Seria Doom - seria gier
Osadzona w realiach science fiction seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS), której pierwsze odsłony okazały się prekursorami gatunku. Cykl wykreowało studio id Software, zaś w jego rozwój angażowały się również zespoły deweloperskie Midway Games oraz Nerve Software. Za twórców oryginalnego Dooma uważa się Johna Carmacka, Toma Halla oraz Johna Romero.
Pierwszy Doom ukazał się w 1993 roku na komputerach z systemem MS-DOS, by z czasem doczekać się konwersji na inne platformy sprzętowe. Gra zasłynęła możliwością poruszania się w trzecim wymiarze (w górę i w dół) oraz zupełnie nowym trybem w zabawie multiplayer: popularnym obecnie deathmatchem. Deweloperzy nie kazali fanom długo czekać na kontynuację. Druga część, Doom II: Hell of Earth, ukazała się rok później i korzystała ze sprawdzonych założeń znanych z pierwowzoru. Kolejne lata zaowocowały spin-offami Final Doom i przeznaczonym na konsolę Nintendo 64 Doom 64. Dalszy rozwój cyklu wstrzymano na jakiś czas, by ostatecznie w 2004 roku na półki sklepowe trafił Doom 3. Tytuł doczekał się jeszcze dodatku Doom 3: Ressurection of Evil w 2005. W 2008 oficjalnie potwierdzono prace nad czwartą główną odsłoną serii, jednak po zamieszaniu związanym z przejęciem id Software przez ZeniMax Media, prace nad nią wstrzymano w 2013. Rok wcześniej studio id Software zdecydowało się wypuścić Doom 3 BFG Edition, czyli odświeżoną wersję przeboju na silniku id Tech 5. Ostatecznie marka doczekała się rebootu w roku 2016, kiedy to ukazała się odsłona zatytułowana zwyczajnie Doom, odświeżająca założenia serii. W 2020 wydano jej sequel, Doom Eternal, rozwijający unowocześnioną formułę. Cykl uzupełniają również trzy spin-offy wydane na smartfony: Doom RPG, Doom Resurrection oraz Doom II RPG i przeznaczone na gogle rzeczywistości wirtualnej Doom VFR z 2017 r.
Wspólnym elementem wszystkich części jest postać głównego bohatera. Bezimienny heros (czasami określany jako Doom Guy) staje w nich do walki z hordami obcych i demonów zagrażających rodzajowi ludzkiemu. Fabułę uporządkowano i rozwinięto dopiero w Doom 3, gdzie protagonista okazuje się jedynym człowiekiem, któremu udało się przetrwać atak żądnych krwi demonów z innego wymiaru na marsjańską kolonię. Jak przystało na serię FPS-ów, w poszczególnych odsłonach cyklu gracz otrzymuje do dyspozycji spory arsenał broni, z legendarną dwururką i piłą mechaniczną na czele. Rozgrywka ma przy tym zręcznościowy charakter – szybkość reakcji i celne oko są ważniejsze niż stosowanie określonych strategii w trakcie walk.
Od samego początku swojego istnienia pierwsze gry z cyklu uznawane są za przełomowe jeżeli chodzi o aspekty wizualne. Za najważniejsze osiągnięcie serii uznaje się ustanowienie grafiki 3D jako standardu w pierwszoosobowych strzelaninach. Według szacunków studia id Software, łączna sprzedaż gier z uniwersum Doom sięga kilkunastu milionów egzemplarzy. Marka doczekała się także własnego komiksu, cyklu powieściowego (pióra Dafydd ab Hugha i Brada Linaweavera), gry planszowej, a także ekranizacji (film Doom z 2005 roku w reżyserii Andrzeja Bartkowiaka i wypuszczony w 2019 r. Doom: Annihilation).