Jak strzelać, żeby trafić w XCOM Enemy Unknown? | Turowy system walki
Aktualizacja:
Jak strzelać, żeby trafić?
XCOM: Enemy Unknown oferuje bardzo prosty i przejrzysty system walki. W większości wypadków szansa na trafienie przeciwnika znajdującego się na średnim dystansie w otwartym terenie będzie równa statystyce Offense (klawisz F1 podczas walki) komandosa. Jednak rozgrywka, w której każdy wojak trafia zawsze w cel z taką samą częstotliwością nie byłaby pasjonująca, stąd w grze istnieją pewnego rodzaju modyfikatory, które zwiększają bądź zmniejszają celność naszych podopiecznych.

Pierwszym i najważniejszym modyfikatorem jest osłona (cover). Istnieją trzy stany w jakich może znajdować się komandos bądź obcy: w otwartym terenie, za lekką osłoną oraz za ciężką osłoną. Jak zostało to wcześniej wspomniane, szansa na trafienie celu w otwartym terenie równa jest statystyce Offense. Osłona natomiast zmniejsza tę szansę zależnie od jej jakości: samochody osobowe, doniczki, niskie murki - czyli lekka osłona zmniejsza szansę na trafienie ukrytej za nią postaci o 20%. Ciężka osłona (wysokie ściany, narożniki, samochody ciężarowe) jest jeszcze skuteczniejsza - szansa na trafienie wroga ukrytego za nią spada o 40%. Aby sprawdzić, co wpływa na naszą celność wystarczy przycisnąć klawisz F1 podczas celowania do obcego.

W celu skorzystania z ochrony gwarantowanej przez przeszkodę terenową wystarczy wykorzystać jedną akcję, aby ustawić komandosa bezpośrednio za nią. Pojawiająca się połowa lub cała tarcza oznacza kolejno słabszą bądź lepszą osłonę jaką otrzyma stojący na danej pozycji żołnierz. Komandos nie stykający się bezpośrednio z osłoną liczy się jako znajdujący się w otwartym terenie!

Skuteczność ukrywania się można zwiększyć używając manewru Hunker Down. Wykonujący go komandos nie będzie mógł zrobić nic innego w danej turze, lecz dzięki temu podwoi otrzymywany za ukrywanie się bonus: lekka osłona zmniejszy celność ostrzału przeciwnika o 40%, ciężka zaś o 80%. Oznacza to, że praktycznie wszystkie strzały spudłują. Manewr Hunker Down jest świetnym pomysłem, gdy nasz komandos napotka przeważające siły wroga i nie będzie miał możliwości wycofać się - dzięki temu istnieje duża szansa, że przeżyje do następnej tury i doczeka się odsieczy.

Problemy zaczynają się, gdy to obcy ukrywa za rogiem budynku bądź wrakiem samochodu i prowadzi celny ostrzał, a nasi żołnierze nie są w stanie go trafić. Istnieje kilka metod pozwalających dopaść takiego przeciwnika, przy czym najczęściej używaną jest flankowanie. Jeśli zajdziemy obcego od boku w taki sposób, że osłona za którą jest on ukryty nie będzie stała nam na drodze, dany żołnierz będzie mógł oddać czysty strzał. O dogodnej pozycji strzeleckiej poinformuje nas żółty kolor ikony tarczy nad kosmitą, jak również żółty kolor ikonki-główki.

Pomimo, że osłona jest najczęściej występującym modyfikatorem szans na trafienie, nie jest ona jedynym czynnikiem wpływającym na celność naszych strzałów. Kolejnym ważnym czynnikiem, zależnym od używanej aktualnie broni jest odległość od nieprzyjaciela. Strzelby błyskawicznie tracą na celności wraz ze wzrostem dystansu, natomiast w przypadku karabinów snajperskich sytuacja jest odwrotna - cel znajdujący się blisko snajpera będzie trudniejszy do trafienia niż ten w oddali. Karabinki oraz karabiny maszynowe są pod tym względem najbardziej uniwersalne, gdyż ostrzał celów będących w zasięgu wzroku nie zmniejsza szansy na trafienie. Oprócz tego w przypadku dwóch powyższych typów uzbrojenia oraz strzelb, zmniejszenie dystansu poprawia ich celność - stojąc pole obok kosmity mamy prawie gwarantowane trafienie.

Równie ważna co odległość jest wysokość, na jakiej znajduje się nasz żołnierz. Atakując obcego z góry otrzymujemy bonus +20% do szansy na trafienie, stąd też o ile jest to możliwe powinniśmy zawsze próbować wspiąć się na pobliski dach - jeszcze lepiej, jeśli umieścimy tam snajpera: dzięki temu prawie zawsze trafi on do celu.
Kolejne trzy współczynniki zmniejszające celność naszych wojaków to: strzelanie podczas trybu overwatch (-10%), do biegnącego (dashing) celu (-20%) oraz do przeciwnika, który unosi się w powietrzu (-20%). Latające pancerze bądź sprint są w stanie zwiększyć przeżywalność naszych wojaków - kumulujące się minusy do celności pozwolą nam przebiec nawet obok przeciwnika, który obstawia dany teren.
Pozostałe modyfikatory związane są bezpośrednio z używanym ekwipunkiem i umiejętnościami naszych żołnierzy. S.C.O.P.E., karabinki laserowe i plazmowe czy też zdolności takie jak Tactical Sense lub Damn Good Ground zwiększają obronę naszych podopiecznych. Część z nich zostanie opisana w następnych rozdziałach poradnika.

0
Komentarze czytelników
(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży
Mała porada: By mieć globus pełen satelit. Badania naukowe sobie odpuść na później. Kase za trofea przeznacz na budowy. Najpierw workshop(inżynierowie). Potem satelity- 20 dni przed raportem, a uplinki 14 dni przed raportem. Ilość misji do wykonania, czyli to ile inżynierów możesz zdobyć do samego raportu, jest ustalana losowo, od początku gry. Musiałem zaczynać kilka razy, by mieć wystarczającą ilość misji, gdzie mogę zdobyć inżynierów. Łatwo to sprawdzić nie wykonując misji, tylko przyspieszając czas do przodu. U mnie na pierwszy miesiąc wystarczyły 4 satelity, na drugi 3, ale to może być różnie.
(HCP)Hard_Core_PLayer Chorąży
Gram na najwyższym poziomie. Niestety iron-man to za wysoki dla mnie. Gra jest zbyt losowa by przejść ją bez save'a.... tak uważam... Demarest napisał: "Strasznie cieniutki jest ten poradnik." Dlatego ja piszę: "Mała porada". Dajcie swoje jakieś małe porady. W gry takie jak ta, gram i czasem czytam komentarze aby się coś dowiedzieć. A poza psioczeniem, lub uwielbianiem, nie ma nic konkretnego. Mata jakieś małe porady, czy tylko easy do przodu, outro i do widzenia?
Lesheden Chorąży
Mała porada: Gdy zestrzelisz ufo i później wylądujesz ekipą w lesie, zamiast biegać w lewo i w prawo niczym zbieracz za grzybami. Oddal kamerę, ufo znajduje się tam, gdzie nie ma drzew.
Wilczyca89 Pretorianin
W tym poradniku brakuje przybysza i sektopody. Nie wiem czy właściciel poradnika to zaktualizuje. Ale ważny jest szczególnie sektopod który może zabić dwoma strzałami pułkownika, który ma najlepszy pancerz.
fimino Junior
Trochę nie rozumiem czegoś w poradniku, mianowicie:
"Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch – posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością , nie tylko marnując amunicję - tu się zgadzam, ale też tracąc ruch - w jaki sposób? (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie - chyba za mało grałem, bo takich sytuacji to na palcach jednej ręki , zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem." - a gdy nasz komandos będzie w tym czasie robił coś innego, np. stał czy kucał to przypadkiem nie uciekną wszyscy obcy nie odnosząc żadnych ran? Z góry dzięki za odpowiedź.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
