Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Produkcja i ulepszanie ekwipunku

Żołnierze XCOM mogą dozbroić się na dwa sposoby: zdobywając broń plazmową podczas walki poprzez ogłuszanie obcych Arc Throwerem bądź też szybciej i bezpieczniej: produkując ją na miejscu - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry

Żołnierze XCOM mogą dozbroić się na dwa sposoby: zdobywając broń plazmową podczas walki poprzez ogłuszanie obcych Arc Throwerem bądź też szybciej i bezpieczniej: produkując ją na miejscu. To właśnie w tym celu wykorzystuje się Engineering - centrum produkcji i rozwoju, które dba o rozbudowę naszej bazy, wytwarzanie nowego sprzętu oraz wprowadza ulepszenia do istniejących już elementów.

Pierwszą i najczęściej wykorzystywaną opcją jest Build/Buy Items. Pozwala ona, jak sama nazwa wskazuje, wybudować lub zakupić nowe przedmioty. Panel produkcji został podzielony na trzy zakładki: broń i ekwipunek dodatkowy, pancerze oraz pojazdy i ich wyposażenie - po wybraniu którejkolwiek z nich wyświetli nam się lista możliwych do wytworzenia pozycji. Każdy przedmiot posiada swoją cenę (można ją zmniejszyć zatrudniając więcej inżynierów lub budując kolejny warsztat), minimalną liczbę osób potrzebną do jego wyprodukowania oraz w przypadku bardziej zaawansowanych konstrukcji - listę komponentów, jakie musimy posiadać w magazynie. Wszystkie dodatkowe elementy zdobędziemy podczas misji taktycznych: Alien Alloys i Weapon Fragments uzyskujemy po każdym rozegranym starciu, zaś Elerium i elementy potrzebne do konstrukcji myśliwców (takie jak UFO Power Source czy UFO Flight Computer) tylko podczas ataku na uziemiony wrogi pojazd.

Produkcja nowoczesnych myśliwców wymaga bardziej zaawansowanych elementów. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Produkcja nowoczesnych myśliwców wymaga bardziej zaawansowanych elementów.

Po wybraniu konkretnego produktu, przechodzimy do kolejnego ekranu, na którym możemy wybrać ile egzemplarzy danego przedmiotu zamierzamy wybudować. Warto zapamiętać, że w ramach trwania tego samego projektu większa liczba egzemplarzy nie wydłuża czasu produkcji! Budując jednego bądź pięć satelitów, zawsze będziemy musieli odczekać 20 dni zanim otrzymamy gotowy produkt.

Niezależnie czy potrzebujemy jeden czy trzy myśliwce, produkcja zajmie 14 dni. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Niezależnie czy potrzebujemy jeden czy trzy myśliwce, produkcja zajmie 14 dni.

Drugą równie ważną opcją wchodzącą w skład Engineering jest Build Facilities. Po naciśnięciu na nią naszym oczom ukaże się plan całej bazy XCOM włącznie z nieodkrytymi jeszcze podziemiami. Istnieją cztery typy lokacji: lita skała, jaskinia, para (steam) oraz istniejący już budynek. Nowe pomieszczenia możemy stawiać jedynie w jamach, a te otrzymujemy poprzez dokonanie wykopów w skale - wystarczy najechać na nią kursorem myszy i po zaznaczeniu opcji Excavate, dokonaniu drobnej opłaty oraz odczekaniu kilku dni będziemy mogli powiększyć nasz kompleks o kolejną instalację. Lokacje, w których znajduje się para wodna są o tyle unikalne, że można wybudować w nich Thermo Generator - jedną z najwydajniejszych elektrowni w grze, do której mamy dostęp od samego początku rozgrywki.

Po rozpoczęciu gry baza XCOM składa się zaledwie z kilku pomieszczeń. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Po rozpoczęciu gry baza XCOM składa się zaledwie z kilku pomieszczeń.

W celu wykorzystania głębin konieczne będzie wybudowanie windy (Access Lift) na kolejny poziom. Jako, że przygotowanie terenu pod rozbudowę nie jest zbyt kosztowne, warto pomyśleć o nim zawczasu i przyszykować kilka pustych jaskiń. Dzięki temu konstrukcja nowych budynków nie będzie wymagała poświęcenia dodatkowych dni na zagospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca. Oprócz tego konieczne jest posiadanie nadmiaru energii elektrycznej, gdyż każde pomieszczenie potrzebuje zasilania - opłaca się przeznaczyć jednego ze skrzydeł naszej bazy na wybudowanie kilku elektrowni. Na początku gry powinniśmy również jak najszybciej dokopać się do przynajmniej jednego strumienia pary wodnej i postawić na nim generator - zajmuje on tylko jedno pole a jest wydajniejszy niż trzy normalne Power Generatory.

Rozbudowana baza XCOM; niektóre pomieszczenia są jeszcze w trakcie budowy. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Rozbudowana baza XCOM; niektóre pomieszczenia są jeszcze w trakcie budowy.

Rozbudowując bazę warto rozplanować położenie poszczególnych pomieszczeń, gdyż część z nich będzie pracowała z większą wydajnością, jeśli umieścimy je obok drugiej instalacji tego samego typu. Przykładowo, wszystkie elektrownie produkują więcej mocy, gdy znajdują się obok siebie. Poniżej znajdują się lista dostępnych bonusów:

Budynki

Bonus

Power Generator

Thermo Generator

Elerium Generator

+2 do wytwarzanej energii elektrycznej za każdy sąsiadujący ze sobą generator

Satellite Uplink

Satellite Nexus

+1 do kontroli nad satelitami za każdy sąsiadujący ze sobą budynek

Laboratory

+10% do szybkości przeprowadzania projektów naukowych za każde sąsiadujące laboratorium

Workshop

+7% do zwrotu kosztów produkcji za każdy sąsiadujący warsztat

Odpowiednio ustawione pomieszczenia działają z większą wydajnością. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Odpowiednio ustawione pomieszczenia działają z większą wydajnością.

Ostatnia zakładka, The Foundry, staje się aktywna dopiero po wybudowaniu odpowiedniej instalacji - odlewni (Foundry). Pozwala ona na wprowadzenie różnego rodzaju ulepszeń w istniejącym już ekwipunku. Widoczna lista jest podobna do tej, którą widzimy podczas wizyty w laboratorium badawczym: podane są koszta wdrożenia innowacji, wymagane komponenty oraz potrzebna minimalna liczba inżynierów do rozpoczęcia projektu. Szybkość wprowadzania ulepszeń możemy przyspieszyć zatrudniając nowych robotników bądź budując kolejny warsztat (wraz z nim otrzymamy również pięciu inżynierów). Po zakończeniu badań nowa wersja ekwipunku automatycznie zastąpi starsze przedmioty.

Lista ulepszeń z The Foundry jest łudząco podobna do tej z Build/Buy Items, lecz rządzi się innymi zasadami. - Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Lista ulepszeń z The Foundry jest łudząco podobna do tej z Build/Buy Items, lecz rządzi się innymi zasadami.

Jako, że używanie Foundry pochłania duże ilości komponentów oraz pieniędzy poniżej przedstawiam listę najciekawszych i najprzydatniejszych ulepszeń, które powinny zostać odkryte praktycznie w każdej rozgrywce. Część z nich będzie dostępna od samego początku, część pojawi się wraz ze zdobywaniem lepszego ekwipunku na przeciwnikach oraz prowadzeniem badań naukowych w laboratorium:

  • Heavy Weapons Platform - daje nam dostęp do łazika S.H.I.V., który doskonale uzupełnia nasz zespół uderzeniowy
  • S.H.I.V. Laser/Plasma - uzbraja nasz łazik w skuteczniejszą broń
  • Improved Arc Thrower - zwiększa skuteczność paralizatorów
  • S.C.O.P.E. Upgrade - zwiększa szansę na krytyczne trafienie podczas używania celownika S.C.O.P.E.
  • Alien Grenades - daje dostęp do znacznie silniejszych granatów obcych
  • Ammo Conservation - zwiększa ilość amunicji w każdym typie broni

Pozostałe ulepszenia są równie użyteczne, lecz zależne od obranej taktyki. Te wymienione powyżej są uniwersalne i będą przydatne dla każdego dowódcy XCOM.

Podobało się?

0

XCOM: Enemy Unknown

9 października 2012

PC PlayStation Xbox Mobile
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2015-09-09
20:52

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Mała porada: By mieć globus pełen satelit. Badania naukowe sobie odpuść na później. Kase za trofea przeznacz na budowy. Najpierw workshop(inżynierowie). Potem satelity- 20 dni przed raportem, a uplinki 14 dni przed raportem. Ilość misji do wykonania, czyli to ile inżynierów możesz zdobyć do samego raportu, jest ustalana losowo, od początku gry. Musiałem zaczynać kilka razy, by mieć wystarczającą ilość misji, gdzie mogę zdobyć inżynierów. Łatwo to sprawdzić nie wykonując misji, tylko przyspieszając czas do przodu. U mnie na pierwszy miesiąc wystarczyły 4 satelity, na drugi 3, ale to może być różnie.

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-10
17:37

(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży

Gram na najwyższym poziomie. Niestety iron-man to za wysoki dla mnie. Gra jest zbyt losowa by przejść ją bez save'a.... tak uważam... Demarest napisał: "Strasznie cieniutki jest ten poradnik." Dlatego ja piszę: "Mała porada". Dajcie swoje jakieś małe porady. W gry takie jak ta, gram i czasem czytam komentarze aby się coś dowiedzieć. A poza psioczeniem, lub uwielbianiem, nie ma nic konkretnego. Mata jakieś małe porady, czy tylko easy do przodu, outro i do widzenia?

Komentarz: (HCP)Hard_Core_PLayer
2015-09-11
15:50

Lesheden Chorąży

Mała porada: Gdy zestrzelisz ufo i później wylądujesz ekipą w lesie, zamiast biegać w lewo i w prawo niczym zbieracz za grzybami. Oddal kamerę, ufo znajduje się tam, gdzie nie ma drzew.

Komentarz: Lesheden
2015-11-11
15:52

Wilczyca89 Pretorianin

W tym poradniku brakuje przybysza i sektopody. Nie wiem czy właściciel poradnika to zaktualizuje. Ale ważny jest szczególnie sektopod który może zabić dwoma strzałami pułkownika, który ma najlepszy pancerz.

Komentarz: Wilczyca89
2016-02-25
14:07

fimino Junior

😊

Trochę nie rozumiem czegoś w poradniku, mianowicie:
"Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch – posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością , nie tylko marnując amunicję - tu się zgadzam, ale też tracąc ruch - w jaki sposób? (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie - chyba za mało grałem, bo takich sytuacji to na palcach jednej ręki , zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem." - a gdy nasz komandos będzie w tym czasie robił coś innego, np. stał czy kucał to przypadkiem nie uciekną wszyscy obcy nie odnosząc żadnych ran? Z góry dzięki za odpowiedź.

Komentarz: fimino

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl