Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Sid Meier's Civilization: Beyond Earth (PC)

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth PC

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to strategia turowa, stanowiąca poboczną odsłonę serii Civilization. Produkcją tytułu zajęło się kierowane przez Sida Meiera studio Firaxis Games.

Strategiczne | science fiction | ekonomiczne | turowe | 4X | sandbox | multiplayer | strategiczne wojenne

PC Windows
Okładka Sid Meier's Civilization: Beyond Earth (PC)

producent: Firaxis Games

wydawca: 2K Games

wydawca PL: Cenega S.A.

Strona oficjalna

Polskie napisy i dialogiPolskie napisy i dialogi

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

24października2014

24października2014

pudełko PL

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to turowa strategia, która stawia graczy przed zadaniem zbudowania i utrzymania samowystarczalnej ludzkiej kolonii na obcej i niebezpiecznej planecie. Tytuł, za którego stworzenie odpowiada studio Firaxis Games, znane z produkcji gier z serii Civilization, można śmiało nazwać duchowym spadkobiercą legendarnej Alpha Centauri z 1999 roku. Deweloperzy nie zaprzeczają oczywistym inspiracjom klasyczną produkcją, ale zaznaczają, że Beyond Earth nie należy traktować jej jak kontynuacji. Jest ona raczej nową wizją tego, jak może wyglądać Civilization w futurystycznej i kosmicznej otoczce.

Akcja Beyond Earth rozpoczyna się około 2265 roku. Podstawowe zasady rozgrywki znane z Civilization zostały zachowane. Gracze wcielają się w dowódcę misji, której zadaniem jest zbadanie i kolonizacja nieznanej planety. Gra korzysta z ulepszeń wprowadzonych wraz z piątą odsłoną głównego cyklu - mapa została więc podzielona na heksy, na których przebywać mogą tylko pojedyncze jednostki.

W przeciwieństwie do Alpha Centauri, w której wszystkie frakcje wywodziły się z tego samego statku kolonizacyjnego, w Beyond Earth każda z nich została wysłana przez inną grupę z Ziemi. Podczas ustalania parametrów nowej rozgrywki w naszej gestii leży szereg decyzji determinujących początkowe stadium rozgrywki. W Beyond Earth nie tylko wybieramy frakcję, lecz również statek kosmiczny, jakim udamy się na podbój kosmosu, rodzaj ładunku, załogę, a także typ planety, jaką chcemy zasiedlić. Każdy z tych wyborów ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób rozpoczniemy naszą przygodę w nowym świecie.

Nowością wprowadzoną w Beyond Earth jest opóźnienie lądowania pozostałych frakcji kolonistów na nowej planecie - pierwsza faza gry dotyczy tylko gracza oraz lokalnej flory i fauny. Inni koloniści pojawiają się stopniowo wraz z kolejnymi turami. Mechanizm gry dba jednak o to, by wyrównać szanse – spóźnialscy otrzymują nieco lepszy sprzęt, przydatny w początkowym rozwoju, dzięki któremu są w stanie dogonić gracza i prowadzić z nim wyrównaną walkę.

Rozgrywkę rozpoczynamy z małą kolonią, która jest wyjątkowo wrażliwa na ataki oraz różnego rodzaju niebezpieczeństwa. Do tych należą przede wszystkim obce formy życia, które zamieszkają planetę w dużych ilościach. Lokalna fauna ma na mapie mnóstwo gniazd i zaciekle ich broni, dlatego ekspansję należy prowadzić znacznie ostrożniej niż w innych odsłonach cywilizacji. Rozwój dodatkowo spowalnia fakt, że każda nowo założona kolonia potrzebuje czasu i dostaw surowców, żeby mogła uzyskać status pełnoprawnego miasta zdolnego do produkcji. Gracze mogą budować ulepszenia na otaczających osiedla polach, a także stawiać nowe budynki oraz odkrywać technologie.

Najistotniejszą spośród innowacji, które Beyond Earth wprowadza do serii Sid Meier’s Civilization, jest odświeżone podejście do rozwijania technologii. Dobrze znane, liniowe drzewko zastąpiła tzw. „sieć technologii”. Rozpoczynając badania, gracz znajduje się w jej centrum, z którego wywodzą się coraz bardziej zaawansowane dziedziny nauki. Zaczynamy od odkryć dobrze znanych w dzisiejszym świecie, z takich dziedzin nauki jak fizyka, biologia czy inżynieria, a potem przechodzimy do coraz bardziej zaawansowanych specjalizacji, jak cybernetyka, nanotechnologia, inżynieria genetyczna czy terraformowanie planety.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na kształt tworzonego społeczeństwa jest Ideologia. Dostępne są trzy ścieżki - Czystość, Harmonia i Supremacja. Każda z nich oferuje odmienne opcje rozwoju kolonii, a co za tym idzie dysponujemy innymi jednostkami. Zmienia się również wygląd budynków i sposób prowadzenia rozgrywki. Z każdą ideologią powiązane jest też unikatowe zwycięstwo, a wszystkich możliwych jest pięć.

Istotną częścią zabawy pozostaje eksploracja. Mapę pokrytą standardową „mgłą wojny”, podzielono na dwie warstwy – powierzchnię i orbitę. Orbitalne urządzenia i instalacje pełnią bardzo ważną rolę i pozwalają na prowadzenie szybkich działań wojennych, a także wydajniejsze zarządzanie kolonią. Gracze mają możliwość wystrzelenia satelity, który, w zależności od rodzaju, będzie zapewniać rozmaite premie – ekonomiczne, militarne lub szpiegowskie. Co ważne, sputniki działają tylko przez limitowaną liczbę tur, po której spadają na powierzchnię i ulegają zniszczeniu. Warto dodać, że obszar działania danego satelity nie może się zazębiać się z innymi.

Kilku usprawnień doczekała się także dyplomacja oraz szpiegostwo. Rozmowy z innymi przywódcami dotyczą liczniejszych tematów, a szpiedzy dostarczają większej ilości informacji – na przykład, jaką rodzinę technologii rozwija przeciwnik. Do bardziej ofensywnych zdolności zalicza się sabotaż, który może przybrać różną formę w zależności od tego, jaką Ideologią odznacza się społeczeństwo. Gracz podążający ścieżką Harmonii, zamiast podkładać standardową bombę, może wywołać wylęganie się ogromnych czerwi w samym środku stolicy przeciwnika.

W Beyond Earth wprowadzony został także system questów, który spełnia kilka ról. Po pierwsze, jest to nieinwazyjny sposób na wprowadzenie graczy w mechanizmy gry i subtelnie sugerujący, jakie posunięcia mogą dać nam przewagę. Po drugie, spełnia istotną rolę narracyjną. Beyond Earth opowiada historie ze świata gry, wciąż pozostawiając wiele miejsca dla naszej wyobraźni. Po trzecie, misje są jedną z możliwości zróżnicowania zabawy. Wyzwania pojawiają się losowo w różnych fazach każdej kolejnej rozgrywki, oferując przy tym inne nagrody.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / gorące krzesło   / E-mail     Liczba graczy: 1-8  

Ocena czytelników: 7,5 / 10 na podstawie 538 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.2 / 10 na podstawie 474 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Quad Core 1.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1536 MB (GeForce GTX 480 lub lepsza), 8 GB HDD, Windows Vista(SP2)/7/8, łącze internetowe

Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę
Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Recenzja 27 października 2014, 15:21

Ten podział jest też podstawową rzeczą, która urozmaica kontakty z innymi ludzkimi ugrupowaniami. Różnice w poglądach sprawiają, że pod koniec gry konflikty i pakty stają się bardzo namacalne, a wygląd miast oraz samych liderów ulega wyraźnej zmianie. To jednak tylko szczegóły, bo działanie nowego systemu najlepiej widać w połączeniu z siecią technologii, czyli sporym odświeżeniem znanego dobrze drzewka rozwoju.