Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Perspektywa napastnika

Oblężenia można z grubsza podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to taki, w którym przeciwnik nie posiada murów. Drugi natomiast dotyczy sytuacji wprost przeciwnej - wróg siedzi w warownym forcie. W zależności od warunków oblężenia zmienia się sposób postępowania armii napastnika.

Brak murów

Oblężenie w dużym stopniu przypomina bitwę lądową - uparcie stosuj szyk liniowy i staraj się otoczyć swoich przeciwników. Istnieje jednak kilka istotnych różnic, o których koniecznie trzeba tutaj wspomnieć. Przede wszystkim zauważ, że wróg trzyma część swojej piechoty w budynkach. Jeśli dysponujesz dobrą i liczną artylerią, możesz zwyczajnie zrównać te budowle z ziemią, grzebiąc wrażych wojaków w gruzach. Możesz również wparować do struktur swoimi oddziałami. W zależności od poziomu trudności zmienia się liczba wojaków wymagana do skutecznego wybicia przeciwników. Dla średniego poziomu trudności zalecam stosunek 3:2 (na Twoją korzyść, oczywiście).

Artyleria pozwala likwidować piechotę w budynkach praktycznie bez ponoszenia strat. - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry
Artyleria pozwala likwidować piechotę w budynkach praktycznie bez ponoszenia strat.

Zawsze bierz poprawkę na to, że Twoi ludzie poniosą straty w wyniku wejścia na miny. Na szczęście nigdy nie ma ich dużo, więc straty będą malutkie. Postępuj również ostrożnie z konnicą. Sztuczna inteligencja lubi sobie rozstawiać pale służące do zatrzymywania koni.

W 99% przypadków przeciwnik obkłada sobie swoją artylerię workami z piaskiem. Dzięki nim ogień muszkietów robi niewiele (lub zgoła nic) artylerzystom. Zalecam więc albo przeskakiwać te worki i atakować bagnetami, albo szarżować kawalerią od tyłu - tam artyleria nie jest w żaden sposób chroniona.

Obecność murów

Ogólnie odradzam samodzielnego szturmowania warownych fortów. Inteligencja oddziałów stoi bowiem na kiepskim poziomie; w praktyce błędy w działaniu żołnierzy mogą zakończyć się Twoją porażką, nawet pomimo przewagi liczebnej lub technologicznej.

Jeżeli koniecznie chcesz sam przeprowadzić bitwę o jakąś miejscowość, to najpierw zadbaj o odpowiednią artylerię. Ważne jest, aby Twoje działa miały możliwość przemieszczania się za pomocą konnych zaprzęgów. Przy artylerii nieruchomej (tzw. fixed artillery) może pojawić się problem z zasięgiem armat: nie zawsze można ją ustawić na tyle blisko, by skutecznie atakować nią mury. W przypadku dział ruchomych kłopot ten znika. Dwa oddziały dwunastofuntowych haubic spokojnie wystarczą do szybkiego zniszczenia murów.

1 - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry
Jeżeli masz czas, możesz pokusić się o zniszczenie tych kawałków muru, na których stoją wrogie armaty. - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry
Jeżeli masz czas, możesz pokusić się o zniszczenie tych kawałków muru, na których stoją wrogie armaty.

Artylerię i piechotę polecam ustawić tak jak w bitwie lądowej - w linii, najlepiej kilkadziesiąt metrów od wrogich fortyfikacji. Gdy zaczniesz armatami ostrzeliwać mury, wróg wyjdzie z fortu, aby stawić Ci czoła. Wówczas walka zamienia się w zwykłą bitwę lądową, w której liczy się ogień muszkietów i możliwość wykorzystywania ostrzału szeregami (technologia Fire by Rank).

Po zrobieniu jakiejś wyrwy w murze możesz również spróbować dostać się do środka. Jeżeli przeciwnik zechce wyjść Ci na spotkanie, otocz wyrwę swoimi wojskami i poczekaj, aż wrogowie zostaną powystrzelani. Oddziały oponenta nie będą mieć czasu na ustawienie się i odpowiedzenie ogniem, co doprowadzi do poważnych strat w ich szeregach.

Jeżeli przeciwnik sam nie zechce wyjść, trzeba będzie samemu zajrzeć za mury w pierwszej kolejności. Najlepiej zrobić to szybko, gdyż wróg ma na murach armaty - dłuższe przebywanie w pobliżu zewnętrznej strony muru grozi utratą paru żołdaków.

Po wejściu do fortu musisz udać się na środek placu i przebywać na nim przez chwilę - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

Po wejściu do fortu musisz udać się na środek placu i przebywać na nim przez chwilę. Odpowiedni licznik czasu zostanie wyświetlony w prawym górnym rogu.

Doprawdy różne rzeczy mogą się zdarzyć w trakcie takiej walki - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

Doprawdy różne rzeczy mogą się zdarzyć w trakcie takiej walki. Na pewno nie możesz zapomnieć o bagnetach, które niewątpliwie przydadzą się w walce z oddziałem generalskim, który często przebywa właśnie w centrum fortu.

Bardzo możliwe, że trzeba będzie ostrzelać schodzącą z murów wrogą piechotę, gotową bronić placu. W takim wypadku możesz albo rzucić się do walki na bagnety w nadziei, że starcie tego typu okaże się zgubne dla oponenta.

Jeżeli masz konnicę, to staraj się wyszukiwać oddziały, które wróg wyprowadza bocznymi wrotami na zewnątrz. Atakuj wszelkiego rodzaju działa i mniejsze grupki piechoty, które znajdują się poza murami fortu. Do środka nie ma sensu się pchać, bo po pierwsze nie ma tam zbyt dużo miejsca na wykonywanie szarż, a po drugie inteligencja konnicy nie pozwala jej szybko i sprawnie przechodzić przez bramy.

Jeżeli nie masz armat lub zależy Ci na wykończeniu zdecydowanej większości przeciwników, nie pozostaje Ci nic innego jak wejść na mury za pomocą lin. Podejdź swoimi ludźmi do fortyfikacji i - klikając na ścianach - każ im wdrapać się na górę.

W takim przypadku nieuniknione są straty powodowane ogniem wrogich armat i żołnierzy ustawionych na murach - Perspektywa napastnika | Oblężenia w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

W takim przypadku nieuniknione są straty powodowane ogniem wrogich armat i żołnierzy ustawionych na murach. Po wejściu na górę zawsze rozpoczyna się zawzięta walka wręcz, więc ważnym jest, aby Twoi ludzie byli wyposażeni w wysokiej jakości bagnety. Niezłym pomysłem jest również szturmowanie z użyciem piechoty wyspecjalizowanej w walce w zwarciu, np. dżematów (Cemaat Janissaries).

W gruncie rzeczy nie ma to zbyt wielkiego znaczenia, gdzie wejdziesz na mury. Nawet jeżeli wybierzesz taki kawałek fortyfikacji, na którym nie ma wrogich żołnierzy, to zanim wdrapiesz się na górę, przeciwnik zapewne zdąży do Ciebie dojść.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2009-05-09
18:07

zanonimizowany617825 Konsul

Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.

Komentarz: zanonimizowany617825
2014-12-23
13:41

zanonimizowany1056840 Junior

Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.

Komentarz: zanonimizowany1056840
2015-02-22
04:08

HedSzort Junior

😁

Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "

Komentarz: HedSzort
2015-09-19
12:30

Kemoc Legionista

Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?

Komentarz: Kemoc
2017-10-21
00:27

generalik Junior

Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.

Komentarz: generalik

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl