Pałac Apostolski - cz. 1 | Pałac Apostolski w Sid Meier's Civilization IV
Aktualizacja:
Pałac Apostolski

Religia w Cywilizacji 4 była jednym z najlepszych nowych elementów serii. W BtS za sprawą Cudu Świata - Pałacu Apostolskiego (The Apostolic Palace) uzyskała jeszcze większy wpływ na grę.
Staje się on dostępny z chwilą wynalezienia teologii. W chwili gdy zostanie on wybudowany w jednym z naszych miast zostaje powiązany na resztę gry z religią, która w tym momencie jest naszą religią państwową.
Od tej chwili wszystkie cywilizacje, posiadające chociaż jedno miasto gdzie wyznaje się daną religię, będą brały udział w głosowaniach, nad proponowanymi przez cywilizację która będzie kontrolowała Pałac Apostolski (PA). Co ważne - podobnie jak z ONZ wybudowanie Pałacu nie gwarantuje nam wcale iż to my staniemy na jego czele bo wszystko rozstrzygnie rozkład głosów.
Warto pamiętać że kontrola nad pałacem nie jest tożsama z tym do której cywilizacji należy miasto w którym został wybudowany. Posiadanie miasta z PA gwarantuje nam tylko, że będziemy jednym z dwóch kandydatów, który może uzyskać kontrolę. Kilka razy zdarzyło mi się, że wybudowałem Pałac tylko po to, aby w następnej turze AI przegłosowała mnie i sama zasiadła na jego tronie. Szalenie irytujące.
Jego rola w grze może być bardzo różna. Od zupełnie marginalnej (gry wybuduje go cywilizacja której religii nie podziela żadna inna) aż po sytuację gdy posiadanie nad nim kontroli będzie kwestią wygranej bądź przegranej. Tak naprawdę trudno przed grą ocenić jaką sytuację spotkamy tym razem, ale nigdy, przenigdy nie możemy zupełnie go zignorować. Mimo iż sam nigdy nie spotkałem się z taką sytuacją, czytałem wiele opowieści graczy którzy mimo wyraźnej przewagi nad resztą świata nagle przegrywali, bo nie docenili roli Pałacu w globalnym układzie sił.
Głosowania
O ile ilość głosów w ONZ była wprost proporcjonalna do liczebności miast każdej z cywilizacji, w przypadku PA liczy się ilu mieszkańców danej cywilizacji wyznaje daną religię. Drugim, niezwykle ważnym czynnikiem jest to czy religia Pałacu Apostolskiego jest religią państwową danego państwa czy nie. Jeśli cywilizacja ma inną religię państwową - otrzymuje tylko połowę głosów jaka wynikałaby z liczebności obywateli i nie może przejąć w wyniku głosowania kontroli nad Pałacem. Dopiero przyjęcie danej religii jako religii państwowej daje nam pełnię korzyści.
Dodatkowo każda cywilizacja, której religia państwowa jest zgodna z tą, do której przynależy Pałac otrzymuje jeszcze jeden, bardzo miły bonus +2 do produkcji za każdy budynek należący do danej religii. W sumie można w ten sposób uzyskać +6 (świątynia, klasztor i katedra) - całkiem przyjemne, prawda?
Efektywność PA wynika głównie z tego jak wiele potrafimy za jego sprawą przegłosować. Niezależnie od tego czy sami go wybudujemy czy pozwolimy na to AI powinniśmy zadbać o następujące rzeczy:
- Przejąć kontrolę nad Pałacem Apostolskim. Przy odpowiedniej grze mamy sporą szansę, że to osiągniemy najpierw. Najłatwiej to osiągnąć w sytuacji gdy tylko my wyznajemy daną religię - nikt nas nie przegłosuje. W praktyce taka sytuacja rzadko będzie występować i będziemy musieli sięgnąć po dwie pozostałe techniki.
- Zdobyć możliwe najwięcej głosów. Po pierwsze - nasza religia państwowa powinna być religią Pałacu Apostolskiego. Po drugie każde z naszych miast powinno wyznawać naszą religię. Po trzecie powinniśmy mieć miast możliwie dużo. Po czwarte miasta powinny się dobrze rozwijać. To dość banalne porady, ale bez zwrócenia na nie uwagi musimy się liczyć, że Pałac będzie mógł być nam bardziej zawadą niż pomocą.
Głosy są o tyle skomplikowaną sprawą, że PA staje się tym silniejszy im większa część cywilizacji w grze podziela daną religię. Jednocześnie w takiej sytuacji jest znacznie trudniej o utrzymanie dominującej roli w głosowaniach. Do tego nie wystarczy tylko nasza liczba głosów. Potrzebujemy sojuszników
- Zdobycie sojuszników. To ogólna zasada dyplomacji w civ4. Poza sytuacjami w których jesteśmy super-mocarstwem z wianuszkiem państw-wasali nie powinniśmy doprowadzić do sytuacji gdy będziemy izolowani (czyli gdy z większością cywilizacji nasze relację będą na 0 lub mniej). W przypadku PA jest to nawet ważniejsze, niż w grze w której Pałac nie odegra zbyt wielkiej roli.
Specyficzną sytuacją jest to że tym razem większość cywilizacji dysponującej głosem w PA będzie ze sobą w dobrych relacjach. Walka będzie się więc toczyła o to kogo nasi współwyznawcy będą bardziej kochać. Oczywiście zawsze możemy próbować poróżnić braci w wierze - ale jest to trudniejsze niż zazwyczaj. Bez szpiegów i drogich podarków raczej się nie uda.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.