Seria Quake - seria gier
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wiaulną oraz rozbudowany tryb rozgrywki wieloosobowej.
Początki serii sięgają drugiej połowy lat 90. ubiegłego wieku. Po sukcesie pierwszych gier z cyklu Doom studio deweloperskie id Software skupiło się na nowym projekcie, który miał wykorzystać potencjał nowego silnika, generującego obraz 3D w czasie rzeczywistym. W prace nad Quake zaangażowali się m.in. John Cormack, Michael Abrash, American McGee oraz John Romero. Pomimo tego, że wydana w 1996 roku na pecetach gra posiadała jedynie szczątkowo zarysowaną fabułę, zachwyciła graczy z uwagi na oprawę wizualną wyznaczającą nowe standardy oraz w pełni funkcjonalny tryb multiplayer. Kolejna odsłona cyklu pojawiła się w sprzedaży zaledwie rok później i powtórzyła sukces „jedynki”. Nieco dłużej, bo dwa lata fani musieli czekać na premierę Quake III: Arena (1999) i kolejnych sześć na Quake IV (2005). W późniejszym okresie pojawiały się jedynie spin-offy pokroju Enemy Territory: Quake Wars (2007) czy Quake Live (2010).
Gry z serii Quake nie posiadają spójnej linii fabularnej. Pierwsza odsłona cyklu w założeniach scenariusza przypomina Doom – gracze wcielają się w komandosa podróżującego pomiędzy wymiarami z zadaniem zniszczenia zamieszkujących je potworów. W Quake II motywem przewodnim jest atak na planetę obcych – Strogossów, którzy zagrażają Ziemi. Wątek wojny z kosmitami kontynuuje Quake IV. Z kolei akcja Quake III toczy się na arenie gladiatorów, zbudowanej przez prastarą rasę Vadrigar, a wśród dostępnych wojowników pojawiają się postaci znane zarówno z serii Quake (Ranger, Wrack, Bitterman, Tank Jr., Grunt, Major, Visor) jak i Doom (Doomguy, Crash, Phobos).
Wspólne elementy gier z cyklu Quake to przede wszystkim widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP), dynamiczne sekwencje walki z użyciem głównie broni dystansowych, a także rozbudowany tryb potyczek wieloosobowych za pośrednictwem sieci Internet lub LAN.
Od samego początku seria Quake zwracała uwagę wysokiej jakości oprawą wizualną, co było zasługą niezwykle nowoczesnego jak na swoje czasy silnika Quake Engine, pozwalającego renderować obraz 3D w czasie rzeczywistym. Jego kolejne generacje, przemianowane na id Tech do dzisiaj znajdują zastosowanie w grach tworzonych przez studio id Software.