Kingdom Come: Kości zostały rzucone
Kości zostały rzucone to główny quest z wizyty w Forcie Wranik w grze Kingdom Come. Opis przejścia na tej stronie poradnika pokazuje jak dotrzeć do fortu, jak zbadać obóz, jak odzyskać sprzęt Henryka i jak wydostać się z Fortu Wranik w końcówce misji.
Aktualizacja:
Kości zostały rzucone to jedno z zadań głównego wątku fabularnego gry Kingdom Come: Deliverance. Przystąpicie do niego bezpośrednio po złożeniu wizyty w sazawskim klasztorze. Henryk w ramach opisywanego questu musi zinfiltrować wrogi fort Wranik. Dotarcie do fortu może różnić się w zależności od wcześniejszych dokonań bohatera i solucja z naszego poradnika uwzględnia różne scenariusze. Najbardziej wymagająca jest końcowa część zadania, gdyż zakłada ona odzyskanie ekwipunku bohatera i ucieczkę z fortu.
Przed rozpoczęciem tego zadania postarajcie się zaliczyć wszystkie poboczne questy. Zabezpieczy Was to przed ewentualnymi problemami z ich rozegraniem w dalszej części gry. Po wizycie w Forcie Wranik dojdzie do serii ważnych wydarzeń w świecie gry.
- Spotkanie się z bandytami na moczarach
- Jak dotrzeć do Fortu Wranik?
- Jak wejść na teren Fortu Wranik?
- Zbadanie obozu i spotkanie się z Erykiem
- Jak odzyskać ekwipunek Henryka?
- Jak wydostać się z Fortu Wranik?
Spotkanie się z bandytami na moczarach
- To quest otrzymywany po zadaniu Igła w stogu siana, czyli po misji z infiltracji klasztoru w Sazawie. Odblokujecie go niezależnie od dokonanych wyborów we wspomnianym queście (zabicie, aresztowanie lub wypuszczenie Świętoszka). Co więcej, nie przegapicie nowego zadania nawet jeśli Henryk został wyrzucony z zakonu.
- Centralną lokacją opisywanego zadania będzie Fort Wranik z południowo-zachodniej części mapy świata. To lokacja, która pozostaje niedostępna podczas swobodnej eksploracji. Wranik odwiedzicie w tym i kolejnym queście głównej fabuły.

Na spotkanie z bandytami musicie udać się jeśli w poprzednim głównym zadaniu odnaleźliście w klasztorze Świętoszka (mogliście w dowolny sposób postąpić w jego sprawie). Miejsce spotkania jest na bagnach na wschód od klasztoru w Sazawie. Po dotarciu na mokradła podejdźcie do paleniska i wejdźcie z nim w interakcję. Po tym jak Henryk rozpali ogień pojawi się znana grupa bandytów. Oto dostępne warianty zachowania:
- Pokazanie bandytom szczęśliwej gry do kości - Jest to możliwe tylko jeśli zdobyliście kość do gry poprzez wypuszczenie Świętoszka lub zabicie go i przeszukanie jego zwłok. Poznacie lokalizację fortu Wranik.
- Skłamanie, że przy zwłokach Świętoszka było tylko złoto - Możecie wybrać ten wariant jeśli nie odnaleźliście w klasztorze Świętoszka (zawalony quest) lub jeśli go aresztowaliście (i nie zdobyliście przez to jego kości do gry). Zmuszeni zostaniecie do oddania bandytom z moczarów części posiadanych groszy (nie można się potargować). Jeśli Henryk uzbierał wcześniej dużo złota, to możecie stracić nawet kilka tysięcy groszy. Poznacie lokalizację fortu Wranik.
- Zaatakowanie i zamordowanie bandytów - W pierwszej kolejności rozprawcie się z łucznikiem i dopiero gdy on zginie z jego kolegami. Starajcie się atakować wrogów po kolei i nie dajcie się im okrążyć. Po walkach przeszukajcie ciała przeciwników i zabierzcie szczęśliwą kość do gry. Pozwoli Wam ona później przedostać się do fortu Wranik, ale nie poznacie jego dokładnej lokalizacji.
- Ucieczka z miejsca spotkania - W trakcie ucieczki uważajcie żeby nie zablokować się na krzakach czy przy rzece. Po tym jak dostatecznie oddalicie się od bandytów przywołajcie konia i szybko na niego wskoczcie. Wybór tego wariantu nie pozwoli Wam poznać lokalizacji fortu Wranik.

- Jeśli nadal nie znacie lokalizacji fortu Wranik (nie spotkaliście się z bandytami na moczarach / zaatakowaliście bandytów / uciekliście bandytom), to udajcie się do części miejskiej Sazawy. Odszukaj tu egzekutora (Bailiff - powyższy obrazek) i wypytajcie się o podejrzaną działalność bandytów w okolicy. Otrzymacie namiary na fort Wranik.
Jak dotrzeć do Fortu Wranik?

- Zanim wyruszycie do fortu Wranik warto zaliczyć cel powiązany ze zdaniem raportu Radzikowi i Hanuszowi. Spotkajcie się z lordami w górnym zamku w Ratajach.
- Podróż do fortu bandytów najlepiej jest rozpocząć właśnie w Ratajach i sugerowaną trasę prezentuje dołączony obrazek. Wyruszcie na północ od Ratajów i po minięciu gospodarstwa Peszka skręćcie na zachód. Kierujcie się w stronę kolejnego małego mostu na rzece. Po tym jak po nim przejdziecie skręćcie na południowy-zachód (podróżujcie ścieżką biegnącą wzdłuż strumyka). Do fortu Wranik dotrzecie od południa. Gra odblokuje tam też nowy punkt do szybkiej podróży.
Zgodnie z wyświetlonym ostrzeżeniem wkroczenie do fortu Wranik zainicjuje całą serię wydarzeń, które uniemożliwią zajęcie się niektórymi pobocznymi questami. Mowa tu przede wszystkim o questach z Talmberku (m.in. zadanie dotyczące potencjalnego romansu z Panią Szczepanką), ale mogą też wystąpić problemy z zadaniami z innych lokacji. Przykładowo możecie stracić okazję do porozmawiania z jakimś ważnym NPC-em czy może dojść do śmierci jakiejś ważnej postaci fabularnej.
Jak wejść na teren Fortu Wranik?

Podejdźcie do głównej bramy wejściowej do fortu. Zostaniecie zatrzymani przez strażnika i jest kilka opcji zachowania:
- Pokażcie strażnikowi szczęśliwą kość do gry. Jest to możliwe tylko jeśli ją posiadacie od Świętoszka lub od bandyty na moczarach.
- Użyjcie unikalnej opcji dialogowej. Parametry strażnika pilnującego bramy są na szczęście niskie. Wybierzcie perswazję (strażnik ma 6 punktów), zaimponowanie (5 punktów) lub zastraszenie (5 punktów).
Zbadanie obozu i spotkanie się z Erykiem

W trakcie przemierzania obozu Wranik nie zostaniecie przez nikogo zatrzymani. Możecie wykorzystać to i wykonać opcjonalny zwiad, tj. docierać w miejsca, w których załączy się krótki komentarz Henryka. Możliwe miejsca do zbadania to:
- Niekompletna palisada - wschodnia część Wranik. Zapamiętajcie to miejsce, bo w kolejnym głównym queście opuścicie tędy fort.
- Palisada oddzielająca zewnętrzną część od części wewnętrznej.
- Główne obozowisko - Henryk skomentuje liczebność sił wroga oraz dużą liczbę namiotów.
Przejdźcie do wewnętrznej części fortu i wejdźcie do drewnianej chatki gdzie przebywa Eryk. Zostaniecie wysłani przez niego do mistrza Wańka na sprawdzenie umiejętności walki wręcz. Po zagadaniu do Wańka możecie mu się przypomnieć (też pochodzi ze Skalicy) lub skłamać, że nie znacie się. Przystąpicie do walki na prawdziwe bronie, przy czym quest będzie kontynuowany niezależnie od wyniku pojedynku. Powróćcie do Eryka żeby załączyć ważną scenkę przerywnikową.
Jak odzyskać ekwipunek Henryka?

- Więzionemu Henrykowi z pomocą przyjdzie Zbyszek. Możecie porozmawiać z nim na wszystkie tematy oraz nakłonić go do wyjawienia całej prawdy - skorzystajcie w tym celu z perswazji (Zbyszek ma 3 punkty) lub zaimponowania (2 punkty). Wysłuchajcie planu ucieczki z fortu.
- Teoretycznie powinniście od razu skupić się na wydostaniu z fortu, ale warto najpierw zająć się odzyskaniem całego ekwipunku Henryka. Jest on składowany w zamkniętym pomieszczeniu, w którym wcześniej spotkaliście się dwukrotnie z Erykiem. Ostrożnie zbliżcie się do wyjścia z chatki. Obszar po lewej stronie patroluje strażnik z pochodnią. Zaczekajcie aż zacznie się oddalać i wyruszcie do zaznaczonego na obrazku lewego budynku. Odszukajcie w ciemnym pomieszczeniu skrzynię i wyjmij z niej wytrychy.


- Z wytrychami dotrzyjcie do zamkniętych drzwi na prawo od miejsca, w którym więziony był Henryk. Użyjcie wytrychów (drzwi mają bardzo łatwy zamek), dzięki czemu znajdziecie się w pokoju Eryka. Zbadajcie dokładnie stół, a pod małą beczką znajdziecie klucze do skrzyni Eryka (Erik's trunk keys) (obrazek 1). Użyjcie ich do otwarcia skrzyni z obrazka 2, w której są wszystkie rzeczy bohatera.
- W pokoju jest też druga opcjonalna skrzynia. Ma ona trudny zamek, ale jeśli go rozbroicie będziecie mogli ukraść rzeczy Eryka. Najbardziej wartościowe skarby to magdeburski kirys (jego wartość to 1900 groszy) oraz buzdygan Dziób kruka (1400 groszy). W skrzyni jest też m.in. 200 groszy.
Nie przejmujcie się, jeśli przegapiliście okazję do odzyskania ekwipunku Henryka i przedwcześnie opuściliście fort. Możecie też odzyskać sprzęt po wygranej bitwie w ramach kolejnego głównego zadania Odwet.
Jak wydostać się z Fortu Wranik?

- Musicie dotrzeć do wspomnianej wcześniej niekompletnej wschodniej palisady gdzie bandyci wyrzucają odchody. Możecie skradać się i w tym przypadku starajcie się obchodzić wszystkich przeciwników od lewej lub od prawej strony.
- Alternatywnie możecie też rozpocząć sprint w to miejsce. Jeśli założyliście odzyskaną zbroję, to nawet ewentualne ataki ze strony wrogów nie doprowadzą do natychmiastowej śmierci. Dotrzyjcie w miejsce z obrazka i wciśnijcie klawisz interakcji żeby automatycznie zeskoczyć na dół.

Kontynuujcie ucieczkę przez las (warto mieć wyjętą pochodnię). Nie zatrzymujcie się jeśli jesteście ścigani i uważajcie na możliwe upadki z większej wysokości podczas schodzenia ze wzgórza, na którym jest fort Wranik. Musicie dotrzeć do miejsca gdzie przebywa Zbyszek. Przed Wami kolejny wybór:
- Dotrzymanie warunków umowy - Do Ratajów powrócicie razem ze Zbyszkiem. Po zdaniu raportu możecie nazwać go zdrajcą (wyląduje w więzieniu) lub przyjacielem (otrzyma nagrodę).
- Złamanie warunków umowy - Nie jest to wskazany wariant, bo rozpocznie się walka ze Zbyszkiem. Wygranie jej może być utrudnione jeśli nie zabraliście wyposażenia ze skrzyni (Henryk jest ponadto osłabiony po torturach). Jeśli chcecie zdradzić Zbyszka to najlepiej tego dokonać dopiero po powrocie do Ratajów.
W obu przypadkach zdobędziecie trochę groszy i przystąpicie do kolejnego głównego questu.
Zobacz także
0
- Kingdom Come Deliverance - poradnik do gry
- Opis przejścia
- Zadania główne
- Spis misji głównych Kingdom Come Deliverance
- Kingdom Come: Niespodziewana wizyta
- Kingdom Come: Uciekaj
- Kingdom Come: Powrót do domu; Przebudzenie
- Kingdom Come: Trening czyni mistrza
- Utrzymanie porządku | Zadania główne Kingdom Come
- Kingdom Come: Zdobycz
- Kingdom Come: Pogoń się zaczęła
- Kingdom Come: Rudzielec w tarapatach
- Kingdom Come: Tajemnicze drogi
- Na tropie | Zadania główne w Kingdom Come
- Kingdom Come: Mój koleżka Tymek
- Kingdom Come: Gniazdo żmij
- Próba ognia | Zadania główne w Kingdom Come
- Przesłuchanie | Zadania główne w Kingdom Come
- Nie wszystko złoto | Zadania główne w Kingdom Come
- Jeśli nie siłą pięści | Zadania główne w Kingdom Come
- Ubóstwo, czystość i posłuszeństwo | Zadania główne w Kingdom Come
- Kingdom Come: Igła w stogu siana
- Kingdom Come: Kości zostały rzucone
- Odwet | Zadania główne w Kingdom Come
- Z deszczu pod rynnę | Zadania główne w Kingdom Come
- Pod osłoną nocy | Zadania główne w Kingdom Come
- Oblężenie | Zadania główne w Kingdom Come
- Rakietowiec | Zadania główne w Kingdom Come
- Chłodne ostrze, gorąca krew | Zadania główne w Kingdom Come
- Słowo honoru | Zadania główne w Kingdom Come
- Kingdom Come: Epilog i zakończenie
- Zadania główne
- Opis przejścia
Komentarze czytelników
Drackula Legend

wiecie co, dam grze kolejna szanse.
Jak sie kogos w czasie snu przydusza lub kogos wali nieprzytomnym to ten NPC bedzie nas potem kojarzyl?
Ten pijaczek w pierwszej wiosce nie chce oddac kasy i sie zastanawiam czy moge go "okrasc" w czasie snu bez konsekwencji.
StareDrzewko Legionista
mapa skarbów IV - niektórzy błednie myślą że skrzynia w grocie nieopodal jest tym skarbem - widziałem opisy w innych portalach które włąsnie tak sugerują
StareDrzewko Legionista
Uwaga dotycząda skarbu XVI - podany skreen i opis jest błędny - dotyczy innego znaleziska ale to nie jest skarb 16
oto właściwa lokacja:
https://kingdom-come-deliverance.fandom.com/wiki/Treasure_map_XVI
StareDrzewko Legionista
Uwaga dotycząca skarbu XXV - dokładna lokalizacja grobu
zbynekz Junior
w zadaniu rycerz rozbójnik lepiej wybrać negocjacje, przekonałem Wolfina do odejścia i zostawienia 60 pln zadośćuczynienia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.