Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Total War: Shogun 2 (PC)

Total War: Shogun 2 PC

Siódma pełnoprawna odsłona cyklu gier strategicznych łączących rozgrywkę turową i bitwy w czasie rzeczywistym. Total War: Shogun 2 oferuje powrót do korzeni serii, czyli okresu Sengoku-jidai w XVI-wiecznej Japonii.

Strategiczne | RTS | turowe | multiplayer | strategiczne wojenne | samuraje

PC Windows
Okładka Total War: Shogun 2 (PC)

producent: Creative Assembly

wydawca: SEGA

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisy

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

15marca2011

15marca2011

pudełko PL

Total War: Shogun 2 stanowi powrót do korzeni popularnej serii gier strategicznych, łączących klasyczną rozgrywkę turową z bitwami na wielką skalę toczonymi w czasie rzeczywistym. Produkcja jest kontynuacją wydanego w 2000 roku Shogun: Total War, a jej akcję osadzono w targanej wojną domową XVI-wiecznej Japonii. Za jej stworzenie, tak samo jak w przypadku pozostałych części cyklu, odpowiada brytyjskie studio Creative Assembly.

Mechanika

Przeprowadzenie kampanii solowej zaczyna się od wyboru jednego z dostępnych klanów, z których każdy posiada własny emblemat (mon), region początkowy i specjalizację wojskową/ekonomiczną. Następnie dobieramy rodzaj kampanii: Władza nad światem, Długa oraz Krótka. Wybór determinuje, ile i jakie prowincje musimy zdobyć, by ją wygrać, oraz określa ramy czasowe na wykonanie tych celów.

Po rozpoczęciu rozgrywki zostajemy przeniesieni na mapę kampanii. Obejmuje ona największe wyspy Japonii (Honsiu, Sikoku oraz Kiusiu), podzielone na około 60 prowincji, z których każda posiada własną stolicę, budynki poboczne i sieć dróg. To na niej planujemy rozwój naszego rodu i przemieszczamy wojska oraz agentów. Żeby nasz klan rósł w siłę, musimy dbać o przychód, ład publiczny oraz zapasy jedzenia, zapewnianie przez odpowiednią infrastrukturę. Liczba budynków, jakie możemy wznieść w danym mieście, zależy od poziomu jego zamku – każde ulepszenie fortecy zapewnia dodatkową parcelę, na jakiej da się coś zbudować. Dodatkowe zyski przynoszą umowy zawarte z innymi klanami. Poprzez menu dyplomacji wypowiadamy im wojny/zawieramy pokój, aranżujemy małżeństwa, wręczamy upominki itp. Swój przychód otrzymujemy pod koniec każdej tury. Wtedy swoje ruchy wykonują pozostałe klany, sterowane przez SI.

Oprócz zapewniania podstawowych surowców, budynki umożliwiają nam rekrutowanie żołnierzy oraz agentów. Z jednostek konstruujemy swoje armie, które przemieszczamy po ziemiach Japonii, tworzymy garnizony lub atakujemy wroga. Agenci, wśród których są ninja, metsuke, mnisi oraz misjonarze, służą z kolei do sabotowania działań innych klanów. Ich skuteczność oraz tempo rozwoju klanu zwiększamy, opracowując którąś ze sztuk, podzielonych na dwa drzewka. Pierwsze, Bushido, odpowiada za rozwój naszych sił militarnych, drugie, Droga Chi, za rozwój gospodarki. W grze istnieją również drzewka umiejętności przeznaczone generałom. Każdy z nich zapewnia armiom oraz flotom różne premie, określone przez wykupione zdolności, a podczas bitwy może wydawać jednostkom więcej rozkazów.

Gdy na mapie kampanii zdecydujemy się zaatakować któryś z zamków wroga, jego armię lub sami zostaniemy zaatakowani, uruchomi się specjalne menu określające stosunek naszych sił do jego. Jeśli jest niekorzystny, możemy spróbować uciec. Jeśli uznamy, że warto stoczyć bitwę, przechodzimy z trybu turowego na mapę do rozegrania bitwy w czasie rzeczywistym. Starcie rozpoczynamy od rozstawienia swoich sił. Jeśli w pobliżu pola bitwy znajdowała się kolejna armia, nasza lub wroga, może ona dołączyć w trakcie walki. Podczas planowania swoich działań należy brać pod uwagę kilka istotnych czynników: zmęczenie jednostek, pogodę, ukształtowanie terenu czy też rodzaj wojska, z jakimi się mierzymy. Przykładowo, przeciwko konnicy warto wysyłać jednostki wyposażone w broń drzewcową, w walce wręcz najlepiej spisują się wojownicy z katanami, a bojowymi jednostkami ninja niezauważenie przechodzimy na tyły wroga. Możemy również prowadzić bitwy morskie. Swoje floty konstruujemy w stoczniach, jednak nie wszystkie statki służą do walki – w grze istnieje kilka punktów handlowych, które zajęte przez flotę kupiecką zwiększają nasz przychód. Z kolei okrętami wojennymi blokujemy szlaki handlowe i porty wroga.

Tryby gry

Gra jednoosobowa oferuje dwie opcje rozgrywania pojedynczych bitew. Pierwsza to bitwy historyczne, w których przejmujemy kontrolę nad którąś ze stron w starciu wzorowanym na prawdziwych wydarzeniach. Druga to bitwy własne, gdzie sami decydujemy, jakimi jednostkami będziemy dowodzić w walce z również przez nas uformowaną armią przeciwnika.

Tryb wieloosobowy posiada dwa schematy zabawy: kampanię oraz podboje awatara. W pierwszym przypadku zdobywamy Japonię współpracując z drugim graczem, lub walczymy przeciwko niemu. Z kolei podboje awatara polegają na zajęciu wszystkich prowincji wykreowaną przez nas postacią, bez warstwy strategicznej, a poprzez same bitwy.

Kwestie techniczne

Total War: Shogun 2 posiada miłą dla oka oprawę graficzną. Największe wrażenie sprawia wygląd armii w trakcie bitew, składających się z setek lub nawet tysięcy dobrze zanimowanych postaci, różniących się wyglądem zależnie od jednostki, do jakiej należą.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Ocena czytelników: 8,6 / 10 na podstawie 2830 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.5 / 10 na podstawie 1465 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Total War: Shogun 2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Total War: Shogun 2

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium IV 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Total War: SHOGUN 2 - recenzja gry
Total War: SHOGUN 2 - recenzja gry

Recenzja 18 marca 2011, 10:45

Warto zwrócić uwagę na to, że każda z dziesięciu dostępnych frakcji różni się nieco od pozostałych – przykładowo klan Tokugawa może liczyć na swych złotoustych dyplomatów i karnych metsuke (tajną policję), podczas gdy Hattori stawia na zwinnych ninja i potajemne spiski, z kolei ród Date używa brutalnej siły swoich potężnych wojowników. Szalenie istotny jest fakt, że poza dziesięcioma grywalnymi stronnictwami w grze napotykamy też wiele innych, z którymi musimy się liczyć. Skończyły się więc czasy Medievala czy Rome, w których każdy pomniejszy władca był uznawany za rebelianta i nie można było z nim prowadzić polityki – teraz nawet mało istotne klany mogą przeważyć szalę zwycięstwa. Przykładowo podczas mojej własnej rozgrywki udało mi się wykończyć potężny ród Takeda przy pomocy otaczających go, teoretycznie nieistotnych przeciwników, samemu nie biorąc udziału w walce.