Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 czerwca 2005, 12:01

autor: Jacek Hałas

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5

30 czerwca oficjalna polska premiera PeCetowej wersji ścigałki „Juiced”, a w dzisiejszej części naszego artykułu powiemy nieco na temat tuningu wnętrza pojazdu. Oczywiście, nie zabrakło też kolejnej odsłony naszego specjalnego konkursu!

30 czerwca oficjalna polska premiera ścigałki „Juiced”, gry, w której mamy okazję zasiąść za sterami kilkudziesięciu zróżnicowanych maszyn. Pojazdy te możemy oczywiście poddawać zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom. W „Juiced” szczególny nacisk położono na zapewnienie odpowiedniego poczucia szybkości. Do tego celu zastosowano liczne filtry, dzięki którym obraz rozmywa się przy wyższych prędkościach.

W dzisiejszym artykule omówimy absolutne podstawy tuningu silnika pojazdu. Przedstawimy również śmielszy projekt, z którym niejednokrotnie można spotkać się w filmach czy wybranych grach komputerowych. Temat jest na tyle obszerny, iż zwrócimy jedynie uwagę na wybrane elementy, z którymi pasjonaci tuningu mają do czynienia praktycznie na co dzień.

Jedną z najczęściej spotykanych modyfikacji silnika pojazdu jest tzw. Chip-tuning. Proces ten od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością, także w naszym kraju. Chip-tuning polega na dokonaniu mniej lub bardziej profesjonalnych modyfikacji elektroniki sterującej pracą silnika auta. Zalety tego rozwiązania są dość oczywiste – wzrost mocy (jego wielkość uzależniona jest od typu jednostki) oraz niewielki koszt całego procesu. Ceny chipów wahają się w granicach 1000-2000 złotych. Mowa tu oczywiście o produktach markowych firm a nie zawodnych zazwyczaj podróbkach. Zakupienie dobrego modelu odgrywa naturalnie kluczową rolę. Zamontowany chip w bezpośredni sposób wpływa bowiem na pracę silnika.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5  - ilustracja #1

Chip-tuning zapewnia spory przyrost mocy i pasuje do niemal wszystkich typów silników. Posiadacze jednostek wolnossących mogą liczyć na około 10% przyrost mocy, właściciele aut z zamontowanymi turbosprężarkami – 30% i więcej.

Kolejny ważny krok to wymiana filtrów powietrza na typowo sportowe. Wykonanie tej czynności zapewni przede wszystkim lepszą filtrację, zmniejszy również opory powietrza. W konsekwencji możemy liczyć na podniesienie ostatecznej mocy silnika. Warto jednocześnie dodać, iż przyrost nie jest duży (średnio od 1 do 6 koni mechanicznych). Wymiana filtrów powietrza nie jest zbyt kosztowna, tak więc warto się na to rozwiązanie decydować. Podobnie jak w przypadku modyfikacji chipowych, najlepiej wybierać nieco droższe modele markowych firm.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5  - ilustracja #2
Jednym z najbardziej znanych producentów sportowych filtrów powietrza jest firma K&N.

Modyfikacje układu zapłonowego obejmują przede wszystkim wymianę świec. Rozwiązanie to ma na celu poprawienie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, można również liczyć na niewielki przyrost mocy silnika, co jest szczególnie widoczne przy dynamicznym przyspieszaniu. Zamontowanie sportowych świec zapłonowych może także wyrównać pracę jednostki (szczególnie na niższych obrotach) oraz obniżyć zużycie paliwa (w ekonomicznej, nie sportowej jeździe ;-)).

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5  - ilustracja #3
Świece zapłonowe firmy Brisk wśród miłośników tuningu cieszą się zdecydowanie największą popularnością.

Na koniec kilka słów o elemencie, o którym sympatycy rasowania pojazdów nie mogą zapomnieć. Mowa tu oczywiście o turbosprężarkach, dzięki którym można zapewnić sobie spory, nawet kilkudziesięcioprocentowy, przyrost mocy. Tego typu modyfikacje są zazwyczaj dość skomplikowane. Oprócz zamontowania samej turbosprężarki należy zadbać o całą masę innych tego typu elementów, tak aby „operacja” była kompletna. Nie będziemy się więc wdawać w niepotrzebne szczegóły. Warto jedynie wspomnieć, iż dokonywanie szerszych zmian może w znacznym stopniu wpłynąć na żywotność silnika.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5  - ilustracja #4
Turbosprężarki nie są czymś nowym. Z powodzeniem korzysta się z nich od wielu lat. Na zdjęciu przykładowa konstrukcja przygotowana z myślą o jednym ze starszych modeli Hondy Civic.

Wróćmy jeszcze na chwilę do projektu, o którym była mowa we wstępie. Chodzi tu oczywiście o niezwykle popularne obecnie instalacje podtlenku azotu, których efekty działania można zaobserwować na zlotach tuningowych czy w niemal każdej wydawanej obecnie PeCetowej ścigałce. Podobnie jak w przypadku turbosprężarek, z instalacji podtlenku azotu korzysta się od wielu lat. Zalety tego rozwiązania są dość oczywiste – spory przyrost mocy. Wadą jest natomiast to, iż proces ten trwa zaledwie kilkanaście sekund. O wykorzystywaniu tego typu instalacji w codziennej jeździe można więc całkowicie zapomnieć. Koszty zakupu oraz eksploatacji tego typu urządzeń mogą być bardzo wysokie. Warto również dodać, iż współgrają one z większością współczesnych silników. Instalacje nitro mogą być stosowane zarówno w jednostkach benzynowych, jak i Diesla.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.5  - ilustracja #5
Firma Nitrous Express to światowy lider na rynku instalacji podtlenku azotu.

Na koniec ponownie zapraszam do zabawy, w której w komentarzach do niniejszego newsa należy zamieścić zdjęcie pięknej kobiety (lub kobiet) w towarzystwie najbardziej wyszukanych samochodów. Dla utrudnienia dodam, że chodzi jedynie o takie fotografie, na których nie ma nagości!

W poprzedniej części nasze redakcyjne jury wybrało zdjęcie zamieszczone przez osobę pod pseudonimem „legrooch“. Być może tym razem szczęście uśmiechnie się własnie do Ciebie!

Jak zawsze – redakcyjne jury dokona subiektywnej oceny i wśród zamieszczonych zdjęć wybierze to, którego autor wygra egzemplarz gry Juiced! Pamiętajcie, że jedna osoba może zamieścić tylko JEDNO zdjęcie, tak więc bardzo dokładnie przemyślcie wybór. Życzę powodzenia!

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej