Flota w Total War SHOGUN 2 | Tworzymy nowy szogunat - czyli podbój Japonii

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Flota

Nie samymi bitwami lądowymi Shogun 2 stoi. Jeśli marzy nam się szogunat, będziemy musieli stoczyć również niejedną bitwę morską - warto więc poznać kilka zasad, które pomogą nam siać postrach na morzach i oceanach.

W akapicie Tworzymy nowy szogunat - czyli podbój Japonii mogliście przeczytać o kilku ogólnych poradach co do kierowania flotą na mapie strategicznej kraju kwitnącej wiśni - tutaj pozwolę sobie więc opisać poszczególne jednostki, a w następnym akapicie, przebieg typowej bitwy na morzu.

W Shogunie 2 flota jest równie ważna, co armia lądowa. - Flota w Total War SHOGUN 2 | Tworzymy nowy szogunat - czyli podbój Japonii - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry
W Shogunie 2 flota jest równie ważna, co armia lądowa.

W grze chwycimy za ster kilku rodzajów okrętów - pogrupować je możemy na lekkie, średnie, ciężkie, z działami oraz kupieckie.

Celem wszystkich lekkich okrętów jest ostrzelanie wroga i ucieczka - w żadnym wypadku nie możemy sobie pozwolić na abordaż. W tego typu statkach zwykle mamy do czynienia z dość znaczną ilością strzelców, ale niewielką wojowników walczących wręcz. Na początku gry opłaca się inwestować w lekkie okręty - po kilkunastu turach powinniśmy jednak zainwestować w średnią flotę, a lekka traktować jako wsparcie dla niej. Z dostępnych w grze lekkich okrętów najbardziej opłaca się inwestować w kobayę z łucznikami - arkebuzerzy są za drodzy, a kobaya z bombami zapalającymi może przynieść nam więcej szkód, niż pożytku, ponieważ ogień łatwo przenosi się na sąsiednie jednostki. Dodatkowym minusem bomb zapalających jest też to, że atakując wrogi okręt przy ich pomocy, odbieramy sobie możliwość ewentualnego abordażu - a więc powiększenia naszej floty.

Średnie okręty będą podstawą naszej floty - stanowią one bardzo rozsądną równowagę pomiędzy ilością strzelców a liczbą wojowników z katanami lub włóczniami. Największą zaletą średnich statków jest ich uniwersalność - mogą równie dobrze służyć do abordażu lekkich jednostek, jak i do ostrzału i ucieczki przed ciężkimi. Z tego też powodu właśnie te okręty powinny przeważać w naszych flotach. Z dostępnych dla nas statków najbardziej interesujące są z pewnością średni bune (bardzo uniwersalny) oraz sengoku bune (idealny do szybkich abordaży, dzięki żaglom oraz licznej załodze z mieczami). Nieopłacalna będzie inwestycja w bune z wieżą oblężniczą - posiada on niewiele więcej strzelców (arkebuzerów), niż lekka kobaya, będąc statkiem zdecydowanie od niej wolniejszym. W praktyce przydaje się więc jedynie podczas starć z okrętami działowymi.

Ciężkie okręty nadają się w zasadzie tylko do abordażu - mimo dość znacznej ilości łuczników, powolne tempo przemieszczania się sprawi, że załoga zostanie dość szybko wystrzelana przez wrogie lekkie jednostki. Jeśli jednak uda nam się zarzucić liny na wrogi japoński okręt, możemy mieć pewność, że jest już nasz. Zarówno ciężki bune jak i o ataka bune będą dla nas idealnym uzupełnieniem floty.

W razie braku ciężkich okrętów, powinniśmy polegać na średnich wspieranych przez lekkie. - Flota w Total War SHOGUN 2 | Tworzymy nowy szogunat - czyli podbój Japonii - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry
W razie braku ciężkich okrętów, powinniśmy polegać na średnich wspieranych przez lekkie.

Wisienką na torcie są zdecydowanie statki wyposażone w działa - te służą do zatapiania okrętów wroga, niezależnie od liczebności jego załogi. Ogromną zaletą japońskich statków działowych jest fakt, że nie da się dokonać na nich abordażu - można jedynie spalić je, zatopić lub wystrzelać załogę arkebuzerami. Z tego też powodu najlepiej trzymać nasze działowe bune na uboczu, otoczone średnimi jednostkami. Japońskie okręty artyleryjskie są jednak niczym w starciu ze statkami europejczyków - zarówno statek kupiecki nanban jak i czarny okręt są niesamowicie potężnymi jednostkami, z którymi nie może się liczyć żaden twór japończyków. Jeśli jednak uda nam się jakimś cudem zdobyć okręt wroga, staniemy się prawdziwymi panami mórz.

Statków kupieckich w ogóle nie powinniśmy angażować w bitwy morskie - ich przeznaczeniem jest generowanie zysków, a nie walka. Jeśli już doszło do tego, że nasz konwój został zaatakowany, okrętami kupieckimi należy dokonywać abordażu na lekkie statki wroga - istnieje pewna szansa, że uda im się zwyciężyć.

Szczegółowy opis wszystkich jednostek morskich w grze znajdziecie na ostatnich stronach tego poradnika, w rozdziale Tabele jednostek - flota.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-04-05
16:11

anymous Generał

Czemu to nie jest dostępne. Jeszcze 14 dni nie minęło. Wiem że niektóre poradniki są dostępne od razu za $. Ale te "niektóre" to wszystkie nowe.

Komentarz: anymous
2011-04-07
11:00

kwo Centurion

Nie ma w poradniku (przynajmniej w części "jawnej") dla jakiego poziomu trudności został opracowany. Gram na najtrudniejszym poziomie i niektóre uwagi zapisy wydają mi się śmieszne (np. "W żadnym wypadku nie powinniśmy wyłączać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania – lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie") albo przynajmniej zbyt uproszczone. Dla początkujących graczy powinna znaleźć się KLUCZOWA informacja po zdobyciu jakiej ilości prowincji wszyscy rzucają się na Ciebie. Moja strategia jest uniwersalna i elastyczna:
1. Elastyczna dyplomacja polegająca na stymulowaniu handlu, rozrodu dynastii i kupczeniu zakładnikami. Trudno to opisać dokładnie trzeba mocno i elastycznie myśleć.
2. Opanowanie faktorii flotą handlową (bez eskorty) - SI wydaje się nie rozpoznawać okrętów handlowych i wojennych i rzadko atakuje 10 okrętów zbitych w jedną "paczkę".
3. Po zdobyciu krytycznej ilości prowincji tworzenie bastionów które składają się z trzech miast położonych blisko siebie w których umieszczamy 3 armie które mogą się wspierać i wykrwawić wszystkie doborowe armie w całej Japonii i przy okazji łupić sąsiadującej miasta ("farmienie"). Polowanie flotą na pływające armie wrogów a najlepiej zblokowanie ich w portach (SI nie tworzy wtedy nowej armii i mamy spokój z przeciwnikiem) jest też bardzo pożądane.
Na najtrudniejszym poziomie SI robi desanty, plądrujące rajdy, zrywa sojusze i jest bardzo agresywna - poleganie więc na ekonomii może i pozwoli zdobyć shogunat ale nie zakończyć pomyślnie całą kampanię. Polecam więc strategię bastionów którą, w celu uniknięcia impasu, trzeba rozpocząć przy średnio rozwiniętej ekonomii Japonii tj. jak najwcześniej.

Komentarz: kwo
2011-04-07
11:31

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

kwo --> bardzo ciekawy komentarz. Przyznam że gra na najwyższym poziomie przerosła mnie, ale jak będę miał spokój w wakacje i nie będę musiał się nigdzie śpieszyć spróbuję jeszcze raz na wysokiej trudności i z pewnością skorzystam z twoich uwag.

Komentarz: Soulcatcher
2011-04-07
12:20

kwo Centurion

Tylko ostrzegam ;-) gra na poziomie "bardzo trudny" (a co dopiero legendarny gdzie zapisywanie rozgrywki jest ograniczone) jest bardzo żmudna i wyczerpująca umysłowo. Momenty kluczowych decyzji trzeba zapisywać i niejednokrotnie"odsejwowywać" w przypadku gdy SI nas przytłoczy. Są w tej grze elementy nieprzewidywalne które mogą zepsuć całą ofensywę np. kierunek i odległość wycofania się obcej armii i floty, zasadzki. Jest też mały ale upierdliwy bug z nawracaniem na inną wiarę - trzeba wielu mnichów i wiele tur żeby status obcej wiary zaczął spadać poniżej 100%. W takich prowincjach jednego dnia nastroje są +1 a drugiego bez żadnych ewidentnych przyczyn -4 - unikam więc chrześcijan jak ognia ;-)

Komentarz: kwo
2011-04-09
21:14

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik został napisany pod poziom "trudny", ale porady będą działać również na innych poziomach. Na najtrudniejszym nieszczególnie jest sens grać - to straszna mordęga :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
12:38

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik jest na głównej po raz pierwszy. Może mylisz z recenzją/betatestem/wszystko co wiemy/Sengoku :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
23:17

DarkStar Legend

DarkStar

Kilka spostrzeżeń po dwóch zaliczonych kampaniach:
1. Ciężkie jest pierwszych 10-15 kiedy komputer szybko rośnie w siłę i potrafi kontrolować po 10-15 prowincji. Niestety kiepsko sobie radzi z wyliczaniem ryżu, buduje duże zamki gdzie popadnie, prawdopodobnie tak, aby wyjść z jedzeniem w okolicach zera. Kiedy utraci kilka prowincji indeks pożywienia ma ujemny i całe imperia padają od buntów. Nowo powstałe klany odziedziczają cały bałagan i chwilę później pochłaniają je rebelie itd itp. Jest to słabe, bo zamiast epickich kampanii z molochami podbija się ciągle maleńkie klany.
2. Tak jak napisał kwo, 3-4 armie na wykrwawianie. Nie ma sensu utrzymywać mocnych oddziałów w odległych miastach, w przypadku desantu taniej jest taką prowincję odbić.
3. Dobra flota do powstrzymywania w/w desantów:)
4. Handel, handel i jeszcze raz handel. Przy dobrym kombinowaniu w dyplomacji można handlować niemal ze wszystkimi rodami. Zysk z handlu potrafi przewyższyć ten z podatków, ale musimy mieć w posiadaniu punkty handlowe ze sporą ilością statków kupieckich.
5. Jednostki dodatkowe to podstawa. W przypadku walki z silnym przeciwnikiem powstrzymywanie wrogich armii i wzniecanie buntów potrafią skutecznie opóźnić inwazję i zebrać siły na odparcie ataku.
6. Fajnym sposobem jest trenowanie agentów na zbuntowanych prowincjach.
7. Zbyt częste wykorzystywanie jednego generała daje kiepskiego perka -3 do honoru.
8. Dobrym mykiem jest wymaksowanie lojalności następcy tronu i skasowanie obecnego władcy. Duży honor daimio zapewnia mnóstwo fajnych bonusów w dyplomacji i dla generałów.
9. Markety opłaca się rozwijać w prowincjach, gdzie są bonusy do dochodów z wydobycia surowców. Większość prowincji 2-3 poziom, podstawowy market, gildia złodziei i świątynia dla zboostowania wynalazków. Dwie, trzy prowincje z maksymalną fortecą do budowania armii (+ mocne twierdze przy gorących granicach, niekoniecznie z budynkami wojskowymi), najlepiej ze zbrojmistrzem. Przy dobrej konfiguracji prowincji, zajęciu punktów handlowych i umowach z innymi klanami można wyciągać 20000 na sezon przy najniższych podatkach!

Komentarz: DarkStar
2011-04-20
11:33

kwo Centurion

Zagrałem sobie testowo na poziomie trudnym i muszę stwierdzić że jest kolosalna różnica między poziomem bardzo trudnym. Dla mnie jest za łatwo. "Trudna" SI jest zbyt mało agresywna - z łatwością wasalizujemy przeciwników, SI sama błaga o rozejm i umowy handlowe co jest nie do pomyślenia na poziomie bardzo trudnym. Gra na poziomie bardzo trudnym faktycznie rozpoczyna się po zdobyciu krytycznej ilości prowincji, wtedy pada handel i wszyscy (po pewnym czasie nawet sojusznicy nawet po rozwinięciu sztuk dyplomatycznych) rzucają się na Ciebie. Praktycznie gra się cały czas prawie na debecie i jeden plądrujący rajd lub desant ze strony SI i można szukać sejwa bo ściągnięcie z frontu armii nie jest możliwe a na nową nie ma kasy. Po za tym b.trudna SI nie wiadomo jakim sposobem produkuje armie a nawet grupy armii złożone z samych samurajów - to jest dopiero satysfakcja powstrzymać takie coś! Walczy się do ostatniej strzały próbując utrzymać fortece.. Bardzo przydają się samurajowie z katanami odporni na szok walczący do ostatniego żołnierza których przerzuca się na przełamane odcinki obrony niczym doborowe oddziały SS na froncie wschodnim II w.ś.
Podsumowując poziom bardzo trudny jest wyczerpujący ale za to satysfakcjonujący.

Komentarz: kwo
2012-03-22
16:07

zanonimizowany822007 Legionista

Ja czekam na poradnik do dodatku fall of the samurai

Komentarz: zanonimizowany822007
2018-07-03
13:17

Patrus799 Junior

Mam takie pytanie czemu ten uzupełniony poradnik nie jest dostępny do pobrania bo ten obecny ma 55 stron a uzupełniony 73??

Komentarz: Patrus799

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl