Wyszukiwarka gier
Baldur's Gate: Enhanced Edition

Baldur's Gate: Enhanced Edition

PCPlayStationXboxMobileNintendo
po premierze

Data wydania: 28 listopada 2012

RPG, Fantasy, Widok izometryczny, Dungeons & Dragons, Remaster/remake, Kooperacja, Klasyczne RPG, Xbox Game Pass Ultimate, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN, Xbox Game Pass Premium, PC Game Pass

Zremasterowana edycja legendarnej gry cRPG, opracowanej przez studio BioWare w 1998 roku. Za odświeżenie gry odpowiada studio Overhaul Games, zaś przygotowany przez nie pakiet zawiera grę podstawową wraz z oficjalnym dodatkiem Opowieści z Wybrzeża Mieczy. Fabuła przenosi nas do popularnego uniwersum Forgotten Realms, gdzie śledzimy przygody sześcioosobowej drużyny na czele z głównym bohaterem – sierotą wychowaną przez przybranego ojca.

7.2

GRYOnline

8.0

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny

Baldur's Gate: Enhanced Edition to zremasterowana i rozbudowana wersja kultowego Baldur’s Gate’a, czyli jednego z najsłynniejszych RPG-ów w historii, stworzonego przez studio BioWare. Za jej opracowaniem odświeżonej wersji stoi studio Overhaul Games, którego szeregi zasilało wielu autorów oryginału. Produkcja została wzbogacona o rozszerzenie zatytułowane Opowieści z Wybrzeża Mieczy, a także o zupełnie nową zawartość oraz szereg technicznych usprawnień.

Fabuła

Baldur's Gate: Enhanced Edition zabiera nas w podróż do fantastycznego uniwersum Zapomnianych Krain. W trakcie zabawy wcielamy się w sierotę wychowywaną przez przybranego ojca – Goriona – w bezpiecznych murach twierdzy Candlekeep. Kiedy warownia padła ofiarą ataku ze strony bandytów dowodzonych przez tajemniczego mężczyznę w zbroi, Gorion poniósł śmierć, a nasz podopieczny, będący głównym celem agresorów, został zmuszony do ucieczki w towarzystwie swojej przybranej siostry – Imoen. W ten sposób rozpoczyna się przygoda, podczas której bohater poznaje prawdę o swoim pochodzeniu i przeznaczeniu, przemierza rozmaite miejsca pełne niebezpieczeństw, a także spotyka barwne osobistości, z których wiele może dołączyć do jego drużyny.

Czytaj więcej

Platformy:

PlayStation 4

PlayStation 4 15 października 2019Polskie napisy i dialogi

Nintendo Switch

Nintendo Switch 15 października 2019Polskie napisy i dialogi

PC Windows

PC Windows 28 listopada 2012Polskie napisy i dialogi

Android

Android 17 kwietnia 2014Polskie napisy i dialogi

Apple iOS

Apple iOS 7 grudnia 2012Polskie napisy i dialogi

Xbox One

Xbox One 15 października 2019Polskie napisy i dialogi

Producent: Overhaul Games

Wydawca: Skybound Games

Polski wydawca: CD Projekt SA

Gry z serii

Baldur's Gate: Enhanced Edition
Baldur's Gate: Enhanced Edition
Baldur's Gate: Enhanced Edition

6GIER

Gry z serii Baldur's Gate

Baldur's Gate (ang. Wrota Baldura) to seria izometrycznych gier RPG, osadzonych w uniwersum Forgotten Realms (stworzonym przez kanadyjskiego pisarza high fantasy – Eda Greenwood'a), opartych na zmodyfikowanej mechanice drugiej edycji podręcznika do Dungeons and Dragons (fabularnego RPG-a na licencji firmy Wizards of the Coasts). Za dwie pierwsze odsłony cyklu i dodatki do nich odpowiedzialne jest studio BioWare oraz wydawca Black Isle Studios; wydaniem ich w Polsce zajęła się natomiast firma CD Projekt. Praca nad trzecią częścią serii, zapowiedzianą po dziewiętnastu latach od premiery „dwójki”, została powierzona belgijskiemu Larian Studios, znanemu z ciepło przyjętych gier RPG z cyklu Divinity.

Gry z serii Baldur's Gate

Publicystyka

6.0
przeciętna

Recenzja GRYOnline

Baldur's Gate: Enhanced Edition

Obie części Baldur’s Gate doczekały się całej masy doskonałych modyfikacji, na tle których Enhanced Edition niestety wypada dosyć blado. Ocena wystawiona grze w tej wersji może wydać się kontrowersyjna, ale pozwólcie, że to wyjaśnię . O ile takiemu tytułowi jak Baldur’s Gate nie wypada wystawić noty innej niż „10/10”, o tyle sama zawartość Enhanced Edition wprowadza tak niewiele nowości, że nie wypada dać więcej, niż „szóstki”. A w tym wypadku pod uwagę bierzemy wyłącznie elementy dodane w rozszerzeniu.

Recenzja gry Baldur's Gate: Enhanced Edition - klasyka RPG w nowych szatach
Recenzujący:
Maciej Kozłowski
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
3 grudnia 2012
Baldur's Gate: Enhanced Edition - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 18 lutego 2013

Baldur's Gate: Enhanced Edition - poradnik do gry

Poradnik do gry Baldur’s Gate: Enhanced Edition pomoże w zlokalizowaniu nowych postaci oraz powiązanych z nimi zadań. Szczegółowe mapy ułatwią odnalezienie kluczowych lokacji, a informacje dotyczące tworzenia drużyny usprawnią dobór odpowiednich śmiałków.

Baldur's Gate: Enhanced Edition - poradnik do gry
Opinie

25 sierpnia 2022

Uczciwe gry na Androida - płacisz raz i grasz ile chcesz

Rynek mobilny zdominowały mniej lub bardziej uczciwe produkcje free to play. A jeśli F2P Wam nie pasuje? Z tego zalewu da się odłowić perły. Świetne produkcje, za które zapłacisz raz i masz spokój. Prezentujemy kilkanaście uczciwych gier mobilnych.

Uczciwe gry na Androida - płacisz raz i grasz ile chcesz
Uczciwe gry na Androida - płacisz raz i grasz ile chcesz
Opinie

23 czerwca 2022

Najgorsi ojcowie w historii elektronicznej rozrywki

Skoro zaserwowaliśmy Wam niedawno tekst o najgorszych matkach w grach komputerowych, czas na wyrównanie parytetów i kilka słów o najpaskudniejszych tatach. W końcu świętujemy dzień ojca!

Najgorsi ojcowie w historii elektronicznej rozrywki
Najgorsi ojcowie w historii elektronicznej rozrywki
Opinie

1 lipca 2021

Stare gry singlowe, w które ciągle na Steamie grają tysiące graczy

Są takie gry, w których gracze po prostu wciąż się bawią. I nie przeszkadza im fakt, że są to tytuły, które mają już kilka dobrych lat. Wiele z nich doczekało się nawet kolejnych odsłon, wiele bardzo zestarzało się graficznie - i co z tego? Gramy dalej.

Stare gry singlowe, w które ciągle na Steamie grają tysiące graczy
Stare gry singlowe, w które ciągle na Steamie grają tysiące graczy
Opinie

10 lutego 2020

Zagrałem w Baldur's Gate po raz pierwszy w 2020 roku... i ziewałem

Graliście kiedyś w Baldur's Gate? Cóż, ja nie grałem. Teraz nadrabiam tę zaległość po latach, żeby powiedzieć wam, jak zestarzała się ta kultowa podobno produkcja.

Zagrałem w Baldur's Gate po raz pierwszy w 2020 roku... i ziewałem
Zagrałem w Baldur's Gate po raz pierwszy w 2020 roku... i ziewałem
Opinie

12 kwietnia 2019

Baldur's Gate 3 – dlaczego powrót króla RPG musi podzielić graczy

Jak Baldur's Gate wróci, to wszystko będzie dobrze. Lord Gaben zbije piątkę z Timem Sweeneyem, Duke Nukem doczeka się udanego sequela, a lew z jagnięciem legną pospołu. Tylko że to nie będzie takie łatwe.

Baldur's Gate 3 – dlaczego powrót króla RPG musi podzielić graczy
Baldur's Gate 3 – dlaczego powrót króla RPG musi podzielić graczy

Wiadomości

Xbox Game Pass na PC wzbogacił się o dwie odsłony legendarnej serii RPG Baldur's Gate

Xbox Game Pass na PC wzbogacił się o dwie odsłony legendarnej serii RPG Baldur's Gate

Abonenci PC Game Pass od dzisiaj mogą sprawdzić kolejne produkcje. Mowa o odświeżonych wersjach dwóch pierwszych odsłon kultowego cyklu gier RPG pod tytułem Baldur's Gate.

gry

Krystian Pieniążek

9 października 2025 08:30

Xbox Game Pass na PC wzbogacił się o dwie odsłony legendarnej serii RPG Baldur's Gate
Niespodzianka w Xbox Game Pass. Do oferty usługi trafiła klasyka RPG w odświeżonej formie

Niespodzianka w Xbox Game Pass. Do oferty usługi trafiła klasyka RPG w odświeżonej formie

Do usługi Xbox Game Pass na konsolach trafiła absolutna klasyka RPG w ulepszonym, rozbudowanym wydaniu: Baldur's Gate and Baldur's Gate II: Enhanced Editions.

gry

Piotr Doroń

5 czerwca 2025 10:29

Niespodzianka w Xbox Game Pass. Do oferty usługi trafiła klasyka RPG w odświeżonej formie
Kontrowersyjny dodatek do pierwszego Baldur’s Gate był lepszym RPG, niż to zapamiętaliśmy - wracamy do Siege of Dragonspear

Kontrowersyjny dodatek do pierwszego Baldur’s Gate był lepszym RPG, niż to zapamiętaliśmy - wracamy do Siege of Dragonspear

Baldur’s Gate 3 dzieli i rządzi, ale nim Larian ponownie wprowadził na salony tę zasłużoną sagę RPG, był ktoś jeszcze... Beamdog zaserwował odświeżone wersje poprzednich części oraz dodatek do pierwszego Baldur’s Gate – który okazał się lepszy, niż zapamiętałem.

opinie

Hubert Sosnowski

23 lipca 2024 17:45

Kontrowersyjny dodatek do pierwszego Baldur’s Gate był lepszym RPG, niż to zapamiętaliśmy - wracamy do Siege of Dragonspear
Po tej zmianie wyglądu będziecie chcieli wrócić do Baldur's Gate

Po tej zmianie wyglądu będziecie chcieli wrócić do Baldur's Gate

Cykl Baldur's Gate doczekał się modyfikacji znacznie usprawniającej interfejs oraz wprowadzającej szereg zmian m.in. w ekranie ekwipunku. Stopień dopracowania projektu zwrócił uwagę studia Beamdog.

Pliki do gier

Krzysztof Kałuziński

17 czerwca 2023 15:22

Po tej zmianie wyglądu będziecie chcieli wrócić do Baldur's Gate
To jedne z najlepszych gier RPG; za co kochamy Baldur's Gate?

To jedne z najlepszych gier RPG; za co kochamy Baldur's Gate?

Seria Baldur’s Gate jest z nami już prawie ćwierć wieku. Co sprawia, że jej odsłony są określane jako jedne z najlepszych gier RPG w historii? Dlaczego tak często do nich wracamy? Zapraszamy na podcast GRYOnline.pl.

gry

Hubert Śledziewski

21 kwietnia 2023 18:15

To jedne z najlepszych gier RPG; za co kochamy Baldur's Gate?
Amazon Prime Gaming na marzec 2023 z kolejną legendą RPG

Amazon Prime Gaming na marzec 2023 z kolejną legendą RPG

Zremasterowana edycja legendarnego RPG Baldur’s Gate dostępna będzie do odebrania dla abonentów Amazon Prime Gaming w marcu. Zobaczcie pełną listę gier na kolejny miesiąc subskrypcji.

gry

Zuzanna Domeradzka

23 lutego 2023 17:43

Amazon Prime Gaming na marzec 2023 z kolejną legendą RPG
Baldurs Gate Enhanced Edition 1 i 2 oraz Icewind Dale otrzymały dużą aktualizację

Baldurs Gate Enhanced Edition 1 i 2 oraz Icewind Dale otrzymały dużą aktualizację

Odświeżone edycje Baldurs Gate (z dodatkiem Siege of Dragonspear), Baldurs Gate II oraz Icewind Dale otrzymały nową, dużą aktualizację, oznaczoną numerem 2.6. Między innymi usprawnia ona działanie tytułów na systemach 64-bitowych, eliminuje mnóstwo bugów oraz dodaje szereg nowości.

gry

Miłosz Szubert

20 kwietnia 2021 13:40

Baldurs Gate Enhanced Edition 1 i 2 oraz Icewind Dale otrzymały dużą aktualizację

Polacy ulepszają Baldur's Gate - premiera Nowych Opowieści z Wybrzeża Mieczy

Polacy opracowali niezwykle rozbudowaną modyfikację do Baldur’s Gate: Enhanced Edition. Dostępny od wczoraj projekt powstawał przez 4 lata. Dzięki niemu do gry trafiły nowe lokacje, misje oraz unikatowi bohaterowie niezależni.

gry

Krzysztof Kałuziński

4 lipca 2020 14:22

Polacy ulepszają Baldur's Gate - premiera Nowych Opowieści z Wybrzeża Mieczy

Baldur's Gate, Icewind Dale i inne klasyki RPG z datami premier na konsolach

Wiemy już, kiedy Planescape: Torment, Icewind Dale, Neverwinter Nights oraz seria Baldur's Gate ukażą się na konsolach. Firmy Skybound Games i Beamdog podały daty premier, ceny oraz skład poszczególnych pakietów z kultowymi grami na licencji Dungeons & Dragons.

gry

Bartosz Krawcewicz

31 maja 2019 22:43

Baldur's Gate, Icewind Dale i inne klasyki RPG z datami premier na konsolach

Baldur's Gate, Icewind Dale i Planescape Torment trafią na konsole

Ciekawe wieści dla wszystkich fanów klasycznych gier RPG. Firmy Skybound Games oraz Beamdog zawarły umowę wydawniczą, na podstawie której tytuły takie jak Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights czy Planescape: Torment trafią na konsole obecnej generacji.

gry

Konrad Serafiński

7 lutego 2019 19:00

Baldur's Gate, Icewind Dale i Planescape Torment trafią na konsole
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Baldur's Gate: Enhanced Edition.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Baldur's Gate: Enhanced Edition:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1 GHz, 512 MB RAM (1 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 128 MB (GeForce 5900 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7.

Dodatki

Lista dodatków do gry Baldur's Gate: Enhanced Edition:

Baldur's Gate: Siege of Dragonspear

Baldur's Gate: Siege of Dragonspear

PCPlayStationXboxMobileNintendo

Dodatek

31 marca 2016

RPG

Oficjalny dodatek do Baldur’s Gate: Enhanced Edition. Rozszerzenie Siege of Dragonspear zostało opracowane przez Beamdog i stanowi swoisty pomost fabularny między pierwszą a drugą częścią serii Baldur’s Gate. W nowej kampanii stawiamy czoła złowrogiej krucjacie, prowadzonej przez wojowniczkę zwaną Lśniącą Panią, która jest jakoby jednym z potomków boga mordu Bhaala (tak jak kierowany przez nas bohater). Wśród nowości oferowanych przez Siege of Dragonspear wyróżnić należy przede wszystkim czworo zupełnie nowych towarzyszy.

1.0

Gracze

Baldur's Gate: Siege of Dragonspear

Oceny gry

Średnie Oceny:

7.2

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.0

Ocena Graczy

Średnia z 1390 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.2

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 14302 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

6.0
PC

Maciej Kozłowski

Recenzent GRYOnline.pl

2012.12.03

Starusieńkie Baldur's Gate przeszło solidny lifting - na rynek trafiła Enhanced Edition. To jak, wędrowcze, zatrzymasz się, gdy cię prosi starzec?

7.0
Iselor
PC

Iselor

Ekspert

2025.02.24

Baldur's Gate: Enhanced EditionTeraz mogę się przyznać bez wstydu do jednego. Nigdy w życiu nie skończyłem pierwszego Baldur's Gate. Tak jakoś wyszło. W czasie gdy miał premierę grałem w inne rzeczy, strategie i FPSy głównie a z erpegów chociażby Might and Magic VII, który bardziej mnie interesował. Potem pojawił się Baldur's Gate II i to tą część skończyłem kilka razy. Kiedy w kilka lat po „jedynce” w końcu ją odpaliłem, uśpił mnie. I tak było z dwa albo i trzy razy. Ale powiedziałem sobie że w końcu go skończę. Na GOGu pojawił się, fakt, że dosyć dawno temu, w ulepszonej wersji, zwanej Enhanced Edition. No i skończyłem. I bawiłem się......Całkiem dobrze.Widać jednak po tym tytule że ma 25 lat. Widać też to, że Bioware się na nim uczył robić erpegi i że jest to erpeg lat 90-tych. Nie ma tu znaczników, wskaźników, prowadzenia za rączkę. Mapę trzeba odkrywać samodzielnie, powoli i zaglądać w każdy róg. Równocześnie masa lokacji jest zwyczajnie pustych i polega na łażeniu z okazjonalnym ubijaniem koboldów, gibberlingów czy innych goblinów. Świat nie jest tak ciekawy i rozległy jak w drugiej części, Wrota Baldura zaś nijak się mają do Athkatli z Shadows of Amn. Niektóre lokacje, jak kanały pod miastem, są frustrująco nużące podczas ich zwiedzania. Oczywiście, moje narzekanie nie zmienia tego, że jednak sporo odwiedzanych miejsc ma swój uroczy klimat klasycznego fantasy Forgotten Realms, jeśli wiecie co mam na myśli. Muszę jednak pisać o mankamentach. Zagryzam zęby pisząc o systemie AD&D bo ten w porównaniu z tym co później oferował system D&D 3.0 (a potem 3,5) w drugim Icewind Dale czy Świątyni Pierwotnego Zła, jest po prostu prymitywny i irytujący. Druid nie może strzelać z łuku. Dlaczego? Bo tak jest napisane w podręczniku do AD&D :p Złodziej nie założy kolczugi. Dlaczego? Patrz wyżej :) To są głupoty, ale irytujące. Towarzysze...To też śliski temat. EE dodaje trzech nowych towarzyszy względem wersji pudełkowej, choć ja podróżowałem tylko z czarodziejką Neerą. I w sumie tylko ona czasem się do mnie odezwała podczas całej podróży i nawet z nią romansowałem! Reszta? Milczący przez całą grę. Myślałem że ja coś miałem wyłączone w opcjach, no ale nie. Jak się to ma do wiecznie gadających kompanów w Baldur's Gate II ? No właśnie...To co mi się jednak spodobało: od początku gry można stworzyć całą drużynę i decydować w trakcie czy chcemy mieć towarzyszy fabularnych czy własne postacie. Trochę może zabija to motyw Wybrańca (choć w serii BG ciężko mówić o jednym Wybrańcu), ale nie szkodzi. To urozmaica rozgrywkę. No i walka! Niby jest to ten znany z systemu Infinity nie do końca taktyczny system real time + pauza, ale uświadomiłem sobie że jest on dosyć...wygodny. Bardziej niż to co wiele lat później dostaliśmy w chaotycznych pod tym względem Pillars of Eternity czy Tyranny.Muzycznie to jak zawsze: najwyższa klasa. Graficznie, cóż, gra ma swoje lata. Wersja EE nie różni się dla mnie niczym od zwykłej (tu jednak może zawodzić mnie pamięć), poza możliwością przybliżania i oddalania kamery jakichś różnic nie widzę.Pytanie: czy grać, jeśli nigdy nie grałeś? Grać. Baldur's Gate pełnymi garściami czerpał z godnym poprzedników jak Ultima, Betrayal at Krondor czy Dark Sun, a z drugiej strony narzucił niejako ton całemu gatunkowi, jak on dziś wygląda, ożywił go. Pierwszy Baldur jawi się dziś trochę jak wstęp/preludium/prolog do arcydzieła jakim jest Baldur's Gate II, ale to wciąż DOBRY, warty zagrania tytuł o wartości historycznej.

6.5
Harry M
PC

Harry M

Ekspert

2023.12.30

56h na poziomie Podstawowe Zasady + wszystkie zdania poboczne Archaiczna i toporna gra wymagająca nadużywania idiotycznego cheesowania Wątek główny nawet ciekawy, ale biedny z małą zawartością samej fabuły Rozgrywka IMO nie daje rady. Nadużywanie quck save i q.load przy każdej smierci towarzysza, bo RNG nie dopisze Dobre misje poboczne, prawie każda ma jakąś mniejszą historię i ciekawy wątek Masa debilizmów min. misje czasowe towarzyszy które też można "oszukać" Mało wyczuwalny rozwój postaci oprócz magów oraz samego HP Liczyłem na coś lepszego, ale wciąż jakoś wciągnęło na te 56 godzin.

9.0
arkadius2
PC

arkadius2

Ekspert

2021.03.10

Zgadzam się z @Toril. Jeżeli ktoś zagrywał się w Baldura przed 20 laty to EE będzie miłym powrotem, natomiast jeśli komuś wtedy BG do gustu nie przypadł to i EE nie zmieni jego nastawienia. Jak dla mnie jedynym minusem jest faktycznie brak polskiego dubbingu.

4.5
gutosaw
PC

gutosaw

Ekspert

2020.08.29

Sporo czasu minęło od mojej ostatniej rozgrywki w systemie D&D, ale pomimo upływu tysięcy godzin, ciągle nienawidzę go tak samo jak przy pierwszym spotkaniu. Zupełnie niesatysfakcjonujący rozwój postaci. Grałem łucznikiem i przez całą grę zdobywanie poziomów polegało jedynie na naciśnięciu przycisku "nowy poziom". Bo ta klasa została zupełnie pozbawiona jakiejkolwiek interakcji. Nie jestem fanem systemów klasowych i w swoich przygodach zawsze dbam o to by nie było blokad wynikających z systemu. A ta gra ma ich tak wiele, że można zapłakać. Ten nie może korzystać ze zbroi cięższej niż skórzana, ta ze spiczastych przedmiotów, ta chodzi tylko w szatach itd. itd. Blokady irytują zwłaszcza w połączeniu z mocnym podziałem. Bo i po co tworzyć osobną kategorię na katany, bronie jednoręczne, bronie dwuręczne, wekiery, kije i wiele innych? Pozwala to na powergaming, ale przy pierwszym podejściu sprawia tylko, że zupełnie brakuje możliwości stworzenia ciekawej, ale nietypowej postaci, bo musimy wybrać rozwiązanie, które nie okaże się zupełnie nietrafione. Ja na przykład przez całą grę chodziłem z łukiem kompozytowym zakupionym w pierwszej minucie gry, bo w sumie nie było lepszego długiego łuku. Od tej strony gra wypada żałośnie. Nie żeby inne klasy były dużo ciekawsze w rozwoju. Jednak czarodzieje, kapłani, czy łotrzycy mogą sobie chociaż coś od czasu do czasu "przeklikać". Zbieranie ekwipunku bywa jednak satysfakcjonujące.Eksploracja wypada dobrze. Co prawda, lokalizacje są generalnie dość pustawe i składają się głównie ze zbiorowisk potworów, ale przez długi czas nie przeszkadza w rozgrywce, bo i walka jest w miarę przyjemna oraz czasami wymaga skorzystania z przedmiotów zdobytych w podróży, nietypowych zaklęć lub zmiany podejścia, by lepiej skontrować przeciwnika. Główne miasto zrobiło na mnie wrażenie. Podział na 9 oddzielnych dzielnic sprawia, że spoglądamy na Wrota Baldura z szacunkiem. Ten podpunkt jest ważny, bo do dziś gry fantasy mają problem z przedstawieniem metropolii z prawdziwego zdarzenia.Dobrym pomysłem było pozwolenie na zebranie towarzyszy w podróży i dobraniu sobie interesującego nas grona. Niestety towarzysze są pozbawieni charakteru lub tak przejaskrawieni, że nie istnieje coś takiego jak "interesujące nas grono". Na pomoc przyszła tu Edycja Rozszerzona, która dodała Neerę. Jedyną ciekawą postać w grze. Moment rozpoczęcia jej zadania pobocznego był też, moim zdaniem, najciekawszym fragmentem gry, gdzie całkowicie zaangażowałem się w historię i z chęcią podróżowałem po mapie. A że jej wątek wymagał odpowiednio dużo czasu, to też zyskały na tym zadania, które znalazły się pomiędzy poszczególnymi zadaniami Neery. Fabuła początkowo zapowiada się ciekawie. Prowadzimy śledztwo, które powoli pozwala nam odkrywać prawdę na temat konfliktu, żelaza, spisków oraz nas samych. Niestety im głębiej w tę historię się zagłębiamy tym bardziej widać, że jest to najbardziej podstawowy schemat. Tak bardzo, że ja bym się wstydził coś takiego prezentować na sesji RPGowej, a co dopiero w profesjonalnie stworzonej grze. Wątki poboczne też rzadko bywają ciekawe, bo w zdecydowanej większości polegają jedynie na porozmawianiu z jedną postacią, udaniu się we wskazane miejsce i powrocie. Bez możliwości rozwiązania zadania w inny sposób, bez opcji wykorzystujących nasze statystyki, bez jakiegokolwiek wyboru. Baldur's Gate nie dostarcza nawet iluzorycznej możliwości na odgrywanie swojej postaci. To dość smutne zważając na to, że przenosili wiele zbędnych mechanik z papierowej wersji D&D, a zapomnieli o najważniejszej z nich wszystkich. W grze natrafiłem na kilka pomniejszych błędów, które nie psuły w żaden sposób rozgrywki oraz jeden poważny, który mógłby spowodować utratę wielu godzin zapisu, gdyby nie możliwość skorzystania z konsoli, by przywołać zaginioną postać (skrypty Scara źle zadziałały).Pomimo wszystkich wymienionych tu wad, to gra się jednak w miarę przyjemnie. Głównie ze względu na dobrze wyważoną długość poszczególnych lokalizacji, różnorodność przeciwników i ich zdolności oraz walkę.Zupełnie poza grą samą w sobie pozostawiam też opisy broni, które są tak błędne, że ja - pasjonat uzbrojenia z okresu - cierpiałem. Kilka błędów zapamiętałem. Chociaż minął z miesiąc czasu od ich wyłapania:Katana - broń jednoręczna - W rzeczywistości mimo, że to krótka broń (60 - 90cm ostrze) to jest dwuręcznaPuklerz jako tarcza dla łucznika - puklerz to tarcza, którą się trzyma w ręce (center grip), a nie mocuje na pasach. A i z mocowaną byłoby ciężko. Chociaż jest to możliwe. Metalowe tarcze (średnie chyba) - w większości były drewnianeZbroja ćwiekowana - ech... to jest raczej wymysł gier. W rzeczywistości te nity raczej służyły do mocowania metalowych płyt pod spodem. Jak w brygantynie. Ale wtedy to już jest metalowy pancerz.Miecz półtoraręczny trzymany w jednej ręce - To jest aż śmieszne. Bo to jest miecz długi. I trzyma się go w dwóch rękach. Takie bronie rozpowszechniły się po pojawieniu się niezwykle skutecznej pełnej płyty, która zapewniała taką ochronę, że tarcza przestała być potrzebna. W opisie jest nawet napisane, że może mieć 145cm (!) długości. Jak tym walczyć w jednej ręce? Nawet rapiery nie osiągały takiej długości, a są to bronie wyważone zdecydowanie bliżej rękojeści (przez ciężką gardę) oraz służące głównie do pchnięć.Strzała - do 100cm - tutaj jestem w stanie ich częściowo rozgrzeszyć. Bo większe rasy z dłuższymi ramionami potrzebowałyby dłuższych strzał.Miecz dwuręczny - przecinał jeźdźców w pół - Tutaj padłem. W świecie fantasy może tak. Więc się raczej nie czepiam. Lekka strzała - "jak nazwa wskazuje służą do strzelania na daleki dystans" - fizyka. Lekka strzała poleci bliżej. Więc nie tylko historię mi tu maltretują. Za spowolnienie strzały odpowiadają głównie: przekrój poprzeczny, kształt (opływowość), masa (ale w drugą stronę niż myślą) oraz gęstość ośrodka. Co ciekawe, strzała wytraca niewiele pędu podczas lotu. 20 - 30% na dystansie 250m. Ale lekka strzała wytraciłaby więcej :)Zamek, który występuje na początek gry w Candlekeep ma kolejne piętra z kamienia. Opierają się one na stropie i nie mają odpowiedniego wsparcia wewnątrz zamku. To drobnostka, ale często w grach występuje ten błąd.Natomiast jest coś co mnie bawi. Jedną rzecz przedstawili dobrze. Akurat tę, którą wszyscy przedstawiają źle. Pancerz skórzany. Napisali, że są utwardzane fragmenty skóry, które bardziej przypominają pełną płytę niż ubrania. Gdzie w większości przypadków ukazane jest to jako gruba koszulka.

8.0
Michal_Skowron
PC

Michal_Skowron

Ekspert

2019.10.04

Muszę napisać że oczekiwałem lepszej historii w tej grze. Miałem nadzieje na wielką przygode tak jakbym czytał dobrą książke fantasy a okazało się że wątek fabularny jest po prostu cienki i w dodatku krótki. Na początku odkryłem sobie całą mape wykonując liczne zadania poboczne zostawiając główny wątek na deser. Kiedy w końcu zacząłem przechodzić fabułe to po prostu ukończyłem grę w mgnieniu oka aż byłem zdziwiony że to już koniec. (Taka historyjka dłuższa troche od tych z gum z Kaczora Donalda). No trudno ja gralem dla histori nie dla walk które nawet mi się podobały, inaczej odpaliłbym Diablo. Za to grafika, muzyka i dubbing (Pan Fraczewski wymiata swoim głosem!) stoja jak na gre przygodowa na najwyższym poziomie, wlasnie tego oczekiwałem. Scenerie są bardzo ładne a muzyka wpada w ucho. Podchodziłem do gry 3 razy i udało się ukończyć dlatego na pewno zagram też w drugą część lub też w IceWind Dale bo to chyba podobne ale w kolejce czekają też pillarsy. Baldur ma też bardzo mało rodzai przeciwników i przedmiotów. Zwykle to różnica sprowadza się np do dodania +1 lub +2 do danej broni. Ogólnie jestem zadowolony ale historia mogłaby być dłuższa, dostałem to na co oczekiwałem. Polecam i pozdrawiam!

8.0
Tal_Rascha
PC

Tal_Rascha

Ekspert

2023.11.17

8.0
Tal_Rascha
PC

Tal_Rascha

Ekspert

2023.11.17

8.0
Karol Laska
PC

Karol Laska

GRYOnline.pl Team

2023.03.28

7.0
PC

stud3nciq

Ekspert

2020.02.10

Ocena STEAM

9.2

Bardzo pozytywne (14 302)

[title]

Główne zalety gry

  • Uzależniająca rozgrywka w stylu D&D: Gra oferuje angażujące mechaniki, które przyciągają fanów gier RPG na stole.
  • Bogaty świat gry i narracja: Fantastyczny świat jest starannie skonstruowany, z wciągającą fabułą, interesującymi postaciami i silnym wątkiem związanym z narracją o potomkach Baala.
  • Różnorodność towarzyszy: Gracze mogą rekrutować wielu towarzyszy, co wzbogaca doświadczenie gry i pozwala na różne dynamiki drużynowe.
  • Dobra jakość dźwięku: Muzyka i atmosfera pozytywnie wpływają na ogólny klimat gry.
  • Wartość do ponownego przejścia: Istnieje wiele sposobów podejścia do spotkań w zależności od przynależności postaci, co zachęca graczy do próbowania różnych przejść.

Główne wady gry

  • Przestarzałe mechaniki: Gra pokazuje swój wiek, z przestarzałymi mechanikami, które mogą być mylące, szczególnie dla nowych graczy nieznających zasad Advanced Dungeons & Dragons.
  • Wolna nawigacja: Brak opcji przewijania sprawia, że poruszanie się po świecie gry jest nużące.
  • Nierównowaga trudności: Niektóre przejścia, zwłaszcza te o złej przynależności, mogą być nieproporcjonalnie trudne z powodu mechanik i projektowania wrogów.
  • Problemy z grafiką i interfejsem użytkownika: Mimo że wprowadzono pewne ulepszenia, wielu graczy nadal uważa, że grafika i interfejs użytkownika są niewystarczające w porównaniu do nowoczesnych standardów.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Ulepszona interakcja z postaciami: Gracze wyrazili chęć głębszych interakcji z towarzyszami, sugerując, że modding jest konieczny dla bardziej angażującego doświadczenia.
  • Lepsze ulepszenia jakości życia: Użytkownicy zauważyli, że mimo pewnych ulepszeń, gra nadal brakuje nowoczesnych udogodnień, takich jak ulepszony interfejs użytkownika, lepsze opcje przypisywania klawiszy i bardziej intuicyjne sterowanie.
  • Różnorodność przedmiotów i dubbing: Niektórzy gracze uważali, że gra mogłaby skorzystać na większej różnorodności przedmiotów i dodatkowym dubbingu, aby zwiększyć immersję.
  • Bardziej zrównoważone mechaniki rozgrywki: Użytkownicy podkreślili potrzebę bardziej zrównoważonego podejścia do rzucania zaklęć i umiejętności postaci, ponieważ niektóre mechaniki mogą wydawać się zbyt karzące lub niezrównoważone.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-03-14
15:38

Baran18 Centurion

Gdzie jest polski dubbing, Kobuszewski, Fronczewski ???!

Komentarz: Baran18
2025-02-08
17:56

CentaurZbielska Legionista

😜

Mam małe palce to sobie gram na telefonie
jak ktoś ma ogromne czyli normalne to nie ma szans chyba że będzie prowadził rysikiem tak jak kiedyś

Komentarz: CentaurZbielska
2025-02-24
19:22

Iselor Senator

Iselor

Baldur's Gate: Enhanced Edition

Teraz mogę się przyznać bez wstydu do jednego. Nigdy w życiu nie skończyłem pierwszego Baldur's Gate. Tak jakoś wyszło. W czasie gdy miał premierę grałem w inne rzeczy, strategie i FPSy głównie a z erpegów chociażby Might and Magic VII, który bardziej mnie interesował. Potem pojawił się Baldur's Gate II i to tą część skończyłem kilka razy. Kiedy w kilka lat po „jedynce” w końcu ją odpaliłem, uśpił mnie. I tak było z dwa albo i trzy razy. Ale powiedziałem sobie że w końcu go skończę. Na GOGu pojawił się, fakt, że dosyć dawno temu, w ulepszonej wersji, zwanej Enhanced Edition. No i skończyłem. I bawiłem się......Całkiem dobrze.
Widać jednak po tym tytule że ma 25 lat. Widać też to, że Bioware się na nim uczył robić erpegi i że jest to erpeg lat 90-tych. Nie ma tu znaczników, wskaźników, prowadzenia za rączkę. Mapę trzeba odkrywać samodzielnie, powoli i zaglądać w każdy róg. Równocześnie masa lokacji jest zwyczajnie pustych i polega na łażeniu z okazjonalnym ubijaniem koboldów, gibberlingów czy innych goblinów. Świat nie jest tak ciekawy i rozległy jak w drugiej części, Wrota Baldura zaś nijak się mają do Athkatli z Shadows of Amn. Niektóre lokacje, jak kanały pod miastem, są frustrująco nużące podczas ich zwiedzania. Oczywiście, moje narzekanie nie zmienia tego, że jednak sporo odwiedzanych miejsc ma swój uroczy klimat klasycznego fantasy Forgotten Realms, jeśli wiecie co mam na myśli. Muszę jednak pisać o mankamentach. Zagryzam zęby pisząc o systemie AD&D bo ten w porównaniu z tym co później oferował system D&D 3.0 (a potem 3,5) w drugim Icewind Dale czy Świątyni Pierwotnego Zła, jest po prostu prymitywny i irytujący. Druid nie może strzelać z łuku. Dlaczego? Bo tak jest napisane w podręczniku do AD&D :p Złodziej nie założy kolczugi. Dlaczego? Patrz wyżej :) To są głupoty, ale irytujące. Towarzysze...To też śliski temat. EE dodaje trzech nowych towarzyszy względem wersji pudełkowej, choć ja podróżowałem tylko z czarodziejką Neerą. I w sumie tylko ona czasem się do mnie odezwała podczas całej podróży i nawet z nią romansowałem! Reszta? Milczący przez całą grę. Myślałem że ja coś miałem wyłączone w opcjach, no ale nie. Jak się to ma do wiecznie gadających kompanów w Baldur's Gate II ? No właśnie...To co mi się jednak spodobało: od początku gry można stworzyć całą drużynę i decydować w trakcie czy chcemy mieć towarzyszy fabularnych czy własne postacie. Trochę może zabija to motyw Wybrańca (choć w serii BG ciężko mówić o jednym Wybrańcu), ale nie szkodzi. To urozmaica rozgrywkę. No i walka! Niby jest to ten znany z systemu Infinity nie do końca taktyczny system real time + pauza, ale uświadomiłem sobie że jest on dosyć...wygodny. Bardziej niż to co wiele lat później dostaliśmy w chaotycznych pod tym względem Pillars of Eternity czy Tyranny.
Muzycznie to jak zawsze: najwyższa klasa. Graficznie, cóż, gra ma swoje lata. Wersja EE nie różni się dla mnie niczym od zwykłej (tu jednak może zawodzić mnie pamięć), poza możliwością przybliżania i oddalania kamery jakichś różnic nie widzę.
Pytanie: czy grać, jeśli nigdy nie grałeś? Grać. Baldur's Gate pełnymi garściami czerpał z godnym poprzedników jak Ultima, Betrayal at Krondor czy Dark Sun, a z drugiej strony narzucił niejako ton całemu gatunkowi, jak on dziś wygląda, ożywił go. Pierwszy Baldur jawi się dziś trochę jak wstęp/preludium/prolog do arcydzieła jakim jest Baldur's Gate II, ale to wciąż DOBRY, warty zagrania tytuł o wartości historycznej.

Komentarz: Iselor
2025-07-27
18:05

Thrud the Barbarian Legionista

Jako zagorzały 'solista' od BG zauważyłem tyle, że EE różni sie od klasyka takimi detalami jak:
- chyba każda klasa ma 2 sloty na broń podręczną (w klasyku magowie i ZM mieli tylko 1)
- pauza kiedy odpalasz inventory (w klasyku czas leciał dalej, wiec przy solowaniu Z/M zmiana broni w trakcie walki była skrajnie niebezpieczna)
- w klasyku każdy slot na pociski mógł pomieścić ich 20 (w sumie 60, i tak sporo). EE zwiekszyło tę liczbę do 80 (w sumie 240 strzał). Czy autorzy wiedzą że strzała do łuku waży ok 200 gramów ? Więc 5 strzał to kilogram, a 240 strzał to 48 kilogramów... jak ktoś jest łucznikiem niech mnie poprawi.
- wrogowie mogą w końcu przechodzić przez drzwi, wiec taktyka wchodzenia 'w ukryciu' i backstabowania ich wymaga dużo większego wysiłku.

Komentarz: Thrud the Barbarian
2025-07-27
18:06

Admin Senator

Admin

Baldur's Gate: Enhanced Edition - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl