Hiszpania | Wielka Kampania w Empire Total War

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Hiszpania

Sytuacja początkowa

Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie nieudolny król, który potrafi spartaczyć wszystko w kwestii dyplomacji. Szybko wybucha tutaj kilka konfliktów z sąsiadami - niektóre istnieją praktycznie tylko na papierze, natomiast inne wymagają poświęcenia kilku oddziałów. Jako Hiszpania masz ziemie zarówno w Europie (rozrzucone praktycznie w całej zachodniej części tego kontynentu), jak i w Ameryce (głównie wyspy). Zaczynasz z kilkoma partnerami handlowymi, dobrym sojusznikiem, Francją, a także protektoratem - Nową Hiszpanią.

Kierunki ekspansji terytorialnej

1 - Hiszpania | Wielka Kampania w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry
1 - Hiszpania | Wielka Kampania w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

1. Najpierw musisz zadbać o to, by nikt nie ograbił Cię z Twoich ziem. Wzmocnij Florydę o 4-6 oddziałów kolonialnej piechoty liniowej. Jeżeli chcesz zażegnać konflikt z pobliskimi Czirokezami, możesz spróbować najechać Georgię, a następnie poprosić o pokój. Natychmiast rozpocznij też opracowywanie bagnetów szpuntowych (Plug Bayonet).

2. Bardzo możliwe, że zaatakuje Cię Luizjana. Zażegnawszy konflikt z Czirokezami możesz spróbować powalczyć z Francuzami w Dolnej Luizjanie. Konflikt może się zakończyć albo zajęciem tego terytorium, albo przyłączeniem Luizjany do Francji - a ponieważ Francja jest sojusznikiem, konflikt automatycznie zostanie przerwany.

3. W tym samym czasie Neapol może się znaleźć na celowniku Włochów z północy Apenin. Przerzuć już na samym początku kampanii do Neapolu armię z Hiszpanii (na samym początku masz tam jedną grupkę wojska i jedną flotę) - może i nie doprowadzi to do zakończenia wojny pokojem, ale na pewno ostudzisz trochę zapał swojego wroga. Istnieje również ryzyko, że Wenecja zaatakuje Ci Lombardię, ale walki w tym rejonie nie powinny być trudne albo zaciekłe.

4. Dobrze byłoby zająć Teksas. Desant z Florydy może tutaj poskutkować. Pamiętaj jednak o tym, by zebrać liczną armię - Indian do zabicia jest wielu.

5. Gdy sytuacja w Teksasie się ustabilizuje i będzie można zabrać stamtąd armię, przewieź ją statkami na teren piratów - Trynidad i Tobago. Piraci to będzie łatwy cel, ale musisz uważać podczas podróży, bo floty zbójeckie są dosyć silne.

6. W Hiszpanii wyszkol dużo piechoty liniowej i wyślij je do zajęcia Maroka - walka raczej nie będzie trudna, bo choć przeciwnik ma liczną armię, to zapewne będzie się ona składała ze słabych jednostek (np. wielbłądów).

7. Przenieś uzupełnioną armię z Maroka do Portugalii. Podbij Lizbonę - dzięki temu państwo portugalskie zniknie i nie trzeba się będzie martwić ich korsarzami. Wojskiem przejdź (masz odpowiednie układy z Francją, pamiętaj!) do Flandrii. A o tym, co wojsko ma tam zrobić, dowiesz się z punktu ósmego.

8. Pora zająć się Niderlandami. Potrzebujesz od nich dwóch regionów - Curacao i Niderlandów. To pierwsze miejsce dobrze byłoby wyciągnąć jakoś dyplomatycznie, ale jest to dość trudne, gdyż z Holendrami od samego początku masz wrogie stosunki. Jeżeli Ci się nie uda, uzupełnij armię z Trynidadu i Tobago o parę jednostek milicji i podbij Curacao. Europejskie Niderlandy są dość silnie bronione, ale jeżeli przetransportujesz do Flandrii swoje wojsko z Portugalii, to inwazja winna być tylko formalnością. Po takim podwójnym ciosie Holandia przestanie być problemem.

9. Teraz, kiedy państwo urosło w siłę, możesz zabrać się za podbój Austrii. Wiedeń jest ostatnim ważnym celem w tej kampanii. Proponuję poprosić o dostęp militarny Wirtembergię - dzięki temu przeprowadzisz wojsko z Niderlandów prosto do Austrii. Jeżeli nie jest to możliwe, sprawdź czy wciąż masz z Genuą sojusz wojskowy. Zawsze możesz do nich zabrać wojsko na okrętach, a stamtąd przejść do Austrii plądrując po drodze Wenecję. Zaatakuj Wiedeń, a potem wyrusz do Chorwacji i innych regionów Austrii. Tereny potrzebne do pomyślnego zakończenia kampanii zdobędziesz właśnie tutaj. Zawsze możesz też napaść austriackich sąsiadów - Polskę, Turcję i Prusy. Do tej pory Twoja armia powinna być jedną z potężniejszych na globie.

10. Jeżeli nadal brakuje Ci regionów, proponuję zaatakować brytyjskie wyspy (Bahamy, Jamajka) w Nowym Świecie. Armia z Curacao powinna dać sobie z nimi radę bez większych kłopotów.

Dyplomacja

Jeżeli zaatakuje Cię Luizjana, nie wzywaj do pomocy sojuszników. Dzięki temu podtrzymasz swój sojusz z Francją. Ten zaś jest bardzo ważny w dalszej części rozgrywki, kiedy to trzeba przechodzić wojskiem koło Paryża.

Jeżeli uda Ci się zająć Georgię, Brytyjczycy będą chcieli od Ciebie wyciągnąć ten teren. Nie zgadzaj się na to, bowiem jeżeli rozpoczniesz wojnę z Niderlandami, Wielka Brytania opowie się po stronie Twojego przeciwnika. Jak wiadomo, nie jest dobrze sąsiadować z przeciwnikiem; lepiej graniczyć w Ameryce z Trzynastoma Koloniami, które na 99% nie będą brały udziału w konflikcie.

Handel

Hiszpanii ciężko jest zawrzeć porozumienia handlowe z niektórymi państwami, co częściowo jest winą nieudolnego władcy. W przypadku tego kraju zastąp większość portów handlowych portami rybackimi.

Handel w rejonach kupieckich jest wg mnie zbędny. Na początku rozgrywki trzeba skupić się na podbojach i transportowaniu wojsk, a po kilku turach i tak wszystkie "kotwiczki" są już zajęte.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2009-05-09
18:07

zanonimizowany617825 Konsul

Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.

Komentarz: zanonimizowany617825
2014-12-23
13:41

zanonimizowany1056840 Junior

Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.

Komentarz: zanonimizowany1056840
2015-02-22
04:08

HedSzort Junior

😁

Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "

Komentarz: HedSzort
2015-09-19
12:30

Kemoc Legionista

Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?

Komentarz: Kemoc
2017-10-21
00:27

generalik Junior

Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.

Komentarz: generalik

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl