Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje prawne
Aktualizacja:
Barbarzyństwo (Barbarism)
Wymaga: nic
Utrzymanie: niskie
Domyślny
System wasalny (Vassalage)
Wymaga: Feudalism
Utrzymanie: High
+2 xp dla każdego wyprodukowanego oddziału, pewna ilość darmowych jednostek.
Jedna z dwóch opcji zwiększających doświadczenie naszych nowo powstających jednostek. Te +2 jest niezwykle przydatne, bo razem z barracks (+4xp) nasze oddziały dostają dwie promocje na dzień dobry.
Dodatkowo zwiększa ilość darmowych jednostek - tj. takich za których utrzymanie nic nie płacimy. Nie jest to niezwykle ważna cecha, choć w trakcie dużej wojny może być dość przydatna.
Najsensowniej wybierać gdy budujemy dużo sił zbrojnych szykując się do jakiegoś poważniejszego starcia.
Biurokracja (Bureaucracy)
Wymaga: Civil Service
Utrzymanie: średnie
+50% dochodu i +50% produkcji w stolicy.
Jeden z najbardziej przydatnych wyborów - przynajmniej do czasu gdy będziemy dysponować dużą ilością rozwiniętych chatek- wtedy sensowną alternatywą staje się free speach.
Ponieważ gra sama ustawia naszą stolicę w dość atrakcyjnym mieście i dodatkowo miasto to ma najwięcej czasu na rozwój, zazwyczaj jest naszym najlepszym miastem. Dodatkowe +50% do produkcji i dochodów to bardzo wyraźnie wzmocnienie całej cywilizacji - szczególnie w pierwszych 2-3 erach gry.
Państwowość (Nationhood)
Wymaga: Nationalism
Utrzymanie: low
+2 zadowolenie w każdym mieście w którym są koszary (barracks) oraz możliwość powoływania (draft) jednostek z mieszkańców naszych miast.
Najbardziej przydatna w sytuacji gdy nagle zostajemy zaskoczeni wojną, ale przeczuwamy że się nieuchronnie zbliża. Możliwość poboru i stworzenia w ten sposób armii może w pewnych sytuacjach zadecydować o wygranej wojnie. Niemniej koszt poboru jest dość poważny (każda powołana jednostka to -3 zadowolenia na 10 tur i -1 do ludności miasta) - a oddziały w ten sposób stworzone mają połowę doświadczenia jakie mają te stworzone tradycyjnie.
+2 zadowolenia w każdym mieście gdzie są koszary bardzo pomaga w ograniczeniu skali niepokojów wywołanych poborem i w pewnym stopniu gwarantuje spokój w pozostałych miastach (o ile są tam koszary oczywiście)
Wolność słowa (Free Speech)
Wymaga: Liberalism
Utrzymanie: żadne
+2 złota z każdego miasta, +100% kultury
Bardzo duże bonusy. W przypadku rozwiniętej siatki miast wybór tej opcji to ogromny zastrzyk dochodu - a więc przyspieszenie rozwoju naukowego naszej cywilizacji.
Bonus do kultury jest też imponujący - w przypadku gdy szczególnie interesuje nas szybki przyrost kultury (dążenie do zwycięstwa kulturowego czy przepychanie się granicami z sąsiadem) ten wybór może być bezcenny.
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Miasta i ich koszt
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Wstęp
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje polityczne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje prawne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Organizacja pracy
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System ekonomiczny
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System religijny
- Civilization 4: Proponowane ustroje
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
