Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Wolfenstein - seria gier

Cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) osadzonych w alternatywnej wersji II wojny światowej. Seria została zapoczątkowana przez studio Muse Software. Obecnie prawa do marki znajdują się w rękach firmy Bethesda Softworks, a w jej rozwój zaangażowane są zespoły id Software oraz MachineGames.

Cechą charakterystyczną gier z serii Wolfenstein jest fakt, że choć ich akcję osadzono w drugowojennych realiach, w zależności od tego, o której z nich mowa, ubarwiono je elementami fantasy (m.in. w postaci magicznych istot i przedmiotów) lub science fiction (za sprawą futurystycznego arsenału czy robotów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję). Pomijając dwie najwcześniejsze odsłony cyklu, rozgrywka w każdej z tych produkcji łączy elementy FPS-a oraz gry akcji; marce nieobce są także rozwiązania zaczerpnięte ze skradanek.

Główny bohater głównych części serii – William „B.J.” Blazkowicz – to doskonale wyszkolony aliancki żołnierz o polskich korzeniach, który za wszelką cenę musi powstrzymać nazistów przed realizacją ich złowrogich planów, eliminując hordy przeciwników (w czym pomaga mu szeroki wachlarz potężnych giwer) i wypełniając rozmaite zadania popychające akcję do przodu. Choć filarem każdego Wolfensteina jest kampania fabularna, w niektórych grach spod tego szyldu znajdziemy też stanowiący jej uzupełnienie tryb multiplayer.

Ojcem marki Wolfenstein jest Silas Warner, który w studiu Muse Software kierował pracami nad jej dwiema pierwszymi częściami – Castle Wolfenstein (1981) i Beyond Castle Wolfenstein (1984). Obie gry stały się źródłem inspiracji dla deweloperów z id Software, co w 1992 roku zaowocowało wydaniem strzelanki pod tytułem Wolfenstein 3D (do dzisiaj przez niektórych graczy błędnie uważanej za pierwszego FPS-a w historii). Przygody Williama „B.J.” Blazkowicza stały się przebojem, co zachęciło to twórców do przygotowania jeszcze w tym samym roku ich kontynuacji – Spear of Destiny.

Na następną odsłonę cyklu gracze musieli jednak poczekać aż 9 lat, czyli do 2001 roku, kiedy to na komputery osobiste trafił Return to Castle Wolfenstein, opracowany (pod nadzorem id Software) przez studia Gray Matter Interactive i Nerve Software (1,5 roku później produkcja pojawiła się również na PlayStation 2 oraz Xboksie). W planach deweloperów był także dodatek; Wolfenstein: Enemy Territory, bo takie nosił miano, ostatecznie ujrzał światło dzienne dopiero 2003 roku, jako odrębna (i udostępniana za darmo) pozycja przeznaczona do multiplayerowej zabawy. Następnie rozwój serii po raz kolejny został zahamowany. Marka powróciła dopiero w 2008 roku komórkowym spin-offem Wolfenstein RPG, a jej nowa pełnoprawna odsłona będąca zarazem rebootem serii – Wolfenstein – została wydana dopiero w 2009 roku.

Blisko pięć lat później seria doczekała się kolejnego rebootu w postaci gry Wolfenstein: The New Order, której produkcją zajęło się szwedzkie MachineGames. Tytuł odniósł sukces artystyczny i komercyjny, dzięki czemu trzy lata później mogła zadebiutować jego bezpośrednia kontynuacja – Wolfenstein II: The New Colossus. Rok 2019 przyniósł natomiast dwa spin-offy cyklu, w których stworzeniu ekipie MachineGames pomógł zespół Arkane Studios. Mowa o przygotowanym z myślą o zestawach VR Wolfensteinie: Cyberpilot, a także o nastawionym na zabawę w kooperacji Wolfensteinie: Youngblood.

Pomijając dwie najwcześniejsze produkcje autorstwa Muse Software, gry z serii Wolfenstein korzystają z kolejnych iteracji opracowanej przez studio id Software technologii id Tech (tej samej, która znalazła zastosowanie między innymi w cyklach Doom oraz Quake).

Wolfenstein III
Wolfenstein III

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Dziewiąta odsłona cyklu Wolfenstein, będąca kontynuacją gry Wolfenstein II: The New Colossus. W produkcji opracowanej przez szwedzkie studio Machine Games gracze ponownie wcielają się w walczącego z nazistami B.J. Blazkowicza.

PCPS5XSXSwitch

Wolfenstein: Alt History Collection
Wolfenstein: Alt History Collection

Akcji 25 czerwca 2020

Kompilacja czterech strzelanek FPP z serii Wolfenstein, opracowanych przez zespół Machine Games. W skład Wolfenstein: Alt History Collection wchodzą gry: Wolfenstein: The New Order, Wolfenstein: The Old Blood, Wolfenstein II: The New Colossus oraz Wolfenstein: Youngblood.

PCXSXPS4XONE

Wolfenstein: Youngblood
Wolfenstein: Youngblood

Akcji 26 lipca 2019

Stworzona przez studio MachineGames poboczna odsłona cyklu Wolfenstein - pierwsza gra z serii, którą można przejść w kooperacji. Jako córki B. J. Blazkowicza, Sophie i Jessica, trafiamy do opanowanego przez nazistów Paryża w latach 80. XX wieku. Naszym zadaniem jest wsparcie lokalnego ruchu oporu.

PCPS4XONESwitch

Wolfenstein: Cyberpilot
Wolfenstein: Cyberpilot

Akcji 26 lipca 2019

Wolfenstein Cyberpilot to gra akcji korzystająca z urządzeń wirtualnej rzeczywistości. Gracz wciela się w hakera, który pomaga paryskiemu ruchowi oporu w walce z nazistami poprzez włamywanie się do niemieckich systemów i przejmowanie kontroli nad ich robotami bojowymi.

PCPS4

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New Colossus

Akcji 27 października 2017

Kolejna odsłona bestsellerowej serii strzelanin FPP, a zarazem bezpośrednia kontynuacja gry Wolfenstein: The New Order, za której opracowanie odpowiada studio Machine Games. Akcja gry toczy się w 1961 roku – wybudzony ze śpiączki B.J. Blazkowicz i jego przyjaciele trafiają do okupowanych przez nazistów Stanów Zjednoczonych. Protagonista szybko znajduje wspólny język z przywódcami miejscowego ruchu oporu, w towarzystwie których rusza do walki z najeźdźcą. Podobnie jak miało to miejsce wcześniej, rozgrywka w Wolfenstein II: The New Colossus polega na eksploracji rozległych etapów, realizacji kolejnych celów misji i eliminacji zastępów zróżnicowanych przeciwników. Do naszej dyspozycji oddano szeroki wachlarz narzędzi mordu – wśród nich pojawia się nie tylko klasyczna broń palna, ale i bardziej wymyślne giwery. Warto odnotować, że po raz kolejny autorzy postanowili zrezygnować z regeneracji zdrowia na rzecz oldskulowego systemu apteczek. Całość charakteryzuje się trójwymiarową grafiką wysokiej jakości – w porównaniu z poprzedniczką podrasowano przede wszystkim tekstury i efekty specjalne, jakie towarzyszą wymianie ognia.

PCPS4XONESwitch

Wolfenstein: The New Order
Wolfenstein: The New Order

Akcji 20 maja 2014

Strzelanina z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), stanowiąca siódmą, pełnoprawną odsłonę cyklu Wolfenstein. Produkcją gry zajęło się szwedzkie studio Machine Games, założone przez byłych członków ekipy deweloperskiej Starbreeze Studios. Fabuła Wolfenstein: The New Order przedstawia alternatywną wersję historii, w której III Rzesza wygrała II wojnę światową. Główny bohater – B.J. Blazkowicz, amerykański weteran sił specjalnych – po wybudzeniu z ponad 20 letniej hibernacji ponownie musi stawić czoła nazistom. Rozgrywka polega przede wszystkim na anihilacji hord przeciwników przy użyciu różnego rodzaju broni, a także rozwiązywaniu nieskomplikowanych łamigłówek. Nowoczesna oprawa wizualna gry to zasługa wydajnego silnika id Tech 5, znanego chociażby z Rage i The Evli Within.

PCPS4XONEX360PS3

Wolfenstein
Wolfenstein

Akcji 18 sierpnia 2009

Powracająca po kilku latach przerwy, kolejna odsłona popularnej strzelaniny FPS, zapoczątkowanej jeszcze na komputerach 8-bitowych przez Castle Wolfenstein z 1981 roku. Posiadająca prawa do tytułu firma Activision produkcję gry powierzyła tym razem ekipie Raven Software, znanej m.in. z Quake’a IV czy cyklu Soldier of Fortune. W grze wcielamy się ponownie w agenta B.J. Blazkowicza, który próbuje pokrzyżować nazistom plany wynalezienia tajnej broni o nazwie Black Sun. Akcja toczy się w okupowanym przez Niemców fikcyjnym mieście Isenstadt, gdzie prężnie funkcjonują ogniska ruchu oporu. Ich pomoc okaże się zaś bezcenna przy realizacji kolejnych zróżnicowanych misji fabularnych. Oprócz nowoczesnej oprawy, nowa odsłona Wolfensteina oferuje jak zwykle bogaty arsenał broni – zarówno rzeczywistej, jak i fikcyjnej, oraz rozwijane w trakcie gry specjalne moce bohatera. Autorzy dopracowali też sztuczną inteligencję przeciwników i wprowadzili element morale, wpływający na zachowanie nazistów podczas walki.

PCX360PS3

Wolfenstein RPG
Wolfenstein RPG

RPG 11 maja 2009

Niezwykła próba połączenia jednej z najbardziej kultowych strzelanin wszech czasów z elementami turowej gry RPG. W grze wcielamy się w bohatera cyklu B.J. Blazkowicza, który pojmany przez agentów Trzeciej Rzeszy musi wydostać się na wolność i stawić czoła złu, sprowadzonemu na świat przez tajną jednostkę SS o nazwie Paranormal Division. Podobnie jak w grze macierzystej, akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, jednak sama walka zrealizowana została w systemie turowym.

iOS

Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection
Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection

Akcji 27 maja 2003

Kolejna odsłona kultowej serii pierwszoosobowych strzelanin osadzonych w alternatywnej wersji II wojny światowej. Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection to konwersja gry Return to Castle Wolfenstein opracowana specjalnie dla konsoli PlayStation 2. Ponownie wcielamy się w B.J. Blazkowicza, amerykańskiego komandosa do zadań specjalnych, który ma za zadanie powstrzymać Hitlera przed stworzeniem armii nieumarłych superżołnierzy. W tym celu protagonista musi zinfiltrować zamek Wolfenstein i wyeliminować zagrożenie w cyklu kilkunastu misji. W Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection pojawia się dodatkowa misja: prolog, w którym Blazkowicz ściera się z nazistami (w tym kilkoma nowymi wrogami) w egipskim mieście Ras el-Hadid. Mechanika rozgrywki oparta została na podstawowym wydaniu RtCW. Bohater walczy z przeważającymi siłami wroga za pomocą broni palnej z okresu II wojny światowej, a także bardziej futurystycznych pukawek. Dzięki elementom skradankowym może on też eliminować przeciwników po cichu. Oprócz kampanii fabularnej gra oferuje kilka wariantów rozgrywki wieloosobowej.

PS2

Return to Castle Wolfenstein: Tides of War
Return to Castle Wolfenstein: Tides of War

Akcji 27 maja 2003

Pierwszoosobowa strzelanina należąca do jednej z najsłynniejszych serii gier wszech czasów. Akcja Return to Castle Wolfenstein: Tides of War została osadzona w alternatywnej wersji II wojny światowej, w której Hitler usiłuje stworzyć armię nieumarłych superżołnierzy. Gracz wciela się w amerykańskiego komandosa B.J. Blazkowicza, którego zadaniem jest wyeliminowanie zagrożenia skupionego w tytułowym zamku Wolfenstein. Konsola Xbox również otrzymała własną edycję RtCW, wzbogaconą o dodatkową misję w Afryce – prolog przedstawiający wydarzenia sprzed pochwycenia głównego bohatera przez nazistów. Pod względem mechaniki Return to Castle Wolfenstein: Tides of War to pełnokrwista strzelanina z elementami skradanki. Blazkowicz dobrze radzi sobie z różnymi rodzajami broni palnej z okresu II wojny światowej, a także z futurystycznymi pukawkami. Na jego drodze pojawia się szereg wrogów: od zwykłych żołnierzy po mutanty, szkielety czy zombie.

XBOX

Return to Castle Wolfenstein
Return to Castle Wolfenstein

Akcji 20 listopada 2001

Osadzona w realiach II wojny światowej strzelanina FPS, będąca swoistą próbą odświeżenia legendarnego Wolfensteina 3D – przełomowej odsłony serii, której początki sięgają 1981 roku. Za powstanie gry odpowiada nieznane wcześniej studio Gray Matter, choć nad całością prac czuwali twórcy oryginału ze studia id Software. W grze wcielamy się w amerykańskiego agenta polskiego pochodzenia, B.J. Blazkowicza, który ma za zadanie powstrzymać tajny projekt nazistów, mający na celu wskrzeszenie księcia Henryka I i wykorzystanie jego mocy celem zyskania przewagi w wojnie. Podczas swej misji nasz protagonista musi stawić czoła zróżnicowanym przeciwnikom, wśród których znajdą się nie tylko żołnierze SS, ale i efekty tajnych niemieckich eksperymentów oraz siły nadprzyrodzone. Mocną stroną gry jest tryb multiplayer, w którym gracze dzielą się na aliantów oraz nazistów, a każda ze stron ma do wykonania określone cele. Wysoki poziom oprawy wizualnej zapewnia zaś zmodyfikowany silnik Quake’a III.

PC

Spear of Destiny
Spear of Destiny

Akcji 2 września 1992

Kontynuacja niezwykle popularnej strzelaniny od studia id Software Wolfenstein 3D. Spear of Destiny ukazało się w 1992 roku, a więc wkrótce po premierze części pierwszej, w związku z czym różnice w mechanice i wykonaniu pomiędzy dwoma tytułami są nieznaczne. Gracze ponownie wcielają się w Williama B.J. Blazkowicza, amerykańskiego komandosa od zadań specjalnych wysłanego do nazistowskich Niemiec. Tym razem jego zadaniem jest odzyskanie legendarnej Włóczni Przeznaczenia, którą hitlerowcy na początku II Wojny Światowej wywieźli z Wersalu i umieścili w niedostępnej twierdzy. Spear of Destiny oferuje kilkanaście nowych map i kilku niespotykanych wcześniej przeciwników. W odróżnieniu od Wolfensteina 3D, etapy nie są podzielone na epizody, lecz stanowią spójną, długą misję, której zwieńczeniem jest pojedynek z Adolfem Hitlerem. Rozgrywka jednak pozostała niezmienna – obserwując akcję z widoku pierwszoosobowego gracz przemierza korytarze wypełnione wrogami, z którymi walczy głównie przy użyciu broni palnej. Pokonanie bossa z reguły nagradzane jest otrzymaniem klucza odblokowującego przejście do kolejnej lokacji.

PC

Wolfenstein 3D
Wolfenstein 3D

Akcji 5 maja 1992

Kultowa strzelanina z 1992 roku nazywana często „pradziadem” trójwymiarowych FPS-ów. Wolfenstein 3D jest dziełem słynnego studia id Software, odpowiedzialnego również za markę Doom i Quake. Gracz wciela się w Williama „B.J.” Blazkowicza, agenta alianckich sił specjalnych, który wykonuje najbardziej niebezpieczne misje na terenie wroga. Blazkowicz zostaje wysłany do nazistowskich Niemiec w celu spenetrowania zamku Hollehammer, w którym przygotowywany jest tajny projekt superżołnierza. Kampania dla jednego gracza składa się z sześciu epizodów, które zaczynają się od ucieczki z tytułowej twierdzy Wolfenstein. Przemierzając korytarze zamkniętych lokacji, gracz walczy z rozmaitymi przeciwnikami: od psów bojowych, przez szeregowych żołnierzy, po potężne mutanty – na końcu każdego etapu czeka silny boss. W walce bohater posługuje się nożem i kilkoma rodzajami broni palnej. Poziomy zbudowane są niczym labirynty, a nadrzędnym zadaniem gracza jest odnalezienie klucza do wyjścia i przejście do kolejnej lokacji.

PCX360PS3iOSGBA