Civilization 4: Fabryka Wielkich Ludzi

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Fabryka Wielkich Ludzi

Ulepszenia produkujące żywność do miejsce gdzie powinna pracować większość wolnych mieszkańców. Pozostałych zmieniamy w specjalistów- każdy z nich poza wytwarzaniem określonego rodzaju namacalnych korzyści (złota, badań, produkcji czy kultury) wytwarza 3 punkty służące do generacji Wielkich Ludzi.

I tu niestety zaczynają się schody. Do wyznaczenia mieszkańców na specjalistów potrzeba nie tylko wolnych zasobów żywności, ale i niezbędnej infrastruktury - budynków w których będą oni mogli pracować.

  • Inżynierowie: kuźnia (forge) (+1), fabryka (factory) (+2)
  • Naukowcy: biblioteka (library) (+2), obserwatorium (observatory) (+1), laboratorium (laboratory) (+1)
  • Artyści: teatr (theatre) (+2), wieża radiowa (broadcast tower) (+2)
  • Kapłani: świątynia (temple) (każda +1), katedra (cathedral) (każda +2),
  • Kupcy: targowisko (marketplace) (+2), sklep spożywczy (grocer) (+2)

Z powyższego zestawienia wynika jasno że dysponujemy dość ograniczonymi możliwościami umieszczania specjalistów - jednego rodzaju w danym mieście można mieć maksymalnie 4.

Sytuacje nieco poprawiają Cuda. I tak:

Kapłani: Angkor Wat (+3), Sanktuarium (każde +3),

Naukowcy: Great Library (+2 darmowych naukowców), Oxford University (+3)

Inżynierowie: Ironworks (+3)

Kupcy: Wall Street (+3)

Wszyscy - The Statue of Liberty +1 w każdym naszym mieście na całym kontynencie

Czyli generalnie jest możliwe umieszczenie maksymalnie: 6 inżynierów, 7 naukowców, 7 kupców, 4 artystów i co najmniej 6 kapłanów (teoretyczne maksimum to 45!). To nie najgorzej, ale wiele w większości przypadków ze względu na czas potrzebny do wynalezienia odpowiednich technologii taka ilość będzie dostępna blisko końca gry.

Tutaj z pomocą przychodzi system kastowy (caste system) - umożliwiający nam dowolną ilość naukowców, kupców i artystów w każdym naszym mieście - o ile tylko zdołamy ich wykarmić oczywiście - Fabryka Wielkich Ludzi | Miasto wyspecjalizowane w Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

Tutaj z pomocą przychodzi system kastowy (caste system) - umożliwiający nam dowolną ilość naukowców, kupców i artystów w każdym naszym mieście - o ile tylko zdołamy ich wykarmić oczywiście. Więcej szczegółów na temat rozwiązań ustrojowych poruszam w dziale Ustrój Imperium.

Jednak niezależnie od cudów czy rozwiązań ustrojowych, w danym mieście należy wznosić budynki odpowiadające danemu typowi specjalistów - obok generowania WL specjaliści wytwarzają również w zależności do rodzaju dużą ilość złota, kultury, badań bądź produkcji. Ta działalność jest częstokroć równie cenna co produkcja Wielkich Ludzi.

To co wytwarzają specjaliści jest tak samo jak zwykłe dochody modyfikowane przez budynki - a więc jeśli nasza Fabryka Wielkich Ludzi jest skoncentrowana na naukowcach - library, university czy academy znacząco zwiększają korzyści z pracy uczonych.

Wsparciem dla naszych specjalistów w generowaniu potrzebnych do narodzin WL punktów są różne Cuda - każdy z nich generuje pewną ilość punktów do określonego rodzaju Wielkiego Człowieka.

Zestawienie ile punktów określonego rodzaju wytwarza jaki Cud:

 

Wielki Prorok

Angkor Wat+2

Chichen Itza+2

Stonehenge+2

Shrine +1

The Oracle+2

The Spiral Minaret+2

Wielki Kupiec

Forbidden Palace +1

Wall Street+1

The Colossus+2

The Eiffel Tower+2

The Great Lighthouse+2

The Statue of Liberty+2

The United Nations+2

Versailles+2

Wielki Inżynier

Ironworks +1

West Point+1

The Hagia Sophia+2

The Hanging Gardens+2

The Pentagon+2

The Pyramid+2

The Three Gorges Dam+2

Wielki Naukowiec

Oxford University +1

Red Cross +1

Scotland Yard +1

The Great Library+2

The Space Elevator+2

Wielki Artysta

Globe Theatre +1

Hermitage +1

Heroic Epic +1

Mt. Rushmore+1

National Epic +1

The Kremlin+2

Broadway+2

Hollywood+2

Notre Dame+2

Rock N Roll+2

The Parthenon+2

The Sistine Chapel+2

The Taj Mahal+2

 

 

W mieście które wytwarza najwięcej punktów WL warto rozważyć budowę jeszcze dwóch Cudów:

Patheon (World Wonder)- który zwiększa o 50% ilość wszystkich punktów wytwarzanych przez specjalistów i pozostałe Cuda

Heroic Epic (National Wonder)- który zwiększa ilość punktów o kolejne 100%.

Dodatkowo bardzo pomocne jest wprowadzenie jako opcji ustrojowej pacyfizmu ( pacifism ) - daje kolejne +100% do ilości punktów WL.

Reasumując:

Każde miasto może wytwarzać pewną ilość punktów które po osiągnięciu pewnego pułapu doprowadzą do narodzin Wielkiego Człowieka - po czym punkty się zerują (tylko w tym mieście!) i znów czekamy aż zdobędziemy ich wystarczająco dużo. Ponieważ każdy wygenerowany przez miasto Wielki Człowiek zwiększa ilość punktów potrzebnych do narodzin następnego o 100 we wszystkich miastach - coraz trudniej będzie nam uzyskać kolejnego i kolejnego.

 

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze9
2005-12-13
14:03

Nataniel Centurion

W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."

Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.

Komentarz: Nataniel
2005-12-13
14:26

edwinos Centurion

edwinos
👍

Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.

Komentarz: edwinos
2005-12-13
19:29

zanonimizowany226433 Centurion

--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa

Komentarz: zanonimizowany226433
2005-12-14
12:36

Cainoor Legend

Cainoor
👍

"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"

--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P

"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."

--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)

"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "

--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)

Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.

"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "

--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)

[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]

Komentarz: Cainoor
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl