Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Frakcje

W grze mamy do czynienia z dziewięcioma grywalnymi frakcjami - posiadacze wersji kolekcjonerskiej mogą cieszyć się jedną więcej. Wybór klanu, którego losami pokierujemy, będzie miał zasadnicze znaczenie dla losów całej kampanii. Warto więc szczegółowo rozważyć wszystkie dostępne opcje.

1 - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry
Shimazu - zdecydowanie najłatwiejsza z frakcji, idealny wybór dla początkujących graczy - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Shimazu - zdecydowanie najłatwiejsza z frakcji, idealny wybór dla początkujących graczy. Największą zaletą tego rodu jest jego umiejscowienie - wyspa Kiusiu jest doskonałym miejscem do rozpoczęcia kampanii. Pierwszorzędnym celem gracza powinno być jej możliwie szybkie opanowanie, co nie powinno być trudne - północny ród Sagara jest ustosunkowany pokojowo, a klan Ito stanowi niewielkie wyzwanie. Jeśli zdobędziemy całą wyspę, będziemy posiadali bardzo dogodną pozycję wyjściową dla dalszych podbojów.

Kolejnymi zaletami rodu Shimazu są: bliskość ośrodków handlowych oraz możliwość trenowania bardzo dobrych wojowników z mieczami. Handel oraz samurajowie wyposażeni w katany będą więc esencją rozwoju tego rodu.

Skala trudności: 1/5

Mori - osiągnięcie szogunatu tym rodem jest dość problematyczne - już na samym początku prowadzimy bowiem wojnę z klanem Amako, a i położenie stolicy sugeruje nam, że dość szybko będziemy musieli prowadzić wojnę na kilka frontów - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Mori - osiągnięcie szogunatu tym rodem jest dość problematyczne - już na samym początku prowadzimy bowiem wojnę z klanem Amako, a i położenie stolicy sugeruje nam, że dość szybko będziemy musieli prowadzić wojnę na kilka frontów. Z tego też powodu powinniśmy otoczyć się możliwie dużą ilością sojuszników (jednego mamy od początku gry) oraz natychmiast podbijać tych, którzy zerwą z nami alianse. Pewnym plusem może być fakt, że ośrodki handlowe przy Kiusiu są całkiem niedaleko, a klan Mori dysponuje całkiem niezłymi bonusami dla jednostek morskich. Nie zmienia to jednak faktu, że będziemy musieli prowadzić bardzo agresywną politykę i często cofać się do defensywy - flota posłuży nam raczej do obrony granic, niż do ekspansji, którą lepiej prowadzić lądem (przynajmniej na początku).

Skala trudności: 4/5

Chosokabe - osiągnięcie sukcesu tą frakcją nie powinno nikomu nastręczyć problemów - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Chosokabe - osiągnięcie sukcesu tą frakcją nie powinno nikomu nastręczyć problemów. Umiejscowienie na wyspie, zwiększone dochody z farm oraz doskonali łucznicy to największe zalety tego klanu. Podstawą dla gracza powinno być opanowanie wyspy - chociaż od początku jesteśmy skonfliktowani z jednym z klanów, nie jest to problemem, z racji jego słabości. Dzięki znacznym zyskom z upraw oraz bliskości Kioto, zdobycie szogunatu jest błahostką.

Skala trudności: 1/5

Hattori - klan dostępny tylko dla posiadaczy edycji kolekcjonerskiej lub specjalnej gry - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Hattori - klan dostępny tylko dla posiadaczy edycji kolekcjonerskiej lub specjalnej gry. Frakcja ta jest przeznaczona dla doświadczonych graczy, już jej początkowe umiejscowienie sugeruje walkę na wszystkich frontach - co gorsza, na północy graniczy z szogunatem Ashikaga. Dodatkowym minusem jest brak dostępu do morza - o handlu na większą skalę należy więc zapomnieć. Pewnymi zaletami jest natomiast fakt, że na starcie Hattori nie prowadzą wojny z żadnym z sąsiadów oraz pewne bonusy do działalności ninja. Pierwszorzędnym celem gracza powinno być możliwie szybkie zdobycie prowincji Omi, w której można werbować doświadczonych ninja oraz podbój południowych, bogatych prowincji.

Skala trudności: 5/5

Oda - mogłoby się wydawać, że klan ten jest skazany na porażkę - umiejscowienie z dala od morza, sąsiedztwo szogunatu, dość silni sąsiedzi - oto powody, dla których zwykle frakcja ta jest eliminowana w pierwszych turach gry - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Oda - mogłoby się wydawać, że klan ten jest skazany na porażkę - umiejscowienie z dala od morza, sąsiedztwo szogunatu, dość silni sąsiedzi - oto powody, dla których zwykle frakcja ta jest eliminowana w pierwszych turach gry. Wynika to jednak z nieumiejętności sensownego wykorzystania zalet tego rodu przez komputer - czyli zmniejszonych kosztów utrzymania oraz znacznych bonusów dla wszystkich żołnierzy ashigaru. Wojownicy ci są nie tylko bardzo tani, ale i zabójczo skuteczni w pierwszych turach gry - nie powinniśmy więc mieć problemu z zalaniem wrogów całą ich masą. Najlepiej więc szybko ulepszyć twierdzę i masowo produkować włóczników i łuczników ashigaru, by jak najprędzej pokonać rody Tokugawa, Takeda, a w dalszej kolejności Hojo. Nastawienie gospodarki na produkcję wojska powinno zaowocować błyskawicznym rozrostem państwa zanim przeciwnicy urosną w siłę, dzięki czemu dalsza ekspansja nie powinna sprawiać trudności.

Skala trudności: 3/5

Tokugawa - jeśli wybierzemy tę frakcję, będziemy musieli dość mocno przemodelować nasz sposób myślenia o serii Total War - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Tokugawa - jeśli wybierzemy tę frakcję, będziemy musieli dość mocno przemodelować nasz sposób myślenia o serii Total War. Przede wszystkim, klan ten nie dysponuje żadnymi bonusami do gospodarki, a preferowani wojownicy są dostępni na dosyć późnym etapie gry. Oznacza to, że naszą uwagę powinniśmy skupić przede wszystkim na rozwoju gospodarki oraz utrzymywaniu jak najlepszych i najliczniejszych stosunków dyplomatycznych z całą Japonią - co jest tym prostsze, że Tokugawowie posiadają pozytywne modyfikatory do pertraktacji z innymi klanami. Pierwszym krokiem powinno jednak być działanie militarne - wyzwolenie się spod zwierzchnictwa rodu Imagawa. W dalszej kolejności warto zawierać sojusze z okolicznymi klanami i walczyć wraz z nimi przeciw upatrzonymi wcześniej wrogom. Siłą tej frakcji będą więc przede wszystkim sojusze.

Skala trudności: 4/5

Takeda - zdobycie szogunatu tą frakcją może nastręczyć pewnych trudności, jednak jest to bardzo ciekawa opcja dla graczy preferujących ekspansywną politykę ponad gospodarczy rozwój państwa - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Takeda - zdobycie szogunatu tą frakcją może nastręczyć pewnych trudności, jednak jest to bardzo ciekawa opcja dla graczy preferujących ekspansywną politykę ponad gospodarczy rozwój państwa. Klan ten posiada sojusznika w postaci rodu Imagawa oraz wroga, uosobionego przez Murakami. Największą zaletą klanu Takeda jest, mimo pozorów, umiejscowienie - otaczają go bardzo bogate prowincje, pozwalające na wszechstronny rozwój państwa i ulepszanie wojsk. Najlepiej więc postawić na ekspansję we wszystkich kierunkach, co jest proste dzięki sile i mobilności kawalerii, jaką dysponuje ten ród.

Skala trudności: 3/5

Hojo - bonusy, które otrzymuje ten ród wymuszają bardzo określoną politykę - politykę zalania przeciwnika samą ilością wojsk - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Hojo - bonusy, które otrzymuje ten ród wymuszają bardzo określoną politykę - politykę zalania przeciwnika samą ilością wojsk. Jest to możliwe dzięki obniżeniu kosztu zamków - te zaś zwiększają ilość oddziałów, które można trenować w czasie danej tury. Zaplecze gospodarcze powinna stanowić południowa prowincja Izu, dysponująca bardzo bogatymi złożami złota. Dzięki tym dwóm czynnikom, pokonanie rodów Ogigayatsu oraz Takeda powinno być nieco prostsze, chociaż nadal nie najłatwiejsze. W dalszej kolejności warto zabezpieczyć się odpowiednimi sojuszami na zachodzie i podbijać wschód - będzie to dla nas dobra baza podczas drogi do szogunatu.

Skala trudności: 3/5

Uesugi - propozycja dla tych, którzy cenią sobie rozwój gospodarczy państwa, ale nie boją się zdecydowanych działań - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Uesugi - propozycja dla tych, którzy cenią sobie rozwój gospodarczy państwa, ale nie boją się zdecydowanych działań. Klan dysponuje doskonałymi mnichami-wojownikami, ci jednak są dostępni na dość późnym etapie rozgrywki, więc początkowo warto opierać się na ashigaru. Szalenie istotny jest bonus do handlu - to on ukierunkuje nasz rozwój. Podstawą będzie więc przejęcie prowincji Sado (złoża złota), wysłanie floty handlowej na zachód oraz... pokonanie rodu Date i wszystkich po drodze do niego. Dzięki zdobyciu tak pokaźnych terenów na wschodzie, będziemy mogli stworzyć naprawdę silne zaplecze gospodarcze i wojskowe (świątynie!), które łatwo będzie obronić -wrogowie będą mogli przypuścić atak jedynie z zachodu. W międzyczasie warto sprzymierzyć się z rodem Takeda - powinni zabezpieczyć nasze granice od południa, zwłaszcza przed Hojo.

Skala trudności: 2/5

Date - mimo pozorów, osiągnięcie szogunatu tym rodem może sprawić graczowi nieco problemów - głównie ze względu na ogromną wielkość okolicznych prowincji oraz znaczną odległość od ośrodków handlu - Frakcje w Total War SHOGUN 2 | Skuteczne zarządzanie państwem - Total War: SHOGUN 2 - poradnik do gry

Date - mimo pozorów, osiągnięcie szogunatu tym rodem może sprawić graczowi nieco problemów - głównie ze względu na ogromną wielkość okolicznych prowincji oraz znaczną odległość od ośrodków handlu. Pierwszy z tych czynników sprawia, że dotarcie z jednej prowincji do drugiej zajmuje często sporo czasu - atakując wroga będziemy wiec narażeni na wyniszczenie, podczas gdy sam przeciwnik zdąży umocnić swe siły. Jeśli jednak uda nam się przezwyciężyć początkowe trudności, Japonia stanie przed nami otworem - w pierwszej kolejności warto pokonać ród Uesugi oraz zagarnąć wyspę Sado, równocześnie budując silną gospodarkę w pierwszych prowincjach - zwłaszcza w postaci dróg. Samuraje no-dachi, którzy są w teorii siłą rodu Date, w rzeczywistości sprawdzają się średnio, z racji słabego opancerzenia - lepiej więc trzymać ich w odwodach, a nie w głównej armii.

Skala trudności: 3/5

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-04-05
16:11

anymous Generał

Czemu to nie jest dostępne. Jeszcze 14 dni nie minęło. Wiem że niektóre poradniki są dostępne od razu za $. Ale te "niektóre" to wszystkie nowe.

Komentarz: anymous
2011-04-07
11:00

kwo Centurion

Nie ma w poradniku (przynajmniej w części "jawnej") dla jakiego poziomu trudności został opracowany. Gram na najtrudniejszym poziomie i niektóre uwagi zapisy wydają mi się śmieszne (np. "W żadnym wypadku nie powinniśmy wyłączać żadnej, nawet buntowniczej prowincji z opodatkowania – lepiej obniżyć nieco poziom podatków w całym państwie") albo przynajmniej zbyt uproszczone. Dla początkujących graczy powinna znaleźć się KLUCZOWA informacja po zdobyciu jakiej ilości prowincji wszyscy rzucają się na Ciebie. Moja strategia jest uniwersalna i elastyczna:
1. Elastyczna dyplomacja polegająca na stymulowaniu handlu, rozrodu dynastii i kupczeniu zakładnikami. Trudno to opisać dokładnie trzeba mocno i elastycznie myśleć.
2. Opanowanie faktorii flotą handlową (bez eskorty) - SI wydaje się nie rozpoznawać okrętów handlowych i wojennych i rzadko atakuje 10 okrętów zbitych w jedną "paczkę".
3. Po zdobyciu krytycznej ilości prowincji tworzenie bastionów które składają się z trzech miast położonych blisko siebie w których umieszczamy 3 armie które mogą się wspierać i wykrwawić wszystkie doborowe armie w całej Japonii i przy okazji łupić sąsiadującej miasta ("farmienie"). Polowanie flotą na pływające armie wrogów a najlepiej zblokowanie ich w portach (SI nie tworzy wtedy nowej armii i mamy spokój z przeciwnikiem) jest też bardzo pożądane.
Na najtrudniejszym poziomie SI robi desanty, plądrujące rajdy, zrywa sojusze i jest bardzo agresywna - poleganie więc na ekonomii może i pozwoli zdobyć shogunat ale nie zakończyć pomyślnie całą kampanię. Polecam więc strategię bastionów którą, w celu uniknięcia impasu, trzeba rozpocząć przy średnio rozwiniętej ekonomii Japonii tj. jak najwcześniej.

Komentarz: kwo
2011-04-07
11:31

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

kwo --> bardzo ciekawy komentarz. Przyznam że gra na najwyższym poziomie przerosła mnie, ale jak będę miał spokój w wakacje i nie będę musiał się nigdzie śpieszyć spróbuję jeszcze raz na wysokiej trudności i z pewnością skorzystam z twoich uwag.

Komentarz: Soulcatcher
2011-04-07
12:20

kwo Centurion

Tylko ostrzegam ;-) gra na poziomie "bardzo trudny" (a co dopiero legendarny gdzie zapisywanie rozgrywki jest ograniczone) jest bardzo żmudna i wyczerpująca umysłowo. Momenty kluczowych decyzji trzeba zapisywać i niejednokrotnie"odsejwowywać" w przypadku gdy SI nas przytłoczy. Są w tej grze elementy nieprzewidywalne które mogą zepsuć całą ofensywę np. kierunek i odległość wycofania się obcej armii i floty, zasadzki. Jest też mały ale upierdliwy bug z nawracaniem na inną wiarę - trzeba wielu mnichów i wiele tur żeby status obcej wiary zaczął spadać poniżej 100%. W takich prowincjach jednego dnia nastroje są +1 a drugiego bez żadnych ewidentnych przyczyn -4 - unikam więc chrześcijan jak ognia ;-)

Komentarz: kwo
2011-04-09
21:14

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik został napisany pod poziom "trudny", ale porady będą działać również na innych poziomach. Na najtrudniejszym nieszczególnie jest sens grać - to straszna mordęga :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
12:38

MiszczCzarny Pretorianin

MiszczCzarny

Poradnik jest na głównej po raz pierwszy. Może mylisz z recenzją/betatestem/wszystko co wiemy/Sengoku :).

Komentarz: MiszczCzarny
2011-04-19
23:17

DarkStar Legend

DarkStar

Kilka spostrzeżeń po dwóch zaliczonych kampaniach:
1. Ciężkie jest pierwszych 10-15 kiedy komputer szybko rośnie w siłę i potrafi kontrolować po 10-15 prowincji. Niestety kiepsko sobie radzi z wyliczaniem ryżu, buduje duże zamki gdzie popadnie, prawdopodobnie tak, aby wyjść z jedzeniem w okolicach zera. Kiedy utraci kilka prowincji indeks pożywienia ma ujemny i całe imperia padają od buntów. Nowo powstałe klany odziedziczają cały bałagan i chwilę później pochłaniają je rebelie itd itp. Jest to słabe, bo zamiast epickich kampanii z molochami podbija się ciągle maleńkie klany.
2. Tak jak napisał kwo, 3-4 armie na wykrwawianie. Nie ma sensu utrzymywać mocnych oddziałów w odległych miastach, w przypadku desantu taniej jest taką prowincję odbić.
3. Dobra flota do powstrzymywania w/w desantów:)
4. Handel, handel i jeszcze raz handel. Przy dobrym kombinowaniu w dyplomacji można handlować niemal ze wszystkimi rodami. Zysk z handlu potrafi przewyższyć ten z podatków, ale musimy mieć w posiadaniu punkty handlowe ze sporą ilością statków kupieckich.
5. Jednostki dodatkowe to podstawa. W przypadku walki z silnym przeciwnikiem powstrzymywanie wrogich armii i wzniecanie buntów potrafią skutecznie opóźnić inwazję i zebrać siły na odparcie ataku.
6. Fajnym sposobem jest trenowanie agentów na zbuntowanych prowincjach.
7. Zbyt częste wykorzystywanie jednego generała daje kiepskiego perka -3 do honoru.
8. Dobrym mykiem jest wymaksowanie lojalności następcy tronu i skasowanie obecnego władcy. Duży honor daimio zapewnia mnóstwo fajnych bonusów w dyplomacji i dla generałów.
9. Markety opłaca się rozwijać w prowincjach, gdzie są bonusy do dochodów z wydobycia surowców. Większość prowincji 2-3 poziom, podstawowy market, gildia złodziei i świątynia dla zboostowania wynalazków. Dwie, trzy prowincje z maksymalną fortecą do budowania armii (+ mocne twierdze przy gorących granicach, niekoniecznie z budynkami wojskowymi), najlepiej ze zbrojmistrzem. Przy dobrej konfiguracji prowincji, zajęciu punktów handlowych i umowach z innymi klanami można wyciągać 20000 na sezon przy najniższych podatkach!

Komentarz: DarkStar
2011-04-20
11:33

kwo Centurion

Zagrałem sobie testowo na poziomie trudnym i muszę stwierdzić że jest kolosalna różnica między poziomem bardzo trudnym. Dla mnie jest za łatwo. "Trudna" SI jest zbyt mało agresywna - z łatwością wasalizujemy przeciwników, SI sama błaga o rozejm i umowy handlowe co jest nie do pomyślenia na poziomie bardzo trudnym. Gra na poziomie bardzo trudnym faktycznie rozpoczyna się po zdobyciu krytycznej ilości prowincji, wtedy pada handel i wszyscy (po pewnym czasie nawet sojusznicy nawet po rozwinięciu sztuk dyplomatycznych) rzucają się na Ciebie. Praktycznie gra się cały czas prawie na debecie i jeden plądrujący rajd lub desant ze strony SI i można szukać sejwa bo ściągnięcie z frontu armii nie jest możliwe a na nową nie ma kasy. Po za tym b.trudna SI nie wiadomo jakim sposobem produkuje armie a nawet grupy armii złożone z samych samurajów - to jest dopiero satysfakcja powstrzymać takie coś! Walczy się do ostatniej strzały próbując utrzymać fortece.. Bardzo przydają się samurajowie z katanami odporni na szok walczący do ostatniego żołnierza których przerzuca się na przełamane odcinki obrony niczym doborowe oddziały SS na froncie wschodnim II w.ś.
Podsumowując poziom bardzo trudny jest wyczerpujący ale za to satysfakcjonujący.

Komentarz: kwo
2012-03-22
16:07

zanonimizowany822007 Legionista

Ja czekam na poradnik do dodatku fall of the samurai

Komentarz: zanonimizowany822007
2018-07-03
13:17

Patrus799 Junior

Mam takie pytanie czemu ten uzupełniony poradnik nie jest dostępny do pobrania bo ten obecny ma 55 stron a uzupełniony 73??

Komentarz: Patrus799

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl