Ogólne uwagi dotyczące terenu | Teren w Sid Meier's Civilization IV

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Najbardziej wartościowe są tereny nadrzeczne (wszystkie kwadraty obok rzeki mają +1 złota), ważne jest też w miarę możliwości by przynajmniej kwadrat, na którym stawiamy miasto miał dostęp do świeżej wody (fresh water).

Co ważne - pole miasta zawsze, niezależnie od tego na jakim terenie je wybudujemy zawsze generuje tą samą ilość dóbr - 2 żywności, 1 produkcję i 2 dochodu. Powoduje to, że najlepiej unikać stawiania miasta bezpośrednio na cennym surowcu (chyba, że chcemy mieć pewność że w razie wojny nieprzyjaciel nas od niego nie odetnie).

Z tego względu najlepszym chyba miejscem na postawienie miasta jest pole ze wzgórzem nad rzeką (idealna jest wysepka, oblewana ze wszystkich stron przez wodę). Ilość żywności. produkcji i złota z pola miasta jest taka sama - ale od razu mamy stały bonus do obrony +25% (jeśli jesteśmy otoczeni wodą mamy dodatkowo kolejne +25%).

Tereny zalewiskowe - mimo, iż nieco ograniczają rozwój miasta (zmniejszają zdrowie mieszkańców) zazwyczaj są warte ceny jaką trzeba za nie zapłacić - generują bowiem ogromną ilość żywności. Na powyżej zaprezentowanych screenach zwracałem uwagę na sposoby dodatkowego ograniczenia tego negatywnego wpływu.

Miasta nadbrzeżne

Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia miast nadbrzeżnych - mają one swoje dobre i złe strony.

Zalety:

  • możliwość produkcji jednostek pływających - co na większości map ma spore znaczenie i warto zapewnić przynajmniej jedno miasto z dużymi zdolnościami produkcyjnymi położone nad morzem
  • dochody z handlu - szczególnie po budowie portu (harbor) i wynalezieniu astronomii ( a stronomy) mogą stanowić znaczące zasilenie naszego budżetu.
  • szybsze rozpowszechnianie religii - idealnie gdy właśnie w nadmorskim mieście mamy Święte Miasto i Sanktuarium
  • przyzwoite korzyści z pól z nabrzeżem praktycznie od razu - bez konieczności ich ulepszania, wystarczy jedynie wybudować latarnię morską (lighthouse) i mamy +2 żywność, +2 złoto

Wady:

  • Narażenie na niespodziewany atak - wróg zawsze może niespodziewanie na takie miasto zaatakować. Dodatkowo takie miasto jest narażone na bezpośredni ostrzał przez statki morskie - przeciwnik nie będzie musiał używać katapult
  • pól nadmorskich nie da się ulepszyć (poza tymi z surowcami) - ogranicza potencjał rozwojowy miasta.
  • pola morskie "oceaniczne" - a więc te, które nie graniczą z brzegiem mają tylko +1 (+2 z lighthouse ) żywność i +1 złota

Miasta nadmorskie stanowią więc szczególny przypadek - z mojej praktyki idealnym rozwiązaniem jest budowanie miast nad wąskimi i głębokimi zatokami (najlepiej u ujścia rzeki) - gdzie ograniczamy do minimum ilość kratek morskich dysponując jednocześnie bezpośrednim dostępem do morza.

Typowe nadmorskie miasto - szczególnie ważne są lądowe ulepszenia zwiększające produkcję miasta, bez tego stworzenie jakiejkolwiek jedostki pływającej będzie trwać strasznie długo. - Ogólne uwagi dotyczące terenu | Teren w Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik
Typowe nadmorskie miasto - szczególnie ważne są lądowe ulepszenia zwiększające produkcję miasta, bez tego stworzenie jakiejkolwiek jedostki pływającej będzie trwać strasznie długo.

Miasta, w których większość pól to morze co oczywiste będą tym liczniejsze im więcej wody mamy na mapie. Sprawdzają się jako miasta uniwersalne lub nastawione na dochody - choć zazwyczaj mają znaczące problemy z możliwościami produkcyjnymi (chyba że mamy obok morza kilka wzgórz lub lasów).

Lasy

Drugim przypadkiem szczególnym, o którym należy wspomnieć są lasy. Las porasta jeden z czterech podstawowych typów terenu - wzgórze, łąki i równiny i tundrę. Generuje pewną ilość dodatkowych surowców, działając de facto jak naturalne ulepszenie (dodaje +1 do produkcji) - powodując, iż w początkowej fazie gry jest jednym z bardziej przydatnych terenów. Dodatkowo zwiększa ilość zdrowia w mieście, w którego zasięgu się znajduje (każdy las to +0,4 do zdrowia)

Cechą specyficzną lasu jest to że można go usunąć - za pomocą funkcji, którą robotnik uzyskuje po wynalezieniu obróbki brązu ( bronze working) . Ta możliwość jest niezwykle ważna. Wycięcie drzew i usunięcie lasu z danego terenu powoduje, że najbliższe nasze miasto zostaje zasilone jednorazowym zastrzykiem produkcji - ok. 20-30 jednostek, co często bywa kluczowe w sytuacjach gdy bardzo nam zależy na przyspieszeniu produkcji jakiejś jednostki bądź budowli.

Ten tzw. chop rush, szczególnie w wydaniu skrajnym (wycinamy wszystko co zielone), jest strategią kontrowersyjną - za cenę bardzo znaczącego przyspieszenia możliwości produkcyjnych na wczesnym etapie gry tracimy teren, który na bardziej zaawansowanym etapie gry może być bardzo przydatny.

Lasu niestety posadzić się nie da i choć rozrasta się sam z siebie - dzieje się niezwykle powoli i nie mamy zbyt wielkiego wpływu na to gdzie i kiedy wyrosną kolejne drzewka.

Istnieją jednak sposoby na ograniczenie negatywnego wpływu tej strategii na rozwój naszego imperium.

Po pierwsze - wycinanie drzew działa również poza terenem będącym poza zasięgiem danego miasta, więcej - działa nawet poza naszymi granicami na terenie neutralnym!

Jeśli więc mamy nieopodal wielkie puszcze, które nie interesują nas jako potencjalne miejsce dla naszych osad możemy uprawiać chop rush zupełnie bezkarnie.

Po drugie, są sytuację gdy na terenie porośniętym przez las chcemy postawić inne ulepszenie i w tym momencie usunięcie lasu nie tylko nie jest problemem, ale i służy rozwojowi danego miasta. Co warte zauważenia - wydanie polecenia budowy danego ulepszenia na lesie automatycznie doprowadzi do wycięcia drzew - a zajmie mniej czasu niż wycięcie lasu +budowa ulepszenia wydane jako oddzielne polecenia robotnikowi.

I jedno uwaga - dżungla w przeciwieństwie do lasu jest bezużyteczna - a nawet więcej, szkodliwa (minusy do zdrowia) - im wcześniej ją usuniesz, tym lepiej. Niestety dżungla nie daje dodatkowej ilości produkcji po wycięciu.

Podobało się?

0

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl