Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje polityczne

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Despotyzm (Despotism)

Wymaga: nic

Utrzymanie: niskie

Domyślny

Władza dziedziczna (Hereditary Rule)

Wymaga: Monarchy.

Koszt utrzymania: średni.

Każda jednostka stacjonująca w mieście zwiększa zadowolenie o 1.

Zalety:

Prosty i efektywny sposób utrzymania spokoju

Szczególnie przydatny w świeżo podbitych miastach

Efekt działania jest bardzo prosty - ale też, szczególnie w pierwszej części gry niezwykle przydatny. Alternatywne metody na utrzymanie spokoju w mieście wymagają większych zabiegów i dostępu do deficytowych niekiedy surowców luksusowych - ten sposób czyni zaprowadzanie porządku wśród niezadowolonych wyjątkowo prostym.

Warto zauważyć, że każda jednostka wojskowa działa tak samo - niezależnie czy jest to wojownik czy czołg. Z tego względu nawet najpoważniejsze rozruchy można powstrzymać relatywnie niewielkim kosztem. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas działań militarnych, gdzie wojska które właśnie zdobyły miasto podczas gdy leczą w nim rany mogą skutecznie zmusić mieszkańców do pracy, niezależnie od ich nastawienia do zdobywcy.

System reprezentacji (Representation)

Wymaga: Constitution

Koszt utrzymania: niski

Każdy specjalista wytwarza dodatkowo +3 nauki, w 4 największych miastach mamy +3 do zadowolenia.

Prawdopodobnie najczęściej wybierana opcja ustrojowa w tej kategorii. W przypadku gdy dysponujemy chociażby niewielką ilością specjalistów daje nam zauważalny bonus do nauki - tym cenniejszy im specjalistów jest więcej.

Zwarzywszy, że każdy z specjalistów-naukowców wytwarza 3 nauki z tym bonusem jest dwukrotnie bardziej wydajny, a pozostali specjaliści osiągają wydajność zwykłych naukowców. W skrajnym przypadku, gdyby nasza nauka opierała się głównie na specjalistach wybór tej opcji doprowadziłby do podwojenia naszych możliwości badawczych!

Zwiększenie zadowolenia w naszych największych miastach też jest niezwykle przydatne - akurat największe miasta zazwyczaj najwięcej z tego skorzystają.

Państwo policyjne (Police State)

Wymaga: Fascism

Utrzymanie: wysokie

Produkcja każdej jednostki wojskowej +25%, niezadowolenie z wojny -50%

Rozwiązanie przydatne w zasadzie wyłącznie w sytuacji prowadzenia długotrwałej wojny. Dość kosztowny wybór, ale gdy prowadzimy wojnę totalną - może nam znacząco pomoć w osiągnięciu potrzebnej przewagi. W pozostałych sytuacjach raczej nieprzydatne - chyba że przeprowadzamy właśnie ogromną rozbudowę armii i sam bonus do produkcji jest dla nas wart ceny jaką musimy ponieść za tę opcję.

Powszechne prawo wyborcze (Universal Suffrage)

Wymaga: Democracy

Utrzymanie: medium

+1 produkcji z każdego miasta, można przyspieszać produkcję za złoto

Dość ciekawa opcja - jej podstawową zaletą jest możliwość kupowania za złoto każdego budynku i jednostki jaką umieścimy w kolejce produkcyjnej. Co ważne - kupować Projektów nie można.

Cena jaką musimy zapłacić za produkcję jest dość wysoka - z tego względu zazwyczaj jesteśmy nieco ograniczeni w skali takich zakupów - koncentrując się na zakupach awaryjnych.

Z drugiej strony w sytuacji gdy dysponujemy dużą ilością złota wybór tej opcji umożliwia nam błyskawiczne zmodernizowanie państwa (np. po wynalezieniu jakieś kluczowej dla naszej strategii technologii) lub rozbudowę armii. Do masowych zakupów bardzo pomocne jest zdobycie cudu Kreml (Kremlin) - obniżającego aż o połowę koszt zakupu.

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze9
2005-12-13
14:03

Nataniel Centurion

W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."

Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.

Komentarz: Nataniel
2005-12-13
14:26

edwinos Centurion

edwinos
👍

Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.

Komentarz: edwinos
2005-12-13
19:29

zanonimizowany226433 Centurion

--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa

Komentarz: zanonimizowany226433
2005-12-14
12:36

Cainoor Legend

Cainoor
👍

"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"

--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P

"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."

--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)

"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "

--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)

Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.

"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "

--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)

[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]

Komentarz: Cainoor
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl