Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 4 października 2016, 15:30

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - Strona 3

Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.

D jak drogi

W Civilization VI po raz pierwszy w historii serii nie budujemy dróg. A konkretnie – nie robimy tego ręcznie, gdyż trakty powstają niejako automatycznie. Jeśli więc tworzenie rozbudowanej sieci transportowej było Waszym konikiem, to niestety – teraz nic z tego.

W praktyce drogi powstają, gdy wysyłamy karawany do sąsiednich miast. Nasz kupiec pokonuje wtedy trasę, podróżując po jednym polu na turę, ale w zamian zostawia za sobą ścieżkę, która wraz z rozwojem technologicznym stanie się porządną drogą, a wreszcie autostradą. W związku z tą zmianą w pierwszej kolejności wysyłałem karawany do własnych miast, nawet jeśli wiązało się to z mniejszymi zyskami niż handel z innymi cywilizacjami – ciekaw jestem, jak będą grali inni i co okaże się najbardziej opłacalne.

Wszystkie drogi prowadzą do... Bergen.

Inaczej niż w poprzedniej odsłonie wygląda też wykorzystanie dróg. Teraz, bez względu na to, na czyim terytorium trakty się znajdują, dają one bonusy do poruszania się. Oznacza to, że atakując przeciwnika, możemy wykorzystać jego sieć transportową – obrońca dalej ma lepszą sytuację, np. ze względu na garnizony (zob. „M jak miasto”) czy szybszy transport wojska, ale walka zyskała na dynamice.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 do 2025 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego; szefował też działowi wideo i prowadził podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.