Taktyka walki | Jak grać, aby wygrać w XCOM Enemy Unknown
Aktualizacja:
Taktyka walki
Dział ten poświęcony jest różnym manewrom, jakie możemy wykorzystać na polu walki w celu zminimalizowania strat własnych oraz ułatwienia eliminacji co odporniejszych kosmitów. Zakłada on, że prowadzimy badania naukowe na bieżąco wraz z pojawianiem się nowych typów obcych oraz, że przyswoiliśmy sobie podstawowe informacje dotyczące mechaniki rządzącej rozgrywką w części taktycznej gry.

Jednym z podstawowych manewrów, wykorzystywanych w początkowej fazie walki jest prawidłowe poruszanie oddziału, kiedy nie wykryliśmy jeszcze żadnego wroga. Jak zostało to wcześniej wspomniane w dziale Wykrywanie przeciwnika jedną z najważniejszych czynności jest poznanie wielkości mapy na której się znajdujemy oraz ewentualnych ścieżek ataku obcych. Po wykonaniu tego, kolejnym krokiem jest znalezienie osłony terenowej, za którą będziemy mogli ukryć komandosów. Polecam w pierwszej kolejności wykorzystać te, które znajdują się w odległości jednego ruchu, oszczędzając drugi punkt akcji na ewentualną wymianę ognia z kosmitami (jeśli nie mamy szczęścia i obcy byli blisko) lub tryb overwatch (jeśli nie odkryliśmy jeszcze przeciwnika).

Następnym krokiem jest obranie jednego punktu (najlepiej przy brzegu mapy) i poruszanie się w jego stronę. Zawsze powinniśmy ruszać komandosów używając jednego punktu akcji, oszczędzając drugi na wypadek pojawienia się wroga. Nie polecam biec na ślepo używając obu akcji - żołnierz zostanie wystawiony na ostrzał, a jego śmierć może spowodować panikę jego kompanów i dalsze straty w ludziach. W pierwszej fazie walki bardzo przydatna jest zdolność snajpera: Battle Scanner. Rzucane jak granat urządzenie odkrywa niewidoczny do tej pory dla nas obszar - jest to naprawdę świetna umiejętność zmniejszająca ryzyko wpadnięcia w zasadzkę w kilku pierwszych turach gry.

Prędzej czy później wykryjemy zgrupowanie obcych, którzy ukryją się za pobliskimi przeszkodami. W tym momencie przydają się zaoszczędzone punkty akcji - żołnierze znajdujący się na tyłach mogą ostrzelać kosmitów (szczególnie przydatne są tutaj wyrzutnie rakiet i karabiny snajperskie), zaś komandosi znajdujący się bliżej wroga mogą wybrać pomiędzy rzucaniem granatów, prowadzeniem ognia zaporowego bądź ukryciem się za przeszkodami (Hunker Down). Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch - posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością, nie tylko marnując amunicję, ale też tracąc ruch (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie, zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem. Osobiście polecam używać trybu overwatch jedynie u Snajpera (zanim osiągnie maksymalny poziom doświadczenia i będzie mógł oddawać dwa strzały na turę), Heavy ze zdolnością Rapid Reaction oraz Support ze zdolnością Sentinel. Pozostali żołnierze powinni raczej oszczędzić punkt akcji na wykonanie normalnego ataku.

Podczas walki nie szarżujmy na ślepo. Obcy często starają się zbliżyć do naszych wojaków, stąd też możemy ich wciągać w pułapki, wycofując komandosów z pierwszej linii ognia. Oprócz tego daje nam to szersze pole do manewru, gdyż wykorzystanie umiejętności klasy Assault - Run & Gun na świeżo wykrytych obcych może spowodować, że przypadkiem odkryjemy kolejne zgrupowanie. Jeśli zaś wykorzystamy ją do kontrataku po wycofaniu się, powrócimy na uprzednio odkrytą pozycję bez ryzyka natrafienia na większe siły wroga.

Kolejnym problemem na jaki napotkamy są obcy chowający się za ciężkimi osłonami terenowymi. O ile to możliwe powinniśmy wykorzystać odkryty już teren do oflankowania ich. Jeśli jest to niemożliwe, polecam po prostu zmienić rzeźbę terenu wykorzystując granaty i wyrzutnie rakiet. Jeśli przeciwnik chowa się za wrakiem samochodu sytuacja jest jeszcze prostsza - możemy śmiało go zaatakować. Część nietrafionych strzałów podpali pojazd a w następnej turze nastąpi eksplozja, która zabije obcych. Musimy jednak uważać, gdyż działa to w obie strony - niecelne strzały kosmitów mogą podpalić naszą osłonę. Konieczne jest wtedy wycofanie się na czas wybuchu; później można powrócić na poprzednią pozycję.

Oprócz tego możemy wykorzystać rzeźbę terenu. Strzelanie z wyższej pozycji zwiększa naszą szansę na trafienie, stąd wejście Snajperem czy klasą Support na dach znacznie ułatwi nam zastrzelenie zabunkrowanego przeciwnika. Mniej-więcej w połowie gry dostępny będzie dla nas pancerz Skeleton Suit z wbudowaną wyciągarką - wystarczy wybrać odpowiednia zdolność i wycelować w wyżej położoną lokację, a nasz komandos zmieni swoje położenie. Jako, że obcy (poza Floaterami) rzadko wykorzystują dachy jako pozycję snajperską, pozwala nam to na oflankowanie większości przeciwników. Atak z flanki w połączeniu z przewaga wysokości szybko zakończy każde starcie.

Walcząc w obrębie zamkniętych pomieszczeń (np. pojazd obcych) opłaca się przeczekać 1-2 tury przed otworzeniem gry i ustawić tzw. pluton egzekucyjny: dwóch komandosów po brzegach drzwi, reszta bezpośrednio przed nimi. Ustawiamy kilku żołnierzy w trybie overwatch, otwieramy przejście i obserwujemy przebieg akcji. Zazwyczaj jeden lub dwóch świeżo wykrytych obcych zginie już na wstępnie, resztę posprzątamy wbiegając klasą Assault lub (rzadziej, gdyż można zniszczyć cenne przedmioty) wrzucając do środka kilka granatów. O dziwo najtrudniejsze zadanie dla komandosa czyli czyszczenie pomieszczeń, w XCOM: Enemy Unknown jest wyjątkowo bezpieczne i szybkie.

Przypominam również o używaniu zdolności obronnych. Pomimo tego, że martwy obcy nie jest nam w stanie zaszkodzić, nie zawsze będzie możliwe wyeliminowanie całej opozycji. Dobrze rzucony granat dymny ze zdolnością Dense Smoke jest tak skuteczny jak ciężka osłona - żołnierz na otwartym terenie nagle staje się bardzo trudny do trafienia. Suppression nie tylko zmniejsza celność wroga ale daje nam możliwość oddania do niego strzału, gdy ten się poruszy. W połączeniu ze zdolnością Danger Zone klasy Heavy, możemy praktycznie wyłączyć z walki cały oddział obcych.
Na sam koniec: pancerze. Zwiększają one ilość punktów życia jakie posiadają nasi komandosi (co ważniejsze, jeśli pancerz daje 5 punktów życia, dopiero otrzymanie 6 obrażeń spowoduje, że żołnierz będzie hospitalizowany!) oraz często dają dostęp do unikatowych zdolności. Wspomniany wcześniej Skeleton Suit i jego wyciągarka czy zdolność latania lub niewidzialność - opancerzenie jest równie ważne co nowoczesna broń.

0
Komentarze czytelników
(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży
Mała porada: By mieć globus pełen satelit. Badania naukowe sobie odpuść na później. Kase za trofea przeznacz na budowy. Najpierw workshop(inżynierowie). Potem satelity- 20 dni przed raportem, a uplinki 14 dni przed raportem. Ilość misji do wykonania, czyli to ile inżynierów możesz zdobyć do samego raportu, jest ustalana losowo, od początku gry. Musiałem zaczynać kilka razy, by mieć wystarczającą ilość misji, gdzie mogę zdobyć inżynierów. Łatwo to sprawdzić nie wykonując misji, tylko przyspieszając czas do przodu. U mnie na pierwszy miesiąc wystarczyły 4 satelity, na drugi 3, ale to może być różnie.
(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży
Gram na najwyższym poziomie. Niestety iron-man to za wysoki dla mnie. Gra jest zbyt losowa by przejść ją bez save'a.... tak uważam... Demarest napisał: "Strasznie cieniutki jest ten poradnik." Dlatego ja piszę: "Mała porada". Dajcie swoje jakieś małe porady. W gry takie jak ta, gram i czasem czytam komentarze aby się coś dowiedzieć. A poza psioczeniem, lub uwielbianiem, nie ma nic konkretnego. Mata jakieś małe porady, czy tylko easy do przodu, outro i do widzenia?
Lesheden Chorąży
Mała porada: Gdy zestrzelisz ufo i później wylądujesz ekipą w lesie, zamiast biegać w lewo i w prawo niczym zbieracz za grzybami. Oddal kamerę, ufo znajduje się tam, gdzie nie ma drzew.
Wilczyca89 Pretorianin
W tym poradniku brakuje przybysza i sektopody. Nie wiem czy właściciel poradnika to zaktualizuje. Ale ważny jest szczególnie sektopod który może zabić dwoma strzałami pułkownika, który ma najlepszy pancerz.
fimino Junior
Trochę nie rozumiem czegoś w poradniku, mianowicie:
"Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch – posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością , nie tylko marnując amunicję - tu się zgadzam, ale też tracąc ruch - w jaki sposób? (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie - chyba za mało grałem, bo takich sytuacji to na palcach jednej ręki , zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem." - a gdy nasz komandos będzie w tym czasie robił coś innego, np. stał czy kucał to przypadkiem nie uciekną wszyscy obcy nie odnosząc żadnych ran? Z góry dzięki za odpowiedź.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
