Data wydania: 24 października 2014
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to strategia turowa, stanowiąca poboczną odsłonę serii Civilization. Produkcją tytułu zajęło się kierowane przez Sida Meiera studio Firaxis Games. Akcja gry toczy się na powierzchni odległej planety, a zadaniem gracza jest zbudowanie w tym miejscu samowystarczalnej kolonii. Mechanika rozgrywki nie odbiega znacząco od standardów wyznaczonych przez Sid Meier's Civilization V.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to turowa strategia, która stawia graczy przed zadaniem zbudowania i utrzymania samowystarczalnej ludzkiej kolonii na obcej i niebezpiecznej planecie. Tytuł, za którego stworzenie odpowiada studio Firaxis Games, znane z produkcji gier z serii Civilization, można śmiało nazwać duchowym spadkobiercą legendarnej Alpha Centauri z 1999 roku. Deweloperzy nie zaprzeczają oczywistym inspiracjom klasyczną produkcją, ale zaznaczają, że Beyond Earth nie należy traktować jej jak kontynuacji. Jest ona raczej nową wizją tego, jak może wyglądać Civilization w futurystycznej i kosmicznej otoczce.
Akcja Beyond Earth rozpoczyna się około 2265 roku. Podstawowe zasady rozgrywki znane z Civilization zostały zachowane. Gracze wcielają się w dowódcę misji, której zadaniem jest zbadanie i kolonizacja nieznanej planety. Gra korzysta z ulepszeń wprowadzonych wraz z piątą odsłoną głównego cyklu - mapa została więc podzielona na heksy, na których przebywać mogą tylko pojedyncze jednostki.
W przeciwieństwie do Alpha Centauri, w której wszystkie frakcje wywodziły się z tego samego statku kolonizacyjnego, w Beyond Earth każda z nich została wysłana przez inną grupę z Ziemi. Podczas ustalania parametrów nowej rozgrywki w naszej gestii leży szereg decyzji determinujących początkowe stadium rozgrywki. W Beyond Earth nie tylko wybieramy frakcję, lecz również statek kosmiczny, jakim udamy się na podbój kosmosu, rodzaj ładunku, załogę, a także typ planety, jaką chcemy zasiedlić. Każdy z tych wyborów ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób rozpoczniemy naszą przygodę w nowym świecie.
Nowością wprowadzoną w Beyond Earth jest opóźnienie lądowania pozostałych frakcji kolonistów na nowej planecie - pierwsza faza gry dotyczy tylko gracza oraz lokalnej flory i fauny. Inni koloniści pojawiają się stopniowo wraz z kolejnymi turami. Mechanizm gry dba jednak o to, by wyrównać szanse – spóźnialscy otrzymują nieco lepszy sprzęt, przydatny w początkowym rozwoju, dzięki któremu są w stanie dogonić gracza i prowadzić z nim wyrównaną walkę.
Rozgrywkę rozpoczynamy z małą kolonią, która jest wyjątkowo wrażliwa na ataki oraz różnego rodzaju niebezpieczeństwa. Do tych należą przede wszystkim obce formy życia, które zamieszkają planetę w dużych ilościach. Lokalna fauna ma na mapie mnóstwo gniazd i zaciekle ich broni, dlatego ekspansję należy prowadzić znacznie ostrożniej niż w innych odsłonach cywilizacji. Rozwój dodatkowo spowalnia fakt, że każda nowo założona kolonia potrzebuje czasu i dostaw surowców, żeby mogła uzyskać status pełnoprawnego miasta zdolnego do produkcji. Gracze mogą budować ulepszenia na otaczających osiedla polach, a także stawiać nowe budynki oraz odkrywać technologie.
Najistotniejszą spośród innowacji, które Beyond Earth wprowadza do serii Sid Meier’s Civilization, jest odświeżone podejście do rozwijania technologii. Dobrze znane, liniowe drzewko zastąpiła tzw. „sieć technologii”. Rozpoczynając badania, gracz znajduje się w jej centrum, z którego wywodzą się coraz bardziej zaawansowane dziedziny nauki. Zaczynamy od odkryć dobrze znanych w dzisiejszym świecie, z takich dziedzin nauki jak fizyka, biologia czy inżynieria, a potem przechodzimy do coraz bardziej zaawansowanych specjalizacji, jak cybernetyka, nanotechnologia, inżynieria genetyczna czy terraformowanie planety.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na kształt tworzonego społeczeństwa jest Ideologia. Dostępne są trzy ścieżki - Czystość, Harmonia i Supremacja. Każda z nich oferuje odmienne opcje rozwoju kolonii, a co za tym idzie dysponujemy innymi jednostkami. Zmienia się również wygląd budynków i sposób prowadzenia rozgrywki. Z każdą ideologią powiązane jest też unikatowe zwycięstwo, a wszystkich możliwych jest pięć.
Istotną częścią zabawy pozostaje eksploracja. Mapę pokrytą standardową „mgłą wojny”, podzielono na dwie warstwy – powierzchnię i orbitę. Orbitalne urządzenia i instalacje pełnią bardzo ważną rolę i pozwalają na prowadzenie szybkich działań wojennych, a także wydajniejsze zarządzanie kolonią. Gracze mają możliwość wystrzelenia satelity, który, w zależności od rodzaju, będzie zapewniać rozmaite premie – ekonomiczne, militarne lub szpiegowskie. Co ważne, sputniki działają tylko przez limitowaną liczbę tur, po której spadają na powierzchnię i ulegają zniszczeniu. Warto dodać, że obszar działania danego satelity nie może się zazębiać się z innymi.
Kilku usprawnień doczekała się także dyplomacja oraz szpiegostwo. Rozmowy z innymi przywódcami dotyczą liczniejszych tematów, a szpiedzy dostarczają większej ilości informacji – na przykład, jaką rodzinę technologii rozwija przeciwnik. Do bardziej ofensywnych zdolności zalicza się sabotaż, który może przybrać różną formę w zależności od tego, jaką Ideologią odznacza się społeczeństwo. Gracz podążający ścieżką Harmonii, zamiast podkładać standardową bombę, może wywołać wylęganie się ogromnych czerwi w samym środku stolicy przeciwnika.
W Beyond Earth wprowadzony został także system questów, który spełnia kilka ról. Po pierwsze, jest to nieinwazyjny sposób na wprowadzenie graczy w mechanizmy gry i subtelnie sugerujący, jakie posunięcia mogą dać nam przewagę. Po drugie, spełnia istotną rolę narracyjną. Beyond Earth opowiada historie ze świata gry, wciąż pozostawiając wiele miejsca dla naszej wyobraźni. Po trzecie, misje są jedną z możliwości zróżnicowania zabawy. Wyzwania pojawiają się losowo w różnych fazach każdej kolejnej rozgrywki, oferując przy tym inne nagrody.
Autor opisu gry: Michał Kułakowski
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Recenzja GRYOnline
Civilization: Beyond Earth nie oferuje ogromnej liczby zmian, ale na szczęście w żaden sposób nie wpływa to na jakość rozgrywki. Beyond Earth jako odrębny produkt prezentuje się naprawdę świetnie. Podstawowe zasady z „piątki” są gwarancją wciągającej zabawy, zaś zupełnie nowy świat i obce organizmy zmuszają do wypracowania nowych strategii. Nie ma rewolucji, jest przemyślana ewolucja.
Aktualizacja: 24 października 2014
Poradnik do gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth będziesz zawierał wszystkie informacje, dzięki którym bez trudy poradzisz sobie z kolonizacją kosmosu. Dowiesz się m.in. jak rozwijać kolonię, odpierać ataki obcych czy pokonać swoją konkurencję.
27 września 2014
W kosmosie nikt nie usłyszy, jak mówisz „jeszcze jedna tura”. Na miesiąc przed premierą zagraliśmy we wczesną wersję gry Civilization: Beyond Earth, gdzie niby wszystko jest jak w Cywilizacji, a mimo tego nie brakuje niespodzianek.
19 maja 2014
Beyond Earth jest budowane na szkielecie Civilization V, ale nie dajcie się zwieść. Najnowsza produkcja Firaxis rządzi się własnymi prawami, a obca planeta, którą odwiedzimy, nie będzie grzecznie patrzyła jak jest kolonizowana.
17 kwietnia 2014
Już wkrótce poczujemy syndrom jeszcze jednej tury, tym razem jednak w kosmosie. Sid Meier i jego studio Firaxis Games przygotowuje kolejną grę strategiczną, która garściami czerpie z kultowego klasyka - Alpha Centauri.
Seria Sid Meier's Civilization obchodzi swoje 25. urodziny. Z tej okazji jej twórcy spotkali się na panelu dyskusyjnym podczas DICE Summit 2016, by omówić fenomen tego cyklu.
gry
Paweł Krzystyniak
20 lutego 2016 13:31
Pierwszy duży dodatek do Sid Meier's Civilization: Beyond Earth jest już dostępny. Rozszerzenie Rising Tide wprowadza kilka interesujących nowości, między innymi opcję budowania na wodzie.
gry
Luc
9 października 2015 10:24
W kompendium zebrano aktualne informacje dotyczące kolejnej odsłony serii Civilization, tym razem przenoszącej nas na obcą planetę i stawiającej w roli lidera grupy kosmicznych kolonistów.
gry
Michał Kułakowski
2 października 2015 18:05
Firma Take-Two Interactive pochwaliła się, że seria turowych strategii Sid Meier’s Civilization rozeszła się już w 31 mln egzemplarzy.
gry
Adrian Werner
11 sierpnia 2015 10:55
Studio Firaxis zapowiedziało pierwszy dodatek do gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Rozszerzenie, zatytułowane Rising Tide, wprowadzi możliwość kolonizacji mórz i oceanów, a także rozbuduje znacznie dyplomacji.
gry
Jakub Mirowski
18 maja 2015 15:44
Civilization – popularna seria strategii turowych – do dziś świetnie się sprzedaje. Take-Two Interactive, odpowiedzialne za wydawanie tytułów tej marki, ujawniło w ostatnim raporcie, że gry sygnowane nazwiskiem Sida Meiera trafiły do sklepów w ponad 29 milionach egzemplarzy na całym świecie.
gry
Luc
4 lutego 2015 09:36
FIFA 15, The Sims i Śródziemie: Cień Mordoru pozostają w łaskach klientów 200 salonów Empik w całej Polsce. Koniecznie sprawdź jakie jeszcze tytuły cieszyły się w ubiegłym tygodniu zainteresowaniem Polaków.
gry
Przemysław Zamęcki
6 listopada 2014 07:00
Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth było najlepiej sprzedającą się grą w ubiegłym tygodniu na Steamie - popularnej platformie cyfrowej dystrybucji. Sprawdzamy, jak wygląda pierwsza dziesiątka bestsellerów.
gry
Przemysław Zamęcki
27 października 2014 09:39
W serwisie Steam opublikowano wersję demonstracyjna gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, która pozwala przetestować najnowszą turową strategię studia Firaxis.
gry
Adrian Werner
26 października 2014 16:56
Na całym świecie debiutuje dzisiaj gra Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, nazywana duchowym spadkobiercą kultowej strategii turowej Sid Meier's Alpha Centauri. W naszym kraju produkcja studia Firaxis Games ukazała się nakładem firmy Cenega w polskiej wersji językowej.
gry
Marcin Skierski
24 października 2014 09:50
Popularne pliki do pobrania do gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth.
Wymagania sprzętowe gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 1.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1536 MB (GeForce GTX 480 lub lepsza), 8 GB HDD, Windows Vista(SP2)/7/8, łącze internetowe.
Lista dodatków do gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth:
Dodatek
9 października 2015
Strategiczne
Oficjalny dodatek do strategii turowej Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth z 2014 roku, opracowany przez twórców gry podstawowej ze studia Firaxis Games. Najważniejszą nowością wprowadzoną wraz z rozszerzeniem jest zniesienie ograniczenia naszego terytorium linią brzegową lądu oraz wprowadzenie możliwości ekspansji na morzach i oceanach. Dzięki niemu możemy teraz tworzyć na wodzie miasta lub nawet całe państwa i korzystać z zasobów naturalnych ukrytych w głębinach, choć z działaniem tym wiąże się oczywiście cała masa zupełnie nowych zagrożeń. Wśród innych istotnych zmian wyróżnić należy także dynamiczny model dyplomacji, uwzględniający wcześniejsze poczynania graczy, odświeżony system artefaktów oraz możliwość łączenia doktryn i ideologii w rozmaite hybrydy. Całość uzupełniają dwa całkiem nowe biomy, a także cztery nowe frakcje, niedostępne w podstawowej wersji gry.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 577 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 13784 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Kacper Pitala
Recenzent GRYOnline.pl
2014.10.27
Po wielu latach wynajdywania pisma i opędzania się od barbarzyńców Cywilizacja wreszcie pozwoliła nam wynieść się z planety Ziemi. Beyond Earth to świeży start dla ludzkości, ale czy zmian wystarczy, by świeżość poczuli również gracze?
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Tal_Rascha
Ekspert
2023.11.17
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Ocena OpenCritic
86% rekomendacji (67)
Shacknews
Steven Wong
IGN
Dan Stapleton
Eurogamer
Christian Donlan
Metro GameCentral
David Jenkins
Digital Trends
Will Fulton
Leczosek Legionista
Na wstępnie chciałem tylko nadmienić, że grałem w tą grę w styczniu 2015 i z tej perspektywy oceniam tą grę.
Beyond Earth nie ma dla mnie startu do piątej i czwartej odsłony serii (bo tylko w te części grałem). Niestety w BE wszystkie najważniejsze atuty serii zostały pogrzebane.
Przede wszystkim gry z serii civilization to dla mnie rozwój cywilizacyjny, dyplomacja (dość uboga, ale jednak) oraz toczenie wojen. Do pierwszej cechy z ww. mam silne zastrzeżenie i uważam że nie jest zbyt satysfakcjonująca, jednak dyplomacja i wojny w tej części w zasadzie nie mają miejsca (porównując to do części poprzednich).
Najdziwniejszą rzeczą jest tu dla mnie praktycznie całkowity brak wojen pomiędzy cywilizacjami i brak sensownej rywalizacji pomiędzy nimi. Można walczyć z kosmitami, lub nawiązywać z nimi pewnego rodzaju relacje poprzez to, jakie nastawienie wobec nich wybierzemy, jednak ziemskie cywilizacje kompletnie nie chcą wypowiadać nam wojen. Można to podsumować zdaniem "każdy sobie rzepkę skrobie" i nic ciekawego się nie dzieje.
Co za tym idzie: dyplomacja również została ogromnie zubożona względem poprzednich części serii, bo niby można spiskować czy zawierać sojusze, lecz nie ma to większego sensu, bo nawet po ponad 10 godzinach rozgrywki, komputerowi przeciwnicy dalej nie są zainteresowani prowadzeniem wojen. Dyplomacja nie sprowadza się więc kompletnie do niczego, bo niezależnie od tego jakie relacje mamy z pozostałymi cywilizacjami, to i tak nie doprowadzi to do eskalacji konfliktu (o ile sami nie wypowiemy wojny). Gracze komputerowi są więc statystami, a nie sensownymi przeciwnikami, i sami z siebie nie są w stanie podjąć żadnej akcji zbrojnej (poza ewentualnym eliminowaniem rdzennych mieszkańców planety).
Pozostaje jeszcze kwestia rozwoju cywilizacji, która również została dokumentnie spaprana. Generalnie rozwój jest, można wybierać drogi rozwoju z rozbudowanego drzewka technologicznego, rzecz w tym, że cały ten system rozwoju wraz z drzewkiem technologicznym jest tak niesamowicie nieczytelny, że naprawdę ciężko jest się w czymkolwiek połapać.
W poprzednich częściach cywilizacji można było zaczerpnąć informacji o niejasnych elementach gry w civilopedii. Jednak w większości przypadków nie trzeba było tego robić, bo wszystko było dość jasne i czytelne. W Beyond Earth wszystko rozgrywa się w przyszłości, mamy tu więc nieistniejące w rzeczywistości futurystyczne technologie, nieznane minerały i surowce na mapie, nieznane kompletnie zjawiska. I teraz, by móc z nich skorzystać i wiedzieć o co chodzi trzeba spędzać dłuuugie godziny w civilopedii, wkuwając na pamięć rozwinięcia danych technologii i studiując możliwości, które możemy z nich otrzymać.
Chcąc podsumować element rozwoju cywilizacji w jednym zdaniu, napisałbym: element rozwoju będący w poprzednich częściach przyjemny, czytelny i satysfakcjonujący zmienił się w twór, w którym albo błądzimy po omacku, albo bawimy się w "encyklopedystę", który by móc zrozumieć drzewko technologiczne wraz z całą ich otoczką musiałby spędzić długie i żmudne godziny na analizowaniu wszystkich technologii i profitów, które owe technologie mogą nam dać.
Tak jak napisałem na wstępie: w tą odsłonę serii grałem w styczniu 2015 roku, i z takiej perspektywy ją oceniam. Być może elementy gry, o których pisałem uległy zmianie na przestrzeni czasu, ale nie mam czasu i chęci by wracać do tej gry i sprawdzać czy "skopane" elementy gry zostały już naprawione. Dla mnie BE był to nudny, niedający żadnej satysfakcji gniot, który nijak ma się do poprzednich odsłon serii, i w którym sknocono najlepsze elementy owej serii. Nie jestem też w stanie polecić tej gry nikomu, ani fanowi futuryzmu, ani fanowi turowych gier strategicznych. Bo moim zdaniem każdy z nich byłby tą grą zawiedziony.
CyboRKg Generał
To przeciez remake kultowej gry "Sid Meier`s Alpha Centauri" (SMAC) na silniku "Civ V". Dla mnie pozycja obowiazkowa!
Przy SMAC spedzilem setki godzin, zarowno w singlu jak i w trybie PBEM z ludzmi z calego swiata nabijajac kosmiczne rachunki za telefon! Fabula jak ze SMAC, interfejs niemal skopiowany z Civ V. Czegoz trzeba wiecej do szczescia? Ta gra zagosci u mnie na dlugo!
Szkoda tylko, ze tekst w civilopedii nie jest tlumaczony, a drzewko wynalazkow chyba jeszcze wieksze niz w pierwowzorze...
Nie rozumiem tez powodu dlaczego gra ma wieksze wymagania niz Civ V? Nie ruszy na XP z Dx9 :/
Maciejolol Centurion
Gra bardzo mnie wciągnęła na około 87 godzin (wg. statystyk steama), ale po tym czasie zagrałem już każdą cywilizacją i rozwinąłem każdą z nich w każdym z możliwych kierunków. Bardzo mnie smuci że twórcy bardzo szybko porzucili tę grę i wyszedł raptem tylko 1 duży dodatek. Civilization V otrzymało całą masę dodatków i miało ponad 3 lata wsparcia. Ta gra miała niecały rok, a szkoda bo moim zdaniem ma potencjał na więcej.
CyboRKg Generał
Btw, dlaczego nie ma w tym serwisie gry "Sid Meier''s Starships". To taka prosciutka, rekreacyjna wersja gry z tego watku.
Admin Senator
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - recenzje graczy