Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Firaxis Games

Firma producent

Firaxis Games to założone w roku 1996 amerykańskie studio deweloperskie, znane głównie za sprawą jego współzałożyciela – legendy branży, Sida Meira. Od roku 2005 Firaxis Games działa pod szyldem firmy wydawniczej 2K Games, będącej własnością koncernu Take 2 Interactive. Siedziba studia znajduje się w mieście Sparks, w hrabstwie Baltimore (stan Maryland). Dyrektorem kreatywnym Firaxis Games jest sam Meier, który, choć nigdy nie pełnił w firmie roli prezesa, sprawuje osobistą pieczę nad większością produkcji studia.

Jeśli nie liczyć wydanego w 2004 roku Sid Meier’s Pirates!, w bogatym portfolio studia Firaxis Games znajdują się wyłącznie gry strategiczne, co wiąże się bezpośrednio z osobą Sida Meiera, uznawanego za jednego z najważniejszych deweloperów w historii komputerowej rozgrywki właśnie za szczególne zasługi dla rozwoju tego gatunku gier. Niemal od początku istnienia studia, jego flagową marką jest cykl turowych gier strategicznych Sid Meier’s Civilization, na który składają się zarówno pełnoprawne, osadzone w realiach historycznych odsłony serii, jak i liczne produkcje spin-offowe (np. mobilno-konsolowa subseria Sid Meier’s Civilization Revolution czy utrzymane w klimatach science fiction Sid Meier’s Alpha Centauri, Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth oraz Sid Meier’s Starships).

Drugą ważną markę w dorobku studia stanowi przejęty w roku 2012 XCOM, kontynuujący tradycje jednej z najpopularniejszych serii gier strategicznych lat 90. ubiegłego wieku. Wśród gier stworzonych na przestrzeni lat przez Firaxis Games szczególne miejsce zajmują poświęcone wojnie secesyjnej Sid Meier’s Gettysburg oraz Sid Meier’s Antietam – będące jedynymi w dorobku studia strategiami czasu rzeczywistego – a także dwie strategie ekonomiczne: Sid Meier’s Sim Golf i Sid Meier’s Railroads!.

Historia

Studio Firaxis Games powstało w 1996 roku w mieście Hunt Valley, w stanie Maryland (USA), z inicjatywy trzech byłych pracowników legendarnej firmy Microprose: Briana Reynoldsa, Jeffa Briggsa oraz niegdysiejszego współzałożyciela Microprose Sida Meiera, nazywanego ojcem chrzestnym współczesnych gier komputerowych. Przed założeniem własnego studia, wspomniana trójka deweloperów stworzyła m.in. takie klasyki jak Railroad Tycoon oraz dwie pierwsze odsłony kultowej serii Civilization. Nawa Firaxis Games powstała z połączenia dwóch angielskich słów: „fiery” (ognista, płomienna) oraz „axis” (oś), co w zamierzeniu twórców korespondować ma z propagowanym przez zespół dynamicznym procesem tworzenia gier.

Już na początku działalności Firaxis Games nawiązało współpracę z koncernem Electronic Arts, zamierzając skoncentrować się na autorskich projektach Sida Meiera, choć pierwsza produkcja studia – wydane w 1997 roku Sid Meier’s Gettysburg – stanowiła swoiste odejście od dotychczasowych dokonań Meiera, koncentrując się na tematyce amerykańskiej wojny secesyjnej. W roku 1999 ukazała się utrzymana w tym samym klimacie gra Sid Meier’s Antietam oraz nawiązujące do słynnej Cywilizacji Sid Meier’s Alpha Centauri, przenoszące dotychczasową formułę rozgrywki w realia science fiction. Dla koncernu EA studio przygotowało jeszcze wydaną w 2002 roku grę Sid Meier’s SimGolf, stanowiącą również dość nietypową pozycję w dorobku Meiera.

Na początku roku 2000 z Firaxis Games rozstał się jeden z jego współzałożycieli, Brian Reynolds, który założył własne studio deweloperskie Big Huge Games. Rok później Firaxis Games rozpoczęło współpracę z koncernem Infogrames, który nabył prawa do serii Civilization od znajdującej się na krawędzi bankructwa firmy Microprose. Już bez udziału Reynoldsa studio przygotowało trzecią pełnoprawną odsłonę najsłynniejszej serii Meiera, a w kolejnych latach jej dwa oficjalne rozszerzenia. W roku 2004 odświeżono zaś inną z klasycznych produkcji Microprose – Sid Meier’s Pirates!, która jako pierwsza gra studia trafiła również na konsole (a w późniejszym czasie także na urządzenia mobilne). 7 listopada 2005 roku koncern Take 2 Interactive ogłosił przejęcie studia Firaxis Games na mocy umowy, opiewającej wg nieoficjalnych informacji na kwotę blisko 30 milionów dolarów (plus ponad 10 milionów ewentualnych profitów, zależnych od przyszłej sprzedaży gier). Tym samym studio trafiło pod skrzydła będącej w posiadaniu koncernu firmy wydawniczej 2K Games.

Pod koniec 2005 roku, już pod szyldem 2K Games, ukazała się gra Sid Meier’s Civilization IV, nad którą prace trwały już od dłuższego czasu. W kolejnych latach tytuł doczekał się dwóch oficjalnych dodatków oraz samodzielnego rozszerzenia Sid Meier's Civilization IV: Colonization (2008), będącego formą remake’u wydanej w 1993 roku pobocznej odsłony Cywilizacji. W międzyczasie odświeżono kolejną z klasycznych gier Meiera – Sid Meier’s Railroads! (2006) i przygotowano pierwszą przeznaczoną wyłącznie na konsole grę z serii Sid Meier’s Civilization Revolution (2008). W marcu 2006 roku koncern Take 2 Interactive wykupił studia deweloperskie PopTop Software oraz Frog City Software (znane z kilku odsłon serii Tropico oraz Railroad Tycoon), a ich dotychczasowi pracownicy włączeni zostali w struktury Firaxis Games. W listopadzie tego samego roku studio opuścił drugi z jego współzałożycieli, Jeff Briggs, zaś kilka miesięcy później z ekipą rozstał się kolejny ważny członek zespołu, Soren Johnson, aby wraz z Willem Wrightem ze studia EA Maxis stworzyć grę Spore.

We wrześniu 2009 roku Firaxis Games przeniosło się ze swej dotychczasowej siedziby w Hunt Valley do położonego nieodpodal miasta Sparks, w którym pozostaje do dziś. W nieco odświeżonym składzie studio dokończyło i wydało w roku 2010 piątą odsłonę serii Civilization, a w kolejnych trzech latach jej dwa oficjalne dodatki. W międzyczasie na rynku ukazała się też przeglądarkowa Civilization World oraz dwie odsłony prostej strategii Sid Meier’s Ace Patrol. Sporym zaskoczeniem okazała się za to wydana w 2012 roku gra XCOM: Enemy Unknown, będąca rebootem klasycznej serii zapoczątkowanej w 1994 roku przez Microprose. Tytuł okazał się ogromnym sukcesem i doczekał się dużego dodatku XCOM: Enemy Within (2013) oraz oficjalnej kontynuacji (2016). W latach 2014-15 Firaxis Games zaserwowało graczom kolejną spin-offową odsłonę Cywilizacji w realiach science fiction, czyli Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, oraz opartą na jej uniwersum grę Sid Meier’s Starships, a także mobilne Sid Meier’s Civilization Revolution 2. Pod koniec roku 2016 studio powróciło ponownie do swej najważniejszej marki, wydając jej kolejną pełnoprawną odsłonę: Sid Meier’s Civilization VI. Gra zadebiutowała na komputerach osobistych, jednak z czasem trafiła również na inne platformy – od urządzeń mobilnych, aż po konsole. Ponadto w kolejnych latach doczekała się rozszerzeń w postaci Rise and Fall oraz Gathering Storm.

Co zaś tyczy się marki XCOM – w 2017 roku do sprzedaży trafił dodatek do drugiej części serii, zatytułowany War of the Chosen. W kwietniu 2020 roku natomiast Firaxis Games opracowało spin-off cyklu, czyli XCOM: Chimera Squad. Produkcja wyróżniała się na tle głównych odsłon serii między innymi za sprawą odmienionej mechaniki turowych starć z przeciwnikami; ponadto całość utrzymano w nieco bardziej krzykliwej stylistyce. Wprowadzone przez twórców nowości przypadły do gustu recenzentom (średnia ocen od branżowych mediów według serwisu Metacritic wynosiła 77/100), jednak gracze byli wobec nich o wiele bardziej krytyczni (średnia not w serwisie Metacritic to 47/100).

W maju 2021 roku Take-Two Interactive podzieliło się swoimi planami na przyszłość, wśród których znalazła się między innymi nowa marka Firaxis Games. W sierpniu 2022 roku dowiedzieliśmy się, że będzie ją reprezentować gra Marvel’s Midnight Suns. Mowa o taktycznym RPG-u, pozwalającym graczom stworzyć własnego bohatera, który będzie walczyć ramię w ramię ze sławami uniwersum Marvela. Tytuł zadebiutował 2 grudnia 2022 roku, przy akompaniamencie bardzo pozytywnych ocen od branżowych mediów, których średnia dla wersji na komputery osobiste wynosiła 83/100 (według serwisu Metacritic).