przygotowanie bukietu kwiatów dla Zeni. Wyruszcie w tym celu do górnego zamku w Ratajach. Po dotarciu na miejsce odszukajcie po prawej stronie przejście prowadzące na tyły zamku. Dotrzecie do pokazanego na obrazku ogrodu. Zrywajcie tu kolejne rosnące rośliny i kwiaty (w tym jedną różę), a skompletujecie docelowo bukiet kwiatów.
Pojedynek z Archibaldem i zakończenie zadania

Gra załączy cut-scenkę i po jej wyświetleniu od razu przystąpicie do bójki z Archibaldem. Nie jest to trudny pojedynek, ale nie dajcie się przeciwnikowi zapędzić w róg, bo pomieszczenie jest niewielkie.
Henryk odzyska przytomność kolejnego poranka. Odszukajcie na mieście Jana Ptaszka i raz jeszcze pogadaj z nim (doradźcie mu czy ma ukarać Archibalda czy pozostawić go w spokoju). Otrzymacie trochę groszy i zaliczycie quest.
Krok 3 - Zadania Szaty zdobią człowieka i Rycerz rozbójnik
Oba poboczne zadania odblokowuje się niemal równocześnie. Nastąpi to po zaliczeniu opisanego wyżej questu Z całą pobożnością.
Założenie nowego stroju

Odszukajcie ponownie Jana Ptaszka w Ratajach. W zależności od pory dnia można go odnaleźć w dolnym zamku w mieście lub w zaznaczonej na powyższym obrazku oberży (powinien siedzieć na jednej z ławek przed oberżą).
Od Ptaszka dowiecie się o planowanym spotkaniu z Hanuszem, ale najpierw poproszeni zostaniecie o założenie odpowiedniego stroju (nowy quest Szaty zdobią człowieka). Udajcie się do dolnego zamku, dotrzyj do pomieszczenia Ptaszka i wyjmijcie ze skrzyni wszystkie elementy ubioru. Założenie ich jest opcjonalne, ale jeśli wykonacie tę akcję, to Ptaszek będzie zadowolony. Powróćcie do Jana i udajcie się na spotkanie z Hanuszem, które rozpocznie quest Rycerz rozbójnik.
Odnalezienie obozu Wolflina

Od Hanusza otrzymacie misję powstrzymania pewnego rabującego szlachcica. Wyjdźcie z zamku, spotkajcie się na dziedzińcu z kapitanem Bernardem i wyruszcie w długą podróż. Dobiegnie ona końca po dotarciu do obozu w lesie (tego samego, co w głównym zadaniu Zdobycz). Pogadajcie ponownie z Bernardem.
Zadaniem Henryka jest odnalezienie obozowiska Wolflina i jego ludzi. Możecie przeprowadzić zwiad w dwóch oznaczonych na mapie lokacjach:
- Północny punkt na mapie to gospodarstwo przy drodze. Porozmawiajcie z wieśniaczką. W trakcie rozmowy możecie oskarżyć ją o zatajanie prawdy. Jeśli zaliczycie próbę z perswazji (kobieta ma 13 punktów) lub zaimponowania (11 punktów) to ustalicie, że wieśniaczka zna drogę do obozu bandytów. Możecie ją poprosić o doprowadzenie Henryka do obozu. Nie musicie wtedy odwiedzać południowego punktu.
- Południowy punkt na mapie to gospodarstwo na skraju lasu. Porozmawiajcie z wieśniaczką. Dowiecie się o jej rannym mężu i możecie zaliczyć nowy opcjonalny cel polegający na przyniesieniu kobiecie 3 bandaży. Ponadto pojawi się okazja do podążania za śladami krwi, które mogą doprowadzić Henryka do obozowiska (przykładowe ślady są na powyższym obrazku - pojawiają się one wzdłuż wąskiej ścieżki biegnącej na północ przez las). Wybór tego wariantu pozwoli Wam zignorować złożenie wizyty w północnym punkcie.

Obóz Wolflina możecie zlokalizować prosząc o pomoc wieśniaczkę z północnego gospodarstwa, podążając za śladami krwi od strony południowego gospodarstwa lub samemu przeszukując okolicę. Lokalizację tego obozu prezentuje dołączony obrazek. Nie zbliżajcie się do obozu. Zamiast tego od razu po jego odkryciu wyruszcie z powrotem do obozowiska sojuszników. Zdajcie raport Bernardowi (w obozie jest 12 osób - najlepiej powiedzieć, że zauważyliście około 10 wrogów).
Możecie teraz podjąć decyzję jak zaliczyć quest.
Wariant 1 - Natychmiastowy atak na obóz

Wybierzcie pierwszą opcję dialogową i potwierdźcie gotowość do ataku. Akcja automatycznie przeniesie się w pobliże obozu Wolflina i jego ludzi.
Po rozpoczęciu walk zachowujcie się w podobny sposób do innych bitew z głównych zadań gry. Szukajcie okazji do zadawania obrażeń tym przeciwnikom, którzy są zajęci atakowaniem Waszych sojuszników. Atakujcie tych wrogów od flanki lub od tyłu, a będą ginęli zanim zwrócą się w stronę Henryka i zaczną blokować jego ataki. Podczas bitwy warto mieć założony dobry hełm na wypadek znalezienia się na celowniku jakiegoś łucznika. Sami łucznicy powinni ginąć w pierwszej kolejności.
Po walkach możecie przeszukać i ograbić ciała pokonanych osób. Pogadajcie też z Bernardem.
Wariant 2 - Podjęcie próby negocjacji

Na potrzeby tego wariantu musicie w trakcie rozmowy z Bernardem zasugerować rozwiązanie konfliktu w pokojowy sposób (druga opcja dialogowa). Bernarda trzeba przekonać do tego pomysłu zaliczając próbę perswazji (Bernard ma 11 punktów) lub zaimponowania (12 punktów). Jeśli się uda to od Bernarda otrzymacie Tabard z Olesznej (Oleshnitz waffenrock). Załóżcie go i przy okazji wyjmijcie wszystkie bronie z aktywnych slotów.
Pamiętaj o możliwości skorzystania z mikstury barda, która zwiększa tymczasowo Retorykę. Może się ona Wam przydać podczas opisanego poniżej spotkania z Wolflinem.

Powróćcie do obozowiska rozbójników w lesie. Zostaniecie zatrzymany przez bandytę, który doprowadzi Was do Wolflina. Masz teraz dwa nowe warianty zachowania:
- Próba nakłonienia Wolflina do opuszczenia okolicy (opcje dialogowe 1-3) - Macie trzy różne opcje zachowania, przy czym niezależnie od wybranej opcji pojawi się okazja do zaliczenia próby perswazji (Wolflin ma 14 punktów) lub zaimponowania (Wolflin ma aż 16 punktów). Niestety nawet jeśli zaliczycie próbę to zostaniecie odesłani z kwitkiem do Bernarda i konieczne będzie rozegranie bitwy opisanej w głównym wariancie 1.
- Wyzwanie Wolflina na honorowy pojedynek (czwarta opcja dialogowa) - Po rozpoczęciu pojedynku szybko otwórzcie inwentarz i dozbrójcie Henryka. Wolflin jest bardzo dobrym wojownikiem, tak więc polegajcie na perfekcyjnych blokach i szukajcie momentów gdy przeciwnik jest odsłonięty. Trzymajcie się podczas walki z dala od innych bandytów żeby kogoś przez przypadek nie uderzyć. Po zabiciu Wolflina powróćcie do Bernarda, który będzie niezadowolony z tego, że Henryk podjął decyzję bez skonsultowania jej z nim.
Powrót do Hanusza
Niezależnie jak się zachowaliście w queście powróćcie do Ratajów i spotkajcie się w górnym zamku z Sir Hanuszem. Będzie on zadowolony zarówno jeśli wygraliście bitwę z Wolflinem i jego ludźmi, jak i jeśli pokonaliście Wolflina w honorowym pojedynku. Od Hanusza otrzymacie bardzo wartościowy magdeburski kirys i gra dokładnie w tym samym momencie powinna też odblokować trofeum.
Zobacz także