Civilization 4: Proponowane ustroje
Aktualizacja:
Tutaj zamieszczę stosowane przeze mnie najczęściej ustroje (dwa pierwsze stosuję wymiennie, trzeci od czas do czasu), omawiając na ich przykładzie współdziałanie określonych opcji ze sobą i ewentualnie z Cudami bądź ulepszeniami.
1. Reprezentacja + system kastowy
- Najważniejsze to połączenie - representation i caste system stanowiące klasyczne już combo. Dużo specjalistów dzięki CS z których każdy wytwarza +3 nauki to prawdziwa potęga.
- Bureaucracy/ free speech - wsparcie dla fundamentu na którym mój system się opiera. Do wynalezienia liberalism system prawny bureaucracy daje mojej stolicy ogromny bonus. Potem w zależności od tego jak rozbudowana jest stolica i jak wieloma chatkami dysponuję w otoczeniu moich miast decyduję się na free speech bądź pozostaje przy bureaucracy.
- Free market, organized religion lub pacifism - pełnią rolę pomocniczą.
- Free market zwiększa dochody (a więc i dalej jeszcze przyspiesza badania). Organized religion - przydaje się gdy wznosimy dużo nowych budynków, pacyfism - gdy mamy bezpieczne granice i maksymalizujemy ilość WL.
Podstawowym problemem z tym rozwiązaniem jest późny dostęp do representation - przypominam iż wymaga constitution - a więc technologii, którą uzyskujemy mniej więcej w 2/3 drzewka technologicznego. Dlatego naszym absolutnym priorytetem powinno być wybudowanie The Pyramid - umożliwiających nam już na początku dostęp do każdego ustroju z działu system polityczny. Nie jest to proste, ale nawet na wyższych poziomach trudności - możliwe.
Wynalezienie code of laws jest możliwe też stosunkowo szybko (najwyżej pomożemy sobie tutaj korzystając z Oracle) - i serce naszego systemu już działa.
Jego zaletą jest ilość nauki jaką jest w stanie generować - prawdopodobnie bardziej sprzyjającego nauce rozwiązania w tej grze nie ma.
Wadą? W zasadzie tylko konieczność wybudowania (lub zdobycia) The Pyramid.
2. Ustrój nastawiony na wojnę
Jego zaletą jest fakt iż jest dość elastyczny - wiele z jego elementów jest opcjonalnych. W zasadzie jedynym kluczowym jest vassalage bądź theocracy. Pozostałe elementy wprowadzamy wedle możliwości i konieczności.
Gdy szykujemy się na krótką wojnę dobrze jest zmienić jedynie system religijny na theocracy, a pozostałe ustawienia pozostawić bez zmian. W połączeniu z barracks nasze oddziały będą miały od razu 2 promocje i wystarczy.
Gdy wojnę planujemy na poważniejsze starcie - wybieramy oba ustawienia zwiększające xp nowobudowanych jednostek i godzimy się ze stratami w tempie rozwoju. Dzięki takim ustawieniom nasze oddziały błyskawicznie zdobędą doświadczenie potrzebne do 3 promocji.
Natomiast gdy mamy do czynienia z wojną totalną - szczególnie na zaawansowanym etapie gry warto rozważyć wprowadzenie rozwiązań, które całkowicie koncentrują nas na wojnie. Czyli:
- Police state - spokój (szczególnie razem z więzieniem ( Jail ) i Mt. Rushmore) i szybsza produkcja oddziałów wojennych.
- Vassalage + theocracy - o tym już mówiłem - do pełni szczęścia potrzebujemy jeszcze tylko The Pentagon i każda nasza jednostka ma 3 promocje. Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive.
- Caste system - w każdym nowo podbitym mieście możemy stosować mini-bombę kulturową wyznaczając wszystkich i tak bezużytecznych aż do czasu ustania ruchu oporu mieszkańców jako artystów. Mimo iż podczas kilku pierwszych tur nie widać aby miasto generowało kulturę to w 1 turze po uspokojeniu sytuacji nagle okaże się że wytworzyło jej całkiem sporo (tym więcej im więcej mieliśm artystów) - co zapewni miastu przynajmniej niewielki teren pod naszą kontrolą i czasem od razu zapewni niewielki modyfikator obronny naszym oddziałom.
- State properyty - ograniczamy koszty naszego rosnącego imperium i dalej możemy przyspieszać jego zdolności produkcyjne za pomocą budowanych wszędzie warsztatów.
Wadą tego rozwiązania jest koszt (2x opcje o wysokim koszcie utrzymania) i generalnie brak prorozwojowych opcji ustrojowych.
3. Szybki rozwój
Trzeci system, który chcę zaproponować koncentruje się na przyspieszeniu - możliwie maksymalnym rozwoju naszych miast i ich otoczenia.
Jest do wykorzystania gdy potrzebujemy naprawić szkody jakie odnieśliśmy w wyniku prowadzenia wojny (zniszczone ulepszenia, zacofanie technologiczne, braki cennych potrzebnych budynków w miastach itd.)
- Universal Suffrage - dodatkowe +1 do produkcji z każdego pola z miastem ale przede wszystkim możliwość kupowania budynków i jednostek gwarantuje że łatwiej niż w innych warunkach zdołamy uzupełnić swoje braki
- Bureaucracy lub free speech - pełni rolę wspierającą, w zależności od naszej sytuacji.
- Emancipation lub serfdom - jw. w sytuacji gdy chcemy możliwie szybko rozwinąć nasze chatki pierwszy wybór jest najlepszy. W sytuacji zaś gdy mamy dużo różnych ulepszeń do wybudowania drugi znacząco nam pomoże.
- Free Market lub State Property - również w zależności od naszej sytuacji - w jakim stopniu potrzebujemy zwiększonych dochodów a w jakim dodatkowej żywności z pól z warsztatami i młynami i likwidacji części kosztów utrzymania miast.
- Organized Religion - dość oczywisty wybór, bonus do produkcji jest bardzo przydatny szczególnie w sytuacji gdy dużo budujemy,
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Miasta i ich koszt
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Wstęp
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje polityczne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje prawne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Organizacja pracy
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System ekonomiczny
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System religijny
- Civilization 4: Proponowane ustroje
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
