XCOM Enemy Unknown: Produkcja i ulepszanie ekwipunku

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Produkcja i ulepszanie ekwipunku

Żołnierze XCOM mogą dozbroić się na dwa sposoby: zdobywając broń plazmową podczas walki poprzez ogłuszanie obcych Arc Throwerem bądź też szybciej i bezpieczniej: produkując ją na miejscu - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry

Żołnierze XCOM mogą dozbroić się na dwa sposoby: zdobywając broń plazmową podczas walki poprzez ogłuszanie obcych Arc Throwerem bądź też szybciej i bezpieczniej: produkując ją na miejscu. To właśnie w tym celu wykorzystuje się Engineering - centrum produkcji i rozwoju, które dba o rozbudowę naszej bazy, wytwarzanie nowego sprzętu oraz wprowadza ulepszenia do istniejących już elementów.

Pierwszą i najczęściej wykorzystywaną opcją jest Build/Buy Items. Pozwala ona, jak sama nazwa wskazuje, wybudować lub zakupić nowe przedmioty. Panel produkcji został podzielony na trzy zakładki: broń i ekwipunek dodatkowy, pancerze oraz pojazdy i ich wyposażenie - po wybraniu którejkolwiek z nich wyświetli nam się lista możliwych do wytworzenia pozycji. Każdy przedmiot posiada swoją cenę (można ją zmniejszyć zatrudniając więcej inżynierów lub budując kolejny warsztat), minimalną liczbę osób potrzebną do jego wyprodukowania oraz w przypadku bardziej zaawansowanych konstrukcji - listę komponentów, jakie musimy posiadać w magazynie. Wszystkie dodatkowe elementy zdobędziemy podczas misji taktycznych: Alien Alloys i Weapon Fragments uzyskujemy po każdym rozegranym starciu, zaś Elerium i elementy potrzebne do konstrukcji myśliwców (takie jak UFO Power Source czy UFO Flight Computer) tylko podczas ataku na uziemiony wrogi pojazd.

Produkcja nowoczesnych myśliwców wymaga bardziej zaawansowanych elementów. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Produkcja nowoczesnych myśliwców wymaga bardziej zaawansowanych elementów.

Po wybraniu konkretnego produktu, przechodzimy do kolejnego ekranu, na którym możemy wybrać ile egzemplarzy danego przedmiotu zamierzamy wybudować. Warto zapamiętać, że w ramach trwania tego samego projektu większa liczba egzemplarzy nie wydłuża czasu produkcji! Budując jednego bądź pięć satelitów, zawsze będziemy musieli odczekać 20 dni zanim otrzymamy gotowy produkt.

Niezależnie czy potrzebujemy jeden czy trzy myśliwce, produkcja zajmie 14 dni. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Niezależnie czy potrzebujemy jeden czy trzy myśliwce, produkcja zajmie 14 dni.

Drugą równie ważną opcją wchodzącą w skład Engineering jest Build Facilities. Po naciśnięciu na nią naszym oczom ukaże się plan całej bazy XCOM włącznie z nieodkrytymi jeszcze podziemiami. Istnieją cztery typy lokacji: lita skała, jaskinia, para (steam) oraz istniejący już budynek. Nowe pomieszczenia możemy stawiać jedynie w jamach, a te otrzymujemy poprzez dokonanie wykopów w skale - wystarczy najechać na nią kursorem myszy i po zaznaczeniu opcji Excavate, dokonaniu drobnej opłaty oraz odczekaniu kilku dni będziemy mogli powiększyć nasz kompleks o kolejną instalację. Lokacje, w których znajduje się para wodna są o tyle unikalne, że można wybudować w nich Thermo Generator - jedną z najwydajniejszych elektrowni w grze, do której mamy dostęp od samego początku rozgrywki.

Po rozpoczęciu gry baza XCOM składa się zaledwie z kilku pomieszczeń. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Po rozpoczęciu gry baza XCOM składa się zaledwie z kilku pomieszczeń.

W celu wykorzystania głębin konieczne będzie wybudowanie windy (Access Lift) na kolejny poziom. Jako, że przygotowanie terenu pod rozbudowę nie jest zbyt kosztowne, warto pomyśleć o nim zawczasu i przyszykować kilka pustych jaskiń. Dzięki temu konstrukcja nowych budynków nie będzie wymagała poświęcenia dodatkowych dni na zagospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca. Oprócz tego konieczne jest posiadanie nadmiaru energii elektrycznej, gdyż każde pomieszczenie potrzebuje zasilania - opłaca się przeznaczyć jednego ze skrzydeł naszej bazy na wybudowanie kilku elektrowni. Na początku gry powinniśmy również jak najszybciej dokopać się do przynajmniej jednego strumienia pary wodnej i postawić na nim generator - zajmuje on tylko jedno pole a jest wydajniejszy niż trzy normalne Power Generatory.

Rozbudowana baza XCOM; niektóre pomieszczenia są jeszcze w trakcie budowy. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Rozbudowana baza XCOM; niektóre pomieszczenia są jeszcze w trakcie budowy.

Rozbudowując bazę warto rozplanować położenie poszczególnych pomieszczeń, gdyż część z nich będzie pracowała z większą wydajnością, jeśli umieścimy je obok drugiej instalacji tego samego typu. Przykładowo, wszystkie elektrownie produkują więcej mocy, gdy znajdują się obok siebie. Poniżej znajdują się lista dostępnych bonusów:

Budynki

Bonus

Power Generator

Thermo Generator

Elerium Generator

+2 do wytwarzanej energii elektrycznej za każdy sąsiadujący ze sobą generator

Satellite Uplink

Satellite Nexus

+1 do kontroli nad satelitami za każdy sąsiadujący ze sobą budynek

Laboratory

+10% do szybkości przeprowadzania projektów naukowych za każde sąsiadujące laboratorium

Workshop

+7% do zwrotu kosztów produkcji za każdy sąsiadujący warsztat

Odpowiednio ustawione pomieszczenia działają z większą wydajnością. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Odpowiednio ustawione pomieszczenia działają z większą wydajnością.

Ostatnia zakładka, The Foundry, staje się aktywna dopiero po wybudowaniu odpowiedniej instalacji - odlewni (Foundry). Pozwala ona na wprowadzenie różnego rodzaju ulepszeń w istniejącym już ekwipunku. Widoczna lista jest podobna do tej, którą widzimy podczas wizyty w laboratorium badawczym: podane są koszta wdrożenia innowacji, wymagane komponenty oraz potrzebna minimalna liczba inżynierów do rozpoczęcia projektu. Szybkość wprowadzania ulepszeń możemy przyspieszyć zatrudniając nowych robotników bądź budując kolejny warsztat (wraz z nim otrzymamy również pięciu inżynierów). Po zakończeniu badań nowa wersja ekwipunku automatycznie zastąpi starsze przedmioty.

Lista ulepszeń z The Foundry jest łudząco podobna do tej z Build/Buy Items, lecz rządzi się innymi zasadami. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Lista ulepszeń z The Foundry jest łudząco podobna do tej z Build/Buy Items, lecz rządzi się innymi zasadami.

Jako, że używanie Foundry pochłania duże ilości komponentów oraz pieniędzy poniżej przedstawiam listę najciekawszych i najprzydatniejszych ulepszeń, które powinny zostać odkryte praktycznie w każdej rozgrywce. Część z nich będzie dostępna od samego początku, część pojawi się wraz ze zdobywaniem lepszego ekwipunku na przeciwnikach oraz prowadzeniem badań naukowych w laboratorium:

  • Heavy Weapons Platform - daje nam dostęp do łazika S.H.I.V., który doskonale uzupełnia nasz zespół uderzeniowy
  • S.H.I.V. Laser/Plasma - uzbraja nasz łazik w skuteczniejszą broń
  • Improved Arc Thrower - zwiększa skuteczność paralizatorów
  • S.C.O.P.E. Upgrade - zwiększa szansę na krytyczne trafienie podczas używania celownika S.C.O.P.E.
  • Alien Grenades - daje dostęp do znacznie silniejszych granatów obcych
  • Ammo Conservation - zwiększa ilość amunicji w każdym typie broni

Pozostałe ulepszenia są równie użyteczne, lecz zależne od obranej taktyki. Te wymienione powyżej są uniwersalne i będą przydatne dla każdego dowódcy XCOM.

XCOM: Enemy Unknown

9 października 2012

PC PlayStation Xbox Mobile
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze67
2016-02-25
14:07

fimino Junior

😊

Trochę nie rozumiem czegoś w poradniku, mianowicie:
"Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch – posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością , nie tylko marnując amunicję - tu się zgadzam, ale też tracąc ruch - w jaki sposób? (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie - chyba za mało grałem, bo takich sytuacji to na palcach jednej ręki , zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem." - a gdy nasz komandos będzie w tym czasie robił coś innego, np. stał czy kucał to przypadkiem nie uciekną wszyscy obcy nie odnosząc żadnych ran? Z góry dzięki za odpowiedź.

Komentarz: fimino
2015-11-11
15:52

Wilczyca89 Pretorianin

W tym poradniku brakuje przybysza i sektopody. Nie wiem czy właściciel poradnika to zaktualizuje. Ale ważny jest szczególnie sektopod który może zabić dwoma strzałami pułkownika, który ma najlepszy pancerz.

Komentarz: Wilczyca89
2015-09-11
15:50

Lesheden Chorąży

Mała porada: Gdy zestrzelisz ufo i później wylądujesz ekipą w lesie, zamiast biegać w lewo i w prawo niczym zbieracz za grzybami. Oddal kamerę, ufo znajduje się tam, gdzie nie ma drzew.

Komentarz: Lesheden
2015-09-10
17:37

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Gram na najwyższym poziomie. Niestety iron-man to za wysoki dla mnie. Gra jest zbyt losowa by przejść ją bez save'a.... tak uważam... Demarest napisał: "Strasznie cieniutki jest ten poradnik." Dlatego ja piszę: "Mała porada". Dajcie swoje jakieś małe porady. W gry takie jak ta, gram i czasem czytam komentarze aby się coś dowiedzieć. A poza psioczeniem, lub uwielbianiem, nie ma nic konkretnego. Mata jakieś małe porady, czy tylko easy do przodu, outro i do widzenia?

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
20:52

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: By mieć globus pełen satelit. Badania naukowe sobie odpuść na później. Kase za trofea przeznacz na budowy. Najpierw workshop(inżynierowie). Potem satelity- 20 dni przed raportem, a uplinki 14 dni przed raportem. Ilość misji do wykonania, czyli to ile inżynierów możesz zdobyć do samego raportu, jest ustalana losowo, od początku gry. Musiałem zaczynać kilka razy, by mieć wystarczającą ilość misji, gdzie mogę zdobyć inżynierów. Łatwo to sprawdzić nie wykonując misji, tylko przyspieszając czas do przodu. U mnie na pierwszy miesiąc wystarczyły 4 satelity, na drugi 3, ale to może być różnie.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
20:32

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: Ponieważ naprawdę się z tym męczyłem by nie stracić żadnej satelity i zaczynałem grę kilka razy od początku. Po pierwsze inżynierowie, są ważniejsi niż pieniądze i potrzebni do budowania uplinków. Kasę możesz zdobyć, za trofea, ale inżyniera nie kupisz. Każda misja gdzie masz do wyboru trzy miejsca, na ogół daje wybór między kasą, inżynierem, albo dodatkowym żołnierzem do zyskania. Oczywiście rób misję w której stan krytycznego zagrożenia jest największy. Jeżeli jednak miejsce ze stanem krytycznego zagrożenia akurat nie oferuje inżynierów. Nie problem, po prostu wczytaj save i próbuj do skutku. Gra losowo przydziela nagrody za wypełnienie misji.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
20:25

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: Rób save,a po każdej turze, a quick save,a po każdym ruchu, w ten sposób zawsze możesz się cofnąć.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
14:40

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: Zauważyłem, że prawdopodobieństwo trafienia jest ustawione w kolejce. Jeżeli jest twoja tura i masz dwóch żołnierzy oraz jednego przeciwnika. Twój pierwszy żołnierz to assault ze shotgunem co odbiera 100%, a drugi to zwykły pistolet co odbierze 5%. Okaże się, że jak najpierw strzelisz z pistoletu to odbierzesz 5%, a potem assault nie trafi, więc wróg przeżyje. Jeżeli zmienisz kolejność i najpierw strzelisz z shotguna, to zabijesz wroga i nie będziesz miał problemu. Natomiast strzał z pistoletu możesz sobie walnąć w powietrze i tak w nic nie trafi.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
14:31

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: Każdy save przed wykonaną turą pozwoli ci powtórzyć akcję i zmienić przyszłość tury wroga. Zauważyłem, że, to jak rozmieściłeś postacie, ma wpływ na to, jak zachowają się wrogowie. Często inne miejsce w które powędrujesz może spowodować, czy wróg zaatakuje, czy wykona jakiś inny ruch.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-09
14:21

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: Jeżeli wykupisz dodatkowe stroje i zyskasz możliwość kolorowania uniformów, to wykorzystaj to jako taktyczną przewagę dla własnej orientacji, np. Podziel sobie klasy na odpowiednie kolory. Snajpera zrób czarnego("zamaskowany"). Heavy- czerwony(Ogień, lub siła ogniowa). Support niczym znak służyby zdrowia, możesz dać biały lub niebieski, a assault jak chcesz, mi przypasował blond włosy i żółty. To pomoże ci od razu kojarzyć jednostkę.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-08-23
23:48

Lesheden Chorąży

Mam pytanie. Czy da się na najwyższym poziomie utrzymać dochody ze wszystkich krajów? Buduję workshop, uplink i satelity od początku, po czym zawsze mi ze 2 państwa odchodzą zanim zdążę postawić 3-cią satelitę. W dodatku, by wszystko wybudować muszę sprzedawać korpusy obcych i pozostałości ich broni by mieć kasę. Próbowałem kilka razy i lipa

Komentarz: Lesheden
2015-08-20
22:23

bodekxv55 Junior

Dla mnie gierka na normalnym poziomie trudności przy Ironmenie była zbyt łatwa... po przejściu jej tak dwa razy stwierdziłem że trzeba kolejny raz spróbować klastycznego poziomu trudności. Ale tu już zaczyna być widoczne coraz większe niedopracowanie gry pod tym względem. Mogę zrozumieć że przeciwnicy są znacznie bardziej wymagający, że jeden dowódca małego statku rozwala mi trzech żołnierzy jednego po drugim i to wyżej i za dużymi osłonami. Ale tego że nagle respi się grupa sektoidów za moimi plecami, w miejscu gdzie penetrowałem komandosami od samego początku - tego już nie potrafię zrozumieć. Wysoki poziom trudności... ok... ale bez przesady jak potworki się respią gdzie chcą. Jednego razu dotrwałem bardzo daleko. Miałem żołnierza wyszkolonego na maximum. Potrafił w jednej turze rozwalić nawet trzech obcych. Zabili go obcy wystrzeliwani z kosmosu przechodzący od razu w tryb warty... dla mnie głupota tej gry... w momencie śmierci tego jednego wszystko się posypało. Nie rozumiem po co człowiek cuduje z osłonami i taktycznie penetruje teren jak tu nagle z kosmosu dziesięciu obcych oskrzydla moich pięciu żołnierzy. Gra na klasycznym poziomie trudności totalnie niedopracowana pod tym względem. Bo tam każdy ruch jest ważki i wymaga dużego zastanowienia.
I nie dopracowane jest jeszcze wg mnie pole ostrzału. Wiele razy miałem sposobność zauważyć że obcy jest w linii prostej do mojego komandosa a jednak strzału nie mogłem wykonać. Podobnie snajper na dachu. Będąc przy krawędzi nie mógł ostrzelać (nawet z pistoletu) obcego który był bezpośrednio pod budynkiem... przecież wystarczyłoby żeby się trochę wychylił. Nie jest również nigdzie wytłumaczone jaki zasięg widzenia mają żołnierze... nie wiem ja mam zgadywać czy jak podejdą tu czy tam to będą w stanie oskrzydlić obcego który jest nieco dalej niż o rzut kamieniem? Te rzeczy powodują że rozgrywka w stylu ironman na poziomie wyższym od normalnego jest niegrywalna i niewykonalna.

Komentarz: bodekxv55
2013-01-31
21:21

zanonimizowany444869 Legionista

Strasznie cieniutki jest ten poradnik. W zasadzie to jest jak instrukcja do gry, a nie poradnik.
Co do save'ów przed strzałem, tj. tak jak w poradniku - próbowałem po 20 razy w kilku różnych lokacjach.

Komentarz: zanonimizowany444869
2012-11-04
16:20

roninwawa Chorąży

roninwawa

fajna gra dowodzisz taktycznie w skali micro zarzadzasz i ustalasz strategie globalnie. mogliby tylko jeszcze wprowadzic samodzielny lot oczywiscie opcjonalnie walke z wrogimi ufo w powietrzu w postaci symulacji

Komentarz: roninwawa
2012-10-26
18:13

zanonimizowany23874 Legend

1. Sprawdz jeszcze raz. Zarowno na normal, classic i impossible mechanizm ten dziala jak podalem (i tu mowie o doslownie dziesiatkach testow - circa 100 powtorzen na impossible i classic w kilku sytuacjach, na normalu do 30 razy na dana akcje x kilka sytuacji). Nie wiem jak jest na easy - na nim nie gralem.

2. Mea culpa nie zauwazylem, tak szybko psulem dysk albo drony ze nie zdazyly nic zrobic (niby dysk ma jakis atak obszarowy czy cos - tez nie widzialem).

Komentarz: zanonimizowany23874
2012-10-24
07:11

Hellmaker Legend

Hellmaker

Po pierwsze:
"UWAGA: zapisywanie gry przed strzałem a następnie wczytanie jej jeśli spudłujemy nie zmieni rezultatu naszego ataku!" - prawdopodobnie zależne od poziomu trudności. Na normalnym akurat nieraz tak robiłem.

Po drugie:
Można by dopisać, że Drony nie tylko występują w kupie z Disc, ale potrafią go naprawiać. Więc czasami dobrze jest się zastanowić, czy nie "zmarnować" jednego z ruchów któregoś żołnierza na walnięcie granatem w celu wyeliminowania Dronów. Tak na wypadek, gdyby nie udało nam się całkowicie wykończyć Disc w jednej turze. Dwa Drony potrafią mu wyleczyć mocno ponad połowę obrażeń.

Komentarz: Hellmaker
2012-10-23
23:46

zanonimizowany873665 Junior

Faktycznie gra jest przesiaknieta uproszczeniami, nie zmienia to jednak faktu ze gra sie przyjemnie.
Mam tylko nadzieje ze Xenonauts albo Extraterrestrials II beda lepsze... (wierniejsze oryginalowi X-COM)

Komentarz: zanonimizowany873665
2012-10-23
09:50

zanonimizowany465297 Generał

👎

Akurat tu się zgadzam z Hypnotoad ta gra to gniot i nie ma nic wspólnego poza nazwą z pierwszym XCOM. Niestety wydałem na nią 120 PLN i są to pieniądze wg mnie stracone. Takiego spłycenia i uproszczenia gry to już dawno nie widziałem. Drzewko technologii żałosne. Żołnierze po 10 misjach wymaksowani na hunter killerów, przy czym te herosy dźwigają tony amunicji i już sił im wystarcza na ledwo 2 granaty lub 3 apteczki. W misjach żadnego myślenia - byle do przodu, no limit ammo, gdzie tu liczenie i zbieranie ammo od ufoków i strach żeby nie zginąć. W XCOM zagrałem pierwszy raz w 1995 roku i wielokrotnie z przyjemnością i dreszczem emocji grałem w nią jeszcze wielokrotnie nawet w wersji mobile na komie ale do tego to nie wrócę. Nie wiem za co dostało toto 9/10. W porównaniu z oryginałem to nawet erzac to nie jest.

Komentarz: zanonimizowany465297
2012-10-23
00:08

Hypnotoad Junior

to chyba ty jestes mulit tego styksa bo kompletnie nie wiem o co ci z nim chodzi , po za tym czy wiesz może co oznacza trolowanie , jakbys nie zauważył to jest moja opinia na temat tego czegoś co udaje xcom , po za nazwą nie ma wiele wspólnego z dawną grą , gra jest słaba , po za nową grafiką reszta jest bardzo uwsteczniona , nie widac żadnej ewolucji na lepsze

Komentarz: Hypnotoad
2012-10-21
14:10

Pako22 Pretorianin

Pako22

~Charon Styks (Hypnotoad)
Ale pocisk!
Oj :) Widzę, że zabolało trolla. Ciekaw jestem co bardziej - zdemaskowanie czy ban na poprzednie konto? ^^

Komentarz: Pako22

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl