Wiadomość kompendia 1 minuta temu

autor: Retromaniak

Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne]

Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o grze Sid Meier's Civilization VI, czyli kolejnej odsłonie kultowego cyklu strategii turowych, powstałej w założonym przez samego Sida Meiera studiu Firaxis Games. Zawarte tu informacje będą przez nas systematycznie uaktualniane - nie tylko przed premierą gry, ale także po jej rynkowym debiucie.

Gra Sid Meier’s Civilization VI to szósta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu turowych gier strategicznych, zapoczątkowanego w 1991 roku na komputerach PC i firmowanego nazwiskiem jednej z najbardziej ikonicznych postaci w świecie gier wideo – Kanadyjczyka Sida Meiera. W niniejszym artykule zebraliśmy dla Was wszystkie informacje, dotyczące tej najnowszej superprodukcji studia Firaxis Games. Kompendium będzie systematycznie uaktualniane, w miarę pojawiania się wszelkich istotnych faktów – nie tylko przed premierą, ale również po rynkowym debiucie gry.

Aktualizacja #14: Udostępnienie cywilizacji Polski (dział 2.5. i 2.6.), zimowa aktualizacja (dział 5.3.), pierwsze płatne DLC (dział 5.4.), nowe materiały wideo (dział 6.3.).

Aktualizacja #13: Aktualizacja Fall 2016 Update (dział 5.3.), kolejne rekordy sprzedaży (dział 5.2.).

Aktualizacja #12: Kolejne spekulacje na temat obecności Polski (dział 2.6.), sterowniki GeForce 375.57 WHQL (dział 4.), pierwsze recenzje i wyniki sprzedażowe (dział 5.2.).

Aktualizacja #11: Gorgo, czyli alternatywna władczyni cywilizacji Grecji (dział 2.5.), sterowniki Radeon Software Crimson Edition 16.10.2. (dział 4.), premiera gry i zwiastun premierowy (dział 5.), zestaw samouczków na premierę (dział 6.2.).

Aktualizacja #10: Nowe nacje – Arabia i Rosja (dział 2.5.).

Aktualizacja #9: Nowe nacje – Grecja, Rzym i Sumeria (dział 2.5.), minimalne i zalecane wymagania sprzętowe (dział 4.3.), nowe materiały z rozgrywki (dział 6.1.).

Aktualizacja #8: Nowe nacje – Kongo i Norwegia (dział 2.5.).

Aktualizacja #7: Kolejne nacje – Hiszpanie i Hindusi (dział 2.5.), wydanie kolekcjonerskie 25th Anniversary Edition (dział 5.1.).

Aktualizacja #6: Nowe nacje – Niemcy i Scytowie (dział 2.5.).

Aktualizacja #5: Kolejna nacja – Brazylijczycy (dział 2.5.), potwierdzenie udziału Seana Beana (dział 4.2.), nowe materiały z rozgrywki (dział 6.1.).

Aktualizacja #4: Kolejna nacja – Francuzi (dział 2.5.), charakterystyki poszczególnych cywilizacji (dział 2.5.).

Aktualizacja #3: Nowinki techniczne i współpraca z firmą AMD (dział 4.), oprawa muzyczna (dział 4.1.), wcześniejszy dostęp do nacji Azteków przy zamówieniach przedpremierowych (dział 2.5 oraz 5.), materiały wideo z charakterystykami kolejnych nacji (dział 2.5.).

Aktualizacja #2: Liczba grywalnych cywilizacji (dział 2.5.), nowe materiały z rozgrywki (dział 6.1.).

Aktualizacja #1: Szczegóły dotyczące mechaniki rozbudowy miast (dział 2.1.), spekulacje na temat Seana Beana w roli narratora (dział 4.1.), przedpremierowy materiał z rozgrywki (dział 6.1.).

Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  1. 1. Informacje ogólne (1.1. Zapowiedź gry)
  2. 2. Mechanika (2.1. Nowy sposób rozbudowy miast, 2.2. Kwestia rozwoju naukowego, 2.3. Dyplomacja, 2.4. Walka, 2.5. Lista grywalnych cywilizacji, 2.6. Cywilizacja Polski)
  3. 3. Tryby gry
  4. 4. Kwestie techniczne (4.1. Oprawa muzyczna, 4.2. Narrator, 4.3. Wymagania sprzętowe)
  5. 5. Premiera gry (5.1. Edycje standardowe i specjalne, 5.2. Pierwsze recenzje i wyniki sprzedażowe, 5.3. Aktualizacje, 5.4 Dodatki DLC)
  6. 6. Inne multimedia (6.1. Materiały z rozgrywki, 6.2. Zestaw samouczków na premierę, 6.2. tvgry.pl)

Wydana w roku 1991 gra Sid Meier’s Civilization, stworzona przez kanadyjskiego programistę i projektanta Sida Meiera dla firmy Microprose, okazała się jednym z najbardziej przełomowych tytułów w dziejach elektronicznej rozrywki i przez długie lata niedoścignionym wzorem dla kolejnych twórców gier strategicznych. Przede wszystkim jednak rozsławiła na całym świecie nazwisko jej autora, czyniąc go jedną z najbardziej zasłużonych i rozpoznawalnych postaci w branży gier. W latach 1994-2014 ukazały się cztery kolejne, pełnoprawne odsłony serii oraz cała masa spin-offów, z których najważniejsze to Sid Meier’s Colonization (1994), Sid Meier’s Alpha Centauri (1999), Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth (2014) oraz mobilno-konsolowa subseria Civilization Revolution.

Kolejne gry z serii Civilization, firmowane niezmiennie nazwiskiem Sida Meiera, wciąż rozchodzą się jak świeże bułeczki, a liczba sprzedanych na całym świecie egzemplarzy wszystkich odsłon serii wynosi prawie 33 miliony (z czego 8 milionów stanowi sama Civilization V). Niewielu graczy zdaje sobie jednak sprawę z faktu, że legendarny twórca pełnił rolę głównego projektanta jedynie w przypadku kultowej, pierwszej odsłony cyklu. W pozostałych częściach serii tę odpowiedzialną funkcję powierzano zaś takim designerom, jak Brian Reynolds (Civilization II), Jeff Briggs (Civilization III), Soren Johnson (Civilization IV) oraz Jon Shafer (Civilization V). Począwszy od 1997 roku, za wszystkie gry firmowane nazwiskiem Sida Meiera odpowiada założone przez niego samego studio Firaxis Games. Ta sama ekipa jest również producentem szóstej, pełnoprawnej odsłony cyklu Civilization.

1.1. Zapowiedź gry

Gra Sid Meier’s Civilization VI została oficjalnie zapowiedziana 11 maja 2016 roku. Z ujawnionych w tym dniu informacji dowiedzieliśmy się, że tytuł ukaże się wyłącznie na komputerach PC w dniu 21 października, a jego światowym wydawcą – podobnie jak w przypadku Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth – zostanie firma 2K Games, będąca częścią koncernu Take-Two Interactive. Prace nad kolejną pełnoprawną odsłoną legendarnej serii powierzono temu samemu zespołowi deweloperskiemu studia Firaxis Games, który odpowiadał za oba oficjalne rozszerzenia do Civilization V, tzn. Bogowie i Królowie oraz Nowy Wspaniały Świat. Rolę głównego projektanta gry piastować miał tym razem Ed Beach, zaś sam szef studia – Sid Meier – przejął ponownie duchowy i artystyczny patronat nad produkcją, nie angażując się osobiście w prace deweloperskie.

Sid Meier's Civilization VI zwiastun #1 (PL)

Sid Meier's Civilization VI zwiastun #1 (PL) [1:44]

Pierwszy zwiastun Sid Meier's Civilization VI – kolejnej części cyklu strategii turowych sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera.

Przy okazji oficjalnej zapowiedzi gry, studio Firaxis Games opublikowało pierwszy zwiastun nadchodzącej produkcji i ujawniło całą masę szczegółów dotyczących mechaniki rozgrywki, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzonych w niej nowości. Jednocześnie umożliwiono składanie zamówień przedpremierowych na finalną wersję Civilization VI, dostępną za pośrednictwem platformy Steam lub oficjalnego sklepu wydawcy – 2K Store.

2. Mechanika

Zaplanowana jako swoisty restart marki gra Sid Meier’s Civilization V stanowiła ukłon w stronę nowego pokolenia graczy, którzy nie zetknęli się dotąd z tą legendarną serią. Efektem takiego podejścia twórców były zaś liczne uproszczenia względem poprzednich odsłon cyklu, które nie spodobały się weteranom Cywilizacji. Częściowe rozwiązanie tego problemu przyniosły dopiero oba oficjalne dodatki, wprowadzając wiele elementów znanych z poprzedniczek, a nieobecnych w podstawowej wersji gry. W założeniu twórców, Sid Meier’s Civilization VI to gra skierowana zarówno do największych weteranów serii, jak i całkiem początkujących graczy, którym w poznaniu tajników zabawy pomaga przystępny i rozbudowany samouczek. Deweloperzy nie chcieli powielać błędów popełnionych przy okazji poprzedniczki, a większość nowości wprowadzonych przez dodatki do piątej części serii znalazło się także i w „szóstce”. W grze powraca więc heksagonalna mapa, archeologia, religia, szlaki handlowe, a także system szpiegostwa oraz rozwijania kultury. Inne istotne elementy rozgrywki zostały zaś znacząco zmodyfikowane bądź rozszerzone.

Civilization VI wprowadza do mechaniki rozgrywki sporą liczbę nowości. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Civilization VI wprowadza do mechaniki rozgrywki sporą liczbę nowości.

Ogólne założenia rozgrywki pozostały jednak zgodne z tradycją serii. Sid Meier’s Civilization VI to turowa gra strategiczna, należąca do segmentu 4X, w której stajemy na czele jednej z historycznych cywilizacji, a następnie prowadzimy ją przez kolejne etapy rozwoju – od epoki kamienia łupanego aż po erę informacyjną. Podczas zabawy toczymy wojny, paramy się dyplomacją, rozwijamy kulturę i stawiamy czoła największym historycznym przywódcom, prowadząc swoją nację do zwycięstwa, możliwego do osiągnięcia na pięć różnych sposobów.

2.1. Nowy sposób rozbudowy miast

Pierwszą kluczową nowinką wprowadzoną w Civilization VI jest sposób w jaki rozwijać będziemy miasta. Podobnie jak w grze Endless Legend studia Amplitude, zajmują one teraz więcej niż jedno pole na mapie, a gracze mogą wybierać miejsca, w których wraz ze wzrostem liczby ludności powstawać będą kolejne dzielnice metropolii. Zostały one podzielone na cztery różne kategorie, tzn. dzielnice przemysłowe, naukowe, handlowe oraz wojskowe, a dodatkowo niektóre cywilizacje otrzymały swoje własne unikalne rodzaje. Podczas rozgrywki możemy również wpływać na zabudowę, wchodzącą w skład tych pól. Przykładowo, najpierw postawimy bibliotekę, potem po wynalezieniu edukacji dodamy uniwersytet, a po dotarciu do czasów współczesnych otrzymamy opcję wybudowania laboratoriów badawczych.

W zależności od miejsca, w którym zostaną one utworzone, poszczególne dzielnice nieść mogą ze sobą szereg dodatkowych korzyści, a w przypadku miast przeciwnika informować nas o roli, jaką dana osada pełni w jego imperium. Przydatne bonusy do produkcji otrzymamy więc np. po wybudowaniu dystryktu przemysłowego na złożach minerałów. Z kolei dodatkowych funduszy dostarczyć może nam dystrykt handlowy umiejscowiony nad rzeką. Innym elementem, który wpłynie na nasze decyzje będzie fakt, że cuda świata również zajmują odrębne pole, zaś wiele z nich posiada konkretne wymagania odnośnie miejsca budowy. I tak np. dzielnica teatralna otrzyma premię, jeśli będzie sąsiadowała z cudem świata. Specyficzną rolę w grze spełniają także obozy militarne, które zapewniają otoczonemu murami miastu dodatkowy atak w turze. Jest to zaś element o tyle ważny, że podobnie jak w poprzedniej części Cywilizacji, miasta mogą samodzielnie niszczyć jednostki przeciwników. Wszystko razem tworzy system wzajemnych powiązań, który w dużym stopniu uatrakcyjnia nam zabawę.

Nowy sposób rozbudowy miast w grze Civilization VI. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Nowy sposób rozbudowy miast w grze Civilization VI.

2.2. Kwestia rozwoju naukowego

Kolejne nowości czekają na fanów cyklu w dziedzinie rozwoju naukowego naszej cywilizacji. Chociaż twórcy nie porzucili klasycznego drzewka technologicznego, które nie zmieniało się praktycznie od samego początku serii, to postanowili nieco uatrakcyjnić ten element zabawy. W efekcie prawie do każdego wynalazku przypisany jest dodatkowy miniquest, który po wypełnieniu zapewnia nam 50% premii do badań nad daną technologią. W praktyce system ten jest całkowicie naturalny i dopasowuje się do naszego stylu rozgrywki. Przykładkowo, zakładając pierwsze miasto nad morzem, otrzymamy praktycznie na starcie możliwość szybszego rozwoju marynarki. Z drugiej strony, cywilizacja rozwijająca się w centrum kontynentu będzie miała spore trudności z opracowywaniem technologii morskich. W zamian za to może jednak skuteczniej wyspecjalizować się w rolnictwie bądź wydobyciu cennych kruszców.

2.3. Dyplomacja

Istotne zmiany wprowadzone zostały także w systemie dyplomacji. W Civilization VI każdy komputerowy przywódca posiada teraz specyficzne agendy, czyli innymi słowy schematy zachowania, wpływające na jego politykę wewnętrzną oraz stosunki z sąsiadami. Pierwsza z nich jest czynnikiem stałym i wynika bezpośrednio z charakteru danego przywódcy, pozostałe zostały ukryte i przyznawane są losowo w miarę postępów rozgrywki. Poznajemy je zaś, korzystając z pomocy szpiegów lub uważnie obserwując zachowanie oponenta. Przykładowo, jeżeli nasz przeciwnik obsesyjnie buduje kolejne cuda świata, a nasze imperium jest w tym wyraźnie lepsze, to będzie on starał się zniwelować tą przewagę, np. atakując miasta posiadające unikalne budowle, na których szczególnie mu zależy.

2.4. Walka

W Civilization VI zrezygnowano z kilku nietrafionych pomysłów „piątki”. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
W Civilization VI zrezygnowano z kilku nietrafionych pomysłów „piątki”.

Niezwykle ważnym elementem każdej odsłony serii jest oczywiście konflikt zbrojny. W grze Civilization V wprowadzono dość rewolucyjną zmianę, która sprawiała, że na danym polu mogła przebywać tylko pojedyncza jednostka. W przypadku „szóstki”, twórcy postanowili złagodzić nieco to obostrzenie, ułatwiając tym samym przemieszczanie się wojsk po planszy i dodając do rozgrywki kolejny aspekt strategiczny. Dzięki niemu wojska wsparcia, takie jak wieże oblężnicze, armaty czy artyleria przeciwlotnicza, mogą być dołączane do innej standardowej jednostki, takiej jak np. rycerze. Podobną ochronę zapewnić możemy też pracującym osadnikom czy robotnikom. Dodatkowo dwie takie same jednostki znajdujące się na jednym polu, możemy teraz połączyć w grupę zwaną formacją. Wraz z rozwojem technologii przyłączymy zaś do niej stopniowo coraz większą liczbę żołnierzy tego samego typu, tworząc większe oddziały oraz całe armie. Zachowują się one podobnie jak pojedynczy wojownik, jednak dysponują siłą i zdolnościami obronnymi wszystkich wchodzących w jej skład jednostek.

2.5. Lista grywalnych cywilizacji

Podczas targów E3 2016 jeden z twórców gry Civilization VI zdradził, że łączna liczba cywilizacji, dostępnych w podstawowej wersji gry wyniesie osiemnaście. Każda z nich posiadać będzie swą unikalną zdolność, budynek oraz jednostkę. Do każdej z nich przypisany będzie również tylko jeden przywódca, charakteryzujący się swoją własną zdolnością specjalną, zainspirowaną okresem życia danego władcy. Niecałe dwa tygodnie przed premierą gry okazało się, że wyjątek od tej reguły stanowić będzie jednak cywilizacja Grecji, którą możemy poprowadzić zarówno pod rządami ateńskiego mówcy Peryklesa, jak i spartańskiej królowej Gorgo.

Materiały wideo z kolejnymi nacjami prezentowane były przez twórców stopniowo, w kolejnych tygodniach poprzedzających premierę gry. Poniżej prezentujemy Wam zaczerpnięte z nich charakterystyki wszystkich osiemnastu startowych cywilizacji (w kolejności alfabetycznej), uzupełnionych bonusową cywilizacją Azteków – dostępną pierwotnie tylko dla zamówień przedpremierowych, zaś po 90-dniowym okresie ekskluzywności również dla pozostałych graczy.

Amerykanie (Theodore Roosevelt)

Sid Meier's Civilization VI Ameryka (PL)

Sid Meier's Civilization VI Ameryka (PL) [2:02]

Prezentacja Teodora Roosevelta oraz specjalnych zdolności, jakimi dysponować będą Amerykanie w grze Sid Meier's Civilization VI.

W Civilization VI na czele cywilizacji amerykańskiej stanął Theodore Roosevelt, czyli 26. prezydent Stanów Zjednoczonych, którego słynna wypowiedź: przemawiaj łagodnie z dużym kijem u boku, dobrze odzwierciedla jego styl rządzenia. Przywódca ten usilnie forsował zarówno popularne reformy epoki postępu, jak i agresywną politykę zagraniczną, wspieraną przez odnowioną marynarkę USA. Cywilizacja Amerykanów korzysta ze specjalnej zdolności „Ojców Założycieli”, skracającej czas potrzebny na zdobywanie premii spuścizny ustroju. Amerykanie otrzymują też niepowtarzalną jednostkę P-51 Mustang, która posiada zwiększony zasięg i premie w walce z innymi myśliwcami. Zdolności przywódcze Teddy'ego Roosevelta mogą również zapewniać Amerykanom większą skuteczność bojową podczas walki na własnym kontynencie. On sam dysponuje zaś wyjątkową jednostką o nazwie Rough Riders. Te konne oddziały sprawdzają się na wzgórzach, zyskują kulturę za zabijanie na ojczystym kontynencie i mają niskie koszta utrzymania. Obydwie wyjątkowe dla Amerykanów jednostki pojawiają się w grze zaraz po epoce przemysłowej.

Amerykanie to potężna kulturowo cywilizacja, która potrafi zabłysnąć zwłaszcza w połowie i pod koniec rozgrywki. Kluczem do osiągnięcia zwycięstwa kulturowego jest turystyka, a Ameryka posiada dwie wyjątkowe, profilowane pod tym kątem cechy. Jedną z nich jest np. studio filmowe, czyli unikalna budowla epoki nowoczesnej, napędzająca amerykański przemysł turystyczny. Teddy Roosevelt wzmacnia też wpływ amerykańskich parków narodowych na turystykę, co pozwala im usunąć w cień parki pozostałych cywilizacji.

Anglicy (Wiktoria)

Sid Meier's Civilization VI Anglia (PL)

Sid Meier's Civilization VI Anglia (PL) [1:37]

W Civilization VI na czele cywilizacji angielskiej stanęła królowa Wiktora, która po dziś dzień należy do najpopularniejszych i ikonicznych władców Anglii. Za jej trwających 63 lata rządów imperium brytyjskie przeszło okres największej ekspansji. Specjalna zdolność cywilizacji angielskiej nazywa się „Muzeum Brytyjskie”. Dzięki niej, muzea archeologiczne mają dodatkowe miejsca na artefakty, a każde z nich daje nam więcej archeologów.

Anglia dysponuje dwiema wyjątkowymi jednostkami, które chronią jej zamorskich kolonii. Pierwsza z nich, tzw. Wilk Morski to unikalna jednostka, która sieje postrach wśród słabszych okrętów i może je nawet zdobywać. Ponadto Anglicy mają do dyspozycji jednostkę Czerwonych Kurtek, które są silniejsze w walce poza ojczystym kontynentem. Mogą też wyokrętować się, nie poświęcając punktu ruchu. Dla tej potężnej jednostki ekspedycyjnej Anglicy mają też specjalną dzielnicę w porcie Królewskiej Marynarki Wojennej. Daje ona dodatkowy ruch budowanym tam jednostkom morskim, premię złota dla portów na innych kontynentach o punkty wielkich admirałów.

Anglicy mogą być agresywną i ekspansjonistyczną cywilizacją, ale zwycięstwo kulturowe również może stać się ich celem, jeśli zaczną budować muzea i zaczną wysyłać swoich archeologów za granicę.

Arabia (Saladyn)

Sid Meier's Civilization VI Arabia (PL)

Sid Meier's Civilization VI Arabia (PL) [1:54]

Film przedstawia Arabię w grze Sid Meier's Civilization VI: podstawowe cechy unikalne tej frakcji i jej władcę, którym został Saladyn.

W Civilization VI na czele cywilizacji arabskiej stanął Saladyn, który z młodego, obiecującego uczonego stał się legendarnym dowódcą, a jego talenty oraz mądrość zapewniły mu szacunek zarówno przyjaciół, jak i wrogów. Specjalna zdolność cywilizacji arabskiej nazywa się „Ostatni prorok”. Gdy w grze pojawi się przedostatni wielki prorok, Arabia automatycznie otrzymuje dzięki niej ostatniego (jeśli dotąd nie zdobyła takiej postaci), co gwarantuje jej możliwość założenia własnej religii. Kraj ten zawsze słynął ze swoich koni, jego unikalną jednostką jest zaś mameluk. Te zastępujące rycerzy oddziały leczą się z końcem każdej tury, nawet jeśli wykonały podczas niej ruch lub atak.

Unikalną budowlą Arabii jest madrasa, generująca więcej punktów nauki niż uniwersytet i zapewniająca premię do wiary za sąsiedztwo kampusu. Saladyn dysponuje też unikalną umiejętnością „Prawość wiary”, której nazwa stanowi tłumaczenie jego imienia. Dzięki niej, obiekty kultu związane z religią Arabii obarczone są niewielkim kosztem budowy w punktach wiary oraz zapewniają dodatkową premię do nauki, kultury i wiary. Aby w pełni korzystać z umiejętności Saladyna, warto budować dzielnice świątynne w jak największej liczbie miast. Arabia uzyskuje korzyści związane z założeniem religii bez konieczności brania udziału w walce o wielkiego proroka, a łącząc naukę z religią tworzy idealne warunki do osiągnięcia każdego z tych typów zwycięstw.

Brazylijczycy (Pedro II)

Sid Meier's Civilization VI Brazylia (PL)

Sid Meier's Civilization VI Brazylia (PL) [2:13]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest cesarz Pedro II oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Brazylijczycy.

W Civilization VI na czele cywilizacji brazylijskiej stanął Pedro II, zwany „Łaskawym”, który został cesarzem Brazylii zaledwie w wieku 5 lat i przeszedł do historii jako oświecony monarcha. Prowadził on korespondencję z uczonymi całego świata oraz opowiadał się za zakazem niewolnictwa. „Łaskawy” to również nazwa specjalnej umiejętności Pedra, dzięki której po zatrudnieniu lub objęciu patronatem wielkiego człowieka odzyskuje on część poniesionych na to kosztów. Brazylia ma także dostęp do unikalnej dzielnicy karnawału, która zastępuje dzielnicę rozrywkową. Po jej stworzeniu miasto może zrealizować projekt karnawału zmieniający produkcję w dodatkowe udogodnienia. Kiedy zostanie on ukończony, Brazylia otrzyma dodatkowe punkty wielkiego człowieka.

Unikalną jednostka Brazylii jest Minas Geraes, który odblokowuje się dzięki idei nacjonalizmu. Okręt ten ma zwiększone zdolności obronne oraz możliwości walki dystansowej. Brazylia otrzymuje również dodatkowe premie za sąsiedztwo, kiedy buduje dzielnice obok tropikalnej dżungli. Stawia to graczy przed pewnego rodzaju dylematem, czy zabudowywać ową dżunglę czy raczej zostawić ją w spokoju, aby zyskiwać premie? Jeśli jednak uda im się dobrze rozplanować swoje miasta wokół pól z dżunglą, będą oni zyskiwać złoto, kulturę oraz wiarę, które zapewnią m.in. stały dopływ wielkich osób. Dzięki unikalnej dzielnicy karnawału obywatele będą szczęśliwi, a Brazylijczycy będą mieć możliwość rekrutacji kolejnych wielkich ludzi. Posiadanie wielkich ludzi pomaga osiągnąć zwycięstwo każdego typu, co czyni Brazylię elastyczną cywilizacją, której dziedzictwo opiera się na barkach gigantów.

Chińczycy (Qin Shi Huang)

Sid Meier's Civilization VI Chiny (PL)

Sid Meier's Civilization VI Chiny (PL) [1:55]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Qin Shi Huang oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Chińczycy.

W Civilization VI na czele cywilizacji chińskiej stanął Qin Shi Huang, który zjednoczył zwaśnione państwa chińskie i został pierwszym cesarzem z dynastii Qin. Jego reformy gospodarcze i polityczne ustanowiły standardy scentralizowanych rządów w Chinach, zlecił on też wykonanie słynnej Terakotowej Armii. Specjalna zdolność cywilizacji chińskiej to tzw. „Cykle Dynastyczne”. Dzięki niej, Chiny otrzymują większe premie z eurek i inspiracji w porównaniu z innymi cywilizacjami. Jako że Cesarz Qin to prawdziwy człowiek czynu, jego budowniczych można użyć o jeden raz więcej, mogą oni też wspomagać budowę starożytnych i klasycznych cudów. Jednostka dostępna tylko dla Chin to działo o nazwie „przyczajony tygrys”. Do produkcji tej silnej jednostki krótkiego zasięgu nie potrzeba określonych zasobów.

W Civilization VI powraca Wielki Mur, ale jest on teraz unikalnym ulepszeniem pola, dostępnym dla Chin. Na początku gry zapewnia on obronę i złoto, a w miarę upływu czasu zaczyna przynosić premię do kultury i turystyki. Z uwagi na fakt, że jest to ulepszenie pola, musimy nieustannie przydzielać do niego budowniczych z zadaniem rozbudowania go, tak jak miało to miejsce w historii. Chiny, podobnie jak Egipt, to cywilizacja zorientowana na budowę cudów w początkowym okresie gry, jednakże Chińczycy mogą być nastawieni znacznie bardziej defensywnie i izolacjonistycznie.

Egipcjanie (Kleopatra)

Sid Meier's Civilization VI Egipt (PL)

Sid Meier's Civilization VI Egipt (PL) [1:52]

Prezentacja królowej Kleopatry oraz specjalnych zdolności, jakimi dysponować będą Egipcjanie w grze Sid Meier's Civilization VI.

W Civilization VI na czele cywilizacji egipskiej stanęła królowa Kleopatra, która zasłynęła nie tylko objęciem władzy nad Egiptem, ale także romansami z Juliuszem Cezarem i Markiem Antoniuszem, które zmieniły bieg historii Egiptu i Rzymu. Specjalna zdolność cywilizacji egipskiej nazywa się „Iteru”. Dzięki niej Egipcjanie mogą budować dzielnice i cuda szybciej, jeśli robią to w sąsiedztwie rzek, gdzie równiny zalewowe nie blokują budowy. Kleopatra daje również Egiptowi przydatne ulepszenia szlaków handlowych, a budując je możemy otrzymać dodatkowe złoto. Szlaki handlowe z innych cywilizacji również dają Egiptowi złoto, zapewniając jednocześnie dodatkową żywność zakładającej je cywilizacji. Dzięki temu Egipt staje się wyjątkowo atrakcyjnym partnerem handlowym i cennym sojusznikiem.

Jednostką dostępną tylko dla Egiptu są strzelcy rydwanowi maryannu, którzy otrzymują dodatkowe punkty ruchu, jeśli zaczynają turę w otwartym terenie. Na początku gry są najlepsi w szybkich atakach. Ich mobilność sprawia też, że mogą niezwłocznie reagować na wiele różnych zagrożeń. Egipt posiada także unikalne ulepszenie pola w postaci sfinksa, który wpływa na wiarę oraz kulturę i generuje premie, gdy zostanie postawiony w sąsiedztwie cudu. Egipcjanie to cywilizacja nastawiona na budowanie cudów, która potrafi być szczególnie potężna na początku gry – zwłaszcza gdy rozpoczyna ją w pobliżu rzeki. To także wyjątkowo cenni partnerzy dla innych cywilizacji, więc zamiast izolować się, Egipcjanie przez całą grę stanowią centrum wydarzeń politycznych.

Francuzi (Katarzyna Medycejska)

Sid Meier's Civilization VI Francja (PL)

Sid Meier's Civilization VI Francja (PL) [2:06]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Katarzyna Medycejska oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Francuzi.

W Civilization VI na czele cywilizacji francuskiej stanęła Katarzyna Medycejska, czyli najpotężniejsza europejska królowa XVI wieku. Była uzdolnionym politykiem i dyplomatką, która wprawnie posługiwała się szpiegami. Jej praca nad zapewnieniem rodzinie korony położyła podwaliny pod silne, scentralizowane państwo francuskie. Specjalna umiejętność Francji o nazwie „Wielki Wyścig” daje jej premię do budowy cudów w środkowej fazie gry i dodatkową turystykę z cudów, które skonstruuje. Unikalna jednostka francuska to Garde Impériale. Otrzymuje ona premię do walki na kontynencie pierwotnej stolicy, zaś pokonywanie przez nią przeciwników zapewnia punkty wielkiego generała. Francja ma także unikalne ulepszenie pola w postaci pałaców (château), które muszą być jednak budowane w sąsiedztwie rzeki. Wpływają one na kulturę cywlizacji i zapewniają jej specjalne premie, jeśli zostaną postawione obok cudów świata.

Prawdziwą specjalnością Katarzyny jest jednak wywiad. Wykorzystując swoją sieć dam dworu (tzw. Latającą Eskadrę Katarzyny) otrzymuje ona dodatkowe dane dyplomatyczne od każdej napotkanej cywilizacji. Gdy opracujemy technologię zamków, otrzymamy także dodatkowego szpiega. Francja to dobry wybór dla gracza koncentrującego się na kulturze, bo choć Egipt i Chiny w początkowej fazie rozgrywki mogą koncentrować się na budowie cudów, na późniejszym etapie cywilizacja Katarzyny Medycejskiej może bardzo łatwo je dogonić. Gdy do gry wejdą jej wyjątkowe zdolności i ulepszenia, może ona szybko przebić się przez drzewo idei i stworzyć silną armię epoki przemysłowej lub ruszyć ku zwycięstwu kulturowemu. Niezależnie od tego, czy wybierzesz wojnę, czy pokój, Francja pozostanie dobrze poinformowana o wydarzeniach na świecie dzięki swej doskonałej siatce szpiegowskiej.

Grecja (Perykles)

Sid Meier's Civilization VI Grecja (PL)

Sid Meier's Civilization VI Grecja (PL) [1:34]

W Civilization VI na czele cywilizacji greckiej stanął Perykles – słynny ateński mówca, który opowiadał się za zwiększeniem praw demokratycznych niższych klas społecznych, a jego rządy stanowiły okres największej świetności Aten. Unikalna umiejętność Grecji nazywa się „republika platońska”, a dzięki niej kraj ten zyskuje dodatkową dziką kartę niezależnie od wybranego ustroju. Unikalną jednostką Grecji są hoplici, którzy uzyskują premie, gdy na sąsiadujących polach znajdują się inne jednostki hoplitów.

Dzielnicę kulturalną w Grecji zastępuje dzielnica akropolu, która otrzymuje wyższe premie za sąsiedztwo z innymi dzielnicami, zwłaszcza z samym centrum miasta, jednak można ją wznieść wyłącznie na wzgórzu. Z kulturą Grecji związana jest też specjalna umiejętność Peryklesa, zwana „wszechobecną chwałą”. Dzięki niej, nacja ta otrzymuje premię do tego atrybutu za każde miasto-państwo, którego jest suzerenem. Pod względem kultury, Grecja potrafi dominować już na wczesnym etapie rozgrywki, a zawiązując sojusze z innymi miastami-państwami, odpowiednio rozmieszczając dzielnice akropolu i wykorzystując dziką kartę idei, od samego początku może dążyć do praktycznie dowolnego typu zwycięstwa. Ww. hoplici pomagają tymczasem ochronić terytorium Grecji przed wczesnymi atakami agresywnych cywilizacji, takich jak Aztekowie czy Scytowie.

Grecja (Gorgo)

Sid Meier's Civilization VI Grecja - Gorgo (PL)

Sid Meier's Civilization VI Grecja - Gorgo (PL) [1:52]

W grze Sid Meier's Civilization VI jedna nacja może mieć wielu przywódców, zapewniających odmienne bonusy. Na czele cywilizacji greckiej może stanąć również spartańska królowa Gorgo.

Prócz Peryklesa, w Civilization VI na czele cywilizacji greckiej może jednak również stanąć słynna spartańska królowa Gorgo. Przeszła ona do historii dzięki swej mądrości i postawie, będącej prawdziwym uosobieniem wartości spartańskich. Zyskała zaś sławę jako królowa nieustraszona, która głośno wyrażała swoją opinię w czasach, gdy kobiety miały niską pozycję społeczną. Podobnie jak Perykles, Gorgo dysponuje tymi sami unikalnym budowlami i jednostkami, tzn. dzielnicą akropolu oraz hoplitami. Czyni również użytek z umiejętności o nazwie „republika platońska”, która zapewnia dodatkowe miejsca na doktryny. Unikalna umiejętność Gorgo pozwala jej zdobywać kulturę za każdym razem, gdy jej siły pokonają wrogą jednostkę.

W grze Civilization VI występują zarówno unikalne premie przywódców, jak i samych cywilizacji, dzięki czemu – jak w przypadku Grecji - ten sam lud może reprezentować wielu władców, którzy pozwalają na odmienne wykorzystanie silnych stron danej cywilizacji. Przykładowo grając Grecją dowodzoną przez Peryklesa, warto skupić się na kulturze, zaś wybranie na przywódcę Gorgo pozwala na znacznie bardziej agresywną rozgrywkę. Aby w pełni wykorzystać umiejętność władczyni, w czasie wojny warto jest dążyć do całkowitego unicestwienia wrogiej armii, a na późniejszym etapie gry korzystać z wojny wyzwoleńczej i innych casus belli. Sukces pod władaniem Gorgo zależy więc głównie od decyzji o wojnie oraz pokoju... choć tak naprawdę władczyni ta pozwala na osiągnięcie każdego z typów zwycięstwa.

Hindusi (Ghandi)

Sid Meier's Civilization VI Indie (PL)

Sid Meier's Civilization VI Indie (PL) [1:46]

Tematem tego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Ghandi oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Hindusi.

W Civilization VI na czele cywilizacji indyjskiej stanął Ghandi, którego pokojowy ruch niepodległościowy przekształcił Indie w kraj nowoczesny, a on sam zyskał na świecie ogromny szacunek dzięki swojemu oddaniu dla sprawy pokoju. Specjalna zdolność Gandhiego nazywa się „Satjagraha”. Dzięki niej za każdą cywilizację, która założyła religię, a którą Indie zdążyły poznać nie tocząc z nią wojny, nacja ta otrzymuje znaczącą premię do własnej wiary. Konkurencyjne cywilizacje toczące konflikty z Gandhim ponoszą natomiast kary do zadowolenia. Religia odgrywa też istotną rolę w indyjskiej zdolności „Dharmym”, gdyż dzięki niej Hindusi zdobywają premie do wierzeń wyznawców wszystkich religii obecnych w ich miastach, a nie tylko tych związanych z wiarą państwową.

W razie gdyby pokojowe szerzenie religii nie zdawało egzaminu, Indie dysponują swoją unikalną jednostką o nazwie Varu, która obniża siłę bojową sąsiadujących z nią oddziałów wroga. Studnia schodkowa to natomiast unikalne indyjskie ulepszenie pola, zapewniające dodatkowe obszary mieszkalne oraz żywność. Jeśli skonstruuje się ją przy farmie, zaowocuje to premią do żywności, zaś stając przy dzielnicy świątynnej, wzmacnia ona wiarę Hindusów. Dzięki połączeniu owego ulepszenia z generowaną przez pokój premią Gandhiego, możemy zapewnić cywilizacji wysoki współczynnik wiary oraz szybki rozwój domostw. Stając się zaś punktem stycznym wszystkich religii w grze, Indie mogą znaleźć się na prostej drodze ku zwycięstwu.

Hiszpanie (Filip II)

Sid Meier's Civilization VI Hiszpania (PL)

Sid Meier's Civilization VI Hiszpania (PL) [2:04]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Filip II oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Hiszpanie.

W Civilization VI na czele cywilizacji hiszpańskiej stanął Filip II, który rządził Hiszpanią u szczytu jej potęgi, będąc zagorzałym obrońcą katolicyzmu oraz orędownikiem sztuki i kultury. Specjalna zdolność cywilizacji hiszpańskiej nazywa się „Flota skarbów”, a dzięki niej szlaki handlowe łączące kontynenty przynoszą graczom dodatkowe zyski. Hiszpania może też grupować statki we floty wcześniej niż inne cywilizacje. Sam Filip, jako obrońca wiary, dysponuje zaś specjalną umiejętnością zwaną „El Escorial”, dzięki której jego jednostki otrzymują premię bojową, gdy walczą z przedstawicielami innych religii, a inkwizytorzy mogą eliminować herezje o jeden raz więcej niż inne nacje.

Jak każda z cywilizacji, Hiszpania ma również swoją unikalną jednostkę, czyli konkwistadorów. Otrzymują oni pokaźną premię, gdy na ich polu przebywa hiszpański misjonarz, inkwizytor lub apostoł, zaś gdy znajdą się w pobliżu miasta w chwili jego przejęcia, zostaje ono automatycznie nawrócone na główną religię Hiszpanii. Unikalne dla tej nacji ulepszenie to tzw. „Misja”, która, zbudowana na innym kontynencie niż stolica, daje nam dodatkową premię do wiary, jeśli zaś sąsiaduje z kampusem – do nauki. Siła religijna Hiszpanii pozwala jej kontrolować inne religie oraz rozprzestrzeniać swoje wierzenia na całym świecie, a premie związane z rozwojem na innych kontynentach stanowią silną zachętę do budowania miast na całym globie i włączania ich do hiszpańskiego imperium.

Japończycy (Hojo Tokimune)

Sid Meier's Civilization VI Japonia (PL)

Sid Meier's Civilization VI Japonia (PL) [1:57]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Hojo Tokimune oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Japończycy.

W Civilization VI na czele cywilizacji japońskiej stanął Hojo Tokimune, który był jednym z największych reformatorów w historii Japonii. Pod jego rządami Japonia odparła inwazję imperium mongolskiego, a wśród kasty samurajów szerzył się buddyzm zen. Specjalna zdolność cywilizacji japońskiej nazywa się „Restauracja Meiji”. Zdolność ta umożliwia Japończykom budowę potężnych, gęstych miast, zapewniając im premie za dzielnice budowane obok siebie. Wojska Hojo korzystają też z jego unikalnej umiejętności o nazwie „Boski wiatr”, dzięki której jednostki lądowe mają przewagę w walce na wybrzeżu, a morskie otrzymują premię bojową na polach płytkich wód. Oprócz innych jednostek wojskowych Japonia może tworzyć samurajów. Te unikalne jednostki nie tracą siły bojowej, gdy odnoszą rany, dzięki czemu do samego końca wyprowadzają mocne ataki. Samurajów odblokowujesz, opracowując technologię „Taktyka wojskowa”.

Jednym z wyróżników Japonii jest także możliwość budowy fabryki elektroniki. Zastępuje ona zwykłą fabrykę w strefie przemysłowej i daje premię do produkcji i kultury nie tylko swojemu miastu, ale również okolicznym. W Civilization VI siłę Japonii stanowi budowanie gęsto zaludnionych miast, co umożliwia czerpanie korzyści z sąsiadujących ze sobą dzielnic. Silna obrona przybrzeżna pomaga im w osiedlaniu się na wyspach i innym terenie, który ograniczałby inne cywilizacje i utrudniałby im obronę. W środkowym etapie gry samurajowie są doskonałym narzędziem podboju zawsze wtedy, kiedy potrzebujemy dodatkowego terenu do ekspansji.

Kongo (Mvemba a Nzinga)

Sid Meier's Civilization VI Kongo (PL)

Sid Meier's Civilization VI Kongo (PL) [1:55]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Mvemba a Nzinga, stojący na czele nacji Kongijczyków; możemy się również dowiedzieć, jakimi specjalnymi zdolnościami będą oni dysponować.

W Civilization VI na czele cywilizacji kongijskiej stanął Mvemba a Nzinga, o którym większość informacji zaczerpnięta została z korespondencji, jaką prowadził z Portugalczykami. Mvemba zasłużył się dla swej ojczyzny m.in. tym, że przeszedł na chrześcijaństwo i był patronem sztuki religijnej, rozbudował stolicę oraz przyczynił się do zwiększenia bogactwa kraju. Kongijska umiejętność specjalna to tzw. „Nkisi”, która daje premię do żywności, produkcji oraz złota za każdą posiadaną relikwię, artefakt czy wielkie dzieło rzeźbiarskie. Kongo otrzymuje też w każdej turze dodatkowe punkty wielkiego artysty i wielkiego kupca. Unikalną jednostką cywilizacji kongijskiej jest ngao mbeba, czyli tarczownicy zyskujący premię do obrony przeciwko atakom dystansowym. Lasy i lasy deszczowe nie spowalniają ani nie blokują pola widzenia tych jednostek, a do ich budowy nie jest wymagane żelazo.

Unikalną dzielnicą Konga jest m'banzam która zastępuje dzielnicę osiedlową i jest dostępna już na wczesnym etapie gry, zapewniając obszary mieszkalne oraz żywność i złoto. Jako religijny konwertyta, Mvemba nie może budować dzielnic świątynnych, ale zyskuje wierzenia założyciela każdej religii, która zadomowiła się w większości jego miast. Ponadto otrzymuje on apostoła religii danego miasta za każdym razem, gdy wybuduje w nim m'banzę lub dzielnicę kulturalną. W rozgrywce, Kongo wyróżnia się niezwykłą elastycznością, będąc cywilizacją religijną pomimo braku dzielnic religijnych i jest w stanie zakładać duże miasta pośrodku lasu deszczowego. Dzięki tym cechom, nacja ta już w początkowej fazie rozgrywki może dążyć do osiągnięcia dowolnego typu zwycięstwa: zarówno kulturalnego, jak i naukowego lub osiągniętego przez dominację.

Niemcy (Fryderyk Barbarossa)

Sid Meier's Civilization VI Niemcy (PL)

Sid Meier's Civilization VI Niemcy (PL) [1:42]

Tematem tego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest cesarz Fryderyk Barbarossa oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Niemcy.

W Civilization VI na czele cywilizacji niemieckiej stanął Fryderyk Barbarossa, czyli rudobrody Święty Cesarz Rzymski, który toczył liczne wojny celem przywrócenia dawnej chwały imperium. I pozostał wojownikiem aż do końca życia, umierając w drodze na trzecią krucjatę. Za życia Barbarossa walczył z niezależnymi miastami i w grze Civilization VI robi dokładnie to samo. Władca ten zapewnia w ustroju państwa dodatkowe miejsce na doktrynę wojskową i daje swoim jednostkom premię w walce przeciw wojskom miast-państw. Premia „Imperialne wolne miasta” pozwala Niemcom na budowę w swoich miejscowościach jednej dzielnicy ponad limit wyznaczony przez populację.

Niemcy mają również swoją unikalną dzielnicę, tzw. hanzę. Zastępuje ona standardową dzielnicę przemysłową i daje premię do produkcji, jeśli zostanie postawiona obok dzielnicy handlowej, dodatkowych sąsiednich dzielnic lub zasobów. Unikalną współczesną jednostką niemiecką jest u-boot, mający stosunkowo niski koszt produkcji i otrzymujący premię podczas walki na otwartych wodach. Główną siłą Niemców jest koncentracja na produkcji, pozwalająca im dążyć do niemal każdego rodzaju zwycięstwa, co w połączeniu z ich możliwościami militarnymi może stanowić niezwykle potężną siłę.

Norwegia (Harald Hardrada)

Sid Meier's Civilization VI Norwegia (PL)

Sid Meier's Civilization VI Norwegia (PL) [1:36]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Harald Hardrada, stojący na czele Norwegów; możemy się również dowiedzieć, jakimi specjalnymi zdolnościami będą oni dysponować.

W Civilization VI na czele cywilizacji norweskiej stanął Harald Hardrada, którego przydomek oznaczał „surowego władcę”, a straszliwy przywódca wikingów w pełni sobie na niego zasłużył. Dzięki swej bezwględności, wzmocnił on władzę w Norwegii i często organizował najazdy oraz wyprawy wojenne, by zdobywać dla swojego kraju nowe ziemie i bogactwa. Specjalną umiejętnością Haralda jest „Grom z północy”, dzięki któremu wszystkie jego morskie jednostki walczące w zwarciu mogą przeprowadzać ataki na wybrzeże. Harald dysponuje też langskipami i poza przeprowadzaniem ataków na wybrzeżu ma też możliwość leczenia się na terytorium neutralnym.

Unikalną jednostką Norwegii są berserkowie. Plądrowanie nimi kosztuje o 1 punkt ruchu mniej, a dodatkowo zyskują oni premię do ataku przy jednoczesnym osłabieniu ich obrony. Specyficzną budowlą Norwegii jest zaś kościół klepkowy, zapewniający wszystkie korzyści świątyni oraz dodatkową premię do wiary za sąsiedztwo z lasami. Norwegia jest cywilizacją morską, a jej jednostki nie ponoszą kosztów okrętowania i wyokrętowania. Po opracowaniu szkutnictwa, wszystkie morskie oraz zaokrętowane jednostki mogą poruszać się także po polach oceanicznych. Wczesny dostęp do żeglugi po głębokich wodach oznacza, że Norwegia może z łatwością eksplorować i podbijać cały świat. Dzięki posiadanej przez Haralda umiejętności druzgotania nadmorskich miast, Norwegia może też ograniczać ekspansję innych cywilizacji na wczesnym etapie gry, by zyskać w ten sposób przestrzeń do późniejszej rozbudowy.

Rzym (Trajan)

Sid Meier's Civilization VI Rzym (PL)

Sid Meier's Civilization VI Rzym (PL) [1:57]

Film przedstawia Rzym w grze Sid Meier's Civilization VI: podstawowe cechy unikalne tej frakcji i jej władcę, którym został cesarz Trajan.

W Civilization VI na czele cywilizacji rzymskiej stanął Trajan. Władca ten rządził Rzymem u szczytu terytorialnej ekspansji, stworzył wiele obiektów użyteczności publicznej i przeszedł do historii jako jeden z pięciu tzw. „dobrych cesarzy”. Powszechnie mówi się, że „wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” i tak też nazywa się umiejętność specjalna tej cywilizacji. Dzięki niej, rzymskie miasta rozpoczynają z punktem handlowym, a te znajdujące się w zasięgu szlaku handlowego stolicy są z nią połączone drogami. Co więcej, szlaki handlowe przynoszą dodatkowy zysk w złocie, jeśli przechodzą przez punkty handlowe w przydrożnych miastach. Unikalna jednostka Rzymu to legion, który jest droższy od zbrojnych, ale znacznie od nich silniejszy. Ponadto potrafi on budować forty i drogi, choć można go do tego celu wykorzystać ograniczoną liczbę razy.

Dzielnice z akweduktem zastępowane są w Rzymie przez dzielnice z łaźnią, które zapewniają liczne udogodnienia oraz więcej obszarów mieszkalnych niż akwedukty. „Kolumna Trajana” to zaś specjalna umiejętność samego władcy, dzięki której wszystkie rzymskie miasta rozpoczynają z darmową budowlą w centrum (w większości przypadków będzie to pomnik). Aby wykorzystać zalety Rzymu, należy jak najszybciej zakładać miasta, a następnie opracować technologię inżynierii, która otworzy drogę do budowy dzielnic z łaźnią. Kolejnym krokiem powinna być szybka ekspansja obejmująca cały świat. Choć strategia ta doprowadzi do konfliktów z innymi cywilizacjami, to wesprze ją potęga legionów, a ponadto Rzym będzie posiadał też dostęp do fortów, które umocnią jego władzę na nowo zdobytych terytoriach.

Scytowie (Tomyris)

Sid Meier's Civilization VI Scytowie (PL)

Sid Meier's Civilization VI Scytowie (PL) [1:51]

Tematem tego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest królowa Tomyris oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Scytowie.

W Civilization VI na czele cywilizacji scytyjskiej stanęła legendarna królowa Tomyris, czyli jedna z najwspanialszych antycznych władczyń. Mimo że wiemy o niej stosunkowo niewiele, wcześni historycy opisują ją jako potężną, wojowniczą przywódczynię stepowych nomadów, która okryła się chwałą po zabiciu władcy Persji, Cyrusa Wielkiego. Armie królowej Tomyris otrzymują premię, gdy atakują uszkodzone jednostki, zaś po pokonaniu wroga odrobinę się leczą. Gdy Scytowie – znani jako ludzie stepu, zbudują lekką kawalerię lub oddział swojego wyjątkowego wojska – łuczników konnych saka, otrzymują nie jedną, lecz dwie jednostki. Łucznicy konni saka są bardzo szybcy, a ich tworzenie nie wymaga dostępu do zasobu koni.

Scytowie są w stanie w bardzo wczesnej fazie gry wystawić potężną, wysoce mobilną armię. Scytia ma także unikalne ulepszenie pola w postaci kurhanu, zapewniające wiarę i złoto, zaś dodatkowe premie daje mu bezpośrednie sąsiedztwo pastwisk. Ulepszeń tych nie można jednak budować na wzgórzu, ani stawiać kilku obok siebie. Scytia to jedna z najsilniejszych cywilizacji militarnych epoki starożytnej: szybka, mocna i wykorzystująca kurhany do wczesnego odblokowania wierzeń panteonu, a następnie za ich pomocą wzmacniająca swoją cywilizację. Tomyris to zaś honorowa wojowniczka, która nienawidzi wojen wypowiadanych z zaskoczenia, a każdy, kto zdecyduje się wejść z nią w konflikt, powinien dobrze się zastanowić.

Rosja (Piotr Wielki)

Sid Meier's Civilization VI Rosja (PL)

Sid Meier's Civilization VI Rosja (PL) [1:42]

Zwiastun prezentuje specjanle zdolności, jakimi dysponować będzie Rosja w grze Sid Meier's Civilization VI. Na czele frakcji stanie Piotr Wielki.

W Civilization VI na czele cywilizacji rosyjskiej stanął Piotr Wielki. Był on reformatorem i władcą absolutnym, który zasłynął podróżą, jaką odbył po Europie epoki oświecenia. Specjalna umiejętność Rosji zapewnia jej dodatkowe terytorium podczas zakładania miast, a cywilizacja ta otrzymuje też dodatkową wiarę i produkcję dzięki polom z tundrą. Unikalna jednostka Rosji to Kozacy, którzy są silniejsi niż typowa kawaleria i mogą przemieszczać się także po przeprowadzeniu ataku.

Unikalną dzielnicą Rosji jest ławra, która w połączeniu ze znajdującą się w mieście wielką osobą, pozwala przesuwać jego granicę kulturową o jedno pole. Specjalna umiejętność samego Piotra to zaś „Wielkie Poselstwo”, dzięki której jego nacja otrzymuje premię do nauki lub kultury za szlaki handlowe, prowadzące do bardziej rozwiniętych cywilizacji. W grze Civilization VI Rosja specjalizuje się w poszerzaniu i przejmowaniu terytorium, a dzięki umiejętnościom i dzielnicom specjalnym, gracze mogą błyskawicznie powiększać swoje imperium, zagarniając ziemie szybciej niż rywale. Dzięki Wielkiemu Poselstwu mogą oni też wykorzystać handel do rekompensowania sobie braków w dziedzinach nauki i kultury.

Sumeria (Gilgamesz)

Sid Meier's Civilization VI Sumeria (PL)

Sid Meier's Civilization VI Sumeria (PL) [1:56]

Film przedstawia cywilizację sumeryjską w grze Sid Meier's Civilization VI: podstawowe cechy unikalne tej frakcji i jej władcę, którym został Gilgamesz.

W Civilization VI na czele cywilizacji sumeryjskiej stanął Gilgamesz. Powiada się, że był on w dwóch trzecich bogiem i w jednej trzeciej człowiekiem, choć tak naprawdę nie wiadomo, czy bohater najstarszego dzieła literackiego świata naprawdę istniał, czy stanowi tylko legendę. Zdolność podejmowania przez Sumerię epickich wyzwań daje jej nagrodę w postaci wioski plemiennej, w zamian za przejęcie obozu barbarzyńców. Unikalna jednostka Sumerii to wozy bojowe, które jako oddział są bardzo silne już na początku gry i nie otrzymują kar podczas walki z włócznikami oraz jednostkami zwalczania kawalerii. Zyskują natomiast dodatkowe punkty ruchu, jeśli wyruszają z otwartego terenu.

Unikalne ulepszenie Sumerii nazywa się Ziggurat i zapewnia premię do nauki oraz kultury, jeśli tylko znajduje się w sąsiedztwie rzeki (nie można jednak budować go na wzgórzach). Sam Gilgamesz chętnie nawiązuje sojusze wojenne, a jego umiejętność specjalna nosi nazwę „Przygody Enkidu”. Dzięki niej, tocząc wspólną wojnę, Sumeria dzieli się się łupami z plądrowania oraz zdobytym doświadczeniem z najbliższą sojuszniczą jednostką, znajdującą się nie dalej niż 5 pól od jej własnych oddziałów. Sukces cywilizacji sumeryjskiej zależy od mocnego startu, gdyż wozy bojowe i zigguraty dostępne są od początku gry, a idea handlu zagranicznego z epoki starożytności, zapewnia możliwość prowadzenia wspólnych wojen. Większości innych cywilizacji powinno zaś zależeć na sojuszu z Sumerią, ponieważ Gilgamesz to lojalny sojusznik, ceniący korzystne związki dyplomatyczne, a wspólna wojna może przynieść zyski obu cywilizacjom.

Cywilizacja bonusowa: Aztekowie (Montezuma)

Sid Meier's Civilization VI Aztekowie (PL)

Sid Meier's Civilization VI Aztekowie (PL) [2:05]

Tematem kolejnego zwiastuna gry Sid Meier's Civilization VI jest Montezuma oraz specjalne zdolności, jakimi dysponować będą Aztekowie.

W Civilization VI na czele cywilizacji azteckiej stanął Montezuma, dzięki któremu stolica Azteków stała się jednym z najwspanialszych miast świata. Montezuma zarządził budowę akweduktów i kompleksów świątynnych, a dzięki podbojom zapewniał rozwój swego imperium. Specjalna zdolność Montezumy nazywa się „Dary dla Tlatoani”. Dzięki niej udogodnienia są dla jego cywilizacji szczególnie cenne. Zasoby luksusowe zapewniają je dodatkowym miastom, a ponadto każdy ulepszony zasób tego rodzaju na terytorium Azteków zwiększa siłę bojową ich armii. Wojna i udogodnienia są ze sobą związane także dzięki Tlachtli. Ta unikalna budowla w dzielnicy rozrywkowej jest źródłem udogodnień, wiary oraz punktów wielkiego generała.

Unikalną jednostką Azteków są wojownicy z orłem. Ta potężna wersja standardowych wojowników potrafi zmieniać pokonane oddziały wroga w budowniczych. Świetnie współgra to ze zdolnością Azteków do wykorzystywania budowniczych w celu przyspieszania konstrukcji dzielnic. Aztekowie fantastycznie sprawdzają się też podczas podbojów. Na wczesnym etapie gry wojownicy z orłem zapewniają im bowiem sporą przewagę bojową. Każda pokonana jednostka wroga będzie szansą na przyspieszenie budowy dzielnic, dzięki czemu miasta szybko staną na nogi. Na późniejszych etapach gry Aztekowie są w stanie stworzyć rozległe imperium dzięki przejmowaniu na mapie nowych zasobów luksusowych oraz wykorzystywaniu premii udogodnień, by zrównoważyć ekspansję poprzez podbój wojskowy.

W lipcu 2016 roku deweloperzy ze studia Firaxis Games ogłosili, że cywilizacja Azteków trafi w formie specjalnego bonusa do wszystkich osób, składających zamówienie przedpremierowe na grę Civilization VI. Fakt ten wywołał początkowo spore niezadowolenie w szeregach graczy, gdyż nacja ta była jedną z najpopularniejszych cywilizacji w serii, która pojawiała się jak dotąd regularnie w niemal wszystkich jej dotychczasowych odsłonach. Gwoli wyjaśnienia twórcy podkreślili jednak, że Aztekowie nie będą nacją ekskluzywną dla tzw. pre-orderów i docelowo zostaną udostępnieni wszystkim grającym. Stanie się to jednak dopiero trzy miesiące po premierze gry.

DLC: Polska (Jadwiga Andegaweńska)

Sid Meier's Civilization VI Polska (PL)

Sid Meier's Civilization VI Polska (PL) [2:01]

W Civilization VI na czele cywilizacji polskiej stanęła Jadwiga Andegaweńska, ukoronowana na królową Polski w 1384 roku. Dzięki małżeństwu oraz sztuce dyplomacji, w czasie swych rządów znacznie powiększyła ona terytorium naszego kraju. Zasłynęła też wszechstronnym wykształceniem, wspieraniem kultury i pobożnością. Unikalna umiejętność Polski to złota wolność, dzięki której po ukończeniu fortu lub dzielnicy wojskowej na przyjaznym terytorium, nacja ta zyskuje sąsiednie pola – nawet te należące do innej cywilizacji. Dodatkowo Polska przekształca jedno z miejsc na doktrynę wojskową w miejsce na dziką kartę. Unikalna jednostka Polski to słynna skrzydlata husaria, która zadając przeciwnikowi więcej obrażeń, niż sama otrzymała, zmusza go do wycofania się z walki. Obrońcy, którzy nie mogą się wycofać, otrzymują zaś dodatkowe obrażenia.

Unikalną budowlą Polski są Sukiennice, czyli hale do sprzedaży tkanin. Zapewniają one premię do produkcji, związaną z zagranicznymi szlakami handlowymi oraz złoto za szlaki wewnętrzne. Unikalna umiejętność Jadwigi – unia polsko-litewska wzmacnia religijną siłę władczyni. W każdym mieście, które straci terytorium z powodu złotej wolności, główną religią staje się ta założona przez Polskę. Prócz tego, należące do Jadwigi relikwie dają dodatkową wiarę, kulturę i złoto, a dzielnice świątynne zyskują dodatkowe premie za sąsiedztwo. W Civilization VI Polska jest nacją nastawioną na ekspansję, a umiejętności Jadwigi czynią z jej kraju religijną potęgę. Grając nią warto więc zadbać o szybkie założenie religii, co pozwala nam w pełni korzystać ze złotej wolności. Dzięki premiom z sukiennic i dodatkowemu miejscu na dziką kartę, Polska charakteryzuje się też dużą elastycznością, zaś skrzydlata husaria zapewnia jej potęgę wojskową na późniejszym etapie gry.

Każda z cywilizacji w grze odznacza się swoją własną specyfiką. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Każda z cywilizacji w grze odznacza się swoją własną specyfiką.

2.6. Cywilizacja Polski

Mając na uwadze fakt, że w dodatku do Cywilizacji V zatytułowanym Nowy Wspaniały Świat pojawiła się możliwość pokierowania także naszą ojczyzną pod rządami króla Kazimierza Wielkiego, już na długo przed premierą Civilization VI wśród polskich graczy trwały spekulacje na temat ewentualnej obecności Polski w grze. Optymizmem w tym temacie napawać mogły też wypowiedzi samych twórców, którzy pamiętając entuzjazm wywołany umieszczeniem Polski w piątej części serii zapewnili, że nie zapomną o tym fakcie podczas tworzenia „szóstki”. Choć finalnie Polska nie znalazła się wśród osiemnastu startowych nacji Civilization VI, na jej wprowadzenie w jednym z dodatków DLC wskazywały odszukane przez uważnych graczy detale. Pierwszym z nich okazał się zwiastun premierowy gry, na którym (mniej więcej w połowie) pojawia się polski husarz. W dniu premiery szóstej Cywilizacji, na kanale Music Central w serwisie YouTube pojawił się zaś materiał, w którym usłyszeć można odkryte w plikach gry motywy muzyczne o dość swojskim brzmieniu, np. typowo góralskie skrzypce.

Oczekiwania rodzimych fanów Cywilizacji zostały ukoronowane stosunkowo szybko, bo już dwa miesiące po premierze szóstej odsłony serii. Polska okazała się zaś pierwszą nacją, wprowadzoną przez twórców z Firaxis Games w formie płatnego dodatku DLC (szczegóły w dziale 2.5).

3. Tryby gry

Podstawowym trybem zabawy w Sid Meier’s Civilization VI jest tradycyjnie rozbudowana kampania jednoosobowa, której parametry możemy szczegółowo dostosować do naszych własnych preferencji, ustalając m.in. wielkość map, liczbę dostępnych surowców czy ilość komputerowych oponentów. W grze nie zabrakło jednak również kilku zróżnicowanych wariantów rozgrywki multiplayer. W Civilization VI możemy bowiem współpracować lub współzawodniczyć ze znajomymi w licznych scenariuszach wieloosobowych, zaprojektowanych w taki sposób, aby można je było ukończyć w trakcie jednej sesji gry.

4. Kwestie techniczne

Szósta Cywilizacja operuje nowym, bardziej kreskówkowym stylem graficznym. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Szósta Cywilizacja operuje nowym, bardziej kreskówkowym stylem graficznym.

Szósta odsłona cyklu Sid Meier’s Civilization bazuje na zupełnie nowym silniku graficznym, stworzonym specjalnie z myślą o wykorzystaniu możliwości współczesnych pecetów. W kwestii oprawy, elementem widocznym już na pierwszy rzut oka (i wywołującym pewne kontrowersje wśród zatwardziałych fanów gry) jest zmiana stylu graficznego na nieco bardziej kreskówkowy. Z jednej strony Civilization VI stała się więc grą dużo bardziej kolorową, ale jednocześnie zyskała też na przejrzystości. Praktycznie każdy model – czy to budynku, czy jednostki – został bardzo starannie zaprojektowany. Dzięki temu nie mamy już do czynienia z sytuacją, kiedy poszczególne budowle, ulepszenia lub wojska zlewają się w jedną szarą masę, co stanowiło dość poważny problem piątej części cyklu.

Przy okazji nowej oprawy graficznej warto podkreślić fakt, że wszelkie ulepszenia miast, takie jak kamieniołomy, plantacje bądź obozy łowieckie, rzeczywiście wyróżniają się swoim wyglądem i nawet przy sporym oddaleniu widoku nie stanowią wyłącznie plamki na mapie. Gra wygląda też świetnie na zbliżeniach, które obfitują w znacznie wyraźniejsze szczegóły, niż oglądaliśmy np. w piątej Cywilizacji. Dodatkowo każda z dziedzin nauki otrzymała swój własny kolor, co dość wyraźnie ułatwia zlokalizowanie poszczególnych miejsc na mapie. Na wyróżnienie zasługują z pewnością animacje jednostek, które wydają się o wiele płynniejsze i bogatsze od tego, co widzieliśmy we wcześniejszych częściach cyklu. W nieco odmienny sposób zrealizowano też inny, typowy dla serii element, czyli mgłę wojny. W Civilization VI prezentuje się ona jak stara mapa, która rozwija się wraz z odkrywaniem kolejnych części terenu.

Sid Meier's Civilization VI Stylistyka Cywilizacji VI

Sid Meier's Civilization VI Stylistyka Cywilizacji VI [3:22]

Film ukazujący proces powstawania szaty graficznej gry Sid Meier’s Civilization VI od studia Firaxis Games.

Kilka miesięcy przed premierą gry ujawniono, że szósta odsłona Cywilizacji wykorzystywać będzie biblioteki DirectX 12, technologię multi-GPU (pozwalającą na łączenie wielu kart grafiki) oraz funkcję Asynchronous Compute, czyli jedną z kluczowych nowości najnowszego DirectX-a, znacząco poprawiającą wydajność oraz przepustowość danych i dostępną jak dotąd wyłącznie w najnowszych modelach kart grafiki marki Radeon. Ponadto w grze znajdziemy dedykowany benchmark, pozwalający przetestować działanie produkcji na posiadanej przez nas karcie. Wszystkie te dobrodziejstwa dostępne będą niestety nie dla wszystkich użytkowników, a jedynie dla osób korzystających z układów firmy AMD, która jest partnerem technicznym studia Firaxis Games.

W dniu premiery Civilization VI firma AMD opublikowała nową wersję sterowników Radeon Software Crimson Edition, oznaczoną numerem 16.10.2. Wśród najważniejszych nowości tej edycji znalazło się również wsparcie dla najnowszego dzieła Firaxis Games, a także dedykowany grze profil AMD Crossfire dla DirectX 11. Szczegóły dotyczące ww. sterowników znaleźć możecie na tej stronie producenta. Dzień później na rynku zadebiutowała też nowa aktualizacja driverów GeForce Game Ready oznaczona numerem 375.57 WHQL i optymalizująca działanie m.in. Civilization VI. Listę wszystkich zmian wprowadzonych w tej wersji sterowników firmy Nvidia znajdziecie zaś pod tym linkiem.

4.1. Oprawa muzyczna

Jednym z najważniejszych elementów nowej odsłony serii jest tradycyjnie dopracowana oprawa dźwiękowa oraz ścieżka muzyczna, która w tej części gry ewoluuje wraz z postępami rozgrywki. We wczesnych erach towarzyszą nam więc stosunkowo proste kompozycje, grane przez zaledwie kilka instrumentów. Wraz z upływem lat utwory zaczynają jednak rozbrzmiewać coraz mocniej, przybierając orkiestralne tony. Dodatkowo kiedy napotkamy jakąś cywilizację, charakterystyczne dla niej motywy zostają wplecione w główny motyw przewodni gry. W połowie lipca 2016 roku dowiedzieliśmy się, że osobą odpowiedzialną za wiodącą kompozycję w grze Civilization VI będzie Christopher Tin, czyli laureat prestiżowej nagrody Grammy za utwór Baba Yetu, wykorzystany na ścieżce dźwiękowej Civilization IV. Prapremiera dzieła zatytułowanego Sogno di Volare odbyła się 19 lipca 2016 roku, na koncercie w londyńskim Cadogan Hall.

4.2. Narrator

Oryginalny angielski trailer gry z głosem Seana Beana. Źródło: Oficjalny kanał YT serii Civilization.

Zarówno w zwiastunie Civilization VI, jak i pierwszych opublikowanych materiałach z rozgrywki gracze usłyszeć mogli głos popularnego brytyjskiego aktora Seana Beana, znanego m.in. z roli Neda Starka w serialu Gra o Tron oraz Boromira w trylogii Władca Pierścieni. Nic więc dziwnego, że stosunkowo szybko w sieci pojawiły się spekulacje, że to właśnie on zastąpi w roli narratora gry znanego z poprzednich części Cywilizacji Williama Morgana Shepparda. Potwierdzenie tej informacji ukazało się na początku sierpnia 2016 roku na Twitterze serwisu PC Gamer, gdzie ujawniono m.in., że głos Seana Beana usłyszymy w grze m.in. podczas kwestii wypowiadanych przy dokonywanych odkryciach.

Sid Meier's Civilization VI nagrywanie narracji przez Seana Beana (PL)

Sid Meier's Civilization VI nagrywanie narracji przez Seana Beana (PL) [2:12]

Materiał wideo do Sid Meier’s Civilization VI pokazujący prace nad nagrywaniem głosu narratora w grze, w rolę którego wcielił się Sean Bean.

4.3. Wymagania sprzętowe

Pod koniec września 2016 roku na karcie gry w sklepie Steam udostępnione zostały minimalne i zalecane wymagania sprzętowe. W porównaniu do większości nowych gier, przy których producenci zalecają układy pokroju GeForce’a GTX 1070, Sid Meier’s Civilization VI nie ma zbyt wygórowanych potrzeb i w zalecanej konfiguracji wymaga „zaledwie” procesora Intel Core i5 2.5 GHz czwartej generacji, Radeona HD 7970 lub GeForce’a GTX 770 oraz 8 GB pamięci RAM.

Minimalne wymagania sprzętowe Civilization VI

  • Procesor: Intel Core i3 2.5 GHz / AMD Phenom II 2.6 GHz lub lepszy;
  • Karta grafiki: z 1 GB pamięci VRAM (układ pokroju AMD Radeon HD 5570 / Nvidia GeForce GTX 450),
  • DirectX 11,
  • Pamięć: 4 GB RAM,
  • Twardy dysk: 12 GB wolnego miejsca,
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / Windows 8.1 / Windows 10.

Zalecane wymagania sprzętowe Civilization VI

  • Procesor: Intel Core i5 2.5 GHz czwartej generacji / AMD FX8350 4.0 GHz lub lepszy,
  • Karta grafiki: z 2 GB pamięci VRAM (układ pokroju AMD Radeon HD 7970 / Nvidia GeForce GTX 770),
  • DirectX 11,
  • Pamięć: 8 GB RAM,
  • Twardy dysk: 12 GB wolnego miejsca,
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / Windows 8.1 / Windows 10.

5. Premiera gry

Sid Meier's Civilization VI zwiastun na premierę

Sid Meier's Civilization VI zwiastun na premierę [2:44]

Zwiastun na premierę strategii Sid Meier's Civilization VI. Gra zadebiutuje już 21 października.

Światowa premiera gry Sid Meier’s Civilization VI odbyła się 21 października 2016 roku. Tytuł ukazał się w pełnej polskiej wersji językowej (napisy oraz dubbing), a za jego lokalizację odpowiada sam wydawca gry, firma 2K Games. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszych odsłon serii Civilization, rodzimym dystrybutorem gry została firma Cenega.

Pod koniec lipca 2016 roku twórcy gry ujawnili, że wszystkie osoby, które złożą zamówienie przedpremierowe na grę Civilization VI otrzymają wcześniejszy dostęp do cywilizacji Azteków, czyli jednej z najpopularniejszych nacji w serii, która pojawiała się regularnie niemal we wszystkich jej dotychczasowych odsłonach. Nie oznacza to jednak, że frakcja ta będzie niedostępna dla osób, którzy kupią grę już po jej premierze. Aztekowie zostaną bowiem udostępnieni za darmo wszystkim grającym, nastąpi to jednak dopiero trzy miesiące po premierze szóstej Cywilizacji.

5.1. Edycje standardowe i specjalne

Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - ilustracja #32

Edycja standardowa i Digital Deluxe

Standardowa edycja gry Civilization VI dostępna jest na platformie Steam w cenie 59,99 euro. W rodzimym sklepie muve.pl tradycyjną wersję pudełkową możemy nabyć za 229,99 zł, zaś wersję cyfrową o symboliczną „złotówkę” taniej (tj. za 228,99 zł). Na szczęście znacznie tańsze oferty znajdziemy, korzystając z naszej porównywarki cenowej. U obu dystrybutorów dostępna jest dodatkowo edycja Digital Deluxe, którą wyceniono odpowiednio na 79,99 euro lub 309,99 zł. W jej skład wchodzą:

  • gra Sid Meier’s Civilization VI w wersji cyfrowej,
  • oficjalna ścieżka dźwiękowa, przygotowana z okazji 25. urodzin cyklu,
  • dostęp do czterech dodatkowych pakietów DLC, które wprowadzą do gry nowe mapy, scenariusze, cywilizacje oraz przywódców.
Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - ilustracja #33

25th Anniversary Edition

Pod koniec sierpnia 2016 roku studio Firaxis Games ujawniło Sid Meier's Civilization VI: 25th Anniversary Edition, czyli wyjątkową edycję gry, przygotowaną dla uczczenia 25 rocznicy istnienia serii. Stanowiący nie lada gratkę dla każdego fana marki pakiet wyceniony został na 89,99 euro (ok. 390 złotych), jednak do sprzedaży trafi tylko w 20 tysiącach egzemplarzy. Zgodnie z informacją prasową opublikowaną przez rodzimego dystrybutora gry – firmę Cenega, zestaw dostępny będzie również u wybranych sprzedawców w Polsce, a jego szczęśliwi nabywcy znajdą w nim:

  • grę Sid Meier’s Civilization VI,
  • oficjalną ścieżkę dźwiękową, przygotowaną z okazji 25. urodzin cyklu,
  • dostęp do czterech dodatkowych pakietów DLC, które wprowadzą do gry nowe mapy, scenariusze, cywilizacje oraz przywódców,
  • jubileuszowe opakowanie kolekcjonerskie,
  • zestaw monet okolicznościowych w specjalnej gablotce,
  • 100-stronicowy album w twardej oprawie, zatytułowany Civilization Through the Years,
  • pakiet cywilizacji Azteków, będący prezentem dodawanym do zamówień przedpremierowych.

5.2. Pierwsze recenzje i wyniki sprzedażowe

Biorąc pod uwagę fakt, że poprzednia, piąta część Cywilizacji okazała się grą „kompletną” dopiero po wydaniu oficjalnych dodatków oraz całego szeregu łatek i pomimo świetnych wyników sprzedażowych była dość mocno krytykowana (zwłaszcza przez największych weteranów cyklu), przedpremierowe oczekiwania wobec Civilization VI były dość sceptyczne. Tymczasem premiera gry okazała się bardzo pozytywnym zaskoczeniem, a twórcy najnowszej odsłony serii mocno wzięli sobie do serca błędy popełnione w wypadku poprzedniczki.

Oczekiwania wobec szóstej Cywilizacji były delikatnie mówiąc dość sceptyczne… - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Oczekiwania wobec szóstej Cywilizacji były delikatnie mówiąc dość sceptyczne…

Pierwsze recenzje Sid Meier’s Civilization VI pojawiły się w sieci już w dniu premiery gry i w większości przypadków były entuzjastyczne. Choć większość autorów wstrzymała się z pochopnym wystawianiem finalnej oceny, niemal we wszystkich recenzjach powtórzyła się opinia, że mamy do czynienia z najlepszą podstawową wersją gry w historii serii, oferującą tyle zawartości co poprzednie odsłony po dwóch lub nawet trzech dodatkach. Wśród najczęściej chwalonych elementów gry pojawia się m.in. pięć możliwych rodzajów zwycięstwa, znacznie lepszy niż w „piątce” system miast-państw, wprowadzenie dystryktów i cudów poza murami miast, a także fantastyczna oprawa graficzna oraz świetna optymalizacja. Jako największe bolączki gry wskazano zaś głównie kulejącą sztuczną inteligencję komputera, jak również zbyt dużą ilość tzw. „mikrozarządzania” – zwłaszcza na późniejszym etapie rozwoju i przy dużej liczbie miast. W obszernej recenzji naszego serwisu, WildCamel określił szóstą Cywilizację jako grę znajdującą się „o jedną turę od ideału”, która z całą pewnością nie rozczarowuje, wywołując u gracza słynny syndrom „jeszcze jednej tury”.

Wybrane recenzje serwisów zagranicznych:

Komercyjny debiut Civilization VI również okazał się ogromnym sukcesem, a gra dumnie wkroczyła na pierwsze i trzecie miejsce (wersja standardowa i Deluxe) listy bestsellerów Steama już na dwa tygodnie przed planowaną premierą (tj. w okresie 9-15 października). Tydzień premierowy pokazał zaś absolutną dominację najnowszego dzieła Firaxis Games, które w okresie 16-22 października okupowało już pierwsze cztery miejsca listy najlepiej sprzedających się gier na platformie Steam. Ta nietypowa sytuacja okazała się zaś możliwa dlatego, że oprócz ww. wersji gry szósta Cywilizacja udostępniona została również w dwóch pakietach, zawierających dodatkowo kontroler Steam.

W okresie 23-29 października oraz 30 października – 5 listopada Sid Meier’s Civilization VI ponownie zajmowało dwa pierwsze miejsca na liście bestsellerów Steama, utrzymując swą pozycję cztery tygodnie z rzędu i tracąc ją dopiero w kolejnym tygodniu na rzecz nadchodzącego Dishonored 2. Z opublikowanych na początku listopada danych serwisu Steam Spy wynika, że w ciągu niecałych dwóch tygodni od premiery gry, najnowsza produkcja Firaxis Games znalazła się w bibliotece ok. miliona graczy. W ramach porównania, poprzednia odsłona serii, czyli Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, wypuszczona w październiku 2014 roku, może się pochwalić wynikiem na poziomie około 1,5 miliona egzemplarzy, a do tego w 2015 roku została udostępniona w ramach darmowego weekendu na Steamie. Szósta odsłona słynnej serii Sida Meiera zanotowała więc zdecydowanie najlepszy start w historii cyklu i dużo wskazuje na to, że może ona pokonać poprzeczkę, zawieszoną dość wysoko przez Sid Meier’s Civilization V. W ciągu sześciu lat od swojej premiery, wspomniana gra rozeszła się w liczbie ponad 9,5 miliona egzemplarzy.

5.3. Aktualizacje

Pierwsza aktualizacja Civilization VI wprowadziła wiele poprawek, na które czekali gracze. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Pierwsza aktualizacja Civilization VI wprowadziła wiele poprawek, na które czekali gracze.

Fall 2016 update (18 listopada 2016 r.)

Niespełna miesiąc po premierze gry, Sid Meier’s Civilization VI otrzymało pierwszą dużą aktualizację, czyli ważący ok. 2.1 GB Fall 2016 Update. Wraz z nią naprawiono niemal wszystkie elementy, na które w pierwszych tygodniach po premierze narzekali gracze, co z kolei pozwoliło na zdecydowanie płynniejszą i mniej frustrującą zabawę. Pełną listę zmian, i nowości wprowadzonych w tzw. „jesiennej aktualizacji” znaleźć możecie na oficjalnym blogu gry, zaś do najważniejszych zaliczyć należy:

  • Nową zawartość

O ile w podstawowej wersji gry przedstawiono nowy rodzaj scenariuszy, opartych na niespotykanych nigdzie indziej warunkach zwycięstwa, w opisywanej aktualizacji znajdziemy ciekawy przykład zasad w scenariuszu Cavalry and Cannonades, który bazuje na militarnym podboju. Zredukowano w nim ilość złota potrzebnego do utrzymania jednostek, zaoferowano dostęp do potężniejszych technologii na początku gry, a celem kampanii jest podbicie jak największego terytorium w przeciągu 50 tur. W grze pojawiły się również dwie nowe mapy dla czterech i sześciu graczy, zatytułowane odpowiednio Four-Leaf Clover oraz Six-Armed Snowflake.

  • Poprawki w rozgrywce i AI:

Jednym z głównych problemów premierowego wydania Civilization VI był brak wielu skrótów klawiszowych oraz mało czytelny interfejs gry. Opisywana łatka usprawnia oba te elementy gry, a ponadto dodaje nowe informacje związane z zarządzaniem miastem i usprawnia system notyfikacji. W ramach Fall 2016 Update usprawniono także sztuczną inteligencję, która wcześniej miała problem chociażby z ulepszaniem jednostek i eskortowaniem Osadników, co wyraźnie poprawiło kompetytywność komputerowego przeciwnika. W trybie wieloosobowym zabrakło co prawda wielu oczekiwanych zmian, jednak i tu wprowadzono kilka mniejszych poprawek znanych z Civilization V, takich jak wyłączenie ograniczenia czasowego w pierwszej turze gry.

  • Poprawki balansu:

Stosunkowo długa lista zmian dotyczy balansu mechaniki i obejmuje m.in. modyfikacje drzewka nauki, rozwoju religii oraz działania szpiegów. Po aktualizacji, w grze otrzymujemy większą karę za niszczenie miast, a usunięte jednostki nie dostarczają nam złota. Prócz tego, naprawiono problem z produkcją jednostek konnych, który pozwalał na tworzenie ogromnej armii bardzo niskim kosztem. Zmieniono również sposób pojawiania się nowych osad barbarzyńców – teraz spotykamy je nieco dalej od nowo założonych miast.

  • Kwestie techniczne:

Wprowadzono wsparcie dla pakietu DirectX 12 oraz aplikacji Logitech ARX.

Równocześnie z zimową aktualizacją Civ 6 otrzymaliśmy DLC z Polską i jej Skrzydlatą Husarią. - Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - wiadomość - 2016-12-27
Równocześnie z zimową aktualizacją Civ 6 otrzymaliśmy DLC z Polską i jej Skrzydlatą Husarią.

Winter 2016 update (20 grudnia 2016 r.)

Wydana ok. 2 miesiące po premierze gry zimowa aktualizacja Civilization VI wprowadza do rozgrywki kilka kolejnych nowości i zmian, wśród których najważniejsze to m.in.:

  • nowa mapa Ziemi (rozmiar standardowy),
  • zmienione menu scenariuszy,
  • nowa komenda Alert, dzięki której jednostki mogą pozostawać uśpione aż do czasu zauważenia przeciwnika,
  • zmiany w balansie rozgrywki,
  • usprawnienia sztucznej inteligencji,
  • drobne usprawnienia w warstwie wizualnej oraz audio,
  • eliminacja kolejnych zauważonych błędów i problemów technicznych.

Pełną listę elementów wprowadzonych lub zmodyfikowanych w ramach Winter 2016 Update możecie znaleźć pod tym linkiem.

5.4. Dodatki DLC

Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - ilustracja #37
  • Poland Civilization & Scenario Pack (premiera: 20 grudnia 2016 r.) – cena 4,99 EUR (ok. 22 zł).

DLC wprowadza do gry cywilizację Polski, na czele z królową Jadwigą Andegaweńską oraz przeznaczony dla niej scenariusz Dziedzictwo Jadwigi, w którym musimy ochronić ziemie należące do Polski przed agresywnymi Krzyżakami, Turkami i nie tylko.

Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: Cywilizacja Polski, zimowa aktualizacja i inne] - ilustracja #38
  • Vikings Scenario Pack (premiera: 20 grudnia 2016 r.) – cena 4,99 EUR (ok. 22 zł).

DLC wprowadza do rozgrywki nowy, niezwykle rozbudowany scenariusz dla cywilizacji wikingów wraz z trzema cudami natury oraz sześcioma miastami-państwami, z których dwa dają unikalne ulepszenia pól.

6. Inne multimedia

6.1. Materiały z rozgrywki

W tym dziale prezentujemy Wam inne, związane z grą multimedia, do których nie odnieśliśmy się bezpośrednio w treści kompendium. Znajdziecie tu m.in. pierwsze, krótkie trailery, skupiające się na najważniejszych nowościach w grze i opisujące takie elementy jak kwestia rozbudowy miast i dzielnic. Całość uzupełnia opatrzony komentarzem Sean Beana (oraz polskimi napisami) przedpremierowy filmik z rozgrywki, zaprezentowany w trakcie targów E3 w czerwcu 2016 roku.

Sid Meier's Civilization VI Miasta i dzielnice (PL)

Sid Meier's Civilization VI Miasta i dzielnice (PL) [2:11]

Prezentacja nowości wprowadzonych w Sid Meier’s Civilization VI, szóstej odsłonie legendarnej serii strategii turowych, pozwalających zbudować i rozwijać imperium na przestrzeni kilku tysięcy lat ludzkiej historii.

Sid Meier's Civilization VI Budowniczowie (PL)

Sid Meier's Civilization VI Budowniczowie (PL) [1:47]

Materiał filmowy opisujący rolę budowniczych w najnowszej części cyklu strategii Sid Meier’s Civilization VI. Produkcja ukaże się na PC już 21 października.

Sid Meier's Civilization VI E3 2016 - rozgrywka z komentarzem Seana Beana (PL)

Sid Meier's Civilization VI E3 2016 - rozgrywka z komentarzem Seana Beana (PL) [12:15]

Zaprezentowany podczas targów E3 2016 fragment rozgrywki, ukazujący część nowości zawartych w grze Sid Meier's Civilization VI na PC. Rolę narratora pełni aktor Sean Bean, znany m.in. z Władcy Pierścieni i Gry o tron. Film dostępny z polskimi napisami.

Poniżej znajdziecie zaś materiały, udostępnione przez samych twórców i serwis branżowy Polygon na początku sierpnia 2016 roku. Oglądając je, możecie zobaczyć „szóstkę” w akcji i przekonać się jak nowy styl graficzny oraz wprowadzone w mechanice zmiany sprawdzają się w praktyce.

Pod koniec września 2016 roku, a więc na niecały miesiąc przed premierą gry, deweloperzy ze studia Firaxis Games udostępnili obszerny, ponad 60-minutowy fragment rozgrywki, w którym na przykładzie cywilizacji Rzymu oraz Konga opowiadają o rozwoju miast, a także sposobach, dzięki którym rośnie ich populacja. W akcji możemy również zobaczyć bitwy pomiędzy różnego rodzaju jednostkami.

W poniższym materiale wideo, swoimi wrażeniami z rozgrywki w Civilization VI dzieli się znany polski aktor Kazimierz Kaczor, będący od lat zagorzałym fanem kultowej serii gier Sida Meiera.

Sid Meier's Civilization VI Kazimierz Kaczor - wrażenia z gry Civilization VI (PL)

Sid Meier's Civilization VI Kazimierz Kaczor - wrażenia z gry Civilization VI (PL) [7:36]

Promocyjny materiał wideo, w którym Kazimierz Kaczor opowiada o grze Sid Meier’s Civilization VI. Materiał powstał na zamkniętym pokazie, w trakcie którego zaproszeni goście mieli okazję zagrać w najnowszą odsłonę tej popularnej serii gier strategicznych.

6.2. Zestaw samouczków na premierę

Tuż przed premierą Civilization VI, twórcy ze studia Firaxis Games opublikowali pokaźny zestaw samouczków do gry, w których dzielą się oni ze społecznością szeregiem porad i strategii, przydatnych na kolejnych etapach rozgrywki. Poniższe materiały mogą okazać się szczególnie przydatne początkującym graczom, pozwalając im znacząco skrócić czas potrzebny na naukę poszczególnych mechanik gry.

Sid Meier's Civilization VI Jak wybrać cywilizację (PL)

Sid Meier's Civilization VI Jak wybrać cywilizację (PL) [1:45]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis materiał zawierający porady co do tego, jak wybrać odpowiednią dla siebie cywilizację w grze Sid Meier's Civilization VI.

Sid Meier's Civilization VI Na co przeznaczyć pierwsze tury (PL)

Sid Meier's Civilization VI Na co przeznaczyć pierwsze tury (PL) [1:50]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis Games poradnik dla graczy, dla których Sid Meier's Civilization VI jest pierwszym kontaktem z serią Cywilizacja. Można się tu dowiedzieć, co należy zrobić w pierwszych turach rozgrywki.

Sid Meier's Civilization VI Jak radzić sobie z barbarzyńcami (PL)

Sid Meier's Civilization VI Jak radzić sobie z barbarzyńcami (PL) [1:51]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis Games materiał zawierający porady co do tego, jak radzić sobie z barbarzyńcami, czyli pierwszymi przeciwnikami grze Sid Meier's Civilization VI.

Sid Meier's Civilization VI Jak eksplorować (PL)

Sid Meier's Civilization VI Jak eksplorować (PL) [1:55]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis Games materiał zawierający informacje o tym, jak przebiega eksploracja w grze Sid Meier's Civilization VI.

Sid Meier's Civilization VI Jak prowadzić dyplomację (PL)

Sid Meier's Civilization VI Jak prowadzić dyplomację (PL) [1:32]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis Games materiał zawierający porady co do tego, jak prowadzić skuteczną dyplomację w grze Sid Meier's Civilization VI.

Sid Meier's Civilization VI Jak uzyskać pomoc (PL)

Sid Meier's Civilization VI Jak uzyskać pomoc (PL) [1:12]

Przygotowany przez twórców ze studia Firaxis Games poradnik dla graczy, dla których Sid Meier's Civilization VI jest pierwszym kontaktem z serią Cywilizacja.

6.3. tvgry.pl

W kolejnym dziale znajdziecie materiał opatrzony komentarzem oraz refleksjami naszego kolegi z redakcji serwisu tvgry.pl, który miał możliwość rozegrania 60 tur we wczesnej wersji alfa Civilization VI i na ich podstawie dzieli się swoimi pierwszymi wrażeniami z gry. Bazując już na finalnej wersji tytułu przybliżamy Wam zaś sposób, w jaki najnowsza produkcja Firaxis Games podchodzi do historii i wplata ją w mechanikę rozgrywki.

Graliśmy w Civilization VI! Pierwszy gameplay, pierwsze wrażenia

Graliśmy w Civilization VI! Pierwszy gameplay, pierwsze wrażenia [9:53]

Arasz miał okazję rozegrać 60 tur w Sid Meier's Civilization VI. Jak pierwsze wrażenia? Co już wiemy o tej obiecującej strategii? Co się zmieni względem Civilization V? Czy grafika jest faktycznie tak słaba, jak na pierwszych obrazkach?

Między historią a mechaniką - jak Cywilizacja VI wplata historię w rozgrywkę

Między historią a mechaniką - jak Cywilizacja VI wplata historię w rozgrywkę [10:58]

Cywilizacja VI kilka dni temu pojawiła się w końcu na naszych komputerach. Seria, mimo, że do historii podchodziła raczej z dystansem, to

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
28.06.2016 20:51
-1
DeadPL
52
Pretorianin

Przecież na E3 zapowiedziali że będzie 18 civilizacji do wyboru na start. Z czego aktualnie wiemy o Ameryce/Chinach/Egipcie/Japoni/Indiach

24.08.2016 16:21
-2
odpowiedz
1 odpowiedź
gerth
57
Pretorianin

Po słabiznie pt Civilization V (dokupienie wszystkich dodatków nic nie pomogło) nie sądzę bym kupił CivVI prędzej niż za 4 lata, za stówę z wszystkimi dodatkami i pod warunkiem okrzyknięcia na civ.org.pl udanego powrotu/rozwinięcia do CivIV

12.09.2016 13:53
AntyGimb
26
Generał

Civ 5 wymiata! Dla mnie obok Civ 2 najlepsza Civka.

12.09.2016 13:53
-1
odpowiedz
AntyGimb
26
Generał

Norwegie jeszcze zrozumiem ale KONGO?!

13.09.2016 16:02
odpowiedz
DeadPL
52
Pretorianin

No zdecydowanie lista Cywilizacji do ogrania wzrasta ;) Kongo chyba sobie odpuszcze, ale Wikingów na pewneo ogram.

29.09.2016 21:55
odpowiedz
Ender77
1
Junior

A gdzie opis i prezentacja Grecji?

08.10.2016 18:51
odpowiedz
Dragowit
19
Chorąży

Teraz pozostaje czekać na DLC z Polską.

31.10.2016 11:45
odpowiedz
alienwashere
4
Junior

Szczerze jako fan Civ V ta nowa odsłona jakoś mnie jeszcze nie porwała mam tą grę grałem trochę ale nawet nie odczułem momentu w którym przekroczyłem okres współczesności. Nie wiem może jakoś to że skupiałem się na ciągłym rozwijaniu i stawianiu nowych budowniczych którzy znikali i znowu nowi i znikali. Cała kasa szła na budowniczych. Przydałaby się taka opcja jak w Civ V automatyzacja u robotników (może nie od początku lecz od jakiegoś momentu późniejszego gdy chcesz skupić się na innych aspektach gry). AI wroga drażni to że niektórych scenek wypowiedzi oponentów nie można przeskoczyć, trzeba słuchać że ma się za dużą armię i to się nie podoba. wygląd to jedyna rzecz jaka mi się spodobała jak narazie bo nawet walki gdzie na średnim poziomie nie porywają walka maczugami we współczesnym świecie bo nie miałem dostępu do żelaza?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze