
Data wydania: 5 września 2008
Kontynuacja postapokaliptycznej gry akcji STALKER: Shadow of Chernobyl, opracowanej w 2007 roku przez ukraińskie studio GSC Game World. Akcja tytułu rozgrywa się rok przed wydarzeniami ukazanymi w oryginale i koncentruje na postaci najemnika imieniem Szrama. Podczas jednej z misji eskortowania naukowców, potężna emisja zabija członków ekipy, a jego samego pozbawia przytomności.
GRYOnline
Gracze
Steam
Clear Sky jest drugim produktem z tytułowej serii S.T.A.L.K.E.R., przy czym mamy tu do czynienia z prequelem, co oznacza, że wydarzenia rozgrywają się przed historią opowiedzianą w pierwszej odsłonie cyklu. W dalszym ciągu zajmujemy się przemierzaniem niebezpiecznej Zony, czyli terytorium zlokalizowanego wokół słynnej czarnobylskiej elektrowni jądrowej. W trakcie gry wykonujemy zlecane przez NPC-ów questy, pokonujemy przeciwników, jak również wynajdujemy cenne artefakty, które następnie używamy lub wystawiamy na sprzedaż.
Akcja Clear Sky rozgrywa się w 2011 roku, a w centrum zainteresowania znajduje się najemnik Szrama. Główny bohater podczas eskortowania grupy naukowców jest świadkiem potężnej emisji, która zabija towarzyszące mu postaci, a jego samego pozbawia przytomności. Właściwa rozgrywka rozpoczyna się w obozowisku Czystego Nieba, organizacji, której zależy na bliższym poznaniu Zony. Szrama dowiaduje się, że coraz częste emisje są swego rodzaju mechanizmem obronnym oraz że musi przyczynić się do odnalezienia osób, które są odpowiedzialne za takich stan rzeczy. Mowa tu między innymi o bohaterze pierwszej części, Strieloku, którego pojmanie stanowi jedno z ważniejszych zadań.
Na potrzeby S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky w dość znaczny sposób zmodyfikowano świat gry. Około 50% powierzchni stanowią sektory znane z pierwszej części serii, aczkolwiek poddano je pewnym usprawnieniom. Mowa tu między innymi o planszach Kordon, Dolina Mroku, Instytut Agroprom czy Jantar. Pozostała połowa to tereny stworzone wyłącznie z myślą o nabywcach opisywanej gry. Szrama może zająć się dokładniejszą eksploracją między innymi rozległych bagien czy opuszczonego miasteczka Limańsk.
Licznych usprawnień doczekała się konstrukcja zależności rządzących otaczającym gracza środowiskiem, dzięki czemu wydarzenia poboczne stają się jeszcze wyraźniejsze. Świat gry oficjalnie zamieszkiwany jest przez sześć frakcji i do wielu z nich można spróbować się przyłączyć. Staje się to jednak możliwe dopiero po zdobyciu zaufania przywódców danego ugrupowania. Gracz może także aktywnie uczestniczyć w wojnach pomiędzy frakcjami, pomagając swoim sojusznikom w eliminowaniu sił wroga i zajmowaniu kolejnych baz, a także chroniąc ich przed śmiercią. W miarę wykonywania kolejnych zadań zdobywa się cenne nagrody, a lokalni kupcy oferują dobra po bardziej atrakcyjnych cenach. Warto dodać, iż wybór frakcji nie jest obowiązkowy. Możliwa jest więc rozgrywka postacią niezrzeszonego najemnika.
Pozostałe zmiany objęły między innymi interfejs użytkownika oraz widok podręcznego PDA, doskonale znanego z pierwszej części serii. Zarówno sojusznicy, jak i przeciwnicy zachowują się teraz rozsądniej (np. potrafią używać granatów). Gracz może korzystać z opcji szybkiej podróży (pomoc ze strony przewodników) oraz zdobywać nowe artefakty. Ulepszono także system odpowiedzialny za upgrade ekwipunku (bronie, pancerze itp.) oraz za dokonywanie napraw. Wszystkie te czynności dokonywane są teraz u lokalnych mechaników, naturalnie po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
Nieznacznie udoskonalony został multiplayer. Zabawa prowadzona jest na około 20 planszach, na których w danym momencie może przebywać maksymalnie 32 graczy. Pewną nowością jest tryb polegający na pozyskiwaniu artefaktów, którego założenia przypominają rozgrywki typu Capture the Flag.
Clear Sky działa na silniku graficznym znanym z pierwszej części serii. Zmiany pod DirectX 9 objęły przede wszystkim nowy system oświetlenia oraz poprawione modele postaci. Zupełną nowością jest natomiast dodanie obsługi bibliotek DirectX 10. W tym przypadku można liczyć między innymi na zaawansowane wolumetryczne oświetlenie czy ciekawe efekty towarzyszące osadzaniu się kropel wody na powierzchniach obiektów.
Autor opisu gry: Jacek Hałas
Platformy:
PC Windows 5 września 2008Polskie napisy
PlayStation 5 6 marca 2024Polskie napisy i dialogi
Xbox Series X/S 6 marca 2024Polskie napisy i dialogi
Xbox One 6 marca 2024Polskie napisy i dialogi
PlayStation 4 6 marca 2024Polskie napisy i dialogi
Producent: GSC Game World / Mataboo (PS4) / Mataboo (XONE) / Mataboo (PS5) / Mataboo (XSX)
Wydawca: Deep Silver / Plaion
Polski Wydawca: CD Projekt SA
Gry podobne:



7GIER
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimacie postapokaliptycznego horroru. Marka została stworzona przez ukraińską firmę GSC Game World, która sprawuje pieczę nad jej rozwojem.
Recenzja GRYOnline
Wcielamy się w postać najemnika Szramy i wyruszamy na poszukiwania Strieloka. Czy powtórną wizytę w niebezpiecznej Zonie możemy zaliczyć do przyjemnych doznań?
Aktualizacja: 4 września 2008
Poradnik do gry „S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky” zawiera bardzo dokładny opis przejścia gry, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu rozwiązania wszystkich głównych questów, oraz szereg porad przydatnych przy próbach przeżycia w niekorzystnym środowisku.
21 listopada 2024
S.T.A.L.K.E.R. to seria, która miała wielkie szczęście do moderów. Wśród najlepszych modyfikacji do kolejnych odsłon ukraińskiego cyklu znajdziecie gry większe od produkcji dużych studiów. Oto najciekawsze z nich.
28 sierpnia 2018
Popularność stalkerskiego uniwersum sprawiła, że tereny wokół nieczynnej elektrowni atomowej stały się miejscem kultowym. Od kilku lat Zonę zadeptują tysiące legalnych i nielegalnych turystów, którzy dali się uwieść romantycznej wizji tego miejsca.
26 kwietnia 2016
Czarnobyl, a dokładniej cała Zona wokół zniszczonego katastrofą z 26 kwietnia 1986 roku reaktora tamtejszej elektrowni jądrowej, na przestrzeni lat stał się przedmiotem wielu na wpół prawdziwych, na wpół wyssanych z palca historii.
23 kwietnia 2015
Przekrętów w branży gier niestety nigdy nie brakowało, ale rzadko który był tak barwny jak niedawno zakończona zbiórka pieniędzy na Areal – samozwańczego „duchowego spadkobiercę” serii S.T.A.L.K.E.R.
23 września 2012
Fallout, Metro 2033, STALKER to w grach klasyczne przedstawienia świata po apokalipsie. Dla miłośników tej konwencji przygotowaliśmy listę najciekawszych literackich wizji postapo. Zapraszamy!
Dzięki wyciekowi w japońskich sklepach dowiedzieliśmy się, że starsze odsłony cyklu STALKER wkrótce trafią na konsole.
gry
Adrian Werner
6 marca 2024 19:26
Gry z kultowej serii S.T.A.L.K.E.R. dostępne są obecnie w atrakcyjnej promocji na GOG-u. Ich ceny zaczynają się od 8,99 zł, za całą trylogię zapłacimy zaś niespełna 45 zł.
gry
Marcin Przała
17 stycznia 2024 22:24
Wyśmienity fanowski projekt S.T.A.L.K.E.R.: G.A.M.M.A doczekał się wersji 0.9. Przynosi ona wiele ulepszeń rozgrywki oraz sporo ciekawych nowości.
gry
Adrian Werner
27 kwietnia 2023 14:00
W społeczności fanów STALKER-a furorę robi obecnie projekt G.A.M.M.A., gruntownie ulepszający kultowe S.T.A.L.K.E.R. Anomaly.
Pliki do gier
Adrian Werner
16 października 2022 08:56
Powstaje kolejny duży mod do STALKER: Clear Sky. Nosi on nazwę Dead Sky: Revolution i w założeniach ma sprawić, że całość będzie znacznie mroczniejsza. Prace nad nim prowadzone są przez zespół, na czele którego stoi Polak.
gry
Agnieszka Adamus
26 sierpnia 2022 21:27
Przed premierą gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl posiadacze konsol mogą dostać w swoje ręce konwersje poprzednich odsłon serii studia GSC Game World.
gry
Jakub Błażewicz
3 sierpnia 2022 21:01
Kolejną ofiarą zjawiska review bombingu na Steamie padła seria STALKER. Jest to konsekwencja wycofania ze sprzedaży na terenach Rosji gier studia GSC.
gry
Michał Zegar
9 marca 2022 18:05
Ukazała się wersja beta moda STALKER Clear Sky Remaster, który gruntownie ulepsza oprawę graficzną FPS-a S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo. Z tej okazji udostępniono również świeży zwiastun.
gry
Adrian Werner
15 kwietnia 2020 14:44
Ostatnie doniesienia o zamknięciu ukraińskiego dewelopera GSC Game World nie nastrajały optymistycznie w kontekście wydania gry S.T.A.L.K.E.R. 2. Twórcy przedstawili oficjalne stanowisko w sprawie dalszych losów studia.
gry
Marcin Skierski
13 grudnia 2011 10:05
Według niepotwierdzonych doniesień ukraińskie studio GSC Game World zostanie zamknięte, a prace nad S.T.A.L.K.E.R. 2 anulowane. Do sieci wyciekło 30 concept artów z gry.
gry
Krystian Machnik
9 grudnia 2011 19:23
Popularne pliki do pobrania do gry S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo.
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1510 +8 Trainer #2 - 3 sierpnia 2009
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1510 +8 Trainer - 3 sierpnia 2009
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1.5.10 +19 Trainer - 9 lipca 2018
patch S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v.1.5.10 ENG/PL - 7 lipca 2009
mod S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - Clear Sky Complete 1.1.3 - 30 marca 2010
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1505 +7 Trainer - 23 października 2008
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1504 +8 Trainer - 23 października 2008
patch S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - PL Audio Hotfix - 18 września 2008
trainer S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - v1507 +8 Trainer - 20 stycznia 2009
mod S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - The Faction Wars v.3.8 - 3 listopada 2017
Wymagania sprzętowe gry S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.13 GHz, 1.5 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows XP/Vista.
Średnie Oceny:
Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4270 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 17425 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Jacek Hałas
Recenzent GRYOnline.pl
2008.09.04
Wcielamy się w postać najemnika Szramy i wyruszamy na poszukiwania Strieloka. Czy powtórną wizytę w niebezpiecznej Zonie możemy zaliczyć do przyjemnych doznań?
ereboss
Ekspert
2025.03.06
Nie polecam tej gry mimo dobrego gameplayu, błędy, błędy i jeszcze raz błędy… Grałem na XSX.Po ukończeniu Cienia Czarnobyla który zrobił na mnie wrażenie, do Czystego Nieba podchodziłem z optymizmem. Cień Czarnobyla miał pełno niedoskonałości, brakujących mechanik. Czyste Niebo rozwiązuje problemy pierwszej części ale dodaje wiele swoich własnych problemów.Początek nie jest zły. Mamy nową lokacje Bagna. Wygląda ona świetnie, ale to nie wszystko. Dostajemy Czerwony Las oraz Limańsk do którego wrócę później. Oczywiście wracają stare lokacje z pierwszej części, nie wszystkie a szkoda. Zone przemierza się teraz bardziej przyjemnie. Między innymi dlatego że są teraz punkty szybkiej podroży. Na PDA pokazani są przeciwnicy i sojusznicy więc można unikać konfrontacji jeżeli nie chcemy walczyć. Pojawiają się również emisje które urozmaicają rozgrywkę, bo trzeba się chować. Problem mam z Limańskiem. Prypeć w pierwszej części był bardziej otwarty. Tutaj mamy sekwencje liniową. Limańsk bardzo na tym traci bo wygląda świetnie. Najfajniejsza lokacja w grze ale eksploracja w niej leży. Pojawiło się wiele usprawnień względem pierwszej części. Jak już wspominałem szybka podróż. Można naprawiać/ulepszać broń i kombinezon. Nie trzeba już tych dziwnych patentów baterią xD. Jest urządzenie do szukania artefaktów więc już nie ma szukania na oślep. Ogólnie te artefakty są jakoś bardziej poukładane w tej części. Nie zbieramy już tony śmieci po poległych przeciwnikach, więc nie zapchamy tak szybko naszego plecaka. Za to plus bo w pierwszej części ciągle brakowało miejsca tutaj jest to lepiej ogarnięte. Ogólnie ekonomia działa lepiej. Jest drogo a my mało zarabiamy i trzeba sobie jakoś radzić. W Czystym Niebie też jest więcej animacji, za to jak zawsze plus. Fajny jest system frakcji. Możemy przyłączyć się do jakiejś i pomóc jej opanować Zonę. Ja przyłączyłem się do Stalkerów i pomagałem im przejmować wysypisko heh. Można przyłączyć się jeszcze do Wolności, Powinności, Bandytów i Czystego Nieba. Każda frakcja ma swojego wroga. O ile się nie mylę to zadania które są generowane zlecają nam frakcje. Głównie jest to oczyszczenie jakiegoś obozu z mutantów lub danie jakiemuś stalkerowi zapasów. To teraz przejdę do głównego dania czyli błędów. Niestety ale Czyste Niebo tutaj zawodzi na całego. Jak bierzemy zadanie poboczne to często, podkreślam często nie znika ono z mapy jak je wykonamy. Zostawiamy za sobą masę znaczników zadań które wykonaliśmy. Co dalej? Są zadania które zleca nam postać która ulepsza i naprawia nam sprzęt. Polegają one na znalezieniu pendriva z danymi do ulepszeń. Problem w tym że jak wykona się takie zadanie to gra znów zleca nam to samo zadanie z tym samym pendrivem. Ale jako że już wykonało się to zadanie to nie można go zakończyć. I teraz najlepsze można znów te zadanie wziąć i dublują się masakra… Ale to nie wszystko. Kasujące się zapisy gry… W lokacji Instytut Agroprom nie działa zapisywanie gry. Jeżeli klikniemy zapisz grę to gra się nie zapisuje tylko kasuje zapis. Zauważyłem to po czasie dopiero. Co tam dalej mamy znikające postacie. Ten błąd też się pojawia, pomogło wczytanie gry. Też miałem błąd aby pogadać z jakąś postacią ale ta nie chciała z nami gadać. A było to zadanie fabularne. Jedyny sposób na naprawę tego błędu było rozpoczęcie strzelaniny i zepsucie sobie stosunków z frakcją… Problemy z dźwiękiem głównie w lokacji Limańsk i do tego crashe gry. Raz nawet konsola sama się wyłączyła po takim crashu. Jeszcze z takich niedoróbek to lektor jest raz za głośno a raz za cicho. Czasami w ogóle nie słychać jak postacie do nas mówią a słychać tylko lektora. No i po co w tej grze system dnia i nocy. Nie wyobrażam sobie grać w to w dzień bo jak jest noc w grze to nic absolutnie nic nie widać. Musiałem sobie zwiększać jasność w grze bo nic nie widać w nocy. Przydał by się jakiś system przyspieszania czasu. Końcówka gry też mi nie siadła, widać że nie było pomysłu na zakończenie... Powiem tak walka z błędami jest przez całą grę… No nie mogę dać tej grze więcej niż 6.5/10 mimo dobrego gameplayu. Ta gra ma 17 lat a stan techniczny kwiczy. Nie wiem czy jest to wina wersji na konsole czy na PC też są tego typu błędy. Gameplay jest dobry ale co z tego jak gra popsuta. Mam nadzieje ze Zew Prypeci zrekompensuje Czyste Niebo a słyszałem że to ponoć najlepszy Stalker zobaczymy. Grę ukończyłem w 25h. Nie polecam chyba że są jakieś mody które naprawią grę to tak.
ShadyYo
Ekspert
2024.07.20
Nieźle się przy tym natrudziłem. I nie tylko ze względu na trudność gry, a na masę bugów i to, jak słabo ta gra opowiada historię. Szkoda, bo klimat jest.Na początku gra wciąga. Podobać może się klimat bazy Czystego Nieba, rozmowy, które prowadzimy z jego członkami oraz niepokojące, szczególnie po zmroku, bagna. Zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy jeszcze na tyle przygotowani, by wyruszyć w „pole”, bo każde starcie z mutantami jest na początku wyzwaniem. Całkiem ciekawy jest system walki z innymi frakcjami o dominację nad terenem, gdzie musimy atakować bądź bronić konkretnych lokacji w ramach swojego obozu. To też najpewniejszy sposób na zdobywanie łupów, bo z tym łatwo nie jest – wszystko jest drogie, a pieniędzy prawie zawsze nam brakuje. Toteż czuć w tym wszystkim porządny survival. Wzbogacać możemy się na licznych zadaniach pobocznych, ale te są na tyle losowe i wtórne, że dość szybko zaczynają nudzić.Niestety z upływem godzin, gdy odkrywamy kolejne lokacje, scenariusz robi się coraz bardziej mdły i bez polotu, przez co czasem sami zaczynamy się w historii budzić. Zresztą sam interfejs jest przygotowany w tak niedbały sposób, że trudno sobie chociażby historię czy główne wątki przypomnieć, czy też znaleźć kluczowe zdarzenia. Czasem można utknąć nie wiedząc, co robić dalej i gra nie ma zamiaru nam w tym pomagać. Poza tym cała masa wspomnianych bugów nam tego nie ułatwia. Ekwipunek i broń psują się tak szybko, że tracisz ochotę na przywiązywanie się do nich. A cała ta niby „wyjęta z życia losowość” polega na tym, że ty dostajesz kulkę w łeb po jednym strzale, będąc w ukryciu, a twój przeciwnik padnie może po wypluciu w niego co najmniej kilku serii. Skoro już o poziomie trudności, to ten jest bardzo niewyważony. W drugiej połowie gry możemy natknąć się na zaskakująco proste zadania, prostsze niż te, z początku gry i na odwrót. Nie czuć jakiegoś narastania tegoż poziomu wraz z upływem gry, wraz z tym jak polepszają się nasze umiejętności. Oczywiście, sama końcówka jest najtrudniejsza z całej gry, ale to co się dzieje przed nią jest mocno niewyważone.Poruszanie się po lokacjach znanych z poprzedniej części to trochę pójście na łatwiznę. Dodano może ledwie kilka obszarów, czy broni. Tak naprawdę niewiele zmieniono. Może by się to wybroniło gdyby scenariusz angażował gracza. Tymczasem okazuje się, że po pierwszych kilku godzinach, z poczuciem pewnej świeżości w fabule, zaczynamy mocno poruszać się drogą bohatera jedynki i robić mniej więcej to samo, co on… nie raz miałem deja vu. Fabuła przestała mnie w pewnym momencie interesować. I całe szczęście, że nie miałem dużych oczekiwań, bo to jak ta gra się nagle kończy woła o pomstę do nieba. To chyba jedno z najmniej ambitnych zakończeń w FPS’ach, z jakimi miałem do czynienia.„Clear Sky” ma do zaoferowania tylko dość ciekawy początek z umiejscowieniem akcji na bagnach. Poza tym, to powtórka z rozrywki, ale jeszcze mniej dopracowana pod kątem technicznym i słabszą historią, również słabiej opowiedzianą.
MarcinB323
Ekspert
2023.11.14
14-11-23. Fajny tytuł taki stalker w ładniejszej oprawie z odrobiną więcej oskryptowanych misji i walk. W grze jest znacznie więcej walk niż w 1 i chyba wiecej się walczy z ludźmi niż mutantami. mapy są takie same jak w 1. Fajnie się zwiedza Zone ale nowych terenów jak na lekarstwo. Cała mapa wydaje się bardzie mniejsza i wszystko jest bardzie ograniczone barierami w postaci promieniowania. Walka a szczególnie strzelanie jest znakomita, świetne zasadzki i potyczki w mieście, podziemiach i elektrowni. Koniec odrobine zawodzi za bardzo chaotyczna walka no i nie odwiedzamy wnętrza elektrowni.
MadtPL
Ekspert
2023.03.07
Mocno niedorobiona technicznie, ale klimat wciąż jest prześwietny, choć zabrakło trochę horroru, bo akcji jest aż nadto. Ale błędy, błędy, błędy - jest ich tutaj naprawdę dużo i zdarzają się w kluczowych momentach. Do tego to zakończenie... Dopiero Zew Prypeci dopracował w pełni formułę serii.Dla tych co maja zamiar zagrać - może warto sprawdzić mod Sky Reclaimation Project, który jest nieoficjalnym patchem. Ja sam dowiedziałem się o nim za późno, a wymaga rozpoczęcia nowej rozgrywki.
Legalizex
Ekspert
2020.11.10
Niestety w porównaniu z Cieniem Czarnobyla lipa. Fabuła zupełnie nieinteresująca, mapa kopiuj wklej z pierwszej części tylko dodane kilka lokacji jak Bagna czy Limańsk, totalnie bzdurny i niepotrzebny system wojny frakcji i zamiast mrocznej i niebezpieczniej Zony mamy jakieś pole walki gdzie jest chyba milion stalkerów strzelających do siebie a klimat i mutanty schodzą na dalszy plan. Do tego gra jest banalna, od początku gry znajdujesz ogromne ilości topowych broni i amunicji do niej. Na minus też oczywiście tradycyjne w serii bugi i fakt, że gra jak na rok wydania wygląda strasznie słabo, ale tu na szczęście przychodzi z pomocą community, z modami gra potrafi wyglądać pięknie, a mod Sky Reclaimation Project naprawia większość bugów.
mages_pl
Gracz
2025.09.04
Z trylogii pierwszej części ta gra wypada zdecydowanie najgorzej pod względem technicznym. Grałem w tę grę na xbox series x i przy portowaniu tej gry deweloperzy nie skłonili zaingerować w żaden sposób w skrypty w rezultacie stan gry jest taki jak na pc (częste crashe, błędy w misjach). O ile sam zamysł fabularny (przynajmniej na początku wydaje się ciekawy o tyle wraz z postępami (a zwłaszcza na końcówce zrobiony został typowo na rympał).
ereboss
Ekspert
2025.03.24
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.02.12
Harry M
Ekspert
2018.11.06
Szugob
Ekspert
2018.03.23
Butryk89
Ekspert
2016.03.25
czorny50
Ekspert
2016.03.21
Pawel091 Chorąży
Każda część miała błędy, każdej czegoś brakowało, ale jednak "Czyste Niebo" wypada kiepsko nawet w porównaniu z innymi częściami. Ta gra to masa bugów, które potrafią nawet zepsuć zadania wątku głównego, ale uwielbiam tę część za swobodę rozgrywki. Nie podchodzić bez niezbędnych modów!
ereboss Konsul
Nie polecam tej gry mimo dobrego gameplayu, błędy, błędy i jeszcze raz błędy… Grałem na XSX.
Po ukończeniu Cienia Czarnobyla który zrobił na mnie wrażenie, do Czystego Nieba podchodziłem z optymizmem. Cień Czarnobyla miał pełno niedoskonałości, brakujących mechanik. Czyste Niebo rozwiązuje problemy pierwszej części ale dodaje wiele swoich własnych problemów.
Początek nie jest zły. Mamy nową lokacje Bagna. Wygląda ona świetnie, ale to nie wszystko. Dostajemy Czerwony Las oraz Limańsk do którego wrócę później. Oczywiście wracają stare lokacje z pierwszej części, nie wszystkie a szkoda. Zone przemierza się teraz bardziej przyjemnie. Między innymi dlatego że są teraz punkty szybkiej podroży. Na PDA pokazani są przeciwnicy i sojusznicy więc można unikać konfrontacji jeżeli nie chcemy walczyć. Pojawiają się również emisje które urozmaicają rozgrywkę, bo trzeba się chować. Problem mam z Limańskiem. Prypeć w pierwszej części był bardziej otwarty. Tutaj mamy sekwencje liniową. Limańsk bardzo na tym traci bo wygląda świetnie. Najfajniejsza lokacja w grze ale eksploracja w niej leży.
Pojawiło się wiele usprawnień względem pierwszej części. Jak już wspominałem szybka podróż. Można naprawiać/ulepszać broń i kombinezon. Nie trzeba już tych dziwnych patentów baterią xD. Jest urządzenie do szukania artefaktów więc już nie ma szukania na oślep. Ogólnie te artefakty są jakoś bardziej poukładane w tej części. Nie zbieramy już tony śmieci po poległych przeciwnikach, więc nie zapchamy tak szybko naszego plecaka. Za to plus bo w pierwszej części ciągle brakowało miejsca tutaj jest to lepiej ogarnięte. Ogólnie ekonomia działa lepiej. Jest drogo a my mało zarabiamy i trzeba sobie jakoś radzić. W Czystym Niebie też jest więcej animacji, za to jak zawsze plus.
Fajny jest system frakcji. Możemy przyłączyć się do jakiejś i pomóc jej opanować Zonę. Ja przyłączyłem się do Stalkerów i pomagałem im przejmować wysypisko heh. Można przyłączyć się jeszcze do Wolności, Powinności, Bandytów i Czystego Nieba. Każda frakcja ma swojego wroga. O ile się nie mylę to zadania które są generowane zlecają nam frakcje. Głównie jest to oczyszczenie jakiegoś obozu z mutantów lub danie jakiemuś stalkerowi zapasów.
To teraz przejdę do głównego dania czyli błędów. Niestety ale Czyste Niebo tutaj zawodzi na całego. Jak bierzemy zadanie poboczne to często, podkreślam często nie znika ono z mapy jak je wykonamy. Zostawiamy za sobą masę znaczników zadań które wykonaliśmy. Co dalej? Są zadania które zleca nam postać która ulepsza i naprawia nam sprzęt. Polegają one na znalezieniu pendriva z danymi do ulepszeń. Problem w tym że jak wykona się takie zadanie to gra znów zleca nam to samo zadanie z tym samym pendrivem. Ale jako że już wykonało się to zadanie to nie można go zakończyć. I teraz najlepsze można znów te zadanie wziąć i dublują się masakra… Ale to nie wszystko. Kasujące się zapisy gry… W lokacji Instytut Agroprom nie działa zapisywanie gry. Jeżeli klikniemy zapisz grę to gra się nie zapisuje tylko kasuje zapis. Zauważyłem to po czasie dopiero. Co tam dalej mamy znikające postacie. Ten błąd też się pojawia, pomogło wczytanie gry. Też miałem błąd aby pogadać z jakąś postacią ale ta nie chciała z nami gadać. A było to zadanie fabularne. Jedyny sposób na naprawę tego błędu było rozpoczęcie strzelaniny i zepsucie sobie stosunków z frakcją… Problemy z dźwiękiem głównie w lokacji Limańsk i do tego crashe gry. Raz nawet konsola sama się wyłączyła po takim crashu. Jeszcze z takich niedoróbek to lektor jest raz za głośno a raz za cicho. Czasami w ogóle nie słychać jak postacie do nas mówią a słychać tylko lektora. No i po co w tej grze system dnia i nocy. Nie wyobrażam sobie grać w to w dzień bo jak jest noc w grze to nic absolutnie nic nie widać. Musiałem sobie zwiększać jasność w grze bo nic nie widać w nocy. Przydał by się jakiś system przyspieszania czasu. Końcówka gry też mi nie siadła, widać że nie było pomysłu na zakończenie... Powiem tak walka z błędami jest przez całą grę…
No nie mogę dać tej grze więcej niż 6.5/10 mimo dobrego gameplayu. Ta gra ma 17 lat a stan techniczny kwiczy. Nie wiem czy jest to wina wersji na konsole czy na PC też są tego typu błędy. Gameplay jest dobry ale co z tego jak gra popsuta. Mam nadzieje ze Zew Prypeci zrekompensuje Czyste Niebo a słyszałem że to ponoć najlepszy Stalker zobaczymy. Grę ukończyłem w 25h. Nie polecam chyba że są jakieś mody które naprawią grę to tak.
mages_pl Junior
Z trylogii pierwszej części ta gra wypada zdecydowanie najgorzej pod względem technicznym. Grałem w tę grę na xbox series x i przy portowaniu tej gry deweloperzy nie skłonili zaingerować w żaden sposób w skrypty w rezultacie stan gry jest taki jak na pc (częste crashe, błędy w misjach). O ile sam zamysł fabularny (przynajmniej na początku wydaje się ciekawy o tyle wraz z postępami (a zwłaszcza na końcówce zrobiony został typowo na rympał).
spoiler start
W zasadzie od opuszczenia jantaru i przejścia do czerwonego lasu skupiamy się na pościgu striełoka, końcowa lokacja również nie robi takiego wrażenia jak w cieniu czarnobyla. Biegniemy w oskryptowanym pościgu za striełokiem podczas uciekającego nam czasu i ot cały ending. Jestem tu wyjątkowo rozczarowany porównując końcową lokacje z pozostałych części.
spoiler stop
Chevrolet Chevelle Legionista
+ Grafika podobna jak w S.T.A.L.K.E.R: Cień Czarnobyla
+ Graficznie dużo do zmiany
+ Fajne strzelanie/bronie te same co w cieniu + nowe
+ Modyfikowanie broni
+Jak sie biegnie sprintem to broni już nie przekłada w bok
+ Żółte urządzenie do wykrywania anomali czy artefaktów
+ Wole S.T.A.L.K.E.R'a: Cień Czarnobyla
+ Przy instalacji wybór czy angielski z napisami czy dubbing
+ Sporo zmian od cienia czarnobyla: poprawiony PDA, fajne loga frakcyjne
- Wychodzenie z obozu na misje z przewodnikiem? co nam zakłada opaske na oczy byśmy nie zdradzili położenia ich obozu? seriooooooo?
- Czasami płynność gry spadająca: jak wchodze do jakieś twierdzy na bagnach średniej wielkości obitej deskami, spadają klatki
- Na początku za dużo nachalnie do zrobienia: obroń kosciół, pomóż towarzyszą i jeszcze z 2 misje, chociaż ich nie brałem to od tak sie pojawiły bez akceptacji ich, i same sie anulowały jak ich nie wykonywałem, bo inne robiłem i nie moge być w 4 miejscach na raz seriooooooo?
- Chowanie sie przed burzami radiacyjnymi
- Jak biore amunicje z wrogów która jest w jednym z 3,4 lewych okienek, jak biore 1x z iluś tam porcji, automatycznie przechodzi na 1 po lewej okienko, co wkurza
- Bagna to mało ciekawe miejsce