Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Empire: Total War (PC)

Empire: Total War PC

Piąta część popularnej serii strategicznej, zapoczątkowanej przez firmę Creative Assembly w 2000 roku.

Strategiczne | RTS | turowe | epoka napoleońska | multiplayer | strategiczne wojenne | XVIII wiek

PC Windows
Okładka Empire: Total War (PC)

producent: Creative Assembly

wydawca: SEGA

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

Polskie napisy i dialogi

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

3marca2009

4marca2009

pudełko PL

Empire: Total War jest piątą już częścią tytułowego cyklu, zapoczątkowanego w 2000 roku i reprezentowanego przez takie gry jak Shogun: Total War, Medieval: Total War oraz Rome: Total War. Najnowsza odsłona serii wprowadza do rozgrywki pewne rewolucyjne zmiany, oferując kilka zupełnie nowych opcji. Podstawowe założenia rozgrywki pozostały jednak bardzo zbliżone. W dalszym ciągu operujemy więc na dwóch ekranach. Warstwa taktyczna służy do zarządzania dowodzonym przez siebie imperium. Ruchy wykonuje się tu w systemie turowym. Walki są już natomiast rozgrywane na warstwie bitewnej. W tym przypadku zastosowano naturalnie czas rzeczywisty, upodabniając grę do innych RTS-ów. Za przygotowanie Empire: Total War odpowiedzialne jest oczywiście studio developerskie Creative Assembly. Sama gra powstała natomiast wyłącznie z myślą o posiadaczach komputerów osobistych.

Omawiana strategia nawiązuje do najważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w XVIII wieku. Mowa tu między innymi o rewolucji przemysłowej, amerykańskiej wojnie o niepodległość, czy walkach o przejęcie kontroli nad wschodnimi szlakami handlowymi. Wybrane wydarzenia z tego okresu pojawiają się w przygotowanych przez producenta kampaniach do gry. Największą nowością oferowaną przez Empire: Total War jest możliwość uczestniczenia w bitwach rozgrywanych na morzu. W poprzednich grach z serii Total War wszystkie starcia odbywały się bowiem na suchym lądzie. W grze możemy dowodzić zarówno całymi flotyllami, jak i pojedynczymi okrętami. Wrogie statki można próbować zatapiać, bądź też przejmować nad nimi kontrolę, przystępując do abordażu. W bardziej klasycznych bitwach należy się z kolei liczyć z pojawieniem nowych atrakcji, w postaci armat czy muszkietów. Dowodzone oddziały mogą także przyjmować nowe typy formacji.

Główny ekran kampanii poszerzony został o nowe czynności, dotyczące handlu, dyplomacji oraz szpiegostwa. Producent poprawił także zachowania doradców - ich podpowiedzi są teraz bardziej trafne. Oprawa wizualna Empire: Total War prezentuje jeszcze wyższy poziom wykonania od swoich poprzedników. Usprawnienia objęły między innymi wygląd wody. Co ciekawe, warunki pogodowe panujące na morzu w istotny wpływają na przebieg toczonych starć. Przykładowo, potężny sztorm może uniemożliwić wykonanie niektórych zagrań taktycznych.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-4  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8.79 / 10 na podstawie 5206 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.3 / 10 na podstawie 806 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Gry podobne do Empire: Total War

Klasyfikacja PEGI Empire: Total War

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Empire: Total War

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 15 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Empire: Total War - recenzja gry

Recenzja 3 marca 2009, 10:14

W nowej części serii Total War spodobało mi się to, iż dużo popularniejsze stały się nieszablonowe propozycje dyplomatyczne. Przekazywanie prowincji między państwami i oferty protekcji/wasalstwa wcześniej zdarzały się dużo rzadziej niż ma to miejsce w Empire. Dzięki temu zabiegowi dyplomacja stała się ciekawsza i mniej szablonowa. Jedyne, do czego można się przyczepić, to niektóre irracjonalne posunięcia ze strony krajów sterowanych przez sztuczną inteligencję. Dla przykładu, grając wspomnianą wyżej Rzeczpospolitą, zauważyłem, że Szwecja często zawiera umowy handlowe tylko po to, by w następnej turze je zrywać. Każdorazowe podpisanie porozumienia było przypieczętowywane drobnym datkiem pieniężnym ze strony Szwedów. Po kilku takich zagraniach okazało się, że Polacy zbili niezły mająteczek na północnych sąsiadach. Co z tego miała Szwecja? Doprawdy nie jestem w stanie określić.