Bethesda Softworks

Firma producent wydawca

WWW: https://bethesda.net/

Adres: 1370 Piccard Drive, Suite 120, Rockville, MD 20850

Telefon: +1 301 9268300

Fax: +1 301 9268010

info@bethsoft.com

Bethesda Softworks LLC to istniejący od 1986 roku amerykański producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Siedziba główna firmy mieści się w miasteczku Rockville, w stanie Maryland (USA), choć Bethesda posiada także rozbudowaną sieć biur regionalnych na całym świecie. Od roku 1999 firma jest własnością koncernu ZeniMax Media, którego współzałożycielem był sam twórca Bethesdy, Christopher Weaver. Od roku 1995 prezesem Bethesda Softworks jest Vlatko Andonov.

Bethesda Softworks jako producent gier

Od początku istnienia Bethesda koncentrowała się przede wszystkim na tworzeniu gier, przeznaczonych w głównej mierze na komputery osobiste (Commodore Amiga oraz PC). Do najważniejszych tytułów powstałych w początkowym okresie działalności należy seria sportowa Wayne Gretzy Hockey, cykl strzelanek FPS The Terminator oraz RPG The Elder Scrolls, który pozostaje jedną z kluczowych marek firmy do dnia dzisiejszego. W 1999 roku, po przejęciu firmy przez koncern ZeniMax Media, Bethesda Softworks skupiła się głównie na wydawaniu gier, zaś rolę dewelopera przejął wydzielony w ramach firmy oddział Bethesda Studios. W chwili obecnej, wewnętrzne studia Bethesdy w Rockville (USA) oraz Montrealu (Kanada) zajmują się głównie rozwijaniem swych dwóch najważniejszych marek, tj. zapoczątkowanej jeszcze w roku 1994 serii The Elder Scrolls oraz przejętego w roku 2004 od podupadłego Interplay Entertainment cyklu postapokaliptycznych RPG Fallout.

Bethesda Softworks jako wydawca gier

W trakcie pierwszych kilkunastu lat funkcjonowania, Bethesda Softworks zajmowała się wydawaniem wyłącznie produkcji własnych. Zmiana strategii wydawniczej nastąpiła jednak w roku 1999, wraz z przejęciem firmy przez koncern ZeniMax Media. Na przełomie XX i XXI wieku Bethesda wydała sporą liczbę tytułów stworzonych przez deweloperów niezwiązanych z firmą, wśród których na wyróżnienie zasługują przede wszystkim Sea Dogs: Piraci (2000) dwie części Piratów z Karaibów (2003-2006), Call of Ctulhu: Mroczne Zakątki Świata (2005) oraz kilka gier na licencji popularnego serialu Star Trek (2006-2007).

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, kiedy to nastąpił dynamiczny rozwój firmy, nakładem Bethesdy ukazało się kilka kolejnych hitów deweloperów zewnętrznych: WET (2009), Rogue Warrior (2009), Fallout: New Vegas (2010), Brink (2011) czy Hunted: Kuźnia Demona (2011). Obecnie Bethesda Softworks – jako firma z największym doświadczeniem na rynku wydawniczym – zajmuje się głównie wydawaniem gier stworzonych przez deweloperów, będących własnością koncernu ZeniMax Media. Wśród nich wymienić warto przede wszystkim takie studia, jak:

Historia

Firma Bethesda Softworks została utworzona w roku 1986 przez Christophera Weavera, współpracującego wcześniej m.in. ze stacjami telewizyjnymi NBC i ABC, a także Kongresem Stanów Zjednoczonych. Zlokalizowane w mieście Bethesda, w stanie Maryland (USA) studio stanowiło początkowo oddział firmy Media Technology Limited, założonej przez absolwentów politechniki Massachusetts Institute of Technology. Ciekawostkę stanowi fakt, iż studio miało początkowo nosić nazwę Softworks, jednak kiedy okazało się, że firma o takiej nazwie już istnieje, postanowiono dorzucić doń nazwę macierzystego miasta. Zainteresowanie Weavera branżą gier pojawiło się jednak dosyć przypadkowo, kiedy jeden z jego inżynierów zwrócił się do szefa z prośbą o ocenę jego własnego projektu gry sportowej. Podrasowana przez Weavera gra, znana powszechnie jako Gridiron!, ukazała się w roku 1986 na komputerach Commodore 64/128 i Atari ST. Jej spory sukces sprawił zaś, że Weaver i jego współpracownicy zostali zaangażowani przez koncern Electronic Arts do prac nad pierwszą częścią gry John Madden Football. Współpraca zakończyła się jednak dość szybko i poskutkowała pozwem sądowym, wytoczonym przez Bethesdę firmie EA.

W roku 1988 Bethesda Softworks stworzyła swoją pierwszą ważną grę, a była nią symulacja sportowa Wayne Gretzky Hockey na Amigę i Atari ST, która w latach 1990-91 doczekała się dwóch kontynuacji, wydanych już tylko na komputerach PC. W międzyczasie firma przeniosła swą siedzibę do miasta Rockville w stanie Maryland i zaprezentowała światu pierwszą odsłonę cyklu The Terminator, wykorzystującą oficjalną licencję filmowego cyklu Johna Carpentera z Arnoldem Schwarzeneggerem w roli głównej. Zrealizowana w formie pierwszoosobowej gry akcji produkcja okazała się sporym sukcesem, dając początek rozwijanej do roku 1996 roku serii, będącej jedną z kluczowych marek w dorobku Bethesdy i przez kolejne lata swoistym znakiem rozpoznawczym firmy. Aby uniknąć zaszufladkowania, amerykański deweloper w roku 1994 wykonał zwrot w kierunku zupełnie innego gatunku, jaki stanowiła osadzona w realiach fantasy gra RPG The Elder Scrolls: Arena. Gra przebiła swą popularnością wspomnianego Terminatora i szybko zyskała miano produkcji kultowej, nawet pomimo faktu, że jej wydana trzy lata później kontynuacja The Elder Scrolls II: Daggerfall przeszła do historii jako jedna z najbardziej zabugowanych gier wideo, nazywana żartobliwie Buggerfallem.

W latach 1995-97 Bethesda Softworks przejęła nieznane szerzej studio deweloperskie Flashpoint Productions oraz studio graficzne XL Translab. Nieco później na rynku ukazały się zaś dwie poboczne odsłony serii The Elder Scrolls, jednak ich słabe wyniki sprzedażowe sprawiły, że Bethesda po raz pierwszy w swej historii stanęła na krawędzi bankructwa. Ratunkiem dla studia okazało się utworzenie w maju 1999 roku spółki ZeniMax Media, której współzałożycielem był sam twórca Bethesdy, Christopher Weaver. Nowo utworzone przedsiębiorstwo przejęło firmę Bethesda Softworks wraz z macierzystym Media Technology Limited. Wkrótce potem w strukturach całej grupy zaszły spore zmiany: Bethesda Softworks zajęła się przede wszystkim wydawaniem gier (także tych stworzonych przez studia zewnętrzne), zaś rolę dewelopera przejęło nowo utworzone Bethesda Studios. Firma powróciła też do zarzuconej wcześniej serii PBA Tour Bowling (1995-2000) i zaprezentowała światu zupełnie nową markę, jaką była seria wyścigowa IHRA Drag Racing (2000-2006).

W roku 2002 postanowiono reaktywować jedną z kluczowych marek Bethesdy, czyli serię The Elder Scrolls, a wyposażona w nowoczesny silnik 3D gra The Elder Scrolls III: Morrowind okazała się sporym sukcesem komercyjnym i doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń. Prawdziwym przełomem dla Bethesda Softworks okazał się jednak rok 2004, kiedy to firmie udało się pozyskać od podupadłego Interplay Entertainment licencję na dalsze rozwijanie postapokaliptycznej serii RPG Fallout. Wydana ostatecznie w roku 2008 gra Fallout 3, przenosząca klasyczną mechanikę cyklu w będące już wówczas standardem trzy wymiary, przywróciła dawną świetność – zarówno samej serii, jak i firmie Bethesda. Gra doczekała się pięciu dodatków DLC, a także stworzonego przez Obsidian Entertainment spin-offa Fallout: New Vegas (2010). W międzyczasie na rynku ukazała się również bardzo dobrze przyjęta gra The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006), zaś Bethesda zintensyfikowała swe działania na rynku wydawniczym, publikując m.in. dwie części Piratów z Karaibów (2003-2006) oraz kilka gier na licencji popularnego serialu Star Trek (2006-2007).

Począwszy od roku 2007 zarówno Bethesda, jak i macierzysty koncern ZeniMax Media poczęły bardzo dynamicznie się rozwijać, dzięki kapitałowi pozyskanemu od Providence Equity Partners. W lutym 2008 roku firma otworzyła oddział ZeniMax Europe, którego rolą była dystrybucja tytułów Bethesdy na obszarze Wielkiej Brytanii oraz Unii Europejskiej. W latach 2008-2013 otwarto też lokalne przedstawicielstwa firmy w Tokio, Frankfurcie, Paryżu, Beneluksie, Hong Kongu oraz Sydney. 24 czerwca 2009 roku koncern ZeniMax Media przejął zaś legendarne studio id Software. Pierwszymi grami twórców Dooma i Quake’a opublikowanymi pod nową etykietką były wydana w roku 2010 gra Rage oraz odświeżona wersja Dooma 3 (tzw. BFG Edition) z 2012 roku. W kolejnych latach id Software stworzyło jednak również nowe odsłony swych klasycznych tytułów, takie jak Doom (2016) czy Quake Champions (2017).

W latach 2009-2011 Bethesda Softworks wydała kilka ciepło przyjętych produkcji deweloperów zewnętrznych, takich jak Brink (2011), Hunted: Kuźnia Demona (2011), Rogue Warrior (2009) czy WET (2009). Rok 2010 był zaś rokiem kilku niezwykle ważnych przejęć koncernu ZeniMax Media, który wszedł w posiadanie takich deweloperów, jak francuskie Arkane Studios, szwedzkie Machine Games czy japońskie Tango Gameworks, zaś wydaniem stworzonych przez nich tytułów zajęła się oczywiście Bethesda. W roku 2011 światło dzienne ujrzała piąta odsłona legendarnego cyklu The Elder Scrolls, która okazała się jedną z najlepiej sprzedających się części serii. Kolejny sukces przyszedł zaś zaledwie rok później, a była nią osadzona w steampunkowych klimatach pierwszoosobowa gra akcji Dishonored wspomnianego Arkane Studios.

W roku 2014 Bethesda wydała stworzoną przez studio Zenimax Online grę MMORPG The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited i zaprezentowała światu dwie nowe marki: survival horror The Evil Within oraz nową odsłonę kultowej serii Wolfenstein, przejętej od id Software przez studio Machine Games. W roku 2015 Bethesda Softworks, jako wydawca tytułów stworzonych przez studia ZeniMax Media, dołączyła do największych potentatów branży, organizując po raz pierwszy w historii własną konferencję na najważniejszych targach branżowych E3. W grudniu tego samego roku, Bethesda Game Studios utworzyło zupełnie nowy oddział firmy w kanadyjskim Montrealu. W roku 2016 nakładem Bethesdy na rynku ukazał się Dishonored 2 oraz czwarta pełnoprawna odsłona serii Fallout, zaś towarzyszący jej Fallout Shelter stał się pierwszą oryginalną produkcją firmy stworzoną z myślą o urządzeniach mobilnych. Rok później ukazał karciany spin-off czołowej marki Bethesdy, czyli The Elder Scrolls: Legends, a także pierwszoosobowa gra akcji Prey, będąca nową wersją popularnej strzelaniny autorstwa Human Head Studios, do której prawa koncern ZeniMax Media nabył jeszcze w 2009 roku.


Plany wydawnicze na przyszłość

Quake Champions2017

The Elder Scrolls VIbrak danych

Współpracujący z Bethesda Softworks producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Bethesda Softworks


Tango Gameworks

Arkane Studios

Machine Games

id Software

ZeniMax Online Studios

W Polsce Bethesda Softworks współpracuje z:


Cenega S.A.