Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Sid Meier's Civilization VI Przed premierą

Przed premierą 4 października 2016, 15:30

autor: Adam Zechenter

Redaktor. Historyk. Miłośnik strategii, gier sieciowych i dobrej literatury.

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI

Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Civilization VI – o jedną turę od ideału

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - ilustracja #1

Kiedy w kwietniu 1991 roku ekipa studia MicroProse z Sidem Meierem na czele, pełna dumy, ale i niepokoju, wypuściła na rynek pierwszą odsłonę serii Civilization, świat wyglądał inaczej niż dzisiaj. Ciągle istniał Związek Sowiecki, wielonarodowa Jugosławia wciąż miała przed sobą parę lat historii, a w Iraku rządził i długo jeszcze miał rządzić Saddam Hussein. W ciągu kolejnych 25 lat zmienił się nie tylko świat (ot, choćby za naszą wschodnią granicą powitaliśmy trzy nowe państwa), ale i sam strategiczny cykl, przywdziewający coraz efektowniejszą szatę graficzną (w „jedynce” osadnik składał się raptem z 225 pikseli), wyposażany w nowe mechanizmy rozgrywki czy zyskujący kolejne narodowości, którym mogliśmy przewodzić. Podczas gdy upadały imperia, a branża gier wideo rozwinęła się tak dynamicznie jak bodaj żadna inna do tej pory, tylko jedna rzecz pozostawała niezmienna – ogromna frajda z budowania, eksploracji i podbojów w Cywilizacji. Ów słynny efekt „jeszcze jednej tury” przykuwający od lat kolejne pokolenia graczy do monitorów. Za trzy tygodnie przekonamy się, czy magia tytułów sygnowanych nazwiskiem Sida Meiera ciągle działa i czy szósta odsłona serii porwie nas na długie godziny.

Tymczasem, po spędzeniu z testową wersją gry 25 godzin, odhaczeniu niemal 1000 tur i zaliczeniu trzech różnych metod zwycięstwa, przygotowaliśmy dla Was zestawienie 10 najciekawszych zmian, jakie wprowadza do cyklu Sid Meier’s Civilization VI. Wybraliśmy te, które najbardziej nam się podobają, ale pamiętajcie, że to nie wszystkie nowinki z „szóstki”, bo ta przynosi ich całą masę. Tyle tytułem wstępu, pora na alfabetyczną wyliczankę.

Uwaga! Nasz alfabet ma tylko 10 liter. Nie chcieliśmy Was zanudzić drobnymi zmianami, wybraliśmy więc tylko te najbardziej interesujące. Resztą odkryjcie sami!

Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać

Przed premierą

Odetchnijcie z ulgą – The Settlers na razie robi wrażenie solidnego restartu serii, która od lat nie dawała o sobie znać. To dość bezpieczna gra, która raczej nie zrobi wielkiej furory, ale być może uratuje legendarną markę przed odejściem w zapomnienie.

Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji
Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji

Przed premierą

Czeskie Factorio jest dowodem na prawdziwość tezy, że to nie oprawa zdobi grę. Za szaroburymi sprite’ami niczym z połowy lat 90. kryje się bowiem jedna z najbardziej rozbudowanych gier ekonomicznych ostatnich lat.

Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?
Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?

Przed premierą

Artysta Jakub Różalski od niemal dwóch lat nosił się z zamiarem przeniesienia swojego uniwersum 1920+ do świata gier wideo. Teraz jego projekt, tworzony przy udziale studia KING Art Games, zaczyna nabierać coraz ciekawszych kształtów.

Komentarze Czytelników (34)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
04.10.2016 16:09
3
AntyGimb
44
Generał

Zupełnie niespodziewanie ta część może okazać się najlepszą częścią w historii. Dla mnie Civ 2 (sentyment) i Civ 5 są najlepsze, choć Civ 4 też wymiatała.

04.10.2016 16:39
😜
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
damik
16
Legionista

5 oraz 3 to dla mnie najlepsze Cywilizacje. Bardzo ciekawe zmiany. Zapowiada się super.
Pytanko. Skoro możemy budować porty w miastach, które nie sąsiadują z wodą, to zostało to jakoś zrekompensowane nadmorskim miastom? Bo mam wrażenie, że zakładanie miast obok dużych akwenów może w tym momencie osłabić miasto.

04.10.2016 16:43
Cainoor
👍
1
odpowiedz
Cainoor
206
Mów mi wuju
10

Świetne podsumowanie głównych zmian. Na coś takiego czekałem. Zbieralem sie do swojego podsumowania, ale zawsze brakło czasu. A teraz proszę - wszystkie zmiany w pigułce :)

04.10.2016 17:03
Bramkarz
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Bramkarz
130
Legend

Widzę, że znowu będzie trzeba czekać na wersję z wszystkimi dodatkami.

Nie podobają mi się te eksperymenty z kartami ustroju - system z Brave New World wydawał mi się optymalny.

Ciekawa zmiana z wielkimi ludźmi - model przypomina trochę Colonization.

post wyedytowany przez Bramkarz 2016-10-04 17:04:47
04.10.2016 17:28
Bramkarz
2
odpowiedz
Bramkarz
130
Legend

Ja jestem fanem Civ V w wersji BNW - gdyby nie słabe AI to byłaby cywilizacja bliska ideału.

I chociażby z tej perspektywy widać, że wycięto ideologię, a w każdym razie autor nic o tym nie wspomina.

04.10.2016 18:46
odpowiedz
3 odpowiedzi
gerth
68
Pretorianin
2.0

Kto by przypuszczał. Byłem przekonany że szybciej się zestarzeje i nie będę już grał w gry niż nastąpi ten smutny dzień - Civilization VI to gra której nie kupię. Nie kupię dlatego że CivV to megarozczarowanie, CivVi zaś ma "kontynuować świetne zmiany z CivV". Dziękuję, postoję.
Na szczęście jest Paradox Interactive którego gry choć też upraszczane nadal są mocno skomplikowane i przynoszą mnóstwo frajdy. Civilization zaś zmierza prosto w przepaść, tę samą w którą poszła swego czasu seria The Settlers. Podziękować.

04.10.2016 19:58
odpowiedz
1 odpowiedź
robak8
113
Pretorianin

1. Mgła wojny działa jak w Civ4 czy jak w Civ5?
2. Co z bombardowaniem lotniczym ulepszonych pól? Nadal jak w Civ5?

04.10.2016 21:52
odpowiedz
zanonimizowany1165225
8
Pretorianin

Ależ będę w to no-lifował.

05.10.2016 03:06
odpowiedz
2 odpowiedzi
Dargh
11
Legionista

Uproszczeń ciąg dalszy... pewnie znowu dyplomacja będzie na zasadzie ZŁY-DOBRY :/ Nieco BNW pomaga ale ogólnie civ5 to gra na smartfony i tablety a nie strategia na setki godzin. Gimby znajo.

05.10.2016 08:14
1
odpowiedz
zanonimizowany561661
45
Senator

Świetnie, będzie doskonała zabawa.

05.10.2016 11:36
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Polo15
4
Junior

Bardzo fajne podsumowanie zmian, ale "baraki", "szczęśliwość" oraz "ilość budynków" kłuje w oczy podczas czytania :)

05.10.2016 11:48
Szejmi
odpowiedz
Szejmi
73
Pretorianin

Biera w ciemno. Jak na początku byłem nastawiony sceptycznie to po tych wszystkich materiałach które twórcy udostępniali teraz jestem już pewien że to może być najlepsza odsłona serii :)

Endless Space 2 i CIV 6 w jednym miesiącu - o matko! :>

05.10.2016 19:28
odpowiedz
H4llow
21
Legionista
9.5

Nie ma bata, muszę w to zagrać. Zmiana w grafice mi się podoba. Cieszy zmiana robotników, bo w Civ 5, w którymś momencie nie miałem co z nimi robić.

05.10.2016 19:41
DeadPL
👍
odpowiedz
DeadPL
66
Pretorianin
9.0

W sumię atykół jest tylko dla osob nie oglądających gampleyów z gry ;) Wiec nic nowego się nie dowiedziałem, ale zdecydowanie czekam aż gra zacznie sie pobierać na steam.

W sumie aktualnie nie mam się do czego przyczepić, po wersji którą wszyscy dostali a jest ona nie aktualna do tego co choćby pokazują dev w swoich video. Podabaja mi się zmiany w walce oraz podbijanu miast, coś nowego w końcu w tym temacie. Podobnie jak grupowanie jednostek oraz dodawanie jednostek supp. Rowój miast będzie spędzał sen z powiek zwłaszcza na początku zanim człowiek do tego nie przywyknie.

08.10.2016 20:43
odpowiedz
roman75
15
Legionista

Wiadomo coś o naszym wydaniu pudełkowym? Będzie coś więcej ponad smutny standard "płytka+świstek z kodem steam"? Mam kolekcję pudeł Civ to i VI by się przydała...

09.10.2016 12:13
odpowiedz
Sinic
178
Legend

Jeśli chodzi o porty to z tego co zrozumialem z opisu "nawet kilka pol od morza" to nie daje portow każdemu miastu lecz temu wlasnie nad morzem. Rozwiazanie idealne wręcz i dostosowane do systemu dystryktow.
Postawisz centrum nad morzem to i będzie spelniac role dzielnicy portowej. Nie postawisz to rozbudowując miasto w kierunku morza stworzysz później przy nim dzielnice portowa. Rozwiazanie doskonale, bardziej realistyczne, wynikające z nowego systemu dystryktow i się w niego wpasowujące.

Rzeki tez dadza możliwość stworzenia portow? Byloby to tez calkiem naturalne, chociażby przykład naszego Elblaga czy nawet Gdanska, ale może zbyt daleko idące. Nie kazda rzeka, na pewno nie w dowolnej odleglosci od morza pomijając porty srodladowe (a to byłoby na teraz zbyt daleko idące chociaż może w przyszłości będzie można stworzyć transport rzeczny?), dawala taka możliwość przecież a gra raczej tego nie zasymuluje.

09.10.2016 14:09
Errox
odpowiedz
Errox
37
Centurion

Byłem na początku lekko sceptycznie nastawiony do 6, ale na obecną chwile myślę, że będę się przy niej lepiej bawił niż przy piątce która mimo, że jest świetna(z wszystkimi dlc) jakoś mnie tak nie wciągnęła jak czwórka.

11.10.2016 18:13
kuba1711
odpowiedz
kuba1711
93
Ten post może kłamać?
9.0

Oj, po rozczarowującej piątce seria wydaje się wracać na właściwe tory. Gdyby jeszcze tylko wrócili do grupowania jednostek, byłoby idealnie. Ale i tak kupię (GOTY oczywiście) i znowu spędzę dobrych kilkaset godzin, mając ubaw z kumplami.

18.10.2016 12:34
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
117
The Highest

Zapowiada się bardzo dobrze i myślę, że jako gra strategiczna, w tym roku pozamiata! :)

18.10.2016 13:47
secretservice
odpowiedz
secretservice
55
Generał

A o czym ten artykuł? Pytania mogą być tylko dwa.
Czy AI jest jakimś sensownym wyzwaniem w sensie czy chociaż symuluje coś na kształt sztucznej inteligencji, bo cyferki to akurat zawsze potrafił sobie podkręcać.
Czy gra po sieci działa technicznie jak należy.
Reszta to jakieś pierdoły.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze