Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - Strona 7
Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.
Przeczytaj recenzję Recenzja gry Civilization VI – o jedną turę od ideału
N jak neutralność, czyli miasta-państwa
Twórcy z Firaxis Games obiecują, że w Civilization VI nie popełnią tego błędu co w „piątce” – wykastrowania podstawowej wersji tytułu z elementów dodanych w rozszerzeniach. Otrzymać mamy grę ze wszystkimi najważniejszymi mechanikami poprzedniej odsłony. Faktycznie, nie brakuje ani systemu religii, ani turystyki czy archeologii. Nie znaczy to jednak, że autorzy nie zostawili sobie miejsca na rozwój gry – podejrzewam, że w jednym z dodatków pojawi się rozbudowana dyplomacja, zniknął bowiem kongres światowy, a więc zupełnie inną rolę pełnią miasta-państwa.
W Civilization VI nie zbieramy już punktów sympatii w neutralnym państwach, tylko wysyłamy do nich specjalnych delegatów. Dzięki nim zdobywamy konkretne bonusy, które dzielą się na trzy poziomy (jeden, trzech oraz sześciu delegatów), a jeśli mamy o trzech wysłanników więcej niż inna cywilizacja, to dane państwo-miasto staje się naszym lennikiem, gwarantując dodatkowe korzyści, w tym możliwość wynajęcia wojska na 30 tur. Przyznaję, że podoba mi się ten system – jest prostszy od zastosowanego w „piątce”, ale wcale nie banalny, a dodatkowo oferuje duże pole manewru – czy to twórcom we wspomnianym dodatku, czy moderom.