Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 4 października 2016, 15:30

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - Strona 7

Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.

N jak neutralność, czyli miasta-państwa

Bonusy od miast-państw są niezłe.

Twórcy z Firaxis Games obiecują, że w Civilization VI nie popełnią tego błędu co w „piątce” – wykastrowania podstawowej wersji tytułu z elementów dodanych w rozszerzeniach. Otrzymać mamy grę ze wszystkimi najważniejszymi mechanikami poprzedniej odsłony. Faktycznie, nie brakuje ani systemu religii, ani turystyki czy archeologii. Nie znaczy to jednak, że autorzy nie zostawili sobie miejsca na rozwój gry – podejrzewam, że w jednym z dodatków pojawi się rozbudowana dyplomacja, zniknął bowiem kongres światowy, a więc zupełnie inną rolę pełnią miasta-państwa.

W Civilization VI nie zbieramy już punktów sympatii w neutralnym państwach, tylko wysyłamy do nich specjalnych delegatów. Dzięki nim zdobywamy konkretne bonusy, które dzielą się na trzy poziomy (jeden, trzech oraz sześciu delegatów), a jeśli mamy o trzech wysłanników więcej niż inna cywilizacja, to dane państwo-miasto staje się naszym lennikiem, gwarantując dodatkowe korzyści, w tym możliwość wynajęcia wojska na 30 tur. Przyznaję, że podoba mi się ten system – jest prostszy od zastosowanego w „piątce”, ale wcale nie banalny, a dodatkowo oferuje duże pole manewru – czy to twórcom we wspomnianym dodatku, czy moderom.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 do 2025 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego; szefował też działowi wideo i prowadził podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.