Rzeczpospolita Polska | Wielka Kampania w Empire Total War

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Rzeczpospolita Polska

Sytuacja początkowa

Zaczynasz z państwem, które nie ma żadnego portu. Wprawdzie masz dostęp do morza, ale do powstania pierwszego portu i stoczni jeszcze daleka droga. Na wschodzie masz Rosję - dobrego sojusznika, z którym lepiej nie brać się za rogi na samym początku zabawy. Na zachodzie masz państwa, z którymi stosunki są dość napięte - Prusy i Austrię. Północ i południe to tereny zdominowane przez Turków i Szwedów. Obie te nacje nienawidzą Polaków, wojna z nimi może się rozpocząć w każdej chwili.

Kurlandia i Saksonia to Twoje protektoraty. Masz również sojusznika na zachodzie, w postaci Danii. Na początku rozgrywki nie odgrywa on jednak zbyt dużej roli.

Polska jest krajem stosunkowo słabym, jeśliby ją porównać do zachodnich mocarstw. Musisz zatem zadbać o dosłownie wszystko - rozwój ideologiczny, militarny (w tym także o marynarkę wojenną) i gospodarczy. Berberią (która jest wrogiem Polski) nie przejmuj się w ogóle.

Kierunki ekspansji terytorialnej

1 - Rzeczpospolita Polska | Wielka Kampania w Empire Total War - Empire: Total War - poradnik do gry

1. Zajmij Chanat Krymski (wojnę wypowiedz bez wzywania Rosjan do pomocy). Miej na uwadze fakt, iż zaatakowanie Krymu będzie oznaczać rozpoczęcie konfliktu z Imperium Osmańskim. Jeśli decydujesz się na atak na Chanat Krymski, bądź gotów na załagodzenie sprawy po zajęciu nowych ziem. Jeśli nie masz ochoty na borykanie z problemem Turków, przejdź do razu do punktu drugiego.

2. Zbierz silną armię na północy, wypowiedz wojnę Kurlandii, a następnie zaanektuj ją. Walka będzie ciężka, ale opłaci Ci się, bowiem dzięki niej uda Ci się później zbudować o jeden port więcej. Szwedów na razie nie tykaj - są zbyt mocni, by od razu wypowiadać im wojnę.

3. Jednym z Twoich celów w tej kampanii jest zajęcie Wiednia. Zbierz część swoich sił w zachodniej części tego kraju. Zabezpiecz swój ośrodek kształcenia, jakim jest Kraków, a następnie wypowiedz Austrii wojnę i najedź Wrocław. Stamtąd skieruj się do Pragi, a następnie do Wiednia. Możesz z Wiednia ruszać dalej na południe, aż do Chorwacji.

4. Z Pragi możesz przypuścić uderzenie na kolejny stojący na Twej drodze protektorat - Saksonię. Gdy zajmiesz Drezno, otworem stanie droga do pruskiego Berlina. W trakcie walk o Austrię na pewno udało Ci się rozwinąć swój kraj na tyle dobrze, by stawić teraz Prusakom czoła. Zajmij też Królewiec.

5. Na zachodzie będzie panować napięta atmosfera. Wiele państw będzie czuło do Ciebie niechęć za Twoje zdobycze terytorialne. Istnieje spore ryzyko, że któreś z księstw (Wenecja, Wirtembergia, Bawaria) Cię zaatakuje. Odpowiedzenie ogniem jest dość wskazane, aczkolwiek miej na uwadze fakt, iż boje z tymi księstwami będą co najmniej wyczerpujące.

6. W trakcie walk na zachodzie na pewno uda Ci się pobudować porty na Bałtyku. Zasil Kurlandię jakąś pokaźną grupą żołnierzy, a następnie zaatakuj Szwecję. Możesz zarówno walczyć na lądzie o Rygę, Petersburg i Abo, jak również dokonać morskiego desantu w okolicach Sztokholmu. Oba te ruchy są mile widziane. Jeśli możesz, zaangażuj w tę wojnę swojego sojusznika - Danię.

7. Ostatnim ważnym celem jest Istambuł. Ponieważ potrzebujesz aż 40 prowincji, proponuję wdać się z nimi w wojnę na lądzie. Mołdawia, Serbia i Bośnia zapewne będą słabo chronione (koniec końców, przez cały czas wojowałeś z innymi państwami, czujność Turków powinna być uśpiona) i szybko wpadną w Twoje ręce. Zbierając odpowiednio dużo wojsk poradzisz sobie również na południu, w Rumelii.

8. W celach dalszej ekspansji mającej na celu zajęcie wymaganych 40 prowincji możesz dalej walczyć z Imperium Osmańskim. Potem przyjdzie czas na Gruzję, Persję i ew. Rosję (jeżeli stwierdzisz, że jest to państwo słabe militarnie - a powinno, bo po odgrodzeniu od Szwecji i Turcji nie będzie potrzebowało licznej armii). Praktycznie wszystkie prowincje w okolicach Morza Kaspijskiego powinny wpaść w Twoje ręce.

Dyplomacja

Prusy mogą od Ciebie zażądać Prus Zachodnich w zamian za Prusy Wschodnie. Warto się nad tym zastanowić, bowiem znajdujące się w Prusach Wschodnich miasto Królewiec to dość bogata osada, z perspektywami na przyszłość.

Po zajęciu terenów na południu (Chorwacja) Imperium Osmańskie może domagać się od Ciebie tych ziem w zamian za technologie. Jeśli stwierdzisz, że proponowane przez Turków usprawnienia pomogą Ci w rozwoju, przystań na ich decyzję. Pod żadnym pozorem nie oddawaj Galicji i Podola!

Handel

Postaraj się zawrzeć porozumienia handlowe ze wszystkimi sąsiadami, z którymi akurat nie prowadzisz wojny. Handel kolonialny będzie raczej zbędny (co najwyżej wyślij korsarzy w pobliże Maroka), aczkolwiek porty kupieckie i tak buduj. Dzięki nim zyskasz dodatkowych partnerów handlowych, np. Maratów. Niektóre odległe kraje nie są zainteresowane Twoją ekspansją terytorialną w Europie i Azji Mniejszej, toteż chętnie podpiszą stosowne porozumienia.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2009-05-09
18:07

zanonimizowany617825 Konsul

Aj sorki pomyliło mi się.Bo kiedy pisałem tego posta pisałem na innym komputerze i nie miałem dostępu do Empire,a coś tam pomyślałem skoro są Maraci muszę być też Mogołowie.Sorki.

Komentarz: zanonimizowany617825
2014-12-23
13:41

zanonimizowany1056840 Junior

Hahaha! Husaria Ciężką jazdą? hahaha! Ludzie w życiu większej bredni nie słyszałem! Gdyby to była Ciężka jazda to nie byłaby najszybszą i najbardziej sprawną jazdą świata! Nie była t ani lekka ani tym bardziej ciężka jazda! Gdyby była Ciężka koń miałby jakiekolwiek uzbrojenie pomijając jego głowę a gdyby była lekką husarz nie miałby takie zbroi jaką miał.

Komentarz: zanonimizowany1056840
2015-02-22
04:08

HedSzort Junior

😁

Nie wiem czy wiesz misiu ale husaria to jest ciężka jazda bo ma na sobie jakakolwiek zbroje/opancerzenie tym ciężka się charakteryzuje. Jeśli opancerzenie konia świadczy o tym czy jest lekka czy ciężka to wychodzi że ostatnią ciężka byli gottycy rycerze. Najszybsza nie była bo konie super paszy nie dostawały. Ciężka z nazwy wskazuje że uderzenie boli co u husarii widać. Inna ciężka jazda są karasjerzy ale też nie mieli " zbroi na koniu "

Komentarz: HedSzort
2015-09-19
12:30

Kemoc Legionista

Czy wie ktoś dlaczego austriacka piechota liniowa liczy sobie w jednym oddziale 150 ludzi, a moje oddziały piechoty liniowej (Rzeczpospolita Polska) liczą 120?

Komentarz: Kemoc
2017-10-21
00:27

generalik Junior

Hej, wiek ktoś może w jakim pliku można zmienić warunki zwycięstwa?
Tak jak to było w innych total warach.

Komentarz: generalik

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl