Poruszanie się w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Poruszanie się

Ostatnie przygotowania przed misją. Czas odstrzelić kilku kosmitów! - Poruszanie się w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Ostatnie przygotowania przed misją. Czas odstrzelić kilku kosmitów!

Starcia w XCOM: Enemy Unknown odbywają się w standardowym systemie turowym: najpierw gracz wykonuje ruchy wszystkimi kontrolowanymi przez siebie komandosami a następnie oddaje kontrolę nad polem walki przeciwnikowi, aby ten mógł rozpocząć swoje manewry. W ramach jednej tury każdy żołnierz może wykonać dwie akcje, przy czym jedną z nich zazwyczaj jest przemieszczenie się na nową pozycję a drugą wystrzelenie z aktualnie używanej broni. Od powyższej zasady jest jednak bardzo dużo wyjątków, które zostaną opisane niżej.

Dwie duże strzałki oznaczają dostępne dla komandosa punkty akcji. - Poruszanie się w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Dwie duże strzałki oznaczają dostępne dla komandosa punkty akcji.

Komandosi mogą przemieszczać się na dwa sposoby. Poruszając się w obrębie widocznego na polu walki niebieskiego pola wykonują zwykły marsz. Ponieważ zużywa on tylko jeden punkt akcji, po wykonaniu go można oddać strzał, obstawić teren bądź ukryć się za przeszkodą zmniejszając szanse na otrzymanie trafienia. Drugi sposób poruszania się zużywa oba punkty akcji, lecz pozwala nam pokonać dwukrotnie większy dystans i jednocześnie zwiększa zdolności żołnierza do unikania ostrzału wroga - metoda ta zazwyczaj używana jest do szybkiego przemieszczania się po mapie oraz ewakuacji znajdujących się pod ostrzałem komandosów. W późniejszym okresie gry, gdy uda nam się odkryć odpowiednie pancerze do tych dwóch metod dojdzie trzecia - poruszanie się w pionie, czyli pospolite latanie, które całkowicie zmieni nasze podejście do starć. Warto tutaj odnotować fakt, że istnieje kilka zdolności wpływających na ruch naszych podopiecznych: Run & Gun klasy Assault pozwala na oddanie strzału nawet jeśli nasz żołnierz biegł w tej samej turze, zaś Sprinter klasy Support zwiększa ilość pól jaką może on pokonać podczas jednej akcji.

Poruszanie się w obrębie niebieskiego pola kosztuje jedną akcję, w żółtym polu (Dashing!) - dwie. - Poruszanie się w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Poruszanie się w obrębie niebieskiego pola kosztuje jedną akcję, w żółtym polu (Dashing!) - dwie.

Oprócz poruszania postaci, akcje wykorzystywane są także do wykonywania różnych manewrów takich jak oddanie strzału czy też ukrycie się. Większość z tych zdolności po użyciu automatycznie zużyje wszystkie pozostałe punkty, stąd też powyższą mechanikę przyjęło się określać mianem "ruch - akcja". Oczywiście tak samo jak w poprzednim przypadku istnieją umiejętności, po użyciu których żołnierz może się poruszyć - wyjątki te zostaną opisane w dalszych rozdziałach poradnika.

Po oddaniu strzału i wykorzystaniu wszystkich punktów akcji nasz komandos musi poczekać na kolejną turę. - Poruszanie się w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Po oddaniu strzału i wykorzystaniu wszystkich punktów akcji nasz komandos musi poczekać na kolejną turę.
Podobało się?

0

XCOM: Enemy Unknown

9 października 2012

PC PlayStation Xbox Mobile
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2015-09-09
20:52

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: By mieć globus pełen satelit. Badania naukowe sobie odpuść na później. Kase za trofea przeznacz na budowy. Najpierw workshop(inżynierowie). Potem satelity- 20 dni przed raportem, a uplinki 14 dni przed raportem. Ilość misji do wykonania, czyli to ile inżynierów możesz zdobyć do samego raportu, jest ustalana losowo, od początku gry. Musiałem zaczynać kilka razy, by mieć wystarczającą ilość misji, gdzie mogę zdobyć inżynierów. Łatwo to sprawdzić nie wykonując misji, tylko przyspieszając czas do przodu. U mnie na pierwszy miesiąc wystarczyły 4 satelity, na drugi 3, ale to może być różnie.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-10
17:37

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Gram na najwyższym poziomie. Niestety iron-man to za wysoki dla mnie. Gra jest zbyt losowa by przejść ją bez save'a.... tak uważam... Demarest napisał: "Strasznie cieniutki jest ten poradnik." Dlatego ja piszę: "Mała porada". Dajcie swoje jakieś małe porady. W gry takie jak ta, gram i czasem czytam komentarze aby się coś dowiedzieć. A poza psioczeniem, lub uwielbianiem, nie ma nic konkretnego. Mata jakieś małe porady, czy tylko easy do przodu, outro i do widzenia?

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-11
15:50

Lesheden Chorąży

Mała porada: Gdy zestrzelisz ufo i później wylądujesz ekipą w lesie, zamiast biegać w lewo i w prawo niczym zbieracz za grzybami. Oddal kamerę, ufo znajduje się tam, gdzie nie ma drzew.

Komentarz: Lesheden
2015-11-11
15:52

Wilczyca89 Pretorianin

W tym poradniku brakuje przybysza i sektopody. Nie wiem czy właściciel poradnika to zaktualizuje. Ale ważny jest szczególnie sektopod który może zabić dwoma strzałami pułkownika, który ma najlepszy pancerz.

Komentarz: Wilczyca89
2016-02-25
14:07

fimino Junior

😊

Trochę nie rozumiem czegoś w poradniku, mianowicie:
"Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch – posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością , nie tylko marnując amunicję - tu się zgadzam, ale też tracąc ruch - w jaki sposób? (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie - chyba za mało grałem, bo takich sytuacji to na palcach jednej ręki , zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem." - a gdy nasz komandos będzie w tym czasie robił coś innego, np. stał czy kucał to przypadkiem nie uciekną wszyscy obcy nie odnosząc żadnych ran? Z góry dzięki za odpowiedź.

Komentarz: fimino

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl