Kingdom Come: Jak odblokować trofeum Pełen łaski? Kingdom Come poradnik, solucja
Pełen łaski to osiągnięcie z przejścia fabuły Kingdom Come bez zabijania innych osób. Na tej stronie poradnika trofeowego znajdziecie wskazówki jak unikać konfrontacji i jak zaliczyć wszystkie główne questy z pominięciem staczania walk z przeciwnikami.
Ostatnia aktualizacja: 6 sierpnia 2025
Na tej stronie poradnika zamieściliśmy opis trofeum Pełen łaski (Merciful) z gry Kingdom Come Deliverance. Osiągnięcie to przyznawane jest za ukończenie wszystkich zadań głównego wątku fabularnego nikogo nie zabijając. Jedynym wyjątkiem jest Konus, na którym główny bohater będzie chciał się zemścić. To trudne trofeum, które wymaga pilnowania się praktycznie przez całą grę, tak więc koniecznie zerknijcie na nasze wskazówki.
Jak ukończyć grę bez zabijania?
Oto kilka najważniejszych informacji i podpowiedzi związanych z tym trofeum:
- Wymagania tego osiągnięcia dotyczą wyłącznie questów głównej linii fabularnej. Nie obejmują one pobocznych zadań ani dodatkowych aktywności, w których dozwolone jest zabijanie innych osób. Dla pewności zawsze sprawdźcie wcześniej dziennik żeby wiedzieć z jakim typem zadania macie do czynienia.
- W Kingdom Come Deliverance problemy bardzo często można rozwiązywać na wiele sposobów. Jeśli jest to możliwe starajcie się przede wszystkim całkowicie unikać konfrontacji omijając potencjalnych przeciwników czy zakradając się do lokacji, w których trzeba wykonać jakąś czynność (np. dokonać sabotażu albo uratować cywila). Nawet jeśli dojdzie do spotkania z wrogo nastawioną postacią możecie spróbować uniknąć walki poprzez wybieranie unikalnych opcji dialogowych związanych z Retoryką (rozwój tego parametru powinien być dla Was priorytetem).
- Jeśli pomimo starań rozpoczęła się walka to warto pamiętać o tym, że nie musicie dokończyć danej potyczki. Równie dobrze możecie rzucić się do ucieczki i zgubić przeciwników (pomocne może być w tym przypadku skorzystanie z pomocy konia).
- Nawet jeżeli zignorowaliście wszystkie ostrzeżenia i rozpoczęliście walkę, to sprawa nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Pokonany przeciwnik może poddać się i przykład takiej sytuacji pokazuje powyższy obrazek. Możecie wtedy okazać mu łaskę i pozwolić mu uciec. Nie jest to niestety regułą. Jeśli zaatakujecie słabego wroga lub zadacie zbyt silne ciosy, to możecie "przedwcześnie" zabić atakowaną osobę nie dając jej okazji do tego żeby się poddała. Najlepiej całkowicie unikać tego typu sytuacji.
- Zwycięstwa na arenach sparingowych nie wpływają na osiągnięcie, gdyż pokonany przeciwnik (nawet w walce na prawdziwe miecze) nigdy nie ginie.
- W określonych momentach zmuszeni zostaniecie do wzięcia udziału w dużych bitwach. Także i wtedy trzeba pamiętać o "zakazie" mordowania innych osób. Problem ten postarajcie się rozwiązać przeprowadzając idealny rekonesans wrogiego obozu i dokonując w nim dostępnych aktów sabotażu, by zwiększyć szanse na odniesienie zwycięstwa. Już po rozpoczęciu bitwy stójcie gdzieś z boku (lub uciekajcie wrogom jeśli znajdziecie się na celowniku), czekając aż sama się rozstrzygnie.
- Zwierzyna łowna nie jest uwzględniana w wymaganiach tego osiągnięcia. Nie musicie więc np. unikać zabijania zajęcy podczas głównego zadania z polowania w towarzystwie Jana Ptaszka.
- W zachowaniu czystego konta mogą pomagać sejwy. Jeżeli przez przypadek kogoś zamordowaliście, to możecie załadować wcześniejszy stan gry i spróbować ponownie. Dla pewności możecie też zerkać co pewien czas do menu statystyk gdzie wyświetlane są szczegółowe informacje powiązane m.in. z walką.
Podpowiedzi do konkretnych zadań
Poniżej znajdziecie listę głównych questów, w których trudniej uniknąć walk:
- Zdobycz (The Prey) - Nie zabijajcie Kumanów, którzy przetrzymują Jana Ptaszka. Uwolnijcie towarzysza z polowania poprzez zakradnięcie się do obozowiska.
- Pogoń się zaczęła (The Hunt Begins) - Nie atakujcie bandytów w lesie. Pozwólcie na to żeby jeden z nich umarł i zakradnijcie się do jego zwłok z zamiarem ich przeszukania. Możecie też od razu powrócić do Bernarda po znalezieniu bandytów.
- Rudzielec w tarapatach (Ginger in a Pickle) - Nie zabijajcie dwóch bandytów w lesie (powyższy obrazek). Musicie pomyślnie skłamać węglarzom i/lub samemu Rudzielcowi o tym, że zostali zamordowani.
- Na tropie (On the Scent) - Jeżeli zatrzymają Was bandyci po tym jak odnajdziecie Śmierdziela, to ucieknijcie z polany bez wdawania się w walki.
- Mój koleżka Tymek (My Friend Timmy) - Nie zabijajcie bandytów, którzy zatrzymają Henryka przy młynie. Są różne sposoby na uniknięcie starcia, np. wyjawienie informacji o lokalizacji Tymka, udana perswazja czy ucieczka z gospodarstwa.

- Próba ognia (Baptism of Fire) - Nie zabijajcie nikogo podczas kolejnych faz ogromnej bitwy w Przybysławicach. Trzymajcie się w bezpiecznej odległości od walczących osób. Dopiero pod koniec tego questu musicie zabić Konusa i jest to jedyna dozwolona egzekucja na przestrzeni całej gry. Starcie z tym "bossem" dokładniej opisaliśmy na stronie Jak pokonać Konusa? - do jego zabicia możecie użyć broni białej lub łuku.
- Nie wszystko złoto (All That Glitters) - Nie zabijajcie rycerza Ulryka, Trajkoty ani Jaśka z Ronowa - zamiast tego zmuście wszystkie te postacie do poddania się. W przypadku Trajkoty postarajcie się dodatkowo doścignąć go zanim dotrze do obozu bandytów, a nie będziecie musieli walczyć z jego kolegami.
- Igła w stogu siana (A Needle in a Haystack) - Po ustaleniu tożsamości Świętoszka w klasztorze w Sazawie wybierzcie wariant uwolnienia lub aresztowania go.
- Kości zostały rzucone (The Die is Cast) - Nie walczcie z bandytami na moczarach. Pokażcie im kostkę do gry od Świętoszka lub ucieknijcie im. Dodatkowo w końcowej części questu ucieknijcie z fortu Wranik bez atakowania bandytów.
- Odwet (Payback) - Nie walczcie z bandytami z fortu Wranik. Pozwólcie żeby zajęli się nimi sojusznicy.
- Z deszczu pod rynnę (Out of the Frying Pan) - Dotrzyjcie do mechanizmu podnoszenia krat bez zabijania wrogów (możecie im uciekać lub odciągnąć ich w stronę sojuszników).
- Pod osłoną nocy (Night Raid) - Nie zabijajcie żadnych wartowników. Najlepiej wszcząć alarm i uciec z zamku.
- Rakietowiec (Rocketeer) - Nie zabijajcie Pejchara. Pozbawcie go przytomności, pozwólcie mu uciec lub wypuśćcie go po odbyciu z nim rozmowy.
- Chłodne ostrza, gorąca krew (Cold Steel, Hot Blood) - Nie zabijajcie żadnych wrogów. Pozwólcie żeby zajęli się nimi sojusznicy.
- Rodzinne wartości (Family Values) - Nie zabijajcie żadnych wrogów. Pozwólcie żeby zajęli się nimi sojusznicy.
- Słowo honoru (An Oath is An Oath) - Nie zabijajcie nikogo podczas staczania bitwy z ataku na zamek w Talmberku. Pozwólcie sojusznikom i kapitanowi Bernardowi na eliminowanie ich.
Zobacz także