Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 22 grudnia 2017, 20:30

Civilization VI zadebiutowało na urządzeniach mobilnych

Dziś doczekaliśmy się nieoczekiwanej premiery Sid Meier's Civilization VI na urządzeniach mobilnych z systemem iOS. Szósta odsłona strategicznej serii jest dostępna na wybranych modelach iPada i oferuje wszystkie atrakcje podstawowej wersji gry.

Wydawałoby się, że największą atrakcją czekającą na fanów serii Sid Meier's Civilization w najbliższych miesiącach będą kolejne uaktualnieniadodatki do szóstej odsłony kultowego cyklu. Tymczasem bez żadnej zapowiedzi Sid Meier's Civilization VI zadebiutowało dziś na urządzeniach mobilnych z systemem iOS. Nie jest to bynajmniej okrojona wersja czy poboczna gra z cyklu w stylu Sid Meier’s Civilization Revolution, lecz pełnoprawny port produkcji sprzed roku. Potwierdzają to dotychczasowe recenzje użytkowników oraz serwis Polygon, który skontaktował się twórcami mobilnej szóstki ze studia Aspyr. Jedyne elementy, z których nieodwołalnie zrezygnowano w wydaniu na urządzenia firmy Apple to widok strategiczny, animowane portrety władców oraz rozbudowane efekty wizualne przy wznoszeniu cudów. Na razie nie ma też opcji gry z innymi graczami przez Internet – fanom starć wieloosobowych muszą wystarczyć potyczki w sieci lokalnej. To samo dotyczy wspólnych gier z posiadaczami pecetowego wydania szóstej Cywilizacji oraz dodatków, przy czym w przypadku tych ostatnich sprawa ich wydania wciąż nie jest przesądzona.

Najważniejsze informacje o mobilnym Sid Meier's Civilization VI
  • konwersja pecetowego Sid Meier's Civilization VI z 2016 roku na urządzenia z systemem iOS
  • tylko na iPada Air 2, iPada Pro oraz piątą generację iPada (modele z rocznika 2017)
  • dziewiętnaście nacji i dwudziestu przywódców do wyboru;
  • pełna zawartość podstawowej wersji gry;
  • multiplayer na razie tylko przez sieć lokalną;
  • polska wersja językowa;
  • cena: 139,99 złotych (do 4 stycznia), 59,99 dolara

Pomijając powyższe braki, mobilne Sid Meier's Civilization VI oferuje całą zawartość podstawowego wydania gry. Mamy więc do wyboru dwudziestu przywódców z dziewiętnastu cywilizacji (włącznie z kierowanymi przez Montezumę Aztekami) oraz klasyczną rozgrywkę serii wraz ze zmianami wprowadzonymi w szóstce: zmodyfikowanym rozwojem miast i badaniami naukowymi oraz agendami (schematami zachowania) liderów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję. Dochodzą do tego interfejs oraz sterowanie dostosowane pod urządzenia mobilne.

Seria Civilization w końcu zawitała w pełnej krasie na urządzeniach mobilnych. - Civilization VI zadebiutowało na systemie iOS - wiadomość - 2017-12-22
Seria Civilization w końcu zawitała w pełnej krasie na urządzeniach mobilnych.

Obecnie mobilne Sid Meier's Civilization VI dostępne jest tylko na wybranych modelach iPada [Air 2, piątej generacji (czyli modelach z 2017roku) oraz Pro] z systemem iOS w wersji 11.1.2. To jednak cena może okazać się główną wadą dla części zainteresowanych. Gra kosztuje bowiem 60 dolarów (ok. 212 złotych), czyli nawet więcej niż pecetowy oryginał na Steamie. Dla porównania, mobilna wersja XCOM: Enemy Within (samodzielnego dodatku do XCOM: Enemy Unknown) to wydatek 48 złotych. Trzeba jednak pamiętać, że również na PC premierowa cena tego rozszerzenia była znacznie niższa niż szóstej Cywilizacji. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją. Samo studio Aspur zwraca uwagę, że mowa tu o wiernej konwersji dużej pecetowej produkcji, oferującej identyczną zawartość.

Jeśli nie przekonują was powyższe argument, pozostaje jeszcze kwestia trwającej promocji. Do 4 stycznia mobilne Sid Meier's Civilization VI zakupimy z rabatem 50%, co według polskiej wersji sklepu daje 139,99 złotych. Co prawda, to nadal większy wydatek niż wydanie pecetowe, niemniej jest to znacznie rozsądniejsza cena. Ponadto twórcy udostępnili opcję darmowego sprawdzenia gry – wystarczy ją pobrać z oficjalnego sklepu Apple (wymaga 3,17 GB wolnego miejsca na dysku), co pozwala na zabawę z grą przez 60 tur rozgrywki. Tytuł dostępny jest w kilku wersjach językowych, w tym polskiej.

Brak animowanych portretów przywódców to jedna z nielicznych różnic między pecetowym a mobilnym wydaniem Civilization VI. - Civilization VI zadebiutowało na systemie iOS - wiadomość - 2017-12-22
Brak animowanych portretów przywódców to jedna z nielicznych różnic między pecetowym a mobilnym wydaniem Civilization VI.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej