Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 4 października 2016, 15:30

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - Strona 9

Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.

U jak ustrój

Jedną z ważniejszych zmian, zaraz po wyprowadzeniu dzielnic poza mury miast (zob. „M jak miasta”), jest osobne drzewko rozwoju idei, pełniące analogiczną funkcję jak drzewko naukowe. Idee zdobywamy teraz oczywiście za pośrednictwem punktów kultury, ale nie jesteśmy tak ograniczeni jak w „piątce”, gdzie wybieraliśmy tylko konkretne mikrodrzewka (tradycja, wolność, honor etc.). Teraz lecimy przez całą historię ludzkości, zaczynając od kodeksu prawnego, przez feudalizm i kolonializm, a na mediach społecznościowych kończąc. Odkrycie danej idei dodaje kilka kart i możliwość zmiany ustroju kraju.

Drzewko idei.

Tutaj dochodzimy do kolejnej nowości, jaką jest szalenie elastyczny system ustroju, za pośrednictwem którego rządzimy naszym państwem. Każdy z dziewięciu zdefiniowanych ustrojów (oligarchia, monarchia, demokracja etc.) przynosi inne korzyści (np. republika kupiecka zwiększa o dwa liczbę szlaków handlowych), a także pozwala na wybranie określonej liczby kart, oznaczających aktywne w danym momencie doktryny. A te dzielą się na cztery typy (wojskowe, dyplomatyczne, ekonomiczne i inne).

Co kilka, góra kilkanaście, tur (a jeśli nas przyciśnie, to wystarczy zapłacić, nie trzeba czekać do odkrycia kolejnej idei) mamy możliwość wymienienia wszystkich kart doktryn, a te dają przeróżne bonusy: od zmniejszenia kosztów osadnika po kilkakrotne zwiększenie punktów turystyki z dzieł muzycznych. Dzięki temu łatwo możemy się przestawić na wymagany w danym momencie styl gry. Ciągle poznaję ten system i muszę wyznać, że podobnie jak kilka innych fundamentalnych zmian w rozgrywce bardzo mi się on podoba. Jest z pozoru prosty i intuicyjny, jednak dogłębne jego zrozumienie wymaga wielu, wielu godzin zabawy. I tak właśnie być powinno w Cywilizacji!

Elastyczność doktryn w praktyce

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - ilustracja #2

Po kilkunastu pierwszych turach orientujemy się, że w naszym sąsiedztwie znajdują się trzy wioski barbarzyńców, a ich jednostki szaleją po okolicy. Przy pierwszej okazji wybieramy więc karty dające bonusy do walki z nimi, a także przyspieszające produkcję jednostek, a gdy oczyścimy sobie pole, szybko wymieniamy doktryny na wspierające produkcję osadników i robotników.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?