Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (PC)

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci PC

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat | STALKER: Call of Pripyat

Trzecia odsłona cyklu gier akcji studia GSC Game World, którego akcję osadzono w postapokaliptycznym świecie Zony, skażonej po eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu.

Akcji | FPP | postapokalipsa | FPS | multiplayer | strzelanki

PC Windows
Okładka S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (PC)

Polskie napisy i dialogiPolskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

2października2009

27listopada2009

pudełko PL

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat jest trzecim, po Clear Sky i Shadow of Chernobyl, przedstawicielem serii gier akcji z elementami RPG autorstwa ukraińskiej firmy GSC Game World. Twórcy znani są nie tylko z gier należących do omawianego cyklu osadzonego w postapokaliptycznym świecie - przygotowali również kilka historycznych strategii, między innymi serię Cossacks.

Akcja Call of Pripyat ponownie przenosi nas do skażonej Zony, czyli obszaru wokół dobrze znanej elektrowni jądrowej. Jak się okazuje wkrótce po wydarzeniach znanych z pierwszego S.T.A.L.K.E.R.-a ukraiński rząd znalazł sposób na przedarcie się do samego centrum tego niebezpiecznego obszaru. Rozpoczęto tajną militarną operację znaną jako Fairway, która miała na celu odzyskanie kontroli nad elektrownią. Zgodnie z planem wyruszyła więc pierwsza grupa, której zadaniem było opracowanie szczegółowych map Zony. Szybko jednak misja zakończyła się niepowodzeniem – większość biorących w niej udział helikopterów z niewiadomych przyczyn rozbiła się. W tym momencie wkracza do akcji nasz główny bohater, Alexander Degtyarev, czyli agent Ukraińskiej Agencji Ochrony, którego zadaniem jest odkryć, co naprawdę było przyczyną porażki Fairway.

W trakcie dochodzenia eksplorujemy trzy rozległe obszary, udając się między innymi do wschodniej dzielnicy Prypeci, fabryki Jupiter, stacji kolejowej Janów czy wioski Kopachi. Wszystkie lokacje bazują na ich prawdziwych odpowiednikach i zostały wiernie oddane pod względem geograficznego ułożenia terenu.

Eksploracja otoczenia stała się jeszcze bardziej niebezpieczna, a to dlatego, że przeciwnicy posiadają więcej umiejętności specjalnych, a modele ich zachowania zostały nieznacznie zmienione. W dodatku do znanych już wrogów dołączyły dwa nowe monstra - skoczna i wytrzymała Chimera oraz cechujący się światłowstrętem i niepozornym wyglądem Burer. Oczywiście nie zabrakło także nowych, interesujących postaci niezależnych, spotykanych nie tylko w głównych bazach wypadowych stalkerów ale i podczas przemierzania świata gry.

Najpoważniejszą zmianą w stosunku do wcześniejszych S.T.A.L.K.E.R.-ów jest udoskonalony system zadań pobocznych, które nie są już generowane w sposób losowy. Zlecane questy są dłuższe, ciekawsze i niejednokrotnie oferują możliwość wyboru rozwiązania. Inne interesujące nowości to przemodelowany interfejs użytkownika (nowy inwentarz i większe ikonki informujące o zniszczonym pancerzu, napromieniowaniu czy głodzie) oraz opcja snu, pozwalająca na zregenerowanie sił czy przeczekanie nocy.

Call of Pripyat wykonany został na tym samym silniku co jego poprzednicy, niemniej X-Ray Engine rozbudowany został do wersji 1.6. Usprawnienia wizualne objęły przede wszystkim poprawę jakości wolumetrycznego oświetlenia w trybie DirectX 10 oraz dodanie obsługi DirectX 11. Całość przygotowano jednak w taki sposób, by i posiadacze słabszych konfiguracji sprzętowych mogli uruchomić grę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-32  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,9 / 10 na podstawie 3269 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7.7 / 10 na podstawie 458 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 119,90 PLN

Gry podobne do S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Klasyfikacja PEGI S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.83 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci - recenzja gry
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci - recenzja gry

Recenzja 27 listopada 2009, 13:41

Trzeciej części serii udało się zachować specyficzny klimat, dzięki któremu dwa poprzednie S.T.A.L.K.E.R.-y cieszyły się tak dużym zainteresowaniem na całym świecie, a w szczególności w państwach dawnego bloku wschodniego. Na końcowy efekt pozytywny wpływ niewątpliwie ma to, że wizyty w dwu najciekawszych lokacjach, czyli Prypeci i fabryce Jupiter, nie zaliczają się do krótkich i nie ograniczają do rozwiązania prostego questu czy przemierzenia serii liniowych korytarzy (vide nieszczęsny Limańsk w Czystym niebie). Jest czas na zwiedzanie i jest co zwiedzać. Zapewniam, że nie raz i nie dwa zignorujecie aktualne priorytety, trawiąc wolny czas na eksploracji i zapominając o wynikających z tego tytułu zagrożeniach. Szczególnie okolice wspomnianej fabryki są pod tym względem nieprzyjazne, bo obecność dzikiej zwierzyny siłą rzeczy zmusza do zachowania maksymalnej czujności. Niezmiernie cieszy, że producenci nie ugięli się w obliczu narastających trendów i nie obniżyli poziomu trudności rozgrywki, przez co gra w znacznej mierze przypomina autentyczną walkę o przeżycie. Poza kilkoma wyjątkowymi sytuacjami jesteśmy zdani wyłącznie na siebie, zadawane przez potwory i wrogich bojowników obrażenia w błyskawicznym tempie obniżają pasek zdrowia i powodują krwotok, medykamenty zawsze występują w niedoborze, a naprawianie sprzętów kosztuje fortunę. Jakby tego było mało, emisje w Zewie Prypeci przybrały na znaczeniu, tu i ówdzie pojawiają się pola minowe, a wiele pobocznych lokacji jest napromieniowanych lub wypełnionych niebezpiecznymi anomaliami.