Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Sid Meier's Civilization - seria gier

Seria strategii turowych z rodzaju 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl wykreowany został przez studio MicroProse, jednak obecnie pieczę nad jego rozwojem sprawuje ekipa deweloperska Firaxis Games, a prawa własności intelektualnej znajdują się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.

Ojcami serii Civilization są Sid Meier i Bill Stealey. Źródłem inspiracji dla projektantów stała się popularna planszówka autorstwa Francisa Treshama. Pierwsza odsłona cyklu ukazała się w 1991 roku, wzbudzając ogromne zainteresowanie wśród miłośników strategii turowych. O popularności gry Civilization najlepiej świadczy fakt, że przeszło 20 lat po premierze tytuł wciąż oferowany jest w sprzedaży. Na kontynuację – Civilization II fani musieli czekać pięć lat. Z powodu perturbacji związanych z prawami do zastrzeżonej nazwy „civilization”, począwszy od wydanej w 2001 roku trzeciej części, cykl przemianowany został na Sid Meier's Civilization.

Gry z serii Civilization pozbawione są fabuły. Zadaniem gracza jest pokierowanie rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat – począwszy od najstarszych okresów historycznych aż po odległą przyszłość. Rozgrywka toczy się zgodnie z schematami strategii z rodzaju 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja). W trakcie zabawy uczestnicy wznoszą i rozbudowują miasta oraz sieci połączeń między nimi, eksploatują surowce, rozwijają technologie, prowadzą działania dyplomatyczne, rekrutują jednostki, a także starają się rozszerzyć swoje imperium kosztem przeciwników kontrolujących inne nacje.

Zależności ekonomiczne, społeczne i polityczne występujące w grach z serii Civilization na ogół opierają się na prostych algorytmach. Do charakterystycznych elementów cyklu zaliczyć można takie elementy jak tryb rozgrywki z podziałem na tury (obejmujące różne jednostki czasu), mgła wojny zasłaniająca niepoznane rejony mapy oraz rozbudowane drzewko technologiczne.

Oprawa audiowizualna gier z cyklu Sid Meier's Civilization odpowiada standardom produkcji AAA. Początkowo twórcy stosowali grafikę 2D z wykorzystaniem rzutu izometrycznego. Przełomem pod tym względem okazała się gra Sid Meier's Civilization IV, która była pierwszą odsłoną serii z silnikiem graficznym generującym obraz 3D.

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PCiOS

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Strategiczne 24 października 2014

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to strategia turowa, stanowiąca poboczną odsłonę serii Civilization. Produkcją tytułu zajęło się kierowane przez Sida Meiera studio Firaxis Games. Akcja gry toczy się na powierzchni odległej planety, a zadaniem gracza jest zbudowanie w tym miejscu samowystarczalnej kolonii. Mechanika rozgrywki nie odbiega znacząco od standardów wyznaczonych przez Sid Meier's Civilization V. Zabawa polega głównie na zarządzaniu surowcami, opracowywaniu nowych technologii i sukcesywnej rozbudowie osady. Zadanie utrudniają konkurencyjne nacje, które również próbują przejąć kontrolę nad planetą. Poza opcją rywalizacji z komputerową sztuczną inteligencją Sid Meier's Civilization: Beyond Earth oferuje również tryb wieloosobowy przeznaczony dla maksymalnie ośmiu graczy.

PC

Sid Meier's Civilization Revolution 2
Sid Meier's Civilization Revolution 2

Strategiczne 2 lipca 2014

Poboczna odsłona słynnego cyklu turowych gier strategicznych sygnowanych nazwiskiem Sida Meiera. Podczas gdy Sid Meier’s Civilization Revolution przeznaczone było na wiodące konsole stacjonarne, dwójka powstała z myślą o platformach mobilnych i przenośnym PlayStation Vita. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, w Sid Meier’s Civilization Revolution 2 obejmujemy przywództwo nad jedną z kilkunastu grywalnych nacji i prowadzimy ją do globalnej dominacji. Zaczynamy w zamierzchłej przeszłości, dysponując niewielkim terytorium i skromnymi zasobami, a z czasem rozbudowujemy swoje miasta oraz technologie, rekrutujemy wojsko oraz dokonujemy ekspansji na nowe terytoria – oczywiście podbitymi ziemiami należy też odpowiednio zarządzać. Sid Meier’s Civilization Revolution 2 oferuje dodatkowe jednostki wojskowe, osiągnięcia technologiczne, a także budynki i cuda świata oraz niedostępnych wcześniej liderów. Nowość stanowi także tryb scenariuszy, w którym odtwarzamy bitwy i inne wydarzenia znane z historii. Sid Meier’s Civilization Revolution 2 może się też pochwalić trójwymiarową grafiką.

ANDiOSWPPSV

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Sid Meier's Civilization Revolution
Sid Meier's Civilization Revolution

Strategiczne 13 czerwca 2008

Konsolowa odsłona jednej z najpopularniejszych pecetowych serii gier strategicznych, zapoczątkowanej we wczesnych latach 90-tych przez firmę MicroProse, a kontynuowanej przez nowe studio Sida Meiera – Firaxis Games. Podobnie jak w dotychczasowe odsłony cyklu, Sid Meier's Civilization Revolution jest turową strategią, w której kierujemy rozwojem wybranej cywilizacji na przestrzeni całych tysiącleci. Do każdej z szesnastu grywalnych nacji przyporządkowano słynnego przywódcę (np. Napoleona czy Kleopatrę). Do zadań gracza należy nie tylko eksploracja i ekspansja, lecz także dbanie o stały rozwój miast i technologii, ustanawianie szlaków handlowych, nawiązywanie stosunków dyplomatycznych, nadzorowanie polityki wewnętrznej oraz prowadzenie wojen. Sid Meier's Civilization Revolution oferuje kilka warunków zwycięstwa: podbój militarny, dominacja ekonomiczna i kulturalna lub wyścig kosmiczny. Oprócz rozgrywki solowej gra umożliwia rywalizację z innymi graczami. Wersja konsolowa może poszczycić się kolorową, trójwymiarową grafiką.

X360PS3iOSWPWiiNDS

Sid Meier's Civilization Chronicles
Sid Meier's Civilization Chronicles

Strategiczne 16 października 2006

Kompilacja czterech części kultowej serii gier strategicznych Sid Meier’s Civilization oraz dodatków do nich. Sid Meier's Civilization Chronicles zawiera następujące tytuły: Sid Meier's Civilization, Sid Meier's Civilization II, Sid Meier's Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios, Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds, Civilization II: Test of Time, Sid Meier's Civilization III, Sid Meier's Civilization III: Play the World, Sid Meier's Civilization III: Conquests, Sid Meier's Civilization III: Conquests, a także fizyczne wydanie gry karcianej Civilization: The Card Game. Omawiana seria umożliwia graczom poprowadzenie wybranej cywilizacji przez tysiąclecia rozwoju gospodarczego, kulturowego i militarnego. Do zadań grającego należy rozbudowa miast, rozwój technologii i handlu, zarządzanie polityką wewnętrzną i zewnętrzną państwa oraz stawianie spektakularnych cudów świata. Wraz z ukazywaniem się kolejnych odsłon formuła rozgrywki była stopniowo rozwijana – z czasem pojawił się m.in. pełnoprawny multiplayer.

PC

Sid Meier's Civilization IV
Sid Meier's Civilization IV

Strategiczne 25 października 2005

Czwarta odsłona bestsellerowej serii turowych gier strategicznych, zapoczątkowanej w 1991 roku przez legendę branży, Sida Meiera. Civilization IV stanowi kolejny ważny krok w rozwoju cyklu, łącząc klasyczne rozwiązania poprzednich części z nowoczesną oprawą graficzną oraz całym szeregiem nowości i zmian. Gracz obejmuje więc po raz kolejny pieczę nad wybraną cywilizacją, prowadząc ją przez kolejne tysiąclecia do panowania nad losowo wygenerowanym światem. W porównaniu do poprzednich części serii, w czwórce zmieniono m.in. system zarządzania ustrojem państwa, rozbudowano opcje dyplomatyczne i położono spory nacisk na takie czynniki, jak kultura czy religia. W grze znalazły się oczywiście nowe jednostki, nacje (w sumie 18), budowle, wynalazki czy surowce, którymi możemy handlować z innymi narodami. Dzięki zastosowaniu trójwymiarowego silnika graficznego, na mapach pojawiło się także wiele animowanych obiektów, a całość oglądać możemy w zbliżeniu i pod dowolnie wybranym kątem.

PC

Civilization III: Złota Edycja
Civilization III: Złota Edycja

Strategiczne 14 września 2004

Sid Meier’s Civilization III: Złota edycja to zbiorcze wydanie turowej strategii Sid Meier’s Civilization III i obu dodatków do niej: Play the World i Conquests. Sid Meier's Civilization III to trzecia odsłona kultowej gry strategicznej, w której mamy sposobność stworzyć największą cywilizację na Ziemi. Dowódcy wojsk zdobywają doświadczenie w boju, dzięki czemu ich umiejętności walki wzrastają. Dwupoziomowa dyplomacja pozwala zaawansowanym graczom wykorzystywać wszystkie możliwości stosunków międzynarodowych. Dodatkowym atutem jest możliwość handlu złotem, wynalazkami, sojuszami, mapami, miastami, jednostkami i dobrami naturalnymi. Rozszerzenie Play the World uzupełniło rozgrywkę o kilka trybów zabawy wieloosobowej: Elimination, Domination, Regicide lub King of the Mountain. Z kolei Conquests wprowadza sporo nowej zawartości, w tym osiem cywilizacji i tyleż dedykowanych im kampanii, nowe cuda świata, elementy terenu, surowce, klęski żywiołowe, budynki i ulepszenia miast, opcje dyplomatyczne i typy rządów.

PC

Sid Meier's Civilization III
Sid Meier's Civilization III

Strategiczne 31 października 2001

Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii turowych gier strategicznych. Za jej powstanie odpowiada założone przez Sida Meiera po odejściu z Microprose studio Firaxis Games. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w Civilization III obejmujemy pieczę nad wybraną cywilizacją, a naszym zadaniem jest poprowadzenie jej poprzez kolejne ery rozwoju, począwszy od roku 4000 p.n.e. aż do czasów współczesnych. Do naszych obowiązków należy m.in. systematyczne powiększanie kontrolowanego terenu, wznoszenie i rozbudowa miast, szkolenie jednostek militarnych i osadników, rozwój nowych technologii oraz prowadzenie wojen bądź nawiązywanie stosunków dyplomatycznych z innymi nacjami. Do zwycięstwa prowadzi kilka dróg, a nie tylko podbój militarny. Sid Meier’s Civilization III oferuje 16 grywalnych cywilizacji, z których każda odznacza się unikalnym charakterem i umiejętnościami. W trójce wprowadzono dowódców armii oraz rzadkie surowce strategiczne, konieczne do produkcji konkretnych broni lub technologii. Oprawa graficzna uległa znacznej poprawie, a zabawie towarzyszy profesjonalna ścieżka dźwiękowa.

PC

Cywilizacja 2: Próba Czasu
Cywilizacja 2: Próba Czasu

Strategiczne 5 sierpnia 1999

Rozszerzona odsłona kultowej strategii turowej od Sida Mieiera. Cywilizacja 2: Próba Czasu oferuje nowe światy oraz szereg usprawnień. Rozgrywka nie zmieniła się w zasadniczy sposób w porównaniu ze swym pierwowzorem. Naszym zadaniem nadal jest stworzenie najpotężniejszej cywilizacji, co możemy osiągnąć między innymi przez podbój innych państw, rozwój ekonomii i gospodarki naszego kraju, dyplomację oraz rozwój handlu i nauki. Gracz ma do wyboru rozgrywkę w trzech uniwersach: klasycznej Cywilizacji II: Próbie Czasu, grze fantasy Świat Midguard oraz fantastyczno-naukowym Wszechświecie Lalande 21185. W klasycznym trybie możemy rozwijać naszą cywilizacji przez sześć tysiącleci – od roku 4020 p.n.e. aż po czasy eksploracji nieznanego systemu gwiezdnego. Ponadto Cywilizacja 2: Próba Czasu oferuje rozszerzone drzewka badań, poprawioną inteligencję komputerowych przeciwników, udoskonaloną oprawę graficzną oraz tryb multiplayer dla maksymalnie 8 osób grających przy jednym komputerze, przez LAN lub Internet.

PC

Sid Meier's Civilization II: Multiplayer Gold Edition
Sid Meier's Civilization II: Multiplayer Gold Edition

Strategiczne 30 kwietnia 1998

Specjalne wydanie gry Sid Meier’s Civilization II, strategii turowej od studia Microprose. W tej wersji pojawił się długo wyczekiwany tryb wieloosobowy. Cel i zasady rozgrywki w Sid Meier's Civilization II: Multiplayer Gold Edition pozostały bez zmian – nadal prowadzimy wybraną cywilizację do dominacji nad innymi poprzez rozwój militarny lub podbój ekonomiczny na przestrzeni kilku tysiącleci. Tak jak dotychczas, gracz musi dbać o rozbudowę swoich miast i rozwój technologii, stworzenie odpowiedniego ustroju politycznego, a także nawiązywać stosunki dyplomatyczne z innymi państwami oraz eksplorować świat i podbijać nowe obszary. Oprócz standardowej zawartości, jaka pojawiła się w oryginalnej wersji gry, Sid Meier's Civilization II: Multiplayer Gold Edition zawiera 39 scenariuszy, które weszły w skład wydanych wcześniej dodatków: Fantastic Worlds i Conflicts in Civilization. W multiplayerze jednocześnie może się bawić siedem osób przez LAN, Internet lub przy jednym komputerze w trybie gorącego krzesła.

PC

Sid Meier's Civilization II
Sid Meier's Civilization II

Strategiczne 30 czerwca 1996

Kontynuacja niezwykle udanej strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization. W dwójce ponownie mamy za zadanie stworzenie światowego imperium poprzez rozwój gospodarki, polityki i armii. Gracz może poprowadzić do świetności jedną z 21 grywalnych nacji od 4000 roku p.n.e. aż po daleką przyszłość. W odróżnieniu od poprzedniczki, Sid Meier’s Civilization umożliwia modyfikowanie zasad zabawy, w tym wybór przeciwników, określenie warunków zwycięstwa czy zadecydowanie o kształcie świata. Możliwe jest także rozegranie dwóch scenariuszy: z czasów Imperium rzymskiego oraz okresu II wojny światowej. Rozwój cywilizacji rozpoczyna się od założenia i stopniowego rozbudowywania osady, produkcji jednostek bojowych lub cywilnych, a następnie ustalenia formy rządów, prowadzenia dyplomacji, handlu, inwestowania w technologię itd. Do zwycięstwa prowadzą różne drogi: wyeliminowanie wszystkich przeciwników, dominacja kulturowa lub wysłanie statku kolonizacyjnego na Alpha Centauri. Do gry dołączony jest edytor umożliwiający stworzenie własnych map.

PC

Sid Meier's Civilization
Sid Meier's Civilization

Strategiczne 21 kwietnia 1991

Pierwsza odsłona kultowej serii gier strategiczno-ekonomicznych, pozwalającej dowolnie pokierować rozwojem wybranej cywilizacji przez całe tysiąclecia. W Sid Meier's Civilization rozpoczynamy zabawę w roku 4000 przed naszą erą i prowadzimy naszą nację aż do futurystycznych czasów kolonizacji kosmosu. Gracz może obrać drogę pokojowego rozwoju swego państwa, ukierunkowując główne wysiłki na naukę albo kulturę, lub też skupić się na podboju militarnym – każda z tych dróg może poprowadzić umiejętnego przywódcę do dominacji nad rywalizującymi nacjami. Do naszych obowiązków należą między innymi: rozbudowa armii, tworzenie i rozwój miast, budowa cudów świata, wynajdowanie nowych technologii, kierowanie polityką zagraniczną państwa, ustalanie jego ustroju politycznego, zajmowanie się handlem oraz toczenie wielkich wojen. Wszystkie te akcje rozgrywają się w turach. Sid Meier's Civilization wyróżnia się skomplikowanymi zależnościami ekonomiczno-społecznymi oraz opcjami rozwoju naukowego i militarnego.

PC