Dodatek do gry Sid Meier's Civilization VI
Civ 6 Rise and Fall
Data wydania: 8 lutego 2018
Pierwszy duży dodatek do szóstej części legendarnej serii gier strategicznych Sid Meier's Civilization, które pozwalają graczom pokierować własnym imperium na przestrzeni tysięcy lat. W Civilization 6: Rise and Fall pojawiają się m.in. wielkie ery i interwencje kryzysowe.
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
Stworzone przez Firaxis Games (studio zajmuje się tym cyklem od czasu jego trzeciej odsłony) i wydane przez 2K Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall jest zapowiedzianym pod koniec listopada 2017 roku rozszerzeniem do szóstej części utytułowanego cyklu gier strategicznych 4X. Gra pozwala na rozwijanie wybranej nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Sukces wymaga poradzenia sobie z wieloma problemami i zagrożeniami – od katastrof naturalnych, aż po zakusy wrogich nam nacji. Rise and Fall rozwija mechaniki znane z podstawowej wersji Sid Meier’s Civilization VI, a także dodaje kilka nowych.
Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall wnosi do gry nowe funkcje i dodatkową zawartość. Gracz może przejąć kontrolę nad dziewięcioma nowymi liderami i ośmioma cywilizacjami. Każda z nich oferuje unikatową rozgrywkę i bonusy (m.in. 8 specjalnych jednostek, 4 ulepszenia i 2 budynki). Dodatek oferuje także nową zawartość globalną (14 nowych budynków, 8 cudów świata, 7 cudów naturalnych, 4 jednostki, 3 kolejne rodzaje zasobów, 2 nowe dystrykty oraz 2 ulepszenia).
Na szczególną uwagę zasługują systemy wielkich er oraz interwencji kryzysowych – w ramach tych pierwszych w miarę rozwoju nasze imperium może wejść w ciemne lub złote wieki: epoki, z którymi wiążą się specjalne wyzwania i nagrody. Z kolei ta druga mechanika powoduje, że wzrost potęgi jednej cywilizacji może skłonić pobliskie kraje do zawarcia paktu przeciw niej. Można w ten sposób zdobyć specjalne bonusy i nagrody, jednak klęska przedsięwzięcia niesie ze sobą ryzyko kar. Rozbudowie uległ system zawierania sojuszy. W Rise and Fall istnieją różne typy paktów (np. naukowe czy wojskowe), w zależności od okoliczności i celów strategicznych.
Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall przynosi ze sobą również nowy system lojalności. Każde z miast posiada teraz swój własny wskaźnik, a brak dbałości o lojalność naszych osad skutkuje poważnymi konsekwencjami, takimi jak mniejsze wpływy z podatków, a nawet bunty, w wyniku których możemy stracić kontrolę nad daną metropolią. W sprawnym zarządzaniu pomóc mogą nowi gubernatorzy – dodatek umożliwia rekrutowanie, a następnie rozwijanie postaci o charakterystycznych dla nich specjalizacjach i drzewkach promocji.
Twórcy dodali do swojej produkcji także oś historyczną – specjalną, graficzną opowieść, do której możemy sięgnąć w dowolnym momencie gry, pozwalającą śledzić wzloty i upadki naszego imperium na przestrzeni lat.
Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall działa na trójwymiarowym silniku graficznym stworzonym na potrzeby szóstej części serii. Oprawa graficzna nie odstaje poziomem od innych gier strategicznych. Zgodnie z tradycją cyklu kolorystyka i styl przywodzą na myśl filmy animowane.
Autor opisu gry: Bartosz Świątek
Platformy:
Nintendo Switch 22 listopada 2019
PC Windows 8 lutego 2018
PlayStation 4 22 listopada 2019
Android 13 sierpnia 2020
Apple iOS 23 lipca 2019
Xbox One 22 listopada 2019
Producent: Firaxis Games / Aspyr Media (AND) / Aspyr Media (iOS)
Wydawca: 2K Games
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Podstawka dla Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall
Recenzja GRYOnline
Civilization VI wzbogaciła się o dodatek z mnóstwem sensowych zmian. Mechaniki zostały rozbudowane, dodano nowe cywilizacje, lojalność, system ciemnych i złotych wieków – teraz nie ma sensu wracać do podstawowej wersji gry. Szkoda tylko, że rozszerzenie to jest tak kosztowne…
Civilization 6 co prawda posiada jednostki kosmitów, jednak graczom wciąż mało. Mod Ethereal Invasion sprawia, że naszą cywilizację unicestwić może UFO oraz pozaziemscy nieprzyjaciele.
gry
Miriam Moszczyńska
5 lipca 2022
Civilization VI zmierza na PlayStation 4 i Xboksa One. Wersje na konsole trafią do graczy jeszcze w tym roku. Dodatkowo pojawi się także paczka zawierająca dodatki Rise and Fall i Gathering Storm.
gry
Agnieszka Adamus
25 września 2019
Dzięki ankiecie udostępnionej przez studio Firaxis Games dowiedzieliśmy się, że studio rozważa opracowanie trzeciego dużego dodatku do turowej strategii Sid Meier's Civilization VI.
gry
Adrian Werner
3 sierpnia 2019
W miniony czwartek na rynku zadebiutował najnowszy dodatek do szóstej części cyklu Sid Meier's Civilization, zatytułowany Rise and Fall (pol. Powstanie i upadek). Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem w branżowych mediach.
gry
Bartosz Świątek
12 lutego 2018
Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall trafiło do sprzedaży. Rozszerzenie oddaje w ręce graczy osiem nowych cywilizacji i dziewięciu dodatkowych liderów oraz wprowadza szereg istotnych zmian i świeżych rozwiązań w mechanice rozgrywki.
gry
Krystian Pieniążek
8 lutego 2018
Studio Firaxis opublikowało kolejny filmik poświęcony dodatkowi Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall. Tym razem zespół skupił się na prezentacji mechanicznych nowości zawartych w pierwszym dużym rozszerzeniu do szóstej Cywilizacji, w tym systemu Wielkich Er, gubernatorów oraz kryzysów.
gry
Jakub Błażewicz
17 stycznia 2018
Dziś piszemy o zapowiedzi Czyngis-chana i Mongolii w Civilization VI: Rise and Fall, świątecznej aktualizacji w karciance Gwint, dodatku Niebezpieczny holopokład do South Park: The Fractured But Whole i premierze DLC Fun Pack do Project CARS 2. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
20 grudnia 2017
Dziś piszemy o promocji na Steam z okazji 100. rocznicy niepodległości Finlandii, Korei w Civilization VI: Rise and Fall, oficjalnym zakupie Respawn Entertainment przez Electronic Arts, demie przygodówki Figment i arenach online w Śródziemie: Cień Wojny. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
6 grudnia 2017
Firmy Firaxis i 2K Games zapowiedziały pierwsze duże rozszerzenie dla wydanej w październiku zeszłego roku, szóstej części cyklu Cywilizacja. Na fanów czeka sporo nowości. Premiera jest zaplanowana na luty 2018 roku.
gry
Bartosz Świątek
28 listopada 2017
Wymagania sprzętowe gry Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 2.5 GHz / AMD Phenom II 2.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 450 / Radeon HD 5570 lub lepsza, 13 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 2.5 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770 / Radeon HD 7970 lub lepsza, 13 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 110 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Zechenter
Recenzent GRYOnline.pl
2018.02.12
Są wielkie dodatki, które rewolucjonizują podstawowe gry. Są małe, które nic nie dodają. Na tej skali Rise and Fall jest gdzieś pośrodku – to dobre rozszerzenie, które wprowadza parę świetnych rozwiązań do Civilization VI. Ale chciałoby się ciut więcej.
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2018.09.07
Ocena OpenCritic
89% rekomendacji (48)
GamesBeat
Jason Wilson
COGconnected
Jake Hill
Wccftech
Chris Wray
Polygon
Colin Campbell
Eurogamer
Chris Tapsell
AntyGimb Senator
Wczytywanie nowej gry nadal około 45-50 sekund i to na SSD :D.
zanonimizowany1238167 Konsul
Co do SI. Tak, gra jest bardziej skomplikowana niż szachy. Nie, nad tą grą dłużej pracują, niż nad SI do szachów, które dla ogarniętego SI deva pewno zajmie dzień. Ja rozumiem, że nie na wszystko.. ale są jakieś imho base zasady dobrego AI w civce, tzn mogłyby być. Np nie wypowiadaj wojny przeciw sąsiadowi, bo zabrał Ci dwa miasta we wcześniejszych wojnach.. a nie masz żadnych wojsk.. A przy jego granicach mam pełne armie. Po zabraniu mu stolicy, dostał misję na odbiór stolicy.. i wtedy przyjął ode mnie rozejm. Pewno znowu za chwile wojne wywoła, kiedy ja chciałem grać jako egipskie imperium handlowe, to Rosja nie pozwala mi, bo non stop się przypierdziela, to zabieram wioskę i sam wołam o pokój, a ona w kółko i kółko. Jakieś lepsze input dane do tego kiedy wywołać wojska, i nie ważne jak bardzo ważne jest odzyskanie stolicy.. bez wojska raczej nie warto. Także tak, gra jest trudniejsza niż szachy, ale AI z szachów to nie pasuje do civki, nad którym chyhba mają jakieś zespoły za to odpowiedzialne, niech ruszą tyłek i zrobią przynajmniej tyle co zrobili z Rome Total War, gdzie AI było tak samo fatalne na początku.
Dodatek mi się mega podoba, dałbym 9/10, ale że AI, które w moich oczach nic nie zyskało, a nawet zgłupiało bo chyba nie wie jak zatrzymać bunt zupełnie.. to 5.
I wiem, kolega wyzej pisał, czasu by potrzebowała.. Ale szczerze, to mogliby dać to sparametryzowane i każdy na siłę swojego kompa mógłby tym zmieniać ;) Jak bardzo wgłąb drzewa wyborów miałoby AI zachodzić i obliczać. W tle też może robić to powolutku..
Jaro89 Centurion
Cóż jest lepiej i w sumie tyle mogę powiedzieć po dwóch grach. Jest sporo ciekawiej zwłaszcza ery fajnie działają ale nadal gra nie wciąga :D Nie wiem w Civ5 mogę choćby teraz usiąść i grać, a zrobiłem w niej godzin do znudzenia. A tutaj nie. Nadal czegoś brakuje. I nie wiem czego. Ja wiem, że AI niektórzy mówią i może faktycznie tak jest ale to nie jest powód dla którego gra nie wciąga. Zostawiam bez oceny jeszcze.
Karysu Legionista
Powiem tak. Civka VI z dodatkiem Rise and Fall wreszcie mnie jakoś zainteresowała. Początek gry jak i jej środek jest w miarę ekscytujący. Problemem jest późniejsza faza gry. W Civ IV ciągle czuć było napięcie i oddech innego gracza/AI na karku. A tutaj? Myślę, że to powinno być dopracowane. Dodatkowo dyplomacja leży. Co to za civka bez ONZ i Ligi Narodów? Pewnie dodadzą to w następnym DLC. Powoli zaczyna mnie wkur**** ta polityka pociętych gier.
Admin Senator
Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall - recenzje graczy