Piechota (cz.3) | Bitwy lądowe w Empire Total War

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Osiąganie zwycięstwa

Gdy zauważysz, że osiągasz przewagę nad wrogiem, każ pułkom na skrzydłach obejść przeciwników od boku. Dzięki temu utworzysz wokół przeciwnika półkole uformowane z Twoich wojsk, a ogień Twoich jednostek stanie się jeszcze skuteczniejszy. Gdy dojdziesz do sytuacji przedstawionej na obrazku poniżej, wynik praktycznie będzie już przesądzony.

Uważaj jednak, by część jednego pułku nie stawała plecami za drugim - Piechota (cz.3) | Bitwy lądowe w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

Uważaj jednak, by część jednego pułku nie stawała plecami za drugim. Inaczej żołnierze będą niechcący strzelać kumplom w plecy. Bardzo prawdopodobne, że przeciwnik (w sytuacji przedstawionej na obrazku wyżej) będzie próbował się wycofać. Strzelaj uciekinierom w plecy.

Specjalne zdolności piechoty

Istnieje kilka jednostek dysponujących wyjątkowymi zdolnościami. Należą do niech grenadierzy (Grenadiers), lekka piechota (Light Infantry), jegrzy (Jeagers), itd.

Granaty (Grenades) - znajdujące się na wyposażeniu grenadierów ładunki wybuchowe sprawdzają się dobrze w walce z każdą inną jednostką, ale pod jednym tylko warunkiem - przeciwnik nie może się ruszać. Rzut granatem trwa długo, same ładunki potrzebują też trochę czasu na eksplozję. Należy więc stosować je tylko w przypadku, gdy przeciwnik jest czymś zajęty, np. przeładowaniem broni. Jednym z najlepszych celów dla grenadierów są duże oddziały muszkieterów. Ponieważ przeważnie poruszają się one w ciasnych formacjach, granaty mogą zadać duże straty przeciwnikowi. To samo dotyczy artylerii - nie dość, że jest ona niezbyt mobilna, to jeszcze eksplozje mogą doszczętnie zniszczyć wrogie działa.

Pamiętaj, że zasięg rzutu jest dużo krótszy niż zasięg broni palnej grenadierów. Muszę więc mieć jeszcze chwilę na podejście do przeciwnika. Oznacza to także tymczasowe zaburzenie szyku, w jakim ustawia się cała armia.

Pale (Stakes) - gdy przeciwnik dysponuje wieloma oddziałami konnicy, niemal pewnym jest, że będzie próbował szarżować. Zaostrzone pale rozstawiane m. in. przez lekką piechotę zapewne ostudzą jego zapał, a już na pewno ograniczą mu możliwości manewrowania kawalerią. Ostrokół to konstrukcja w gruncie rzeczy defensywna, więc jeśli planujesz podbiec do wroga i dopiero potem nawiązać walkę, daruj sobie jego stawianie (tym bardziej, że trochę to trwa). W zastępstwie lepiej stosować czworobok i bagnety.

Zmiana zachowania lekkiej piechoty (Light Infantry Behavior) - grając lekką piechotą możesz albo kazać im w zwartych szeregach, tak jak to robią inne oddziały, albo ich rozproszyć. Dzięki temu, w momencie gdy biegniesz do wroga pod ogniem artylerii, Twoje wojsko ponosi nieco mniejsze straty. Miej jednak na uwadze fakt, iż po zakończeniu takiego biegu w rozproszeniu oddziały będą potrzebowały chwili na ponowne uformowanie zwartych szeregów.

Wiele jednostek posiada zdolność chowania się w lasach, trawach, itd - Piechota (cz.3) | Bitwy lądowe w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

Ukrywanie się

Wiele jednostek posiada zdolność chowania się w lasach, trawach, itd. Do tychże wojsk należą m. in. lekka piechota i tzw. siły potyczkowe, które mogą służyć do działań zaczepnych i nękania armii wroga, czyli np. tropiciele (Rangers), gońcy leśni (Courers de Bois), myśliwi syberyjscy (Siberian Hunters).

Można ich na polu bitwy rozstawić na kilka sposobów. Możesz ich rozstawić przed główną armią i czekać, aż wróg do Ciebie podejdzie. Atakując z zaskoczenia, a następnie uciekając w pobliże pozostałych sił możesz nadszarpnąć wrogie szeregi.

Nic również nie stoi na przeszkodzie, by przestawić główną armię nieco do tyłu, a na bokach rozstawić ukryte jednostki. Taką sytuację prezentuje poniższy obrazek. Siły tureckie stoją w linii i czekają na przeciwnika, a uzbrojeni w szable baszybuzucy czyhają na nadchodzącą piechotę liniową wroga.

Czasami w bitwie trzeba wykorzystywać liczny, lecz kiepski militarnie motłoch (np - Piechota (cz.3) | Bitwy lądowe w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

Walka motłochem

Czasami w bitwie trzeba wykorzystywać liczny, lecz kiepski militarnie motłoch (np. turecka straż przednia lub mieszkańcy z rusznicami). Jednostki nie posiadające dobrych statystyk mogą posłużyć do wykonania kilku drobnych zadań.

Pierwszym jest eliminowanie wrogiej artylerii. Działa są obsługiwane przez niewielką liczbę artylerzystów, zatem atakująca z flanki spora grupa chłopów uzbrojonych w widły zapewne da sobie z nimi radę. Jak wiadomo, Kościuszko pod Racławicami właśnie z pomocą takiego motłochu, jakim byli kosynierzy, eliminował rosyjskie działa.

Innym zadaniem motłochu może być tymczasowe zatrzymywanie piechoty wroga. Grupa chłopów może związać wrogie wojska liniowe w walce wręcz, opóźniając ich pochód. Zdobyty w ten sposób czas można wykorzystać np. na rozstawienie artylerii, wbicie pali przeciwko konnicy, itp.

Ostatecznie można te siły wykorzystać w roli wsparcia dla regularnych oddziałów Twojego wojska. Staraj się jednak to robić tylko w ostateczności, bowiem motłoch zawsze będzie słabym punktem Twojej ułożonej w linię armii. W przypadku, gdy wróg rzuci się na Ciebie z bagnetami, pospólstwo również powinno rzucić się do walki (głównie przez wzgląd na swoją liczebność), lecz i tutaj nie oczekuj rewelacji.

Porażka

W momencie, gdy zauważysz że przeciwnik osiąga znaczącą przewagę na polu bitwy, radzę szybko zakończyć walkę i wycofać wojska. Gdy bitwa zostanie zakończona, Twoje jednostki uzyskają szansę przejścia w inne miejsce na mapie kampanii i przegrupowania się (pod warunkiem, że nie uciekały wcześniej w tej samej turze).

1 - Piechota (cz.3) | Bitwy lądowe w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2009-05-09
18:07

zanonimizowany617825 Konsul

Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.

Komentarz: zanonimizowany617825
2014-12-23
13:41

zanonimizowany1056840 Junior

Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.

Komentarz: zanonimizowany1056840
2015-02-22
04:08

HedSzort Junior

😁

Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "

Komentarz: HedSzort
2015-09-19
12:30

Kemoc Legionista

Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?

Komentarz: Kemoc
2017-10-21
00:27

generalik Junior

Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.

Komentarz: generalik

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl