Gospodarka w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Seria Total War zawsze była skoncentrowana na prowadzeniu emocjonujących, epickich bitew - wielu graczom właśnie ten element sprawia najwięcej radości. Należy jednak pamiętać o tym, że zanim sięgniemy po miecz, musimy go najpierw posiadać - temu służy gospodarka. Rozwój ekonomiczny naszego państwa powinien stać na równi z ekspansją militarną - w innym wypadku nasze państwo zapadnie się w sobie, targane buntami, zagłodzone, ubogie. Szalenie ważnym jest więc, aby zrozumieć i właściwie wykorzystać wszystkie prawidłowości i zasady, jakimi kieruje się gospodarka w Shogunie 2.

Wojna to nie wszystko - ekonomia też ma znaczenie. - Gospodarka w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry
Wojna to nie wszystko - ekonomia też ma znaczenie.

Gospodarka

Elementem, na który powinniśmy mieć szczególne baczenie, są podatki - to właśnie z nich czerpiemy największe zyski i to właśnie one są głównym czynnikiem destabilizującym nasze państwo. W grze istnieje pięć stopni finansowej eksploatacji naszego społeczeństwa, a każdy z nich niesie ze sobą nie tylko pewne zyski, ale i określony poziom społecznego oporu oraz wpływa na tempo rozwoju miast. Zdecydowanie najbardziej opłaca się utrzymywać środkowy, średni stopień opodatkowania naszych poddanych - pozwoli to dość szybko rozwijać się osadom, nie wywoła zbyt często buntów i całkiem nieźle zasili skarbiec. W żadnym wypadku nie powinniśmy wyłączać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania - lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie - mimo pozorów, stracimy mniej środków, a gospodarka nieco się rozkręci.

Żywność jest niemal równie ważną częścią gospodarki - to ona stanowi hamulec naszego rozwoju. Znaczna część tworzonych przez nas budynków "konsumuje" część żywności (giełdy ryżu, twierdze etc.), gwarantując w zamian bardzo wyraźne, odczuwalne profity. Jeśli więc nie będziemy posiadali odpowiedniej nadwyżki żywności, nie skorzystamy z dobrodziejstw wspomnianych budynków. Z tego też powodu warto rozwijać pola ryżowe, gwarantujące wzrost ilości pożywienia. Optymalne jest posiadanie dwóch jednostek żywności nadwyżki - zabezpieczy to nas przed buntami głodnych poddanych, jeśli utracimy jakąś rolniczą prowincję.

Dość istotnym czynnikiem, na który musimy zwracać uwagę i który będzie w znacznym stopniu decydował o kierunku naszej ekspansji, są surowce naturalne. Te przybierają bardzo różne formy - od tych, których celem jest zagwarantowanie nam jak największych zysków (np. złoto) po te, które będą niezbędne do trenowania określonych oddziałów lub wznoszenia pewnych budowli (np. konie bojowe, kamień, drewno). W pierwszej kolejności lepiej skupić się na tych, które dostarczają przychodów - zanim będziemy mogli wybudować fortecę czy suchy dok (obydwa wymagają surowców) minie wiele tur, które lepiej spożytkować na rozwój ekonomii. Pewnym wyjątkiem mogą tu być konie bojowe, przydatne przy werbowaniu kawalerii - ta jednak nie jest najważniejszą formacją w grze, więc nie powinniśmy się nią szczególnie przejmować.

Przy odpowiedniej ilości umów handlowych szybko staniemy się bogaczami. - Gospodarka w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry
Przy odpowiedniej ilości umów handlowych szybko staniemy się bogaczami.

Handel pozwoli nam wspiąć się na wyżyny ekonomicznej prosperity, powinniśmy więc poświęcić mu jak najwięcej uwagi. Najistotniejszy będzie dla frakcji takich jak Shimazu, Mori, Chosokabe oraz Uesugi, z racji ich bliskości względem ośrodków handlowych, jednak inne rody również powinny zadbać o ten dział gospodarki. Szalenie ważne będzie również budowanie dróg (poza zyskownością, pozwalają też szybciej się przemieszczać), targów (wymagają żywności!) oraz przystani, w których dodatkowo będziemy mogli budować flotę wojenną i handlową. Gracz co turę powinien sprawdzać w ekranie dyplomacji, czy istnieje możliwość zawarcia umowy handlowej z jakimś rodem - jeśli tak, należy natychmiast rozpocząć negocjacje. Zyski z handlu potrafią być opłacalne do tego stopnia, że czasami warto wręcz złożyć daninę kontrahentowi, by tylko zgodził się na zawarcie z nami umowy. Niestety, zasady te obowiązują tylko do chwili, w której szogun ogłosi wojnę przeciwko nam - w tym momencie wszyscy dotychczasowi sojusznicy odwrócą się od nas, blokując również handel. W tej sytuacji nietrudno o załamanie się całej gospodarki - dlatego istotnym jest opanowanie punktów handlowych na zachodzie i utrzymanie ich aż do końca gry.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-04-05
16:11

anymous Generał

Czemu to nie jest dostępne. Jeszcze 14 dni nie minęło. Wiem że niektóre poradniki są dostępne od razu za $. Ale te "niektóre" to wszystkie nowe.

Komentarz: anymous
2011-04-07
11:00

kwo Centurion

Nie ma w poradniku (przynajmniej w części "jawnej") dla jakiego poziomu trudności został opracowany. Gram na najtrudniejszym poziomie i niektóre uwagi zapisy wydają mi się śmieszne (np. "W żadnym wypadku nie powinniśmy wyłączać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania – lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie") albo przynajmniej zbyt uproszczone. Dla początkujących graczy powinna znaleźć się KLUCZOWA informacja po zdobyciu jakiej ilości prowincji wszyscy rzucają się na Ciebie. Moja strategia jest uniwersalna i elastyczna:
1. Elastyczna dyplomacja polegająca na stymulowaniu handlu, rozrodu dynastii i kupczeniu zakładnikami. Trudno to opisać dokładnie trzeba mocno i elastycznie myśleć.
2. Opanowanie faktorii flotą handlową (bez eskorty) - SI wydaje się nie rozpoznawać okrętów handlowych i wojennych i rzadko atakuje 10 okrętów zbitych w jedną "paczkę".
3. Po zdobyciu krytycznej ilości prowincji tworzenie bastionów które składają się z trzech miast położonych blisko siebie w których umieszczamy 3 armie które mogą się wspierać i wykrwawić wszystkie doborowe armie w całej Japonii i przy okazji łupić sąsiadującej miasta ("farmienie"). Polowanie flotą na pływające armie wrogów a najlepiej zblokowanie ich w portach (SI nie tworzy wtedy nowej armii i mamy spokój z przeciwnikiem) jest też bardzo pożądane.
Na najtrudniejszym poziomie SI robi desanty, plądrujące rajdy, zrywa sojusze i jest bardzo agresywna - poleganie więc na ekonomii może i pozwoli zdobyć shogunat ale nie zakończyć pomyślnie całą kampanię. Polecam więc strategię bastionów którą, w celu uniknięcia impasu, trzeba rozpocząć przy średnio rozwiniętej ekonomii Japonii tj. jak najwcześniej.

Komentarz: kwo
2011-04-07
11:31

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

kwo --> bardzo ciekawy komentarz. Przyznam że gra na najwyższym poziomie przerosła mnie, ale jak będę miał spokój w wakacje i nie będę musiał się nigdzie śpieszyć spróbuję jeszcze raz na wysokiej trudności i z pewnością skorzystam z twoich uwag.

Komentarz: Soulcatcher
2011-04-07
12:20

kwo Centurion

Tylko ostrzegam ;-) gra na poziomie "bardzo trudny" (a co dopiero legendarny gdzie zapisywanie rozgrywki jest ograniczone) jest bardzo żmudna i wyczerpująca umysłowo. Momenty kluczowych decyzji trzeba zapisywać i niejednokrotnie"odsejwowywać" w przypadku gdy SI nas przytłoczy. Są w tej grze elementy nieprzewidywalne które mogą zepsuć całą ofensywę np. kierunek i odległość wycofania się obcej armii i floty, zasadzki. Jest też mały ale upierdliwy bug z nawracaniem na inną wiarę - trzeba wielu mnichów i wiele tur żeby status obcej wiary zaczął spadać poniżej 100%. W takich prowincjach jednego dnia nastroje są +1 a drugiego bez żadnych ewidentnych przyczyn -4 - unikam więc chrześcijan jak ognia ;-)

Komentarz: kwo
2011-04-09
21:14

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik został napisany pod poziom "trudny", ale porady będą działać również na innych poziomach. Na najtrudniejszym nieszczególnie jest sens grać - to straszna mordęga :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
12:38

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik jest na głównej po raz pierwszy. Może mylisz z recenzją/betatestem/wszystko co wiemy/Sengoku :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
23:17

DarkStar Legend

DarkStar

Kilka spostrzeżeń po dwóch zaliczonych kampaniach:
1. Ciężkie jest pierwszych 10-15 kiedy komputer szybko rośnie w siłę i potrafi kontrolować po 10-15 prowincji. Niestety kiepsko sobie radzi z wyliczaniem ryżu, buduje duże zamki gdzie popadnie, prawdopodobnie tak, aby wyjść z jedzeniem w okolicach zera. Kiedy utraci kilka prowincji indeks pożywienia ma ujemny i całe imperia padają od buntów. Nowo powstałe klany odziedziczają cały bałagan i chwilę później pochłaniają je rebelie itd itp. Jest to słabe, bo zamiast epickich kampanii z molochami podbija się ciągle maleńkie klany.
2. Tak jak napisał kwo, 3-4 armie na wykrwawianie. Nie ma sensu utrzymywać mocnych oddziałów w odległych miastach, w przypadku desantu taniej jest taką prowincję odbić.
3. Dobra flota do powstrzymywania w/w desantów:)
4. Handel, handel i jeszcze raz handel. Przy dobrym kombinowaniu w dyplomacji można handlować niemal ze wszystkimi rodami. Zysk z handlu potrafi przewyższyć ten z podatków, ale musimy mieć w posiadaniu punkty handlowe ze sporą ilością statków kupieckich.
5. Jednostki dodatkowe to podstawa. W przypadku walki z silnym przeciwnikiem powstrzymywanie wrogich armii i wzniecanie buntów potrafią skutecznie opóźnić inwazję i zebrać siły na odparcie ataku.
6. Fajnym sposobem jest trenowanie agentów na zbuntowanych prowincjach.
7. Zbyt częste wykorzystywanie jednego generała daje kiepskiego perka -3 do honoru.
8. Dobrym mykiem jest wymaksowanie lojalności następcy tronu i skasowanie obecnego władcy. Duży honor daimio zapewnia mnóstwo fajnych bonusów w dyplomacji i dla generałów.
9. Markety opłaca się rozwijać w prowincjach, gdzie są bonusy do dochodów z wydobycia surowców. Większość prowincji 2-3 poziom, podstawowy market, gildia złodziei i świątynia dla zboostowania wynalazków. Dwie, trzy prowincje z maksymalną fortecą do budowania armii (+ mocne twierdze przy gorących granicach, niekoniecznie z budynkami wojskowymi), najlepiej ze zbrojmistrzem. Przy dobrej konfiguracji prowincji, zajęciu punktów handlowych i umowach z innymi klanami można wyciągać 20000 na sezon przy najniższych podatkach!

Komentarz: DarkStar
2011-04-20
11:33

kwo Centurion

Zagrałem sobie testowo na poziomie trudnym i muszę stwierdzić że jest kolosalna różnica między poziomem bardzo trudnym. Dla mnie jest za łatwo. "Trudna" SI jest zbyt mało agresywna - z łatwością wasalizujemy przeciwników, SI sama błaga o rozejm i umowy handlowe co jest nie do pomyślenia na poziomie bardzo trudnym. Gra na poziomie bardzo trudnym faktycznie rozpoczyna się po zdobyciu krytycznej ilości prowincji, wtedy pada handel i wszyscy (po pewnym czasie nawet sojusznicy nawet po rozwinięciu sztuk dyplomatycznych) rzucają się na Ciebie. Praktycznie gra się cały czas prawie na debecie i jeden plądrujący rajd lub desant ze strony SI i można szukać sejwa bo ściągnięcie z frontu armii nie jest możliwe a na nową nie ma kasy. Po za tym b.trudna SI nie wiadomo jakim sposobem produkuje armie a nawet grupy armii złożone z samych samurajów - to jest dopiero satysfakcja powstrzymać takie coś! Walczy się do ostatniej strzały próbując utrzymać fortece.. Bardzo przydają się samurajowie z katanami odporni na szok walczący do ostatniego żołnierza których przerzuca się na przełamane odcinki obrony niczym doborowe oddziały SS na froncie wschodnim II w.ś.
Podsumowując poziom bardzo trudny jest wyczerpujący ale za to satysfakcjonujący.

Komentarz: kwo
2012-03-22
16:07

zanonimizowany822007 Legionista

Ja czekam na poradnik do dodatku fall of the samurai

Komentarz: zanonimizowany822007
2018-07-03
13:17

Patrus799 Junior

Mam takie pytanie czemu ten uzupełniony poradnik nie jest dostępny do pobrania bo ten obecny ma 55 stron a uzupełniony 73??

Komentarz: Patrus799

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl