Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCANDX360PS3iOS
Okładka XCOM: Enemy Unknown (PC)

XCOM: Enemy Unknown

Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera.

Strategiczne | science fiction | turowe | widok izometryczny | taktyczne | multiplayer

XCOM: Enemy Unknown to gra strategiczna stworzona przez doświadczone studio Firaxis. Stanowi ona jednocześnie wznowienie kultowej serii zapoczątkowanej przez wydane w 1994 roku UFO: Enemy Unknown.

Pod względem fabuły gra nie stanowi bezpośredniej kontynuacji oryginalnej trylogii z lat 90. - na nowo opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z agresywną cywilizacją obcych, która postanowiła skolonizować naszą planetę. W celu poradzenia sobie z pozaziemskim zagrożeniem powołana zostaje organizacja Extraterrestrial Combat Unit (w skrócie XCOM). Jej zadaniem jest nie tylko odparcie inwazji kosmitów, ale również odkrycie sekretów ich technologii. Gracz wciela się w głównodowodzącego organizacją.

Rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna toczy się w czasie rzeczywistym, podczas gdy bezpośrednie starcia z obcymi na powierzchni Ziemi są turowe. Tryb strategiczny pozwala nam na prowadzenie badań naukowych, odkrywanie sekretów technologii kosmitów oraz produkcję uzbrojenia i sprzętu. Działalność XCOM nie jest tania, więc sporo uwagi trzeba poświęcić stronie ekonomicznej. W radzie państw sponsorujących naszą organizację znajduje się szesnaście narodów i konieczne jest dbanie o ich zadowolenie z osiąganych rezultatów. Wybranie kontynentu, na którym zbudujemy naszą bazę, wiąże się z konkretnymi bonusami, takimi jak np. obniżone koszty kupna satelitów oraz myśliwców czy błyskawiczne autopsje. Wszystko to ma miejsce na dużej mapie obejmującej całą powierzchnię naszego globu. Z tego poziomu zakładamy bazę operacyjną, którą następnie zapełniamy podwładnymi i rozbudowujemy o nowe pomieszczenia oraz laboratoria.

Co pewien czas otrzymujemy wiadomość o odkryciu aktywności obcych i wyruszamy z oddziałem bojowym w celu wyeliminowania zagrożenia. Wtedy gra przestawia się w turowy tryb walki. Dowodzimy w nim niewielką grupką doskonale wyszkolonych żołnierzy i naszym zadaniem jest najczęściej zabicie wszystkich kosmitów na mapie. Podczas starć ogromną rolę odgrywa tzw. mgła wojny i linia wzroku postaci, a poległych jednostek nie da się wskrzesić po zakończeniu misji. W trakcie potyczek żołnierze zdobywają punkty doświadczenia, które następnie wydajemy na rozwijanie ich umiejętności.

Większość misji (za wyjątkiem tych istotnych dla fabuły) generowana jest losowo, zarówno jeśli chodzi o miejsce startowe, jak i umiejscowienie wrogich jednostek. Silnik gry umożliwia daleko idącą destrukcję otoczenia. Starcia dodatkowo uatrakcyjnia system morale żołnierzy. Niedoświadczeni podwładni łatwo panikują, a zgon kolegi z oddziału negatywnie wpływa na ich działania.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-2  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8,7 / 10 na podstawie 1761 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,3 / 10 na podstawie 379 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 139,99 PLN

Gry podobne do XCOM: Enemy Unknown

Klasyfikacja PEGI XCOM: Enemy Unknown

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe XCOM: Enemy Unknown

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 GTX lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7, łącze internetowe

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Recenzja 8 października 2012, 14:00

Nasz stosunek do żołnierzy zmienia się wraz z poziomem trudności. Na normalu z zapisywaniem stanu gry w dowolnym momencie nie dbamy o nich tak jak w trybie classic połączonym z save’ami możliwymi tylko przy wyjściu. Posłanie wtedy naszego ulubieńca, aby schwytał żywcem obcego, wywołuje zupełnie inne emocje, a napięcie sięga zenitu. W nowym UFO każda strata boli i może zadecydować o sukcesie misji.

PC
PS3
X360
iOS
AND