Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 października 2016, 12:00

Premiera Sid Meier's Civilization VI i pierwsze recenzje

Dziś debiutuje gra Sid Meier's Civilization VI. Dotychczasowe recenzje są zgodne – szóstka to największa i być może najlepsza podstawowa wersja Cywilizacji w historii.

Dziś, niecałe pół roku od oficjalnej zapowiedzi, doczekaliśmy się premiery Sid Meier’s Civilization VI – szóstej odsłony kultowego cyklu gier strategicznych od studia Firaxis. Od dłuższego czasu twórcy zaznajamiali nas z poszczególnymi elementami gry, poczynając od przywódców, a na niedawnym wysypie samouczków kończąc. Tradycyjnie gracze wybierają jedną z kilkudziesięciu cywilizacji i rywalizują z innymi nacjami (sterowanymi przez S.I. bądź graczy), dążąc do osiągnięcia zwycięstwa na kilka różnych sposobów, rozwijając technologie oraz zarządzając swoim państwem. W Polsce Civilization VI ukazało się nakładem firmy Cenega w polskiej wersji językowej (napisy) w dwóch edycjach: pudełkowej oraz Digital Deluxe, uwzględniającej ścieżkę dźwiękową oraz przepustkę sezonową na nadchodzące DLC. Oprócz tego dostępna jest także specjalna edycja na 25. rocznicę powstania cyklu, dodająca do powyższych prezentów m.in. 100-stronicowy album oraz pakiet cywilizacji Azteków.

Pierwsze recenzje:

Na ten moment większość serwisów wstrzymała się z wystawieniem oceny (naszą recenzję opublikujemy we wtorek 25 października), ale publikowane przez nie teksty jasno wskazują na entuzjastyczne przyjęcie szóstej Cywilizacji. We wszystkich recenzjach autorzy jasno stwierdzają, że mamy do czynienia z najlepszą podstawową wersją w historii serii, oferującą tyle zawartości, co poprzednie części po dwóch czy nawet trzech dodatkach. Liczne zmiany znacząco pogłębiają rozgrywkę, ale są na tyle intuicyjne, że nie ma problemu z ich przyswojeniem (choć recenzent serwisu PCGamesN wyraził obawę, że nowicjusze będą musieli wykazać się sporą cierpliwością, zwłaszcza po przyszłych rozszerzeniach). Praktycznie każdy element gry został w pewien sposób zmodyfikowany i naprawia bolączki znane z poprzednich odsłon. Przykładowo zmiana robotników na budowniczych, odpowiedzialnych jedynie za budynki (rozwój dróg powiązano z kupcami) i znikających po wykonaniu kilku zadań, pozwoliła na wyeliminowanie sztucznego wydłużania tur przez tłumy siły roboczej.

Zastąpienie stareńkiej mgły wojny kartograficzną wizualizacją to jedna z wielu ciepło przyjętych zmian w szóstej Cywilizacji. - Premiera Sid Meier's Civilization VI i pierwsze recenzje - wiadomość - 2016-10-24
Zastąpienie stareńkiej mgły wojny kartograficzną wizualizacją to jedna z wielu ciepło przyjętych zmian w szóstej Cywilizacji.

Jedną z najważniejszych cech Civilization VI jest konieczność planowania naszych działań, o wiele istotniejsza niż w starszych odsłonach. Uwzględnianie warunków terenowych przy budowie cudów (można zapomnieć o zbudowaniu piramid na wzgórzach), powszechnie chwalony system dystryktów, zmienione drzewka rozwoju, ukryte programy polityczne przywódców, znacznie większe znaczenie taktyki w walce – to tylko niektóre z nowinek, które przekładają się na złożoność rozgrywki. Dochodzi do tego obecność systemów, które zwykle otrzymywaliśmy w rozwiniętej formie dopiero w dodatkach, na przykład szpiegostwa i religii. Wypada zaznaczyć, że te ostatnie, zdaniem niektórych, wymagają nieco dopracowania. Dotyczy to zwłaszcza kwestii wiary, sprowadzającej się do bardzo uproszczonej walki między duchownymi. Część recenzentów przyczepiła się do sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników, zwykle bardzo kompetentnej, ale z rzadka zachowującej się nieco nierozsądnie (choć gwoli sprawiedliwości, jak dotąd żaden z autorów nie odnotował przypadku, gdy SI popełniła wyjątkowe głupstwo).

Równie przychylnie oceniono oprawę audiowizualną szóstej Cywilizacji, mimo rzadkich narzekań na dziwne projekty niektórych przywódców. Recenzentów szczególnie zachwycił efekt rysowanej mapy, który zastąpił klasyczną mgłę wojny, jak również ścieżka dźwiękowa, dostosowana do wybranej cywilizacji oraz epoki. Co najważniejsze, krytycy zgodnie chwalą optymalizację – żaden nie odnotował problemów z płynnością czy też zamykaniem się aplikacji. Jedynym zgrzytem jest dość długi czas ładowania przy rozpoczęciu nowej sesji bądź wczytywaniu zapisanego stanu gry.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej