Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Quake - seria gier

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wiaulną oraz rozbudowany tryb rozgrywki wieloosobowej.

Początki serii sięgają drugiej połowy lat 90. ubiegłego wieku. Po sukcesie pierwszych gier z cyklu Doom studio deweloperskie id Software skupiło się na nowym projekcie, który miał wykorzystać potencjał nowego silnika, generującego obraz 3D w czasie rzeczywistym. W prace nad Quake zaangażowali się m.in. John Cormack, Michael Abrash, American McGee oraz John Romero. Pomimo tego, że wydana w 1996 roku na pecetach gra posiadała jedynie szczątkowo zarysowaną fabułę, zachwyciła graczy z uwagi na oprawę wizualną wyznaczającą nowe standardy oraz w pełni funkcjonalny tryb multiplayer. Kolejna odsłona cyklu pojawiła się w sprzedaży zaledwie rok później i powtórzyła sukces „jedynki”. Nieco dłużej, bo dwa lata fani musieli czekać na premierę Quake III: Arena (1999) i kolejnych sześć na Quake IV (2005). W późniejszym okresie pojawiały się jedynie spin-offy pokroju Enemy Territory: Quake Wars (2007) czy Quake Live (2010).

Gry z serii Quake nie posiadają spójnej linii fabularnej. Pierwsza odsłona cyklu w założeniach scenariusza przypomina Doom – gracze wcielają się w komandosa podróżującego pomiędzy wymiarami z zadaniem zniszczenia zamieszkujących je potworów. W Quake II motywem przewodnim jest atak na planetę obcych – Strogossów, którzy zagrażają Ziemi. Wątek wojny z kosmitami kontynuuje Quake IV. Z kolei akcja Quake III toczy się na arenie gladiatorów, zbudowanej przez prastarą rasę Vadrigar, a wśród dostępnych wojowników pojawiają się postaci znane zarówno z serii Quake (Ranger, Wrack, Bitterman, Tank Jr., Grunt, Major, Visor) jak i Doom (Doomguy, Crash, Phobos).

Wspólne elementy gier z cyklu Quake to przede wszystkim widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP), dynamiczne sekwencje walki z użyciem głównie broni dystansowych, a także rozbudowany tryb potyczek wieloosobowych za pośrednictwem sieci Internet lub LAN.

Od samego początku seria Quake zwracała uwagę wysokiej jakości oprawą wizualną, co było zasługą niezwykle nowoczesnego jak na swoje czasy silnika Quake Engine, pozwalającego renderować obraz 3D w czasie rzeczywistym. Jego kolejne generacje, przemianowane na id Tech do dzisiaj znajdują zastosowanie w grach tworzonych przez studio id Software.

Quake Champions
Quake Champions

Akcji 2019

Kolejna odsłona legendarnej serii strzelanin FPP studia id Software, która zasłynęła głównie dzięki doskonale zrealizowanym i wyważonym trybom rozgrywki wieloosobowej. Quake Champions koncentruje się właśnie na tym aspekcie zabawy, rezygnując z klasycznego trybu kampanii na rzecz dynamicznej rozgrywki dla wielu graczy, toczonej w kilku zróżnicowanych trybach PvP. Jedną z największych i najbardziej kontrowersyjnych nowości jest tu oddanie w ręce graczy wielu odmiennych postaci, dysponujących innymi zdolnościami specjalnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu podczas zabawy można kontrolować bohatera, którego styl walki najbardziej odpowiada naszym preferencjom. Twórcy gry dołożyli jednak wszelkich starań, aby umiejętności poszczególnych postaci nie zapewniały istotnej przewagi podczas potyczek, a ich wynik rozgrywek uzależniony był – podobnie jak we wcześniejszych odsłonach serii – przede wszystkim od zdolności samych graczy.

PC

Quake Arena Arcade
Quake Arena Arcade

Akcji 15 grudnia 2010

Reedycja popularnej pecetowej strzelaniny Quake III: Arena (wraz z dodatkiem Team Arena), opracowana przez Pi Studios. Ogólne założenia rozgrywki w Quake Arena Arcade pozostały zgodne z pierwowzorem, a całość koncentruje się przede wszystkim na dynamicznych pojedynkach wieloosobowych, rozgrywających się na ponad 40 zróżnicowanych arenach, z których większość zaczerpnięta została właśnie z trzeciej części cyklu. Zmagania mogą toczyć się w kilku typowych trybach rozgrywki, zaś arsenał dostępnych broni składa się głównie ze sprzętu doskonale znanego fanom serii id Software. Główną różnicę w stosunku do oryginału stanowi dostosowanie mechaniki zabawy do specyfiki konsol, co przełożyło się m.in. na cały szereg ułatwień.

X360

Quake Live
Quake Live

Akcji 24 lutego 2009

Przygotowana przez twórców ze studia id Software darmowa odsłona popularnej serii strzelanin FPS, stanowiąca zmodyfikowaną wersję trzeciej części Quake’a wraz z dodatkiem Team Arena. Całość koncentruje się więc przede wszystkim na rywalizacji wieloosobowej, toczonej w jednym z typowych trybów zabawy na znanych fanom serii mapach. Quake Live przygotowany został z myślą o graczach reprezentujących różny stopień zaawansowania, zaś podstawowym elementem odróżniającym grę od właściwej trzeciej odsłony serii jest zwiększenie znaczenia aspektów społecznościowych. Przekłada się to zaś m.in. na dedykowany serwis internetowy, opcje pozwalające na tworzenie własnych list znajomych, rozbudowane statystyki sieciowe oraz uczestnictwo w rozmaitych turniejach z cennymi nagrodami. Całość dystrybuowana jest za darmo, jednak w zamian za to użytkownicy zmuszeni zostali do oglądania reklam, za których implementację odpowiedzialna jest firma IGA Wordlwide.

PC

Enemy Territory: Quake Wars
Enemy Territory: Quake Wars

Akcji 28 września 2007

Opracowana przez studio Splash Damage we współpracy z firmą id Software sieciowa strzelanina FPS, stanowiąca połączenie uniwersum kultowej serii Quake z mechaniką darmowej modyfikacji do gry Return to Castle Wolfenstein o nazwie Enemy Territory. Akcja gry osadzona została w roku 2065, kiedy to bezlitosna rasa Stroggów ląduje na Ziemi celem zniszczenia jej mieszkańców. W obronie niebieskiej planety staje elitarny oddział komandosów o nazwie Global Defense Force (GDF), zaś gracze mogą opowiedzieć się zarówno po jednej, jak i drugiej stronie konfliktu. Pomimo faktu, że Enemy Territory: Quake Wars koncentruje się wyłącznie na trybie wieloosobowym, gra oferuje kilkanaście misji, podczas których gracze wykonują z góry określone cele, polegające m.in. na obronie ważnych punktów strategicznych czy frontalnym ataku na bazę wroga. Rozgrywka nastawiona jest na współpracę w grupie, a każdy z uczestników zabawy reprezentuje jedną z pięciu odmiennych klas postaci i ma do wypełnienia inne role.

PCX360PS3

Quake 4
Quake 4

Akcji 18 października 2005

Czwarta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu strzelanin FPS, opracowana przez studio Raven Software pod ścisłym nadzorem twórców z id Software. W odróżnieniu od poprzedniej części serii, w Quake 4 znów jest obecny rozbudowany tryb jednoosobowy, którego akcja rozgrywa się tuż po wydarzeniach ukazanych w grze Quake II. Pokonanie przywódcy Stroggów, Makrona, nie przypieczętowało ostatecznej klęski wrogiej rasy, która zdołała się przegrupować i powołać do życia nowego, jeszcze groźniejszego lidera. W obliczu zagrożenia, do akcji wkracza specjalna grupa komandosów z zadaniem ostatecznego rozprawienia się z przeciwnikiem. Pod względem mechaniki, tytuł oferuje typowy dla serii ładunek akcji, choć podczas zabawy pojawiają się również proste zadania fabularne. W kwestii wyglądu przeciwników oraz arsenału broni nie dokonano drastycznych zmian. Nowość stanowi jednak fakt, że główny bohater w wyniku eksperymentów medycznych posiadł specjalne implanty, pozwalające mu siać jeszcze większe zniszczenie.

PCX360

Ultimate Quake
Ultimate Quake

Akcji 10 listopada 2001

Wydany przez koncern Activision specjalny pakiet gier, obejmujący trzy pierwsze części kultowego cyklu strzelanin FPS Quake autorstwa studia id Software. W skład zestawu o nazwie Ultimate Quake weszły wydane w latach 1996-97 gry Quake oraz Quake II, które ustanowiły nowe standardy w swoim gatunku, zarówno pod względem oprawy graficznej, jak i niezwykle rozbudowanych trybów rozgrywki wieloosobowej. Pakiet uzupełnia wydana w roku 1999 gra Quake III: Arena, która, w odróżnieniu od dwóch poprzednich części cyklu, koncentruje się wyłącznie na rywalizacji w trybie multiplayer (ze szczątkowym trybem jednoosobowym polegającym na rywalizacji z botami).

PC

Quake III: Revolution
Quake III: Revolution

Akcji 26 marca 2001

Pierwsza konsolowa odsłona niezwykle popularnej serii strzelanin FPS, łącząca cechy podstawowej edycji gry Quake III: Arena z nowościami zaimplementowanymi w dodatku Team Arena. Podobnie jak pecetowy pierwowzór, gra Quake III: Revolution koncentruje się przede wszystkim na trybie wieloosobowym w ramach sześciu odmiennych wariantów, pozwalających na wspólną zabawę max. czterech graczy na podzielonym ekranie. Do dyspozycji uczestników oddano trzydzieści częściowo oryginalnych map oraz arsenał dwunastu narzędzi zagłady. Podobnie jak w pecetowym oryginale, w grze dostępna jest również kampania single player, pozwalająca na rywalizację z botami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. W tym trybie możemy trenować swojego bohatera od podstaw, gdyż pokonywanie kolejnych wyzwań skutkuje wzrostem jego umiejętności, dzięki czemu staje się skuteczniejszy w konfrontacji z coraz silniejszymi wrogami.

PS2

Quake III: Arena
Quake III: Arena

Akcji 3 grudnia 1999

Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier firmy id Software i jeden z najważniejszych tytułów w historii sieciowych strzelanin FPS. Największym wyróżnikiem Quake III: Arena jest fakt, że po dwóch poprzednich odsłonach cyklu, przeznaczonych zarówno do zabawy w trybie multi-, jak i single player, deweloperzy postanowili skoncentrować się całkowicie na aspekcie sieciowej rywalizacji pomiędzy graczami. Podstawową formą zabawy są tu więc potyczki pomiędzy dwiema drużynami, toczone według ściśle określonych zasad. Co prawda Quake III: Arena umożliwia także zabawę dla jednego gracza, jednak polega ona wyłącznie na rywalizacji z kierowanymi przez sztuczną inteligencję botami i może być traktowana jako swoisty trening przed właściwą rozgrywką wieloosobową.

PC

Quake II
Quake II

Akcji 7 grudnia 1997

Kontynuacja przełomowej strzelaniny FPS studia id Software, która - jak wydana rok wcześniej poprzedniczka - ustanawia nowe standardy graficzne za sprawą podrasowanego silnika idTech 2. Akcja gry Quake II rozgrywa się w odległej przyszłości, w której ludzkość nawiązała kontakt z biomechaniczną rasą technologicznie zaawansowanych Stroggów. Kiedy okazało się, że potajemnie planują oni podbój Ziemi, do akcji wysłana została elitarna jednostka kosmicznych marines. Ekipa została jednak kompletnie rozbita, a jedynym ocalałym członkiem zespołu jest gracz, od którego poczynań zależą dalsze losy Ziemian. W porównaniu z pierwszą odsłoną serii, Quake II cechuje się znacznie bogatszą warstwą fabularną, a także mocno zmodyfikowanym arsenałem dostępnych broni. Poszczególne poziomy zostały również mocno rozbudowane i utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Mocną stroną gry pozostał jednak tryb wieloosobowy, umożliwiający zabawę do 16 graczy w kilku zróżnicowanych typach rozgrywki.

PCX360PS1

Quake
Quake

Akcji 22 czerwca 1996

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej. Akcja gry Quake rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, w której rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów i sprowadzenia na ludzi zagrożenia ze strony istot z piekła rodem. Podczas zabawy wcielamy się w postać bezimiennego bohatera, który jako ostatnia nadzieja ludzkości przenosi się między wymiarami, próbując zażegać niebezpieczeństwo. Podczas gry eksplorujemy zróżnicowane i niezwykle klimatyczne lokacje, siejąc spustoszenie za pomocą ośmiu rodzajów broni, a naszym celem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się główny boss - Shub-Niggurath. Jednym z największych atutów gry jest rozbudowany multiplayer, oferujący możliwość zabawy w kilku zróżnicowanych trybach, przeznaczonych dla max. 16 graczy.

PC