STALKER Shadow of Chernobyl: Przeżycie w niekorzystnym środowisku - podstawy
Aktualizacja:
Przeżycie w niekorzystnym środowisku - podstawy
"S.T.A.L.K.E.R." jest bardzo wymagającym tytułem, nawet na niższych poziomach trudności. Sądzę więc, że warto będzie przypomnieć zarówno o stosunkowo zrozumiałych kwestiach, jak i bardziej złożonych sprawach, które w wielu innych strzelankach FPP są zazwyczaj pomijane lub bardzo upraszczane. Przede wszystkim, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że sterowana przez Ciebie postać nie jest nieśmiertelna. Co więcej, nie jest ona w stanie przyjąć na siebie zbyt wiele pocisków, czy obrażeń wynikających z walki wręcz. Będzie to szczególnie widoczne w początkowej fazie zabawy, gdy będziesz dysponował stosunkowo słabymi pancerzami, a także nie będziesz mógł używać lepszych artefaktów, potrafiących na przykład przyczynić się do wydłużenia paska zdrowia. W rezultacie każdy krok będziesz musiał przemyśleć. Niezwykle istotna będzie też obserwacja otoczenia. Tyczy się to zarówno mniejszych, jak i większych dystansów. W tym pierwszym przypadku będziesz przede wszystkim musiał uważać na anomalie oraz skażone strefy, do których nie warto się oczywiście zbliżać. W drugim przypadku będą to głównie bardziej oddaleni przeciwnicy. Radziłbym korzystać z lornetki lub lunety (w dalszej części zabawy), tak aby odpowiednio wcześniej ich dostrzec. Pamiętaj też, że nie musisz zabijać wszystkich wrogów znajdujących się na planszy. Do niektórych zgrupowań wrogich jednostek nie warto się zbliżać, szczególnie jeśli na takiej operacji nic konkretnego nie zyskałbyś.

Jeśli już zdecydujesz się przystąpić do pojedynku, nie zapomnij o możliwości badania ciał poległych przeciwników. Jest to bardzo wskazane, gdyż w taki właśnie sposób możesz bez większych problemów dozbroić się. Pamiętaj jednak o tym, iż broni w inwentarzu nie odnajdziesz. Upadają one bowiem niedaleko zabitej postaci. Przy ciele odnajdziesz zazwyczaj amunicję, dodatkowe bronie (głównie pistolety), apteczki, a niekiedy również żywność, artefakty czy środki przyczyniające się do zneutralizowania efektów promieniowania. Ponadto w niektórych przypadkach będziesz informowany o odkryciu kryjówki zabitego Stalkera. Obiekty te będą pojawiały się w formie fioletowych ikonek (#1). Po dotarciu do takiego miejsca skrytkę będziesz oczywiście musiał odnaleźć (#2). Miejsca te zdecydowanie warto jest wyszukiwać. Można tu już bowiem odnaleźć cenniejsze przedmioty - artefakty, granaty, a nawet pełnoprawne giwery. Musisz jednak pamiętać o tym, iż do większości kryjówek niełatwo jest dotrzeć. Najczęściej spotykane problemy to: niekorzystna lokalizacja (np. dach budynku albo podziemia), skażenie okolicznych terenów, występowanie anomalii oraz zmutowanych stworów. Warto też dodać, iż raz oczyszczone kryjówki będą mogły ponownie napełniać się. Stanie się tak gdy załatwisz kolejnych Stalkerów w tej samej okolicy.
![]() | ![]() |
Oprócz zaznaczonych kryjówek warto też oczywiście rozglądać się za innymi sekretami. Radziłbym więc w miarę możliwości dokładnie penetrować wszystkie budynki, ze szczególnym uwzględnieniem dachów i innych stref, do których nie jest łatwo się dostać. W taki sposób możesz pozyskać bardzo cenne obiekty. Zbierane w inwentarzu przedmioty sporo zazwyczaj ważą i musisz o tym niestety pamiętać. W celu podejrzenia aktualnej wagi posiadanych obiektów należy otworzyć okno inwentarza i zwrócić uwagę na lewe wartości (screen). Generalnie nie powinieneś doprowadzać do sytuacji, w których przekroczony zostanie limit udźwigu, tj. 50 kilogramów. Utrudniłoby to bowiem eksplorację okolicy. Musisz bowiem wiedzieć o istnieniu paska wytrzymałości, który będzie się stopniowo wyczerpywał, szczególnie jeśli często będziesz korzystał z opcji biegu. Posiadanych przedmiotów można pozbyć się na wiele różnych sposobów. Nie polecałbym oczywiście wyrzucać ich z inwentarza. Najlepiej będzie udać się do jednego z handlarzy. Niestety, niekiedy oznacza to konieczność wrócenia się do wcześniejszej strefy, ale jeśli masz przy sobie wyjątkowo cenne przedmioty (np. artefakty), to na taką operację warto się zdecydować. U handlarzy będziesz też mógł kupować nowe przedmioty, aczkolwiek niewiele obiektów tak na dobrą sprawę może się przydać. Większość potrzebnych rzeczy odnajdziesz przy ciałach poległych wrogów. Jedyny wyjątek stanowią niektóre pancerze oraz amunicja, z dostępnością której w niektórych przypadkach mógłbyś mieć trochę problemów.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kilku dość oczywistych sprawach. Z racji bardzo wysokiego poziomu trudności zabawy radziłbym często zapisywać stan gry. Ponadto nie powinny to być wyłącznie quicksave'y, gdyż możesz przez przypadek zapisać grę w miejscu, w którym nie będziesz bezpieczny. Ponadto save'y te mogą z powodu występujących w grze błędów ulec uszkodzeniu. Warto więc tworzyć oddzielne zapisy, najlepiej za każdym razem gdy wkracza się na niezbadany wcześniej sektor planszy lub po wygraniu szczególnie trudnej walki. W grze mamy do czynienia z pełnym cyklem całodobowym. Generalnie nie ma to dużego wpływu na przebieg rozgrywki, aczkolwiek większość misji ofensywnych łatwiej wykonuje się w nocy. Można bowiem w prostszy sposób zaskoczyć wrogów, bądź też w miarę bezpiecznie ich ominąć. Na koniec warto jeszcze przypomnieć o możliwości korzystania z podręcznego PDA. Odnajdziesz tu przede wszystkim szczegółowe mapy, podobne do tych z pierwszego rozdziału poradnika. PDA zawiera też między innymi listę questów, aktualne statystyki czy podręczną encyklopedię, do której warto byłoby od czasu do czasu zaglądać.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany402182 Chorąży
Ej nosal2 sa dwie opcje albo masz demko albo jestes ciemny i gry z gazet są szajskie
zanonimizowany533388 Junior
Ja rozumiem, że tego typu poradniki nie muszą być szczególnie bogate pod względem słownictwa, ale używanie w co drugim zdaniu wyrazów: "oczywiście" "docelowe" itp. czy też opisywanie każdego elementu otoczenia jako "chrakterystyczny" jest już wręcz obrazą języka.
zanonimizowany698383 Centurion
Nie postarałeś się! Nie opisałeś wszystkich artefaktów, anomalii, zbroji, broni, qestów i innych rzeczy!
Jak robisz taki poradnik to się nie bierz za następne, bo szkoda czasu i pieniędzy graczy i użytkowników!
qqqqqq Generał
Ja tam i tak nie korzystam z poradników, w każdym razie ten motyw z wieloma zakończeniami jest boski.
zanonimizowany939201 Junior
pomyliłeś się tylko w 1 a konkretnie o Instytut Agroprom a konkretniej Babich nie tylko daje lokalizacje wejsc do kanałów a też patrole w Bazie wojskowej w Intytucie
zanonimizowany978231 Junior
witam jestem tu nowy mam problem ze stalkerami cien Czarnobyla gdzie jest tajne wejście do labolatorium żeby poznac tajemnice monolitu czy może ktoś mi pomodz proszę bo dostane szalu hehe
zanonimizowany939201 Junior
pilot jak zejdziesz na dół w elektrowni to bedziesz mijal drzwi do ktorych potrzeba szyfru , szyfr ma jeden z zolniezy monolitu jak bedziesz szedl w prypeci ze stalkerami wtedy kod dostanie masz go w PDA w notatki i PDA i tam masz "PDA zolnieza monolitu" czy jakos tak , wtedy ten kod wpisujesz tak nie wiem czy dziala ale to wydaje sie sensowne bo poco szyfr do drzwi skoro nie mozna nim nic otworzyc prawda?
zanonimizowany939201 Junior
pilot pomyliłem sie jak zejdziesz na dół to musisz poszukac drabiny musisz troche poszukac ale zaprowadzi sie do zamnietych drzwi i tam uzyjesz dekodera ze schowka z prypeci zajmie ci to 30 sekund i zaatakuje cie w miedzi czsie 3-4 monolitowców w egzach (polecam szukac u nich st 200m ) bo ja wzialem od 1 ta bron otwierasz drzi i masz lab jest tam bardzo duzo monlitu i dojdziesz do pokoju z chologramem zniszcz kamienie wokół i pokaze sie typek z którym musisz pogadać i wybierasz opcje: a) przylaczasz sie do swiadomości-z lub b) odrzucasz i zabawa z teleportami i zniszczenie zony :-P
GelLo16 Junior
Jak otworzyć drzwi do tajnego laboratorium bo u mnie wyświetla się napis zamek szyfrowy
Żwawy Junior
Witam, mam ogólnie problem dlaczego u mnie nie ma dźwigni i dlaczego te rury są inaczej ułożone niż na obrazku, co mam zrobić
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.


