Dyplomacja w Total War SHOGUN 2 | Polityka i wojsko

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści
W oknie dyplomacji możemy zawierać traktaty z innymi klanami oraz wypowiadzieć im wojnę - Dyplomacja w Total War SHOGUN 2 | Polityka i wojsko - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

W oknie dyplomacji możemy zawierać traktaty z innymi klanami oraz wypowiadzieć im wojnę. By otworzyć panel dyplomacji należy wybrać odpowiednią ikonkę w prawym dolnym rogu, bądź kliknąć klawisz K.

Ekran dyplomacji

Ukaże nam się lista poznanych klanów (1), zaś nad nią umieszczona jest mapa (2) określająca nastawienie innych klanów do tego wybranego z listy - Dyplomacja w Total War SHOGUN 2 | Polityka i wojsko - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Ukaże nam się lista poznanych klanów (1), zaś nad nią umieszczona jest mapa (2) określająca nastawienie innych klanów do tego wybranego z listy. Im bardziej zielony jest inny klan, tym przyjaźniejsze jest jego nastawienie, a im czerwieńszy - tym bardziej wrogie. Po lewej i prawej stronie mamy informacje (3) odnośnie naszego klanu oraz kanu wybranego z listy. Jest tutaj podane kto aktualnie rządzi klanem, jaka jest jego potęga oraz jak im się powodzi w stosunku do innych klanów, jaki mają temperament (określający czy dany klan jest chętny do prowadzenia wojen), jaka jest ich reputacja (która zależy od tego czy przestrzegają zawartych umów), ile prowincji posiada oraz lista sojuszników, wasali, prowadzonych wojen i podpisanych umów handlowych. W przypadku innego klanu mamy tutaj również podany ich stosunek do nas oraz listę podpisanych traktatów. Dodatkowo na samym dole jest podane które towary (4) klan eksportuje (zielona strzałka), które importuje (czerwona strzałka) oraz których nie posiada (te są oznaczone szarym kolorem)

Dodatkowo na liście odkrytych klanów mamy podane jakiego są wyznania (1), jaki jest ich nastawienie do nas (2), czy prowadzimy z nimi handel (lub czy handel jest możliwy) (3) oraz czy obecnie jesteśmy z nimi w czasie wojny lub czy są naszymi sojusznikami (4) - Dyplomacja w Total War SHOGUN 2 | Polityka i wojsko - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Dodatkowo na liście odkrytych klanów mamy podane jakiego są wyznania (1), jaki jest ich nastawienie do nas (2), czy prowadzimy z nimi handel (lub czy handel jest możliwy) (3) oraz czy obecnie jesteśmy z nimi w czasie wojny lub czy są naszymi sojusznikami (4). Po najechaniu myszką na dany klan pojawi nam się dodatkowo lista współczynników wpływających na stosunki z tym klanem (5). By rozpocząć rozmowy dyplomatyczne z danych klanem należy wybrać interesujący nas klan LPM, a następnie kliknąć ikonkę rozpocznij negocjację u dołu ekranu (6).

W oknie negocjacji po lewej stronie mamy listę opcji jakie możemy wykorzystać w trakcie rozmów (1) - Dyplomacja w Total War SHOGUN 2 | Polityka i wojsko - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

W oknie negocjacji po lewej stronie mamy listę opcji jakie możemy wykorzystać w trakcie rozmów (1). Te będące na szaro są aktualnie niedostępne. Po prawej mamy listę obecnie obowiązujących nas traktatów. Po środku są wypisane obecnie wybrane przez nas propozycje i żądania wobec innego klanu (2). Nad nimi mamy od razu podane nastawienie klanu do naszej oferty, które jest w trzystopniowej skali (3).

  • Oferta nas satysfakcjonuje - klan przyjmę natychmiast naszą ofertę.
  • Być może będziemy mogli dojść do porozumienia - klan najprawdopodobniej odrzuci naszą ofertę, w naprawdę rzadkich przypadkach wysunie kontrofertę.
  • Oferta jest nie do przyjęcia - klan bezwzględnie ją odrzuci.

Jeśli chcemy złożyć ofertę klikamy złóż propozycję u dołu ekranu (4). Mamy tutaj też możliwość zagrożenia innemu klanowi (5). Opcja ta w teorii pozwala nam przy odpowiedniej sile naszego klanu zmusić inny ród do przyjęcia naszej oferty, w praktyce jednak właściwie nigdy się to nie udaje, dlatego odradzam używanie tej opcji.

Przydatne rady

Warto kombinować przy pertraktacjach z innymi klanami. Jeśli klan jest chętny na zawarcie sojuszu lub innej umowy, to warto wysunąć propozycję by nam dodatkowo za to zapłacił. Nawet jeśli to będzie to niewielka kwota to zawsze może się przydać.

Można też klanom o pokojowym temperamencie dawać czasowe prawo przemarszu ich wojsk przez nasze terytorium (oczywiście za odpowiednią sumę). Nie ryzykujemy wtedy zbytnio, że wejdą na nasze terytorium tylko po to by wypowiedzieć nam wojnę, a można w ten sposób sobie dorobić.

Jeśli zaś chcemy polepszyć nastawienie innego klanu do nas możemy spróbować bezinteresownie zapłacić im pewną sumę pieniędzy. Należy jednak liczyć się z tym, że taka praktyka jest bardzo kosztowna.

Wypowiadanie wojny

By wypowiedzieć wojnę należy wybrać odpowiednią opcję z panelu negocjacji bądź po prostu rozkazać naszej armii by zaatakowała terytorium neutralnego klany. Otworzy nam się wtedy okno w którym będziemy mieli wypisanych sojuszników naszych i wroga, a także znajdziemy tu opcję wezwania naszych sojuszników na pomoc.

Należy pamiętać by przed wypowiedzeniem wojny odpowiednio wcześniej rozwiązać obowiązujące z nim umowy w postaci sojuszy i praw przemarszu. W innym przypadku otrzymamy dużą karę do reputacji, co pogorszy nasze stosunki z innymi klanami. Jeśli zaś u innego klanu aktualnie przebywa członek naszego klanu jako zakładnik, to w chwili wypowiedzenia wojny czeka go śmierć.

Wspieranie sojuszników

Jeśli nasz sojusznik lub wasal zostanie zaatakowany, to otrzymamy informację czy chcemy go wesprzeć w wojnie. W przypadku odmowy dojdzie do zerwania sojuszu i pogorszenia relacji z nim. Trzeba jednak pamiętać, że ta zasada nie tyczy się frakcji sterowanych przez komputer i taki klan może nie wesprzeć innego jednocześnie nie zrywając z nim sojuszu.

Podział krainy

W naszych sojusznikach i wasalach nie należy pokładać zbyt wielkiej wiary. Nawet jeśli przez większość rozgrywki pozostaną nam wierni, to najprawdopodobniej zdradzą z chwilą podziału krainy - z tego względu musimy być gotowi na walkę z nimi. Przy odpowiednio wysokich początkowych relacjach minus związany z podziałem krainy można starać się zrównoważyć wysokimi daninami dla naszych sojuszników, ale na dłuższą metę jest to raczej bezcelowe. Zwłaszcza, że jak zostało wspomniane przeze mnie wyżej, taka praktyka podnoszenia stosunków jest bardzo obciążająca dla naszego skarbca. Klany powstałe po podziale krainy nie mają minusu do relacji związanego z nim.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-04-05
16:11

anymous Generał

Czemu to nie jest dostępne. Jeszcze 14 dni nie minęło. Wiem że niektóre poradniki są dostępne od razu za $. Ale te "niektóre" to wszystkie nowe.

Komentarz: anymous
2011-04-07
11:00

kwo Centurion

Nie ma w poradniku (przynajmniej w części "jawnej") dla jakiego poziomu trudności został opracowany. Gram na najtrudniejszym poziomie i niektóre uwagi zapisy wydają mi się śmieszne (np. "W żadnym wypadku nie powinniśmy wyłączać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania – lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie") albo przynajmniej zbyt uproszczone. Dla początkujących graczy powinna znaleźć się KLUCZOWA informacja po zdobyciu jakiej ilości prowincji wszyscy rzucają się na Ciebie. Moja strategia jest uniwersalna i elastyczna:
1. Elastyczna dyplomacja polegająca na stymulowaniu handlu, rozrodu dynastii i kupczeniu zakładnikami. Trudno to opisać dokładnie trzeba mocno i elastycznie myśleć.
2. Opanowanie faktorii flotą handlową (bez eskorty) - SI wydaje się nie rozpoznawać okrętów handlowych i wojennych i rzadko atakuje 10 okrętów zbitych w jedną "paczkę".
3. Po zdobyciu krytycznej ilości prowincji tworzenie bastionów które składają się z trzech miast położonych blisko siebie w których umieszczamy 3 armie które mogą się wspierać i wykrwawić wszystkie doborowe armie w całej Japonii i przy okazji łupić sąsiadującej miasta ("farmienie"). Polowanie flotą na pływające armie wrogów a najlepiej zblokowanie ich w portach (SI nie tworzy wtedy nowej armii i mamy spokój z przeciwnikiem) jest też bardzo pożądane.
Na najtrudniejszym poziomie SI robi desanty, plądrujące rajdy, zrywa sojusze i jest bardzo agresywna - poleganie więc na ekonomii może i pozwoli zdobyć shogunat ale nie zakończyć pomyślnie całą kampanię. Polecam więc strategię bastionów którą, w celu uniknięcia impasu, trzeba rozpocząć przy średnio rozwiniętej ekonomii Japonii tj. jak najwcześniej.

Komentarz: kwo
2011-04-07
11:31

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

kwo --> bardzo ciekawy komentarz. Przyznam że gra na najwyższym poziomie przerosła mnie, ale jak będę miał spokój w wakacje i nie będę musiał się nigdzie śpieszyć spróbuję jeszcze raz na wysokiej trudności i z pewnością skorzystam z twoich uwag.

Komentarz: Soulcatcher
2011-04-07
12:20

kwo Centurion

Tylko ostrzegam ;-) gra na poziomie "bardzo trudny" (a co dopiero legendarny gdzie zapisywanie rozgrywki jest ograniczone) jest bardzo żmudna i wyczerpująca umysłowo. Momenty kluczowych decyzji trzeba zapisywać i niejednokrotnie"odsejwowywać" w przypadku gdy SI nas przytłoczy. Są w tej grze elementy nieprzewidywalne które mogą zepsuć całą ofensywę np. kierunek i odległość wycofania się obcej armii i floty, zasadzki. Jest też mały ale upierdliwy bug z nawracaniem na inną wiarę - trzeba wielu mnichów i wiele tur żeby status obcej wiary zaczął spadać poniżej 100%. W takich prowincjach jednego dnia nastroje są +1 a drugiego bez żadnych ewidentnych przyczyn -4 - unikam więc chrześcijan jak ognia ;-)

Komentarz: kwo
2011-04-09
21:14

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik został napisany pod poziom "trudny", ale porady będą działać również na innych poziomach. Na najtrudniejszym nieszczególnie jest sens grać - to straszna mordęga :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
12:38

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik jest na głównej po raz pierwszy. Może mylisz z recenzją/betatestem/wszystko co wiemy/Sengoku :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
23:17

DarkStar Legend

DarkStar

Kilka spostrzeżeń po dwóch zaliczonych kampaniach:
1. Ciężkie jest pierwszych 10-15 kiedy komputer szybko rośnie w siłę i potrafi kontrolować po 10-15 prowincji. Niestety kiepsko sobie radzi z wyliczaniem ryżu, buduje duże zamki gdzie popadnie, prawdopodobnie tak, aby wyjść z jedzeniem w okolicach zera. Kiedy utraci kilka prowincji indeks pożywienia ma ujemny i całe imperia padają od buntów. Nowo powstałe klany odziedziczają cały bałagan i chwilę później pochłaniają je rebelie itd itp. Jest to słabe, bo zamiast epickich kampanii z molochami podbija się ciągle maleńkie klany.
2. Tak jak napisał kwo, 3-4 armie na wykrwawianie. Nie ma sensu utrzymywać mocnych oddziałów w odległych miastach, w przypadku desantu taniej jest taką prowincję odbić.
3. Dobra flota do powstrzymywania w/w desantów:)
4. Handel, handel i jeszcze raz handel. Przy dobrym kombinowaniu w dyplomacji można handlować niemal ze wszystkimi rodami. Zysk z handlu potrafi przewyższyć ten z podatków, ale musimy mieć w posiadaniu punkty handlowe ze sporą ilością statków kupieckich.
5. Jednostki dodatkowe to podstawa. W przypadku walki z silnym przeciwnikiem powstrzymywanie wrogich armii i wzniecanie buntów potrafią skutecznie opóźnić inwazję i zebrać siły na odparcie ataku.
6. Fajnym sposobem jest trenowanie agentów na zbuntowanych prowincjach.
7. Zbyt częste wykorzystywanie jednego generała daje kiepskiego perka -3 do honoru.
8. Dobrym mykiem jest wymaksowanie lojalności następcy tronu i skasowanie obecnego władcy. Duży honor daimio zapewnia mnóstwo fajnych bonusów w dyplomacji i dla generałów.
9. Markety opłaca się rozwijać w prowincjach, gdzie są bonusy do dochodów z wydobycia surowców. Większość prowincji 2-3 poziom, podstawowy market, gildia złodziei i świątynia dla zboostowania wynalazków. Dwie, trzy prowincje z maksymalną fortecą do budowania armii (+ mocne twierdze przy gorących granicach, niekoniecznie z budynkami wojskowymi), najlepiej ze zbrojmistrzem. Przy dobrej konfiguracji prowincji, zajęciu punktów handlowych i umowach z innymi klanami można wyciągać 20000 na sezon przy najniższych podatkach!

Komentarz: DarkStar
2011-04-20
11:33

kwo Centurion

Zagrałem sobie testowo na poziomie trudnym i muszę stwierdzić że jest kolosalna różnica między poziomem bardzo trudnym. Dla mnie jest za łatwo. "Trudna" SI jest zbyt mało agresywna - z łatwością wasalizujemy przeciwników, SI sama błaga o rozejm i umowy handlowe co jest nie do pomyślenia na poziomie bardzo trudnym. Gra na poziomie bardzo trudnym faktycznie rozpoczyna się po zdobyciu krytycznej ilości prowincji, wtedy pada handel i wszyscy (po pewnym czasie nawet sojusznicy nawet po rozwinięciu sztuk dyplomatycznych) rzucają się na Ciebie. Praktycznie gra się cały czas prawie na debecie i jeden plądrujący rajd lub desant ze strony SI i można szukać sejwa bo ściągnięcie z frontu armii nie jest możliwe a na nową nie ma kasy. Po za tym b.trudna SI nie wiadomo jakim sposobem produkuje armie a nawet grupy armii złożone z samych samurajów - to jest dopiero satysfakcja powstrzymać takie coś! Walczy się do ostatniej strzały próbując utrzymać fortece.. Bardzo przydają się samurajowie z katanami odporni na szok walczący do ostatniego żołnierza których przerzuca się na przełamane odcinki obrony niczym doborowe oddziały SS na froncie wschodnim II w.ś.
Podsumowując poziom bardzo trudny jest wyczerpujący ale za to satysfakcjonujący.

Komentarz: kwo
2012-03-22
16:07

zanonimizowany822007 Legionista

Ja czekam na poradnik do dodatku fall of the samurai

Komentarz: zanonimizowany822007
2018-07-03
13:17

Patrus799 Junior

Mam takie pytanie czemu ten uzupełniony poradnik nie jest dostępny do pobrania bo ten obecny ma 55 stron a uzupełniony 73??

Komentarz: Patrus799

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl