Gry wieloosobowe wykorzystujące lokalną sieć
Prowadzenie rozgrywki wieloosobowej przez sieć lokalną (LAN) to nieco zapomniana już forma wariantu multiplayer, która czasy świetności przeżywała w latach 90-tych XX wieku, gdy niezykle popularne były kafejki internetowe. W sieci lokalnej gracze nie muszą łączyć się przez Internet, bo ich komputery czy konsole są ze sobą bezpośrednio sprzężone (bezprzewodowo lub z użyciem kabli sieciowych). Jest to forma multiplayera wybierana zwykle przez osoby, które spotykają się w jednym miejscu (tzw. LAN party).

Dark Messiah of Might and Magic
RPG 24 października 2006
Kolejna próba przeniesienia popularnego uniwersum Might & Magic w realia pierwszoosobowej gry akcji. Stworzeniem gry zajęło się mało znane studio Arcane na zlecenie koncernu Ubisoft, który nabył prawa do marki po upadku jej dotychczasowego wydawcy – firmy 3DO. W grze wcielamy się w młodego adepta magii i miecza imieniem Sareth, którego zadaniem będzie pokonanie panującego nad krainą Ashan tytułowego Ciemnego Mesjasza. Prócz eksploracji 12 rozległych lokacji i wykonywania kolejnych zadań fabularnych istotny element rozgrywki stanowić będzie walka z rozmaitymi przeciwnikami takimi jak orki, gobliny, trolle, smoki itp. Autorzy położyli spory nacisk na stworzenie realistycznego systemu szermierki i oddali w ręce graczy ok. 40 rodzajów broni oraz kilkadziesiąt czarów ofensywnych. Rozgrywkę wzbogacono elementami RPG, dzięki którym nasz protoplasta zdobywając doświadczenie uczy się nowych sprawności i zaklęć. Tryb kampanii uzupełnia pełnoprawny multiplayer przeznaczony dla max. 20 graczy.

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
RPG 22 sierpnia 2001
Klasyczna gra cRPG z widokiem izometrycznym, osadzona w oryginalnym świecie łączącym tradycyjne elementy fantasy z realiami XIX-wiecznej epoki przemysłowej. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa studia Troika Games, założonego przez byłych pracowników firmy Interplay i współtwórców kultowego Fallouta. W grze Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi wcielamy się w postać zwykłego śmiertelnika, który po tym jak udało mu się wyjść cało z katastrofy pierwszego na świecie sterowca, zgodnie z prastarym proroctwem elfów, zostaje powszechnie uznany za bóstwo, co ściąga na niego całą masę przygód, kłopotów i niebezpieczeństw. Akcja gry rozwija się w sposób nieliniowy, oferując prócz głównego wątku fabularnego całą masę niezwykle rozbudowanych zadań pobocznych. Podobnie jak we wspomnianym Falloucie, w grze zrezygnowano ze sztywnego podziału na klasy, a kontrolowana przez nas postać może rozwijać się w kierunku magii, technologii lub w sposób dowolny łączyć oba elementy.

Shogun: Total War
Strategiczne 13 czerwca 2000
Opracowana przez brytyjskie studio Creative Assembly epicka gra strategiczna, przenosząca nas w czasy XVI-wiecznej Japonii. W grze Shogun: Total War jako głowa jednego ze szlachetnych rodów mamy za zadanie rozwijać własną prowincję celem zapewnienia sobie większej strefy wpływów w wyniszczonym wojną kraju. Rozgrywka toczy się niejako w dwóch aspektach, łącząc elementy strategii turowej z bitwami w czasie rzeczywistym. Podczas zabawy zajmujemy się więc rozwijaniem naszej prowincji poprzez wznoszenie nowych budynków, handel i dyplomację, wychowywanie następców oraz trenowanie armii oddanych nam samurajów. Równocześnie jednak bierzemy udział w epickich potyczkach z przeciwnikami, rozgrywających się w pełnym 3D przy udziale nawet tysięcy jednostek. Całość odznacza się sporym realizmem historycznym, a także rozbudowaną mechaniką bitew, na które wpływ mają takie czynniki, jak sposób dowodzenia, formacja, morale, zmęczenie, rzeźba terenu, pogoda czy fortyfikacje.

Medal of Honor: Airborne
Akcji 4 września 2007
Po serii spin-offów wydanych na konsole szóstej generacji, popularna seria gier FPS powraca w swej pełnoprawnej, multiplatformowej odsłonie. Zgodnie z podtytułem gry, wydarzenia II wojny światowej obserwujemy tym razem oczami spadochroniarza Boyda Taversa, reprezentującego 82 Dywizję Powietrzno-Desantową armii USA. Ukazane w grze wydarzenia podzielone zostały na sześć kampanii, rozgrywających się w okresie 1943-45 na terenie Sycylii, Normandii, Holandii oraz Niemiec, a wybór miejsca zrzutu determinuje w pewnym stopniu nasze kolejne poczynania. Twórcy nie zapomnieli oczywiście o wiernie odwzorowanej broni z okresu II wojny, które dodatkowo możemy ulepszać, wyposażając je w ekstra uchwyt, magazynek itp. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii, Airborne stworzono na silniku Unreal Engine 3, co wpłynęło pozytywnie na jakość oprawy graficznej, animacje i mimikę postaci. Całość uzupełnia zaś rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy w trybie kooperacji nawet 12 osób.

Quake III: Arena
Akcji 3 grudnia 1999
Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier firmy id Software i jeden z najważniejszych tytułów w historii sieciowych strzelanin FPS. Największym wyróżnikiem Quake III: Arena jest fakt, że po dwóch poprzednich odsłonach cyklu, przeznaczonych zarówno do zabawy w trybie multi-, jak i single player, deweloperzy postanowili skoncentrować się całkowicie na aspekcie sieciowej rywalizacji pomiędzy graczami. Podstawową formą zabawy są tu więc potyczki pomiędzy dwiema drużynami, toczone według ściśle określonych zasad. Co prawda Quake III: Arena umożliwia także zabawę dla jednego gracza, jednak polega ona wyłącznie na rywalizacji z kierowanymi przez sztuczną inteligencję botami i może być traktowana jako swoisty trening przed właściwą rozgrywką wieloosobową.

Team Fortress 2
Akcji 10 października 2007
Kontynuacja popularnej sieciowej strzelaniny FPP z elementami strategii, będącej rozwinięciem freeware’owej modyfikacji legendarnego Quake’a z 1996 roku. Po wykupieniu przez Valve Corporation praw do tytułu, kolejne wersje gry pracowały na silniku Half-Life’a czy wreszcie na wykorzystanym w tej odsłonie nowoczesnym enginie Source. Mechanika rozgrywki w pewnym stopniu przypomina oryginalny Team Fortess i bazuje na wykonywaniu kolejnych zlecanych misji, w czym stara się nam przeszkodzić konkurencyjna drużyna. Swoją postać wybieramy spośród 9 zbalansowanych klas, cechujących się unikalnymi zdolnościami. Kluczem do sukcesu jest więc ścisła współpraca pomiędzy członkami drużyny, polegająca na wzajemnym wykorzystywaniu uzupełniających się umiejętności. Najbardziej charakterystycznym elementem gry są mocno przerysowane postacie bohaterów i sprzeczna z najnowszymi trendami, humorystyczna oprawa graficzna, wykorzystująca stylistykę filmu rysunkowego.

Battlefield: Bad Company 2
Akcji 2 marca 2010
Sequel hitu z 2008 roku. Dewelopingiem Battlefield: Bad Company 2 ponownie zajęło się należące do koncernu Electronic Arts szwedzkie studio DICE. W kampanii głównej gracze mają okazję poznać dalsze losy członków tytułowej „złej kompanii”. Tym razem starsi szeregowi Preston Marlowe i Terrence Sweetwater, kapral George Haggard i sierżant sztabowy Samuel Redford próbują zdobyć informacje o tajnej broni skalarnej, która może przechylić szalę zwycięstwa w wojnie pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Rosją. Jak przystało na pierwszoosobową strzelaninę (FPS) rozgrywka w Battlefield: Bad Company 2 bazuje na widowiskowych sekwencjach strzeleckich z użyciem wielu rodzajów broni, a także pojazdów. Gra oferuje również rozbudowany tryb zabawy wieloosobowej z systemem rang i bonusów.

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
RPG 31 sierpnia 2018
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

Cywilizacja 7
Strategiczne 11 lutego 2025
Siódma główna część bestsellerowej serii strategii turowych typu 4X. Sid Meier’s Civilization VII wprowadza szereg nowości, z których największą jest zmiana cywilizacji w trakcie rozgrywki – nowe wyrastają tu na gruzach poprzednich, które upadają w wyniku rozmaitych kryzysów.

Divinity: Original Sin II
RPG 14 września 2017
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

Grand Theft Auto IV
Akcji 2 grudnia 2008
Czwarta część bijącego rekordy popularności cyklu gier akcji. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską studia Rockstar North pod kierownictwem Chrisa Sawyera. Głównym bohaterem Grand Theft Auto IV jest Niko Bellica, imigrant z Europy Wschodniej, który za oceanem rozpoczyna karierę w przestępczym półświatku. Sandboksowy model rozgrywki pozwala graczowi na dużą swobodę w eksplorowaniu metropolii Liberty City, po której poruszać się można z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (m.in. samochodów, motocykli oraz helikopterów). O biegu wydarzeń decyduje natomiast kolejność wykonywania poszczególnych misji. Poza trybem rozgrywki jednoosobowej Grand Theft Auto IV oferuje również możliwość zabawy multiplayer dla maksymalnie 32 graczy za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Wyścigi 16 listopada 2005
Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Neverwinter Nights 2
RPG 31 października 2006
Kontynuacja przebojowej gry cRPG studia BioWare z 2002 roku, przygotowana tym razem przez ekipę Obsidian Entertainment, mającą na swym koncie drugą odsłonę serii Star Wars: Knight of the Old Republic. Fabuła Neverwinter Nights 2 rozpoczyna się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, kiedy światu Forgotten Realms zagraża tajemniczy Król Cieni. Jedynym sposobem na jego pokonanie jest odnalezienie wszystkich fragmentów roztrzaskanego miecza, znanego jako Srebrne Ostrze Gith. W stosunku do pierwszej części cyklu, w mechanice rozgrywki wprowadzono sporo innowacji, z których najważniejsza to możliwość dołączenia do drużyny aż trzech postaci niezależnych, nad którymi w toku zabawy mamy tym razem pełną kontrolę. Prócz tego w grze znalazły się nowe klasy postaci oraz niedostępne wcześniej czary i umiejętności. Rozbudowano także edytor, pozwalający np. na zaprojektowanie własnej przygody, a następnie zaproszenie do wspólnej zabawy innych graczy.

Dying Light
Akcji 27 stycznia 2015
Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

Hearts of Iron IV
Strategiczne 6 czerwca 2016
Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

Total War: Warhammer III
Strategiczne 17 lutego 2022
Trzecia i ostatnia część podcyklu serii Total War na licencji Warhammera. Total War: Warhammer 3 wprowadza m.in. frakcje Kislevu i Kataju, które biorą udział w starciach o jeszcze większym rozmachu niż dotychczas.

Heroes of Might and Magic V
Strategiczne 16 maja 2006
Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa. Los Ashan zależy od bohaterów, którzy w obronie swych macierzystych frakcji ruszają do walki z siłami zła. Nowy deweloper starał się nie dokonywać rewolucyjnych zmian w sposobie rozgrywki, skupiając się na podkreśleniu aspektów strategicznych oraz pomniejszych modyfikacjach w mechanice gry. Wśród nich wymienić należy wyłączenie bohaterów z regularnej bitwy, rezygnację z osobnych ekranów miast, limity czasowe w trakcie walki oraz nowe opcje dyplomatyczne. Po raz pierwszy w historii serii, środowisko gry przedstawione zostało w pełnym trójwymiarze.

Need for Speed: Underground 2
Wyścigi 12 listopada 2004
Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
RPG 5 września 2019
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

Era One
Strategiczne 6 sierpnia 2025
W rozbudowanej strategii kosmicznej Era One projektujemy od podstaw własne bazy, miasta i statki, zarządzamy armią oraz prowadzimy bitwy na dużą skalę. Wszystko to, by zapewnić nowy początek ludzkości poza Układem Słonecznym.

Divinity: Grzech Pierworodny
RPG 30 czerwca 2014
Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

Might & Magic: Heroes VII
Strategiczne 29 września 2015
Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

Dragonshard
Strategiczne 21 września 2005
Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych. Jednocześnie jest to pierwsza gra, której akcja toczy się w świecie Eberron, gdzie klimat fantasy współistnieje z magicznymi technologiami.

Neverwinter Nights
RPG 18 czerwca 2002
Opracowana przez znane z sagi Baldur’s Gate studio BioWare gra cRPG, oparta na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Fabuła Neverwinter Nights przenosi nas do fikcyjnego świata Forgotten Realms i osnuta jest wokół tajemniczej zarazy, panującej w tytułowym mieście Neverwinter. Zadaniem bohatera, w którego wciela się gracz, jest ustalenie, kto i w jakim celu wywołał śmiertelną chorobę. Historia składa się z prologu oraz czterech rozdziałów, z których każdy rozgrywa się na innym terenie (nie można wrócić do odwiedzanych wcześniej lokacji). Podczas zabawy zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, gromadzeniem złota i przedmiotów, rozwijaniem naszej postaci oraz, oczywiście, walką. Ta rozgrywana jest w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, a wynik większości akcji - w myśl zasad D&D - generowany jest losowo na podstawie rzutu kośćmi. Mocną stroną gry są rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej.